Základy speciální pedagog i KyJ^/ PhDr. Pavla Pitnerová 32695@mail.muni.cz Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími Potřebami MirosUva Bjrtotov*. M»rte Vťttová BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vydání. Brno: Paido, 2007,159 s. ISBN 978-80-7315-140-9. &rK 2001 Inkluze • integrace všech žáků do běžné školy • mainstreaming • žáci se speciálními vzdělávacími potřebami • speciálněpedagogická podpora Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i— 1 'm&eitmmssatsffl&ffl í Integrace • znovu vytvoření celku •jednota mezi člověkem a jeho vztahem k okolí Stratesie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Dříve - speciální školy pro žáky s tělesným, smyslovým, mentálním postižením Nyní - žák se speciálními vzdělávacími potřebami Postižení těžké 3% Středně těžké 17% Lehké postižení 80% Hlavní výchovně vzdělávací proud Ss^opiJ^diurr) • modely integrace • organizační formy společného vyučování • podpůrné systémy, projekty Ížáci se zdravotním postižením žáci se zdravotním znevýhodněním žáci se sociálním znevýhodněním žáci nadaní a mimořádně nadaní Za žáky se zdravotním postižením se považují žáci: s tělesným postižením se zrakovým postižením se sluchovým postižením s mentálním postižením s autismem s vadami řeči e souběžným postižením více vadami e specifickými poruchami učení nebo chování rävÄním Iznev Za žáky se zdravotním znevýhodněním se považují žáci: zdravotně oslabení dlouhodobě nemocní lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování psychopedie somatopedie logopedie surdopedie •ftalmopedie etopedie edukace jedinců s kombinovaným postižením více vadami pecifické poruchy učení nebo chování naha o společnou edukaci postižených a nepostižených žáků „snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jejich potřebám" • individuální integrace skupinová integrace • podpůrné služby Legislativa -) samostudium w • Národní program rozvoje vzdělávání v CR - Bílá kniha (2001) • Školský zákon - Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání • Vyhláška č. 72/2005, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních • Vyhláška č. 73/2005, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a studentů mimořádně nadaných • RVP, ŠVP Systém pedagog icko-psychologického poradenství j Školní poradenská pracoviště —i Specializovaná poradenská zařízení Školní poradenská pracoviště > Výchovní poradci > Školní psychologové > Školní speciální pedagogové > Školní metodici prevence Systém pedagog icko-psychologického poradenství j Školní poradenská pracoviště —i Specializovaná poradenská zařízení Specializovaná poradenská zařízení j Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) j Speciálně pedagogická centra (SPC) j Střediska výchovné pece (SVP) j Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP) Systém pedagog icko-psychologického poradenství j Školní poradenská pracoviště —i Specializovaná poradenská zařízení Standardní činnosti center j standardní činnosti společně j standardní činnosti speciální > centrum poskytující služby žákům s vadami řeči > se sluchovým postižením > se zrakovým postižením > s tělesným postižením > s mentálním postižením > s poruchami autistického spektra > žákům hluchoslepým > žákům s více vadami Střediska výchovné péče SVP zajišťují prevenci a terapii sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a poradenství v této oblasti Těžiště činnosti SVP: > psychoterapeutická práce > Aktivní depistáž problémových jedinců a skupin SVP se zřizují od roku 1991 (podle zákona ČNR 395/1991 O školských zařízeních) Od roku 1997 jsou SVP zařazena do nového systému pedagogicko-psychologického poradenství Institut pedagogicko-psychologického poradenství - IPPP j Organizace s celorepublikovou pôsobností, zřízena MSMT v 1994 j Řeší aktuální koncepční otázky pedagogicko-psychologického poradenství j Podílí se na tvorbě nových poradenských koncepcí a