Pojmy, teorie, osobnosti (Základy psychologie - 2011) – finální verze 1) Úvod do psychologie; pojmy: psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, pedagogická psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie; vztah k oborům: etologie, etnologie, neurologie, matematika/kybernetika, filozofie; psychologie jako pomáhající profese, syndrom vyhoření a jeho prevence 2) Základní psychologické směry a jejich historický vývoj pojmy: asocianizmus, asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, blízkosti, kontrastu, ...); gestaltizmus (tvarová psychologie), gestalt zákony – figura/pozadí, pregnantosti (dobrého tvaru: uzavřenosti, blízkosti, podobnosti, ...); behaviorizmus, paradigma S-R; neobehaviorizmus, paradigma S-O-R, kognitivní mapy; kognitivní psychologie, kognitivní obrat, procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému; priming, sémantický priming osobnosti: D. Hume, J.S.Mill, K. Koffka, M. Wertheimer, W. Köhler, J.B. Watson, E.C. Tolman 3) Vnímání pojmy: vnímání, čití, sítnice, obraz na sítnici, zraková dráha, zraková kůra; iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test; nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv), pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání velikosti; nápovědi zrakového vnímání binokulární, stereoskopické vidění, binokulární paralaxa; nevědomé vnímání (Helmholtz); okohybné svaly, sakadické pohyby; tyčinky, čípky, konstantnost vnímání barvy, negativní paobrazy teorie: konstruktivistické výklady vnímání, přímé výklady vnímání, ekologická teorie J. Gibsona osobnosti: H. von Helmhotlz, H. Rorschach, J. Gibson 4) Paměť pojmy: explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, deklarativní, nedeklarativní paměť; senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá paměť; pracovní paměť, fonologický okruh, vizuálně prostorový náčrtník, centrální vykonavatel; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení: kontext, emoce, opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové, vliv představivosti (mnemotechnika, Eidetická představivost); křivka zapomínání (Ebbinghaus); druhy učení: senzitiace, habituace, vtiskávání (imprinting), primární a sekundární podmiňování, klasické a operantní podmiňování; pojmové učení; sociální učení autoři: H. Ebbinghaus, G.A. Miller, I.P. Pavlov, B. Skinner, A. Bandura 5) Mentální reprezentace pojmy: reprezentace vnější a mentální; reprezentace analogová a propoziční a jejich vlastnosti (diskrétnost – spojitost, pevná struktura/syntax – volná struktura/sytnax), pojmové hierarchie; základní, podřazená a nadřazená úroveň; definující atributy, charakteristické atributy, prototyp; princip úspornosti a informativnosti v organizaci mentální reprezentace; schéma jako mentální reprezentace (Kant, Bartlett, Piaget) teorie: Piagetova teorie kognitivního vývoje autoři: G.A. Miller, F. Bartlett, I. Kant, J. Piaget 6) Myšlení pojmy: konvergentní, divergentní myšlení; myšlení jako řetězení asociací, jako uplatnění gestal zákonů, vhled; indukce, dedukce; racionalita-iracionalita myšlení (např. chyba poměrného základu); heuristika teorie: teorie morálního myšlení J. Piageta (heteronomní-autonomní morálka) a L. Kohlberga (předkonvenční-konvenční-postkonvenční etapa) autoři: L. Kohlberg, J. Piaget, A. Tversky, D. Kahneman 7) Inteligence pojmy: inteligence jako reálná vlastnost, operacionalistický pohled na inteligenci; g-faktor, fluidní a krystalická inteligence, verbální a neverbální inteligence, sociální inteligence; kulturně férové testy inteligence autoři: C. Spearman, R.B. Cattel 8) Pozornost (samostudium) pojmy: pozornost aktivní a pasivní, zaměřená a rozdělená; fénomén/problém koktejlové párty; pozornost jako filtr 9) Myšlení a řeč pojmy: syntax, hloubkové syntaktické struktury, generativita (N. Chomsky); sémantika, metafora (Lakoff); foném, morfém, propozice; amodálnost propoziční reprezentace; lexikon; Wernickova afázie, Brocova afázie; jazyk jako socio-kulturní fenomén, vnitřní řeč, simultánnost myšlení, sukcesivnost řeči (Vygotskij) teorie: teorie hloubkových syntaktických struktur (Chomsky); významy jako metafory tělesné zkušenosti (Lakoff); teorie vztahu myšlení a řeči (Vygotskij) autoři: N. Chomsky, G. Lakoff, L. Vygotskij 10) Emoce pojmy: specifika emocí – aspekt hodnocení, orientování, tělesné zakotvení; emoce jako následek tělesných/fyziologických reakcí; emoce jako následek kognitivního hodnocení (např. ruminace, „černé myšlení“ u deprese); evolucionistický přístup ke zkoumání emocí, emoce a výrazy tváře; teorie: James-Langova teorie emocí; teorie W. Cannona; teorie R. Plutchika 11) Kognice-osobnost pojmy: kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (H. Witkin) 12) Motivace pojmy: motiv, pud, potřeba, incentiva; pohled na motivaci lidského jednání z hlediska psychonalýzy, behaviorizmu, humanistické psychologie; hierarchie potřeb (A. Maslow), deficitní potřeby a metapotřeby autoři: A. Maslow, V. E. Frankl, S. Freud