Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková Logika kvantitativního výzkumu •Testování hypotéz (deduktivní logika) 1.Teorie 2.Hypotézy 3.Pozorování 4.Přijetí x zamítnutí hypotéz • V kvantitativním výzkumu se obvykle setkáme s těmito kroky: – –formulace problému a výzkumné otázky –informační příprava výzkumu –formulace hypotéz –rozhodnutí o populaci a vzorku –pilotní studie –rozhodnutí o technice sběru informací –operacionalizace –konstrukce nástrojů pro tento sběr; –předvýzkum; –sběr dat; zpracování dat –analýza dat –interpretace, závěry Hypotéza •Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie (teoretická hypotéza) •Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy (pracovní hypotéza) •Pravidla pro tvorbu hypotéz •Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou •Obsahuje závislou a nezávislou proměnnou •Obsahuje měřitelné proměnné •Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích •(Je motivovaná) • • • Tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích •Žáci druhého ročníku mají školu raději než žáci pátého ročníku. •Finanční gramotnost dětí vyrůstajících v dětských domovech rodinného typu je lepší než finanční gramotnost dětí vyrůstajících v dětských domovech ústavního typu. • •Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženství. • •Zvýší-li učitel počet pochval, výuka bude efektivnější. • Hypotézy a proměnné •1. •Teoretická hypotéza: Náboženství je odpověď na deprivaci. • •Pracovní hypotéza: Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženství. •2. •Teoretická hypotéza: Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků • •Pracovní hypotéza: Děti z chudých rodin dosahují horších výsledků ve škole než děti z bohatých rodin. • Otázky k hypotézám •Odkud ji vezmeme? •Co když se nepotvrdí? • Časté chyby •1. Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy •Na vybrané ZŠ Rynárec se šikana nevyskytuje. •Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká. •Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. •Pod pojmem zooterapie si většina respondentů představí nejčastěji psa a koně. •2. Hypotéza není ověřitelným výrokem •Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat. •Informovanost lidí o osobách s postižením zvyšuje snahu jim pomoci v MHD. •Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věřících. • • • Časté chyby 3.Odhadujeme výsledky výzkumu •S drogami se již na ZŠ setkalo více než 70 procent žáků. •4. Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu •Žáci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat. •5. Samozřejmé tvrzení •Sociálně silnější rodiny si mohou dovolit lepší, nákladnější technologie pro své děti se sluchovým postižením •Studenti prvního ročníku medicíny mají méně informací o lupénce než studenti pátého ročníku. •Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální deprivací. •Možnost komunikovat se slyšícími je pro sluchově postižené přínosem, integrace posiluje rovnost možností rozvoje a sebeuplatnění . Konceptualizace, operacionalizace •Konceptualizace •Je přesnou definicí konceptů, používaných ve výzkumu. • •Operacionalizace •Neříká, co to je studovaný fenomén, ale říká, jak jej poznat. •Operacionalizace vyjadřuje koncept popisem operací, kterými bude měřen. •V praxi probíhá jako stanovování indikátorů. Zpět k příkladu výzkumu. C) OPERACINALIZACE: Od hypotézy k (validním) indikátorům •Teoretická hypotéza: Náboženství je odpověď na deprivaci. •Pracovní hypotéza: Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženství. •Teoretická hypotéza: Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků •Pracovní hypotéza: Děti z chudých rodin dosahují horších výsledků ve škole než děti z bohatých rodin. • • Deprivace Fyzická Ekomická Sociální Politická Psychická Sociální deprivace je situace strádání ve společenské oblasti, sociální izolace a narušení sociální identity a dovedností. Indikátor č. 1 Sociální izolace: - Počet přátel - kontakt s rodinou - angažmá v organizacích - kontakt se sousedy - Indikátor č. 2 Nedostatek oceněných rolí - povolání - stav Indikátor č. 3 Sociální dovednosti -introverze/extrovezre -asertivita Příklad: Koncept deprivace KONCEPT DIMENZE KONCEPTU KONCEPTUALIZACE OPERACIONALIZACE Vycházíme z hypotézy: Náboženství je odpověď na deprivaci. Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženské víře. Často je to jasné  (stav, vzdělání…) Využijeme stávajících způsobů měření Čerpáme z předvýzkumu, jiných zdrojů dat (pozorování atd.) Využijeme informátora Pozor na kontext!!!!!!!!!!!!! (př. Otázka na náboženskou aktivitu v Řecku a v ČR. Nebo otázka na členství v nějaké dobrovolnické organizaci u nás a v USA. • Religiozita Postoje Víra Chování Oficiální deklarace Indikátor č. 1 - Indikátor č. 2 Indikátor č. 3 Příklad: Religiozita KONCEPT DIMENZE KONCEPTU KONCEPTUALIZACE OPERACIONALIZACE Procvičování indikátorů •!Kontextuální podmíněnost indikátorů! •Co je indikátorem vzdělání v ČR? •Co je indikátorem zájmu vězňů o vzdělání? •Je vhodným indikátorem bohatství rodiny počet televizních přijímačů?