Reedukace dysgrafie Rozvoj hrubé motoriky: ž Procvičení paží…………………………………………………………………………………. ž Pohyby paží…………………………………………………………………………………….. ž Pohyby dlaní……………………………………………………………………………………. ž Správný sed při psaní…………………………………………………………………………... ž Anatomicky tvarovaný nábytek………………………………………………………………... Rozvoj jemné motoriky: ž Cvičení: modelování, modelování písmen, vytrhávání z papíru, skládání papíru, vytrhávání písmen, navlékání korálků, omalovánky. ž Pohyby prstů……………………………………………………………………………………. ž Sestavy z dlaní………………………………………………………………………………….. ž Cvičení pohybové paměti………………………………………………………………………. Držení psacího náčiní: ž Trojhranný program ž Drápovité držení Uvolňovací (průpravné) cviky: ž Provádíme nejprve na svislé ploše, poté na šikmé a nakonec na vodorovné ploše. Používáme křídy, voskovky, úhel, tužky s měkkou tuhou, náčiní, které zanechává snadno stopu. Plochu postupně zmenšujeme. Podporujeme říkadly, písničkami, hudbou, slovním doprovodem. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. Metodika počátečního psaní (Svobodová, J. 1998): • Tečka • Krátké svislé čáry shora dolů • Vybarvování • Kružnice • Ovály • Směrové čáry • Čáry všemi směry • Horní oblouk, dolní oblouk, pravý oblouk, levý oblouk • Horní zátrh, dolní zátrh • Ostrý obrat – horní, dolní • Klička horní, klička dolní, kličkový obrat • Plynulé vedení čáry zleva doprava Algoritmus psaní: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Kompenzace poruchy: 1…………………………………………………………………………………………………… 2…………………………………………………………………………………………………… 3…………………………………………………………………………………………………….. Metodiky rozvoje grafomotoriky a psaní: ž Metoda dobrého startu. ž Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní – SVOBODOVÁ . ž Grafomotorika pro děti předškolního věku – LOOSEOVÁ, PIEKERTOVÁ, DIENEROVÁ. ž Tréninkový program HEYROVSKÉ. Metoda dobrého startu: ž Vypracovala v 60. letech podle francouzského vzoru MAGDA BOGDANOVICZ, českou modifikaci zpracovala JANA SWIERKOSZOVÁ. Sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech aspektech v součinnosti se sférou emocionální, motivační, sociální a příspívá k rozvoji řeči. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní – SVOBODOVÁ: ž metodika je určena učitelům základních a speciálních škol, rodičům, jejichž děti mají potíže se psaním, s JM, HM, ž metodika byla inspirována Metodou dobrého startu, během písničky, říkadla navozujeme u dětí potřebné pohyby k psaní, také jsou převzaty pomůcky a náčiní (psaní do krupice, látkové pytlíčky), ž vychází ze současných grafomotorických zkušeností dítěte, ž dítěti necháme zažít úspěch, respektuje jeho individuální zvláštnosti, ž rodiče musejí být s danou metodikou seznámeni, ž v případě nutnosti umožníme dítěti použití linek, ž dítě motivujeme. Grafomotorika pro děti předškolního věku – LOOSEOVÁ, PIEKERTOVÁ, DIENEROVÁ: ž v popředí týmu stojí fyzioterapeutka Looseová, která byla iniciátorkou knihy, cílem metodiky je podpořit psaní u dětí, ale lze ji použít i u dospělých, ž jde o koncepci založenou na hře v protikladu k jednostrannému tréninkovému programu, metodika má několik částí: ž První část – Základy …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….... ž Druhá část – Příběhy …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….... ž Třetí část – Cvičení ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ž Metodika využívá zajímavé materiály:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ž ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………….... Tréninkový program HEYROVSKÉ: ž program je zaměřen na odstranění grafomotorických obtíží u dětí s LMD, dětí s odkladem školní docházky, je určen pro děti předškolního věku a školního věku, ž využívá prvků arteterapie a relaxace, ž cílem je uvolnění spasmů celé horní končetiny, odlišnost od jiných metodik spočívá v poloze provádění – ……………………………………………, cílem této polohy těla je: ž ……………………………………………………………………………………………..., ž ……………………………………………………………………………………………..., ž ……………………………………………………………………………………………..., ž ……………………………………………………………………………………………..., ž …………………………………………………………………………………………….... ž při nácviku zasahujeme do struktur mozkových drah, při cvičení zdůrazňujeme „uvolňuješ rameno, uvolňuješ loket“, mozek si tak utváří dráhy a fixuje pokyny, ž základní technikou je: ……………………, …………….., ………………., …………….., ž základními cviky jsou: …………, ……….., …………….., …………………., slabika „……..“, Základní kroky zvládnutí psaní: ž možnost psát přes řádek a využít jej k opravě chyb, ž pokud dítě udělá chybu, škrtnout mu celé slovo a nechat jej napsat slovo znovu, ne jen jednotlivá písmena, ž smysluplný opis – nejdříve číst slovo nahlas po slabikách, poté napsat slovo zpaměti a hlasitě předříkávat, později potichu po slabikách předříkávat, napsaný text přečíst a porovnat s originálem, ž trénovat hledání chyb – pokud dítě při čtení textu chybu přehlédne, nejprve mu ukážeme celý řádek, kde by se mohla chyba nacházet, pokud ji nenajde, pak konkrétní slovo, ž vhodné místo k sezení, ž úchop psacího náčiní, ž velkost plochy, ž vhodnost materiálů, ž pracovní listy, ž využití fólií při výkladu učiva, fólie opatřit i žákům, ž nenutit k hlasitému čtení nebo psaní na tabuli, ž zajistit příjemnou atmosféru, ž čas na vypracování úkolů prodloužit až o 50%, ž využití doplňovacích cvičení, ž úlohy formulovat s pomocí názorných pomůcek a na základě krátkých a jednoduchých vět, učitelům komentář musí být srozumitelný a čitelný, ž přístup učitele musí být založen na motivaci, povzbuzení, ocenění snahy a pokroku.