Speciální pedagogika Cíl speciální pedagogiky l lmaximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince a dosažení maximálního stupně socializace. Komplexní péče l lZdravotnická zařízení lSpeciální pedagogická péče lVzdělávací systém lRodinná péče Vzdělávání Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami l lžáci se zdravotním postižením lžáci se zdravotním znevýhodněním lžáci se sociálním znevýhodněním lžáci nadaní a mimořádně nadaní Žáci se zdravotním postižením lMají právo bezplatně užívat při vzdělávání speciální učebnice a speciální didaktické a kompenzační učební pomůcky poskytované školou lDětem, žákům a studentům, kteří nemohou vnímat řeč sluchem, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání prostřednictvím znakové řeči lDětem, žákům a studentům, kteří nemohou číst běžné písmo zrakem, se zajišťuje právo na vzdělávání s použitím Braillova hmatového písma lDětem, žákům a studentům, kteří se nemohou dorozumívat mluvenou řečí, se zajišťuje právo na bezplatné vzdělávání pomocí nebo prostřednictvím náhradních způsobů dorozumívání lPro žáky a studenty se zdravotním postižením lze zřídit školy, event. v rámci školy jednotlivé třídy, oddělení nebo studijní skupiny s upravenými vzdělávacími programy lŽáci s těžkým mentálním postižením, žáci s více vadami a žáci s autismem mají právo vzdělávat se v základní škole speciální lŘeditel má právo zřídit funkci asistenta pedagoga ve třídě, kde se vzdělává žák se speciálními vzdělávacími potřebami lV případě dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a znevýhodněním je nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení Podmínky vzdělávání lOdstraňovat architektonické bariéry lUplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu lPoužívat kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky lUplatňovat alternativní formy komunikace – znakový jazyk, Braillovo písmo, AAK lVyužívat působení druhého pedagoga lSpolupracovat s rodiči lSpolupracovat s poradenskými pracovníky lVzdělávání žáků s postižením či znevýhodněním rovněž upravuje vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění vyhl. 147/2011 Sb. la lvyhláška č. 72/2005, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních znění vyhl. 116/2011 Sb. Kritéria pro integraci l(Janotová, Svobodová, 1998) lDítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě). lRodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah). lŠkola (ředitel/ka, učitelé, žáci). lSPC (poradenství). lProstředky speciálně-pedagogické podpory (asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava podmínek). lForma integrace (individuální, skupinová). lDalší faktory (sociálně-psychologické mechanismy). Příprava školy na přijetí žáka lMateriální a finanční zabezpečení lPodmínky běžného fungování žáka ve škole lIVP lOrganizace a forma výuky lHodnocení lMimoškolní aktivity organizované školou lExistence integračního týmu a koordinátora integrace na škole lRole a postavení asistenta lOdborné zajištění integrace lVztah spolužáků k integrovanému žákovi lKomunikace rodičů žáka se školou Kompetence učitele v přístupu k postiženým žákům lpoužívat reedukační metody a postupy, kompenzační pomůcky lvytvářet příznivé klima třídy lrozpoznat dovednosti, vědomosti – s.p. dg lmotivovat žáka k činnosti tam, kde zažívá úspěch lvnímat reakce dítěte lvytvořit konstruktivní spolupráci s rodinou lspolupracovat s poradenským pracovištěm Učitel lmusí mít zájem o další vzdělávání a získávání informací o specifické problematice postižení lmusí pomoci žákovi překonat počáteční obtíže lmusí vytvořit motivující atmosféru ve třídě lmusí pomoci spolužákům naučit se žáka s postižením přijmout, komunikovat s ním, pomáhat mu lměl by se seznámit a spolupracovat s rodinou lměl by spolupracovat a konzultovat se speciálním pedagogem speciálního pedagogického centra, případně i s dalšími odborníky lmohl by navázat na dosavadní zkušenosti z mateřské školy. Specifické poruchy učení a chování Žáci se specifickými poruchami učení lPodmínky vzdělávání: lindividuální péče, respektování pracovního tempa, časté opakování učiva, lindividuální přístup pedagoga, lpřihlédnutí k charakteru vady při klasifikaci a hodnocení, lpoužití metod nápravy SPU, lsnížený počet žáků ve třídě, lpravidelný režim dne, lrelaxace, lspolupráce s rodiči. Žáci s poruchami chování lPodmínky vzdělávání: l lpoužití spec.-ped. metod a forem práce, lnižší počet žáků ve třídě, lzměna uspořádání vybavení třídy, lodpočinkový kout, lvybavení pro sport a volný čas, lvhodná doprava do školy. Sociální znevýhodnění Žáci se sociálním znevýhodněním lPodmínky vzdělávání: l lindividuální nebo skupinová péče, lpřípravné nebo specializované třídy, lpomoc asistenta, lodlišné metody a formy práce, lvlastní učebnice. Tělesné postižení somatopedie Žáci s TP, ZZ lPodmínky vzdělávání: lodstraňování architektonických bariér, ltechnické vybavení pro pohyb po škole, případně využití asistenta, ldidaktické pomůcky, lpoužívání kompenzačních pomůcek (vozík, lehátka, vhodné stolky a židle), lPC. Zrakové postižení oftalmopedie losoba se zrakovým postižením „jedinec, který i po optimální korekci (medikamentózní, chirurgické, brýlové, apod.) má problémy v běžném životě se získáváním a zpracováním informací cestou zrakovou (čtení černotisku, zraková orientace v prostoru, atd.).“ l l(Ludíková , 2002, s. 49) Klasifikace vad ldle stupně: •slabozrakost (lehká, střední, těžká) •těžce slabý zrak •nevidomost (praktická, totální) •poruchy binokulárního vidění (šilhavost, tupozrakost) l Žáci se zrakovým postižením lPodmínky vzdělávání: lpodnětné prostředí, znalosti učitele z oblasti ZP, lnižší počet žáků ve třídě, lmateriální a technické vybavení, speciální učebnice, optické pomůcky, odstranění bariér v prostorách školy, vhodné osvětlení, ldidaktické kompenzační pomůcky (modely, lupy, počítače s programy,…), lseznámení spolužáků s problematikou ZP, lpředměty speciální péče (prostorová orientace a samostatný pohyb). Sluchové postižení surdopedie Klasifikace vad ldle stupně: •nedoslýchavost (lehká, střední, těžká) •hluchota (praktická, totální) • lpodle doby vzniku: •prelinguální – před začátkem rozvoje řeči •postlinguální – až po rozvoji mluvené řeči (ohluchlí) l l Žáci se sluchovým postižením lPodmínky vzdělávání: lprávo na výběr vzdělávací cesty (bilingvální program, orální program, program totální komunikace), lnižší počet žáků ve třídách, lznalost problematiky SP všemi pedagogy, lmožnost úpravy obsahu učiva jednotlivých předmětů, lznalost speciálních metod, lpokračování v logopedické péči, lmateriální a technické vybavení a účinné kompenzační pomůcky, lběžné i speciální učebnice, výukové videoprogramy, didaktické pomůcky aj. Narušená komunikační schopnost logopedie Klasifikace NKS lnarušení vývoje řeči (OVŘ, vývojová dysfázie) lzískaná orgánová nemluvnost (afázie) lzískaná psychogenní nemluvnost (mutismus) lnarušení zvuku řeči (huhňavost, palatolalie) lnarušení plynulosti řeči (breptavost, koktavost) lnarušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie) lnarušení grafické stránky řeči lsymptomatické poruchy řeči lporuchy hlasu lkombinované vady a poruchy řeči Symptomatické poruchy řeči NKS provázející jiné, dominantní postižení • •řeč osob s DMO •řeč mentálně postižených •řeč nevidomých •řeč sluchově postižených •řeč autistů Žáci s vadami řeči lPodmínky vzdělávání: lindividuální logopedická péče, která se prolíná všemi předměty, lindividuální přístup pedagoga, linformovanost všech vyučujících o problematice řečového postižení žáka, lvhodné sociální klima, lsnížený počet žáků ve třídě, lzohledňující přístup ke klasifikaci, lspolupráce s rodiči, lspolupráce s SPC a s odbornými lékaři. Mentální postižení psychopedie ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE (AAK) l lkompenzace závažných komunikačních poruch osob s částečně či úplně znemožněnou verbální komunikací lpodpora dorozumění, komunikace, vyjádření pocitů, přání, potřeb, názorů, vzdělávání… l lcílové skupiny: osoby s MR, MO, SP, ZP, TP, kombinovaným postižením více vadami, osoby po úrazu mozku, po CMP, PAS aj. (vrozené, získané poruchy, degenerativní onemocnění) Žáci s mentálním postižením lPodmínky vzdělávání: lsnížený počet žáků ve třídě, lvhodně upravené prostředí, lspeciální učební metody, lvýběr učiva, lučitel se spec. ped. kvalifikací, lspeciální zařízení a kompenzační pomůcky, lspeciální učebnice. Poruchy autistického spektra Žáci s autismem lPodmínky vzdělávání: l lupravené prostředí, samostatná lavice, lindividuální přístup, lPC, lučitel, vzdělaný v problematice.