Je reálné výzkum provést? • OTÁZKA: V jaké míře je Facebook zneužíván svými uživateli, jako jeden z prostředků kyberšikany, ve srovnání s jinými komunikačními informačními technologiemi? • Cíl výzkumu je zjištění, v jaké míře Facebook slouží jeho uživatelům (žákům 2. stupně ZŠ) jako prostředek kyberšikany ve srovnání s ostatními komunikačními informačními technologiemi a zároveň zjištění kolik uživatelů Facebooku (žáků ZŠ) bylo vystaveno tomuto online násilí. Je reálné výzkum provést II? •Problém: Rozdíly v kvalitě života člověka s cukrovkou dnes a v minulosti. •………. • •Hyp: Rodiče dětí s mentálním postižením mají v průměru méně potomků, než rodiče dětí bez mentálního postižení. •…… •Výzkumná otázka: Jaké postupy jsou při reedukaci nejúčinnější? •…… •Hyp: U dětí věnující se výtvarné činnosti, je menší pravděpodobnost kriminality. Formulace tématu, problému, otázky •Téma: Ztráta blízké osoby •Hlavní výzkumné otázky: Jak žijí a co cítí osoby, které přišly o blízkého člena rodiny? •Vedlejší výzkumné otázky: Je možné se s bolestivou ztrátou blízké osoby vyrovnat? • Může být blízká osoba nahrazena někým jiným? • Jaké jsou vztahy v rodině po ztrátě blízké osoby? Formulace tématu, problému, otázky II •Téma: Život člověka s onemocněním diabetes mellitus. Problém: Rozdíly v kvalitě života člověka s cukrovkou dnes a v minulosti. Výzkumné otázky: •Jaká je kvalita života osob s diabetem mellitem? •Jaká byla kvalita života těchto jedinců v minulosti v porovnání se současností? •Jaký je přístup okolí k těmto lidem? •Jak jsou/byly specifické potřeby dětí s metabolickým onemocněním zabezpečovány ve vzdělávacím procesu? •Co dotazované osoby doporučují ostatním osobám s diabetem mellitem? Formulace tématu, problému, otázky III •TÉMA: Mentální postižení •HLAVNÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jaký vliv měl na Vaše rozhodnutí počít dalšího potomka fakt, že u Vašeho prvního potomka bylo diagnostikováno mentální postižení? Formulace hypotéz •1 teoretická hypotéza: Většina respondentů bude potvrzovat fakt, že celiakie negativně • ovlivňuje školní výsledky žáků, než fakt, že celiakie žádným • způsobem neovlivňuje školní výsledky žáků. •3 pracovní hypotézy: •H1: Velká informovanost a znalost problematiky celiakie je u pedagogů vyšší, než malá informovanost. •H2: Fakt, že školní jídelny na základních školách nabízí bezlepkovou stravu, převyšuje nad faktem, že školní jídelny bezlepkovou stravu nenabízí. •H3: Základní školy vyvíjejí více aktivit pro zdravý životní styl žáků, než že zdravý životní styl u svých žáků nepodporují. Formulace hypotéz II •Je možné zlepšit znalosti matematické logiky u žáků středních škol. •……………………………………… •1. Žáci 5. tříd mají dostatečné vědomosti a dovednosti pro to, aby mohli samostatně využívat nástrojů ICT (tedy e-learningovou platformu) pro účely svého studia. •2. Žáci mají přístup k dostačujícímu technickému vybavení pro práci s e-learningovou platformou mimo školu. •3. Žáci jsou ochotni a tedy i psychicky připraveni na využívání ICT nástrojů při studiu •………………………………………. •Malba jako výtvarná technika poskytuje dětem nejširší možnosti sebevyjádření. •………………………………………. •V dnešní době jsou různé druhy nabídky arteterapie ve zdravotnických zařízeních v ČR. Formulace