Pedagogická psychologie Klasické teorie učení Úvodem pUčení (Čáp, 2001) nZískávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu života. nOpakem vrozeného nProbíhá i na subhumánní úrovni n pFunkce učení nPřizpůsobování organismu k prostředí a změnám v prostředí nPřizpůsobování společnosti a jejím požadavkům nNejedná se pouze o pasivní proces p(srv. např. Piaget – asimilace a akomodace, Moscovichi – sociální reprezentace aj.) Výsledky učení pVědomosti nSoustavy představ a pojmů pSenzorické dovednosti nNapř. rozlišování výšky a barvy tónů, odlišení správného a špatného chodu stroje podle zvuku atd. pSenzomotorické dovednosti nLepší koordinace vnímání a pohybů – např. psaní, řemeslné práce, sport pIntelektové dovednosti a schopnosti nNapř. matematické, jazykové pNávyky, postoje, vlastnosti osobnosti nNapř. vytrvalost, svědomitost pSociální dovednosti nKomunikativní dovednosti, orientace v sociálních vztazích, schopnost obhájit vlastní názor atd. n pV moderní pedagogice též označovány jako kompetence Základní pojmy pVědomosti nosvojené soustavy informací, představ a pojmů n(srv. deklarativní znalosti) pDovednosti npředpoklad pro vykonávání činnosti či její části; znalost postupu či „strategie“ určité činnosti n(srv. procedurální znalosti) pNávyky nUčením získaná pobídka chovat se v určité situaci určitým způsobem a obsahuje motivační prvek p pKompetence (v rámci ŠVP) nZahrnují všechny výše uvedené; zdůrazňována praktičnost a provázanost s běžným životem Druhy učení pElementární učení nTvoření asociací nebo podmiňování pKomplexní učení nOsvojení postupů při řešení problémů, mentální mapy prostředí, osvojování principů a systémů učiva n(viz další přednáška) pSociální učení nKomunikace, interakce a percepce, sociální role n(viz sociální psychