Rodinná terapie II Virginia Satir n Od experianciálně-komunikačního přístupu k experienciálně-humanistickému přístupu n n Jeffrey K. Zeig (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál. Str. 137-143. Virginia Satir n role terapeuta – podporuje, vede členy rodiny ve vzájemném sdílení dosud neobjevených či nepřijatých citů a informací k větší osobní zralosti, jež je základním předpokladem pro život s druhými n n terapeut jako učitel správné komunikace n n členové dysfunkčních rodin – mají strach ptát se jeden druhého, co vlastně míní (tři obavy – zabije tě to, napadneš mě, opustíš mě) Virginia Satir n Zralý člověk umí: njasně se projevovat vůči druhým npřijímat signály ze svého nitra a otevřeně si uvědomovat, co cítí a co si myslí nchovat se k jinému člověkovi jako k někomu od sebe oddělenému a jedinečnému nchápat odlišnost jako příležitost k poznání a učení, nikoliv jako hrozbu npřistupovat k věcem reálně – jak to je, nikoliv jak očekává, přeje si či vyžaduje npřijímat zodpovědnost za své myšlenky a emoce, nepřisuzuje tuto zodpovědnost druhým notevřeně vyjednávat o sdělování, přijímání a ověřování významu mezi sebou a druhými Role v rodině a práce s nimi nPosun od verbální komunikace k nonverbální – tělesné postoje, pohyby, doteky, umístění vůči druhým. nPřevod symboliky do hmatatelné podoby. nTypologie rolí – 4 poruchové postoje, 1 zdravý postoj (soulad, kongruentní jedinec nUsmiřovač – jedná tak, aby se druhý nerozlobil, aby se každému zavděčil, zalíbil, omlouvá se, souhlasí, v druhých vyvolává pocity viny a tíme je nutí k tomu, aby ho šetřili nObviňovač – vidí na každém chyby, kritizuje, vyčítá, staví se do pozice silného, soudícího, spravedlivého. Potřebuje najít někoho, kdo se mu podrobí. Vyvolává u druhých pocity strachu a tím je přiměje k poslušnosti. Role v rodině a práce s nimi nVypočítávač – reaguje na hrozbu abstrahováním od emocí, tváří se jako by byla neškodná, jeho výroky jsou příliš rozumné, chladné, vykalkulované. Za cituprostý projev schovává nedostatek sebevědomí a odvahu problém řešit. V druhých vyvolává závist a tím ho přetahuje na svoji stranu, dělá z něj spojence. n nRušič (šašek) – problémovou situaci ignoruje, chová se jako by neexistovala. Vše co dělá a říká je bez souvislostí s tím, co dělají ostatní. Odvádí pozornost kamkoliv jinam, aniž by věděl proč. V druhých vyvolává chuť se bavit a tím ho přiměje, aby byl tolerován. n nPosun terapeuta do role režiséra Milánská škola n70.-80. léta 20. století nprvní evropská škola rodinné terapie nSelviniová, Cecchin, Boscolo, Pratová nposun v chápání změny – změna v chování x změna v chápání významů nPsychika je sociální, výzanm chování lze vyvodit z jeho sociálního kontextu nZměna v jazyce, ve způsobu nazývání nCirkulární dotazování nHypotézování nSystemické hypotézy nNeutralita nReflexní tým Druhy otázek n nMOC, HIERARCHIE n n LINEÁRNÍ STRATEGICKÉ n nZJIŠŤOVÁNÍ OVLIVŇOVÁNÍ n n CIRKULÁRNÍ REFLEXIVNÍ n nSPOLUPRÁCE