hypotéz III •Praktická hypotéza:Čím větší strach mám z útlaku a šikany tím více mlčím a nevměšuji se do cizích problému. •Praktická hypotéza:Čím větší šikana ve třídě tím více se bojí o tom žáci mluvit na veřejnosti. •Praktická hypotéza:Když zapojím do diskuze o šikaně i nevšímající většinu, budou v budoucnu schopni reagovat a řešit šikanu ve svém okolí? Formulace hypotéz IV •1) Většina dětí s mentálním postižením nemá mladšího sourozence. •2) Většina dětí s mentálním postižením má pouze staršího sourozence. •3) Většina dětí s mentálním postižením nemá žádného sourozence. •4) Většina dětí s mentálním postižením má pouze nevlastního sourozence. Klišé a nesrozumitelné věty •Tématem výzkumu je problematika… •Informační technologie: V posledních letech stále více přibývá takovýchto pomůcek ve školách. •V současné době je trend žáky se speciálními vzdělávacími potřebami integrovat do běžných škol. •Jako věc k řešení vidím především problematiku specifických poruch učení, protože tito žáci jsou integrováni do běžných škol často, a to je jich pravděpodobně mnohem více, než je uváděno ve statistikách, neboť tyto poruchy se u každého žáka projevují jinak, a tedy ne všichni musejí být správně diagnostikováni. •V dnešní době se člověk bez minimálně jednoho cizího jazyka neobejde. •V poslední době se často diskutuje o souvislosti mezi stravováním a zdravím. •Problematika soukromého doučování je v dnešních dnech velice běžným jevem. Nedrží to pohromadě •Operacionalizujte koncepty, které používáte v hypotézách! •Operacionalizace by měla být velmi konkrétní! •Pracovní hypotézy: •Žáci, kteří pravidelně navštěvují svůj profil na sociální síti, jsou častěji konfrontováni s kyberšikanou. •Dívky jsou častěji vystaveny verbálním formám šikany než chlapci. •Forma fyzického šikanování je více rozšířena u hochů než u dívek. •Ze zvyšujícím se věkem žáků, klesá podíl šikany na ZŠ. •Operacionalizace: •Žáci, kteří (minimálně jednou denně) navštěvují svůj profil na sociální síti, jsou častěji konfrontováni s kyberšikanou (setkají se s ní v roli oběti/agresora nebo svědků). •Žáci ženského pohlaví jsou častěji verbálně šikanovaní než žáci pohlaví mužského. •Žáci mužského pohlaví jsou častěji vystavovány fyzické formě šikany než žáci ženského pohlaví. •Čím je žák starší, tím je méně šikanován. Nedrží to pohromadě II •Téma - Cizí jazyk v předškolním věku •Výzkumný problém - Výuka angličtiny u dětí mladších šesti let •Otázka - Je dle mínění rodičů smysluplná výuka angličtiny u malých dětí? Mají tyto děti v pozdější výuce výhodu oproti dětem, které se začaly angličtinu učit až základní škole? •Cíl výzkumu - Cílem výzkumu je zjištění, jakého smýšlení jsou rodiče dětí, kteří pro své dítě zvolili mateřskou školu s výukou anglického jazyka, a co si o tomto tématu myslí rodiče, jež svého potomka posílají do běžné mateřské školy. Dále se budeme zabývat tím, na kolik jsou rodiče informováni o této možnosti vzdělávání, popř. kdy a jak se o této eventualitě dozvěděli. Také se budeme věnovat tomu, zda-li by rodiče po sdělení o existenci těchto mateřských škol své dítě do takové mateřské školy přehlásili. Nedrží to pohromadě III •Pracovní hypotéza: Čím delší je domácí příprava, tím je znalost žáka lepší. •Čím více domácích úkolů, tím