MENTÁLNÍ RE-PREZENTACE MR očekávání jednání způsobuje řídí modifikuje (Neisser – anticipační schéma) Jak vypadá mentální „obraz“ a „písmo“? analogová x propoziční MR Další dělení: symbolická – distribuovaná elementární - komplexní MR (schémata, scénáře, mentální modely) MR prvního řádu a vyšších řádů MR dispoziční a aktuální MR jako organizace mentálních pojmů pojmy jako abstrakce Losos je růžový je jedlý plave proti proudu, aby se vytřel Pštros je vysoký neumí létat Kanár zpívá je žlutý Ryba má ploutve plave má žábry Pták má křídla má peří Zvíře dýchá přijímá potravu má kůži Pojmy jako konglomeráty definujících atributů – hierarchická síť (Collins, Quillian) ŽIVOČICH SAVEC NETOPÝR PTÁK VRABEC KANÁR PŠTROS RYBA KACHNA živý má peří létá žlutý kojí mláďata plave Příklad novější verze teorie definujících atributů (Heller) Hierarchické pojmové sítě: princip úspornosti a informativnosti; základní – nadřazená – podřazená úroveň Pojmy jako prototypy (Rosch) charakteristické atributy – rodinná podobnost Prototypičnost -hraje roli při učení se pojmům -utváří „kognitivní vztažné body“ (např. „Elipsa je skoro jako kruh“) - MR jako schéma či konstrukt -Kant: apriorní schémata prostoru, času - Bartlett: schémata náležející specifické kultuře - Piaget: role schématu v kognitivním vývoji - Kelly: schéma jako osobní konstrukt