Metodologie 2: Lekce 5 Lenka Slepičková Dotazník •Respondent = osoba, která vyplňuje dotazník •Položka/otázka = prvek dotazníku •Administrace dotazníku = způsob zadávání dotazníku •Průvodní dopis • „Prosím, abyste neotáleli s vyplněním dotazníku, protože jsem v časové tísni.“ Sestavujeme dotazník •Co má vliv na jeho podobu? -koncepty a indikátory, které jsme pro ně vyvinuli – zahrneme měření závislé proměnné, nezávislé proměnné a demografických údajů -způsob, jakým budeme analyzovat data -administrace dotazníku Co všechno měříme otázkami v dotazníku? 1.Chování (co lidé dělají) 2.Postoje (co si myslí, že je žádoucí) 3.Znalosti 4.Charakteristiky respondenta 5. Formulace otázek 1)Je otázka jasná a jednoduchá? (vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formulacím) • •„Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?“ •„Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ •„Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ •„Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne.“ • Formulace otázek •2) Může být otázka zkrácena? • •„Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?“ • • •„Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." • Formulace otázek •3) Není otázka dvojitá? • •„Myslíte si, že ženy by si měly být vědomy odlišné naděje na dožití u mužů a žen a brát tento fakt v potaz při výběru partnera?“ • •„Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ • •„Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? • •„Je pro vás lékař hlavním zdrojem informací a rad ohledně onemocnění vašeho dítěte?“ • • • Formulace otázek •4) Není otázka sugestivní? • •„Myslíte si, že stát by měl podporovat budování jeslí, i když způsobují deprivaci?“ •„Souhlasíte s prezidentovým názorem na Ústavu?“ •„Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?“ •„Byl jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?„ •„Vzhledem k současnému stavu ekonomiky, myslíte že investovat na burze je dobrý nápad?“ •„Zesměšňujete někdy žáky“? • • Pozn. Jak je důležitá formulace …. •Souhlasíte s poskytnutím české vojenské nemocnice v Afghánistánu? •X •Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu? • Formulace otázek •5) Je otázka konkrétní? • •„Slaví se ve vaší rodině svátky?“ •„Jak často vídáte svou matku“? •„Jak často chodíte do kina?“ a)často b)ne moc často c)zřídka d)nikdy • •„Kolik je váš průměrný příjem?“ •„Kolik máte dětí?“ Formulace otázek •6) Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? -Tendence respondentů zabránit tomu, aby vypadali špatně – zábrana odhalit postoj, který se neshoduje s normami ve společnosti -Snaha vyhnout se ohrožení -Přesná odpověď narušuje respondentů obraz sebe sama Efekt vynucené odpovědi •7. Nevzniká tzv. efekt vynucené odpovědi? Zná respondent odpověď? • •Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? • •Řešení: Užít filtrační otázky; Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor“, nebo „nevím“ N Varování N • Respondentovi nepokládáme výzkumné otázky! Jak se ptát na citlivá data? -zaručit anonymitu -zdůraznit význam správnosti odpovědi -redukovat roli tazatele (kartičky, ilustrace, piktogramy, viněty) -musí být jasná spojitost otázky s cílem výzkumu -úvod či předcházející série otázek, která respondenta uklidní (všechny odpovědi jsou ok), poskytne kontext -pozor na míru detailnosti (obecnější kategorie – př. příjem, kouření marihuany) -nepřímé otázky (projekční otázky, odkazy na ostatní – př. „jaký je člověk, který“; měření rasismu prostř. popisů nebo fotografií urč. jednání u většinové a minoritní populace) • Dramaturgie dotazníku •Úvod (vč. ilustračního příkladu vyplnění) •Postupujeme od jednodušších, zábavnějších otázek ke složitějším •Demografické otázky nakonec! •Užívat filtrační otázky •Střídat typy otázek a formáty odpovědí •Střídat pozitivní a negativní formulace •Na konci respondentovi poděkujeme! Formáty odpovědí •Nabídnuté kategorie musí být a)Vyčerpávající b)Vzájemně se vylučující • Formáty odpovědí •1) Různé typy škál: •Likertova škála – na měření postjů a názorů, skládá se z výroků a stupnice •„Stát by měl podporovat církevní instituce“ a)Rozhodně ano b)Spíše ano c)Nevím d)Spíše ne e)Rozhodně ne •Posuzovací škála – umožňuje zjišťovat míru vlastnosti jevu nebo jeho intenzitu, posuzovatel vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále; lichý počet stupňů •Př. Určete oblíbenost vyučovacích předmětů na škále od 1 (nejvíce oblíbený) po 7 (nejméně oblíbený). Pokud se předmět nevyučuje, zakroužkujte N. •Čeština 1 2 3 4 5 6 7 N •Matematika 1 2 3 4 5 6 7 N •Fyzika 1 2 3 4 5 6 7 N • •Pořadová škála •Uveďte pořadí oblíbenosti vyučovacích předmětů/Seřaďte předměty podle oblíbenosti atd. • •„Co je pro vás důležité při výběru partnera?“ •Vzhled •Charakter •Příjem •Rodinné zázemí • •Bipolární škála – krajní póly tvoří protikladné vlastnosti (přídavná jména), sémantický diferenciál, pozor, vyžaduje úvod a pečlivý design; prostředek na měření významů, jemných konotací • • • Škála na hodnocení vlastností žáka (Ryansův výzkumný nástroj COR, 1960) apatický 1 2 3 4 5 6 N čilý obstruktivní 1 2 3 4 5 6 N spolupracující zakřiknutý 1 2 3 4 5 6 N sebejistý pasívní 1 2 3 4 5 6 N iniciativní Příručka k této škále jasně definuje, co je obsahem jednotlivých charakteristik, a uvádí i příklady. Škála je použitelná v pozorování i dotazníku. Formáty odpovědí •3) Seznam na výběr •Jakým aktivitám se věnujete ve volném čase? -práce na zahrádce -četba -sport -kutilství -ruční práce -setkávání s přáteli …