legislativy j Zajišťuje koordinaci poradenského systému j Poskytuje další vzdělávání poradenských pracovníků j Zajišťuje přenos odborných informací Speciálně pedagogická diagnostika Diagnostika ve speciální pedagogice PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 Brno 2007 BBBIHeBBBI ická diagnostika Je součástí speciální pedagogiky. Cílem je co nejdokonalejší poznání člověka s postižením, vadou nebo nějakým handicapem. Poznatky slouží k výchově a vzdělávání jedinců s postižením, k určení socializace ve společnosti. Zaměřuje se na získání informací o osobnosti dotyčného jedince a o jeho možnostech v oblasti vzdělavatelnosti a vychovatelnosti, neboť to jsou hlavní předpoklady pro zařazení člověka s postižením do společnosti. Zkoumá průběh dosavadního vývoje člověka i s jeho etiologií. Základní pojmy ■ Diagnostika = poznávací proces ■ poznání =^> diagnóza ostik komplexní, interdisciplinární (lékaři, psychologové, speciální pedagogové, sociální pracovníci a další odborníci). ■ Diagnostika v oblastech: lékařství speciální pedagogiky psychologie sociální Diagnóza Speciálně pedagogická diagnostika vyžaduje individuálni prístup. Dělí se podle druhu postižení na: surdo, soma, logo,... Podle etiologie: kauzální, kdy je známa příčina, symptomatickou, kdy příčina není známa a diagnóza se omezuje na příznaky. Podle časového sledu provádění na vstupní, průběžnou a výstupní. Podle rozsahu sledovaných cílů: globální diagnostika se zaměřuje na zjišťování nejvýznamnějších vlastností postiženého člověka vzhledem k výchovnému a vzdělávacímu procesu jako celku, parciální je zaměřena jen ve vztahu k určitým aktuálním projevům. když zjištěné charakteristika dostatečně přesvědčivě nenaznačují, o kterou diagnózu by mohlo jít. Např. odlišení hluchoty od mentální retardace v případě, že dítě nemluví, nebo MR od autismu. Úkoly speciálně pedagogické diagnosti v jednotlivých obdobích vývoje Z hlediska jednotlivých životních období se může diagnostika týkat: raného a předškolního věku, období školní docházky včetně dospívání dospělosti, stan. Hlavní oblasti diagnostiky ve SP Diagnostika: ■ motorických schopností a laterality ■ rozumových schopností ■ komunikačních schopností ■ socializačního a citového vývoje Diagnostické metod metody obecné -sbírají údaje a základní data o vyšetřované osobě. Využívají je i jiné vědní obory, nejen speciální pedagogiky. Patří sem: rodinná anamnéza (RA) se zaměřuje na zjištění údajů o rodičích, sourozencích, prarodičích, popř. v případě potřeby i ostatních předcích, se zřetelem na patologické odchylky. Sleduje výskyt určitých chorob v rodině. osobní anamnéza (OA) navazuje na rodinnou a zjišťuje údaje o vyšetřované osobě z pre-, peri- a postnatálního období, z raného dětství a z dalších fází vývoje. Zaměřuje se na údaje týkající se celkového biologického, neuropsychického a sociálního vývoje včetně různých chorob, úrazů, operací, užívaných léků apod. Doplňkem je vyšetření prostředí (rodinného, školního, pracovního...). katamnéza se zabývá zkoumáním příčin opakovaného objevení se nežádoucích projevů v určitém časovém odstupu od ukončení nápravné péče. Diagnostické metod metody speciální - představují odborná speciálně pedagogická vyšetření, která mají zjistit druh a stupeň postižení. Jedná se o týmovou práci. Je důležité soustředit pozornost na celou osobnost vyšetřovaného nebrat do úvahy jen izolovaný výkon v určité oblasti. pozorování metody explorační diagnostické zkoušky (ústní zkoušky, praktické zkoušky testové metody standardizované a nestandardizované, rozhovor a hodnocení výsledků činnosti kazu isti ka přístrojové metody ^^^^^^^^^ Školní zralost ■ Mezi základní diagnostické situace patří hra, kresba, vyučování. ■ Během celého vyšetření je třeba dítě pozorovat a sledovat jeho chování. ■ Výsledky je nutno analyzovat a slovně se o nich vyjádřit. ■ Rozhodně nespoléhat jen na bodové ohodnocení výkonu dítěte!