lepší připravenost žáka na test. •Čím jednodušší podání daného problému, tím lepší jeho pochopení. •Čím více spočítaných příkladů, tím lepší znalost žáka. •Konceptualizace: •Kladný vztah k výuce matematiky: Vztah kdy studenti rádi počítají. •Zlepšení znalostí matematické logiky: Stav, kdy jsou žáci ochotni zlepšit se v daném tématu. •Možnost práce s literaturou: Zda žáci mají možnost dostatečně využívat literaturu. Nedrží to pohromadě IV •TEORETICKÁ HYPOTÉZA: •Informovanost pedagogů o inkluzi žáků s narušenou komunikační schopností ovlivňuje jejich názor. •PRACOVNÍ HYPOTÉZY: •Čím více jsou pedagogové informováni o inkluzivním vzdělávání, tím pozitivněji k inkluzi přistupují. •Pedagogové ve finské republice jsou lépe informováni a připraveni na inkluzivní vzdělávání než pedagogové v české republice. •Ochota českých pedagogických pracovníků aktivně se zapojit do inkluzivního vzdělávání je menší než ochota finských pedagogů. •Koncept: Inkluzivní vzdělávání •KONCEPTUALIZACE: V rámci inkluzivního edukačního konceptu hovoříme o vzdělávání jedné tzv. heterogenní skupině, přičemž tato skupina je tvořena skupinou žáků, kteří mají rozdílné a individuální potřeby. •OPERACIONALIZACE: •Indikátor č. 1 přizpůsobení edukačního prostředí •Indikátor č. 2heterogenní skupina (žáci se speciálními potřebami a žáci bez speciálních potřeb) •Indikátor č. 3 individuální potřeby (rozdílné nebo speciální potřeby) Drží to pohromadě! •Teoretická hypotéza: Rodinné a osobní návyky dítěte mají vliv na jeho BMI. •Pracovní hypotézy: –Dítě, které bydlí v rodinném domě, je méně často obézní. –Dítě, které chodí pravidelně venčit psa (či jiné zvíře, např. koně), je méně často obézní. –Dítě, které přijímá více sladkostí, je častěji obézní. •Konceptualizace: •Obezita: Nepřiměřeně vysoká tělesná hmotnost vzhledem k výšce dítěte a s přihlédnutím k jeho tělesné konstituci. Může být způsobena dědičností, metabolickými a syndromálními onemocněními. Vzniká v důsledku energetické nerovnováhy, přesněji převýšení energetického příjmu nad výdejem. •Bydlení v rodinném domě: Je opakem bydlení v bytě. •Procházky se psem (či jiným zvířetem): Venkovní aktivita člověka a jeho zvířete. •Příjem sladkostí: Každodenní pojídání cukrovinek (tyčinky, čokoláda, bonbóny, zákusky, …), nepočítáme-li sladké snídaně, obědy či večeře. Dále pití sladkých nápojů jako jsou džusy, slazené minerální vody a nápoje typu Coca Cola. •Operacionalizace: •Obezita: Posuzujeme ji podle tzv. body mass indexu (BMI). BMI se vypočte podle vzorce , kde hmotnost je uváděna v kilogramech, výška v metrech. U dospělých hovoříme o obezitě, jestliže BMI přesáhne 30, u dětí existují převodní tabulky, které zohledňují jejich věk. •Bydlení v rodinném domě: Posuzujeme podle údaje, který uvede respondent. •Procházky se psem (či jiným zvířetem): Dítě alespoň 5x za týden venčí psa (či jiné zvíře), přičemž venku pobývá déle než 5 minut. •Příjem sladkostí: Posuzujeme podle množství průměrného denního příjmu cukrovinek a sladkých nápojů. Děti obvykle pijí slazené nápoje, nepočítáme proto slazené čaje a vodu se šťávou. Zabýváme se tedy pouze nápoji obsahujícími více cukru než tyto jmenované. Jestliže dítě v průměru přijme každý den porci cukrovinek (tedy ne jen jeden bonbon nebo kostičku