Návykové látky v kontextu speciální pedagogiky Karel Pančocha Dennis Moore Současný stav lVýzkumy týkající se zneužívání návykových látek v různých populacích postižených nejsou v ČR prováděny. l lVýjimku tvoří jedinci s poruchami chování a emocí. Objevují se i první studie u tzv. rizikových skupin (tj. Romů, sociálně znevýhodněných a osob z tzv.alkoholických rodin). l lZahraniční studie popisují stav u jednotlivých skupin postižených od 80. let 20. století. Od 80. let vznikají i specializované preventivní a terapeutické programy zaměřené na osoby s postižením. Problematika jednotlivých skupin s postižením lJedinci s poruchami chování a emocí l l- jasně prokázaná souvislost mezi poruchami chování a emocí a zneužíváním návykových látek l l- problematičnost u jedinců s ADHD l l- tabák jako sebemedikace u jedinců s ADHD l lJedinci s tělesným postižením l -zvýšené riziko zneužívání návykových látek zejména u jedinců se získaným postižením l lTypologie: l -Typ A – problémy s alkoholem a drogami již před počátkem postižení (např. před úrazem či onemocněním) - -Typ B – jedinci s vrozenými vadami - lJedinci s mentální postižením l -pozdější první zkušenost (cca. o 1,5 roku) l -nižší celoživotní prevalence l -v případě zneužívání však rychlejší návyk a vznik problematičtější situace l -specifická situace na základních školách praktických l lJedinci se sluchovým postižením l -zřetelně riziková skupina (izolace, nezaměstnanost, problémy v komunikaci) l -skrytý problém, strach z prozrazení l -komunikační bariéry mezi terapeuty a klienty l -v USA zaveden Minnesotský model terapie lJedinci se zrakovým postižením l -neexistence výzkumných šetření v této populaci (první diplomová práce s názvem: Poruchy chování u jedinců se smyslovým postižením, 2008) l -závislostní chování jako následek nepřijetí vlastního postižení (zejména získaného) l -„umožňování,“ tolerance či podpora závislostního chování přáteli a rodinou - lPosílení sociálního statusu odsouzených v rámci speciálně andragogické intervence l lPrvky sociálního statusu: l- objektivní charakteristika profese (práce manuální, intelektuální, atd.) l- prestiž dané profese l- vzdělání, kvalifikace l- vliv, kterým jedinec ve společnosti disponuje l- příjem, kterého dosahuje -životní způsob (životní styl, prostředí bydlení, trávení volného času, atd.) l lHarm reduction – snižování rizik l l l Adaptace preventivního programu pro jedince s postižením Množství informací - Snížení množství nebo modifikace informací, se kterými se má student seznámit Čas - Prodloužení času a rozdělení aktivit na více částí Podpora - Asistence při aktivitách. Asistent, spolužák, dobrovolník Příjem informací - Adaptace způsobu příjmu informací např. pomocí rozčlenění na jednotlivé operace nebo vizualizace Obtížnost - Modifikace obtížnosti aktivit na základě zvládnutých znalostí a dovedností Způsob komunikace - Adaptace způsobu, jakým může student při aktivitách reagovat. Např. verbálně, písemně, kresbou, atp. Účast na aktivitách - Adaptace rozsahu a způsobu aktivní účasti ve skupině Alternativní cíle - Určení realistických očekávání dle individuálních možností studenta Náhradní kurikulum - Použití jiných učebních materiálů, metod a prostředí k dosažení individuálních vzdělávacích potřeb