PROČ VLASTNĚ TRESTÁME? Důvody trestání jsou různé. Kromě vlastních nezvládnutých emocí a bezradnosti je to zejména přesvědčení, že po špatné chování musí následovat trest, abychom naučili správnému chování, a že zodpoědný vychovatel musí nesprávné chování potrestat, i když se to jemu samotnému příčí. TRESTY CHARAKTERISTIKA TRESTŮ vyjadřují moc trestající osoby vztah mezi nevhodným chováním a důsledkem není logický, ale závisí na libovůli trestajícího (např. souvislost mezi sprostým slovem a dvaceti dřepy ?) často obsahují morální odsudek (útok na charakter osoby) jsou odplatou za minulost (musíš pykat) jsou nástrojem vnější motivace a vytvářejí závislost na vnější motivaci (chovám se tak, protože se bojím trestu, nikoli protože je to správné) RIZIKA TRESTŮ narušení vztahů ohrožení morálního vývoje (lži, podvody) snižování sebeúcty neučí zodpovědnosti možná neurotizace (úzkost) model agresivního řešení konfliktů lekce o moci – „ můžu ubližovat druhým, pokud jsem silnější či mám větší moc“ ÚČINEK TRESTU působí jen pokud trvá hrozba trestaná osoba to příště neudělá proto, že nechce být trestána, nikoliv proto, že to není správné, a nebo to udělá tak, aby ji nechytili trest může fungovat jako „odpustek“ nebo „výměnný obchod“ (když snesu trest, mohu dělat cokoliv) PŘIROZENÉ/ LOGICKÉ DŮSLEDKY vyjadřují realitu sociálního řádu pravidel, nikoliv názor dané osoby se logicky vztahují k chování a tento logický vztah je jasně pojmenován a vyjádřen neobsahují žádný prvek morálního soudu (konstatuje se věcně, co se stalo, neobviňuje se osoba) směřuje k nápravě (teď nebo do budoucna) při poukazování naně používáme přátelský tón budují vnitřní motivaci O TRESTECH A PŘIROZENÝCH DŮSLEDCÍCH Kurz pro vedení oddílu Oikos 2011 1 CO NAMÍSTO TRESTÁNÍ ? A) PŘI NESPRÁVNÉM CHOVÁNÍ já – výrok: Už dost! Tohle nebudu tolerovat! místo hrozeb dát výběr typu MŮŽEŠ … NEBO MŮŽEŠ… Můžeš zůstat sedět tady s námi a být potichu nebo si můžeš jít sednout támhle ke stolu, tam bude pro tebe snazší se soustředit. Až si budeš myslet, že zvládneš poslouchat pravidla s ostatními bez mluvení tady v kruhu , můžeš se samozřejmě vrátit. Můžeš hrát s ostatními tuhle hru a při tom dodržovat dohodnutá pravidla nebo můžeš raději sám sedět támhle. Až budeš cítit, že si už klidnější, můžeš zase přijít hrát s námi. přerušit nesprávné chování – když je potřeba i s využitím fyzické převahy (odvést dítě, odtrhnut bijící se děti apod.): Vhodný komentář např. Žádné kopání! Stop! B) PO NESPRÁVNÉM CHOVÁNÍ ošetřit emoce vlastní – já – výroky :Opravdu se zlobím, že jste nešly spát před večerkou. Chtěla bych, aby se naše dohody dodržovaly nebo aby jste se přišli domluvit na jiném řešení. emoce dítěte resp. druhé strany – empatie : Ty máš teď asi strach, co tomu řeknou vaši. To si byl asi hodně naštvaný, když se ti nevedlo v tvé oblíbené hře. přizvat dítě resp. druhou stranu ke spoluúčasti na řešení situace a na náprav konstatování + otázka : Barvy jsou zničené. Tak co s tím uděláme? informace: Když někomu ublížíme a chceme si ho zase udobřit, pomůže, když se omluvíme. možnost volby ( sám nebo v spolupráci, ve způsobu nápravy, v čase): Pokusíš se to slepit nebo přispěješ na novou nástěnku? Nebo máš ještě jiný návrh? Budeme tu poškozenou židli řešit hned nebo si to promyslíš do příští schůzky? sdělit očekávání: Očekávám, že se budeš podílet na úhradě škody. Budu rád, když mi po schůzce přijdete říct, jak jste se domuvili. přizvat společenství k spoluúčasti na řešení problému, který se týká více jeho členů (řešení problému na obecné úrovni – nejmenovat!) komunitní kruh: Proč někdy lidé vlastně používají vulgární slova? Jak můžeme dát druhým najevo, že máme vztek, aniž bychom na ně útočili? řešení problému ve dvojicích nebo malých skupinkách: Co nám O TRESTECH A PŘIROZENÝCH DŮSLEDCÍCH Kurz pro vedení oddílu Oikos 20112 Přirozené důsledky jsou přímým následkem činnosti či chování. Náprava věcí také patří mezi přirozené důsledky. Logický důsledek nenastane sám od sebe, ale dospělý zprostředkuje dopad řádu, obecných nebo dohodnutých pravidel. pomáhá, abychom nezapomínali? Proč si máme na schůzku nosit některé věci? Co se dá dělat, když vidíme, že někdo někoho ponižuje? vytváření pravidel vzájmeného chování společně s dětmi udělat opatření Zamknuli jsme truhlu s lasy a lany. Chceme vědět, že jsou věci na svém místě, když bychom je potřebovali. Za dva dny se o půjčování las můžeme zase pobavit. LITERATURA: Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž : Spirála, 2008. 286 s. ISBN 9788090403000 NOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání : o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vyd. Kroměříž : Spirála, 2008. 48 s. ISBN 9788090187399. EYRE, Richard M; EYRE, Linda. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. 156 s. ISBN 8071783609. ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha : Portál, 2007. 131 s. ISBN 9788073673307. Tento materiál vznikl na základě pracovních materiálů z kurzu Respektovat a být respektován manželů Kopřivových. Azu Tento text licencován pod Creative Commons „Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčněZachovejte licenci 3.0“ - Česká verze. Další informace o možnostech použití jsou na http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/cz/ O TRESTECH A PŘIROZENÝCH DŮSLEDCÍCH Kurz pro vedení oddílu Oikos 2011 3