Základy pedagogiky

Pojetí a předmět pedagogiky

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2011/SV4BP_ZPG/um/Didakticke_kategorie_Slozky_vychovy.html
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2011/SV4BP_ZPG/um/18813635/bloomova_taxonomie_kognitivnich_cilu.doc

Kategorie pro třídění pedagogických disciplín:

- vertikální
Kritériem jsou vývojové etapy člověka nebo institucionální členění podle věku žáků, např. předškolní pedagogika-školní pedagogika atd.
- horizontální
Kritériem je působení různých prostředí v určitém čase, např. pedagogika rodinné výchovy-pedagogika mimoškolní atd.
- historické
Kritériem jsou historicko-společenské vývojové etapy ve výchově, např. pedagogika renesanční-pedagogika osvícenská atd.
- kombinované


Struktura pedagogických disciplín:

- základní disciplíny
Jedná se o obecnou pedagogiku, dějiny pedagogiky, srovnávací pedagogiku, obecnou didaktiku, metodologii pedagogiky.
- hraniční disciplíny
Jedná se o pedagogickou psychologii, sociologii výchovy, filozofii výchovy atd.
- aplikované disciplíny
Jedná se o pedagogiku volného času, speciální pedagogiku, vojenskou pedagogiku, lékařskou pedagogiku, andragogika atd.


Znaky výchovy:

- záměrnost
- bipolárnost
- cykličnost
- rozvojetvornost
- dlouhodobost
- procesuálnost
- univerzálnost

Základní pojmy:

O. Šimoník definuje výchovu a vzdělávání takto:
"Vzdělávání lze charakterizovat jako záměrné osvojování vědomostí, dovedností a návyků, těsně spjaté s rozvojem poznávacích, citových a volních procesů, směřujících k společensky žádoucímu chování a jednání člověka."
Výchova - "je proces utváření vztahu k tomu, co poznáváme a co prožíváme." Lze ji charakterizovat jako "záměrné a cílevědomé působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji."
O. Šimoník rozumí pod pojmem vyučování činnost učitele, pod pojmem učení rozumí činnost žáků.

B. Blížkovský (Systémová pedagogika, 1997, s. 23) podává tuto definici výchovy:
"Výchova je optimalizací člověka a jeho světa, je záměrným zdokonalováním uceleného, uvědomělého, aktivního a tvůrčího vztahu člověka (lidí) k světu, tj. k přírodě, společnosti i k sobě samému."

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2011/SV4BP_ZPG/um/18813635/filozoficke_uceni_Bertrand.JPG
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2011/SV4BP_ZPG/um/18813635/Pdg_jako_veda.JPG
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1441/podzim2011/SV4BP_ZPG/um/18813635/Puvodni_Bloomova_taxonomie.JPG