D (* 1995, 15 let, 9.ročník ZŠ) rodinná anamnéza: § matka * 1977 (otec alkoholik, v PL, matka psychotická) § otec * 1974 § nevlastní matka * 1978 § sourozenci – sestra (12 let), nevl. bratr (7 let), nevl. bratr ( 4 roky) D je prvorozený syn z otcova prvního manželství, z tohoto manželství ještě mladší sestra. Otec a matka měli problémy v manželství již v průběhu těhotenství s D, problémy se stupňovaly a rozvod byl jediným řešením, v této době již měl otec vztah s nynější manželkou, nevlastní matkou D. Po rozvodu byl D svěřen spolu se sestrou do péče matky, která však výchovu nezvládala, D měl naprostou volnost, matka se mu nevěnovala. Během doby, kdy byl D v její péči se v domácnosti vystřídali dva partneři. S druhým partnerem má matka dalšího syna, byli sezdáni, dnes opět rozvedeni. Otec měl problémy s D vždy, dle něj měl k němu D vždy velmi chladný vztah. Před 5 lety D zapálil stodolu, kde si často dlouhé hodiny hrával. Na základě této události matka požádala otce, aby si syna vzal k sobě, otec souhlasil a podal žádost k soudu, výsledkem bylo svěření do otcovy péče. Od té doby matka nejeví o syna zájem. Obě děti ještě když žily u matky, jezdily pravidelně k otci a jeho ženě, návštěvy bývaly příjemné. D se dokonce těšil, že půjde k otci bydlet. Vše se změnilo, D přišel do nové rodiny, kde fungovala pravidla, na která on nebyl zvyklý a chtělo se po něm, aby se přizpůsobil všemu tak, jak chtěla otcova nová manželka. Začalo mezi nimi docházet ke konfliktům, které se postupem času vyhrotily do vzájemné nevraživosti a oboustrannému odporu. Otec stojí mezi oběma. osobní anamnéza: Matka během těhotenství nekontrolovatelné záchvaty vzteku a agresivity – podezření na afektivní poruchu.Porod bez komplikací. Vývoj komplikovaný matčiným chováním. D plakal během hádek rodičů. Matka jej vyhodila z místnosti a zamkla se. Vlastnosti: Uzavřený, hravý, vzhledově působí dětsky. Při neúspěchu, veškeré reaguje agresivně. Ve škole láme tužky, pravítka. Má tendence k sebepoškozování – tluče pěstí do nohu a do zdi. Zájmy: PC z psychologického a etopedického vyšetření: D komunikuje bez obtíží, těžce navazuje oční kontakt, má celkem reálný pohled na své problémy a snad i ví proč to dělá. Sám si chce vybrat střední školu s internátem nebo jít do DD či ÚV. K matce jít nechce, otec by v případě rozvodu s nevl. matkou přišel o rodinu, majetek i firmu ( firma i většina majetku nevl. matky). D má problémy pouze doma, škola a okolí s ním nemá problémy Dg intelektu: rozvážný, přemýšlivý, pomalejší tempo školní anamnéza: Odklad školní docházky ZŠ: Ve škole neměl výraznější problémy, prospíval s vyznamenání V 2007, v 6.ročníku přestoupil na jinou školu (svěřen do péče otce). Na nové škole měl problém začlenit se do kolektivu, projevil se počátek puberty ( dohady kolem oblečení). V poslední době se zhoršil prospěch. SVP: Před pobytem v SVP: Nevlastní matka trvá na tom, že D musí vše dělat, tak jak ona řekne. I v SVP při pohovoru působila jako velmi pedantská a řídící jednotka v rodině. Proti D je nastavená velmi negativně. V současné době je situace taková, že i když D udělá něco dobře, vždy najde chybu a hledat ji bude. Podle toho reaguje i D. Nevlastní matka dobře ví, čím D vyprovokovat a dělá to. Doma se ztrácí peníze a drobné věci. D přiznává krádeže, za peníze si kupuje mobilní telefony a sladkosti. Vzal i peníze z poklady v obchodě svého otce – 6000 Kč, krádež byla hlášena na Policii ČR. Během posledních tří let byl D vyšetřen několika psychology, psychiatry a sociálními pracovníky. D byl také dva měsíce v psychiatrické léčebně v Havlíčkově Brodě. Zde mu nestanovili žádnou diagnózu. Doporučili vytvořit domácí pravidla tak, aby vyhovovala oběma stranám. Toto údajně dlouho nevydrželo, vždy jedna ze stran pravidla poruší. D si psotupně najde, to co je pro ně vyhovující, zbytek nesplní. Nevlastní matka ho nechce pustit ven s kamarády, protože je čas na učení, on si tedy sedne a hodinu pouze kouká do sešitů. Pokud po něm ona něco chce, vrací jí k tomu, že teď je čas na učení, vykrucuje se. Objednávka pro SVP: - ujasnit si budoucnost – zůstat/nezůstat doma u otce a nevlastní matky - zlepšit prospěch - rozkrýt téma krádeží Dominantní problémy: - nerespektování otcovy manželky - krádeže - lhaní - zhoršení školního prospěchu - agresivita