Pojetí a předmět pedagogiky
Kategorie pro třídění pedagogických disciplín:
- vertikální
Kritériem jsou vývojové etapy člověka nebo institucionální členění podle věku žáků, např. předškolní pedagogika-školní pedagogika atd.
- horizontální
Kritériem je působení různých prostředí v určitém čase, např. pedagogika rodinné výchovy-pedagogika mimoškolní atd.
- historické
Kritériem jsou historicko-společenské vývojové etapy ve výchově, např. pedagogika renesanční-pedagogika osvícenská atd.
- kombinované
Struktura pedagogických disciplín:
- základní disciplíny
Jedná se o obecnou pedagogiku, dějiny pedagogiky, srovnávací pedagogiku, obecnou didaktiku, metodologii pedagogiky.
- hraniční disciplíny
Jedná se o pedagogickou psychologii, sociologii výchovy, filozofii výchovy atd.
- aplikované disciplíny
Jedná se o pedagogiku volného času, speciální pedagogiku, vojenskou pedagogiku, lékařskou pedagogiku, andragogika atd.
Znaky výchovy:
- záměrnost
- bipolárnost
- cykličnost
- rozvojetvornost
- dlouhodobost
- procesuálnost
- univerzálnost
Základní pojmy:
O. Šimoník definuje výchovu a vzdělávání takto:
"Vzdělávání lze charakterizovat jako záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvojem poznávacích, citových a volních procesů, směřujících k společensky žádoucímu chování a jednání člověka."
Výchova - "je proces utváření vztahu k tomu, co poznáváme a co prožíváme." Lze ji charakterizovat jako "záměrné a cílevědomé působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji."
O. Šimoník rozumí pod pojmem vyučování činnost učitele, pod pojmem učení rozumí činnost žáků.
B. Blížkovský (Systémová pedagogika, 1997, s. 23) podává tuto definici výchovy:
"Výchova je optimalizací člověka a jeho světa, je záměrným zdokonalováním uceleného, uvědomělého, aktivního a tvůrčího vztahu člověka (lidí) k světu, tj. k přírodě, společnosti i k sobě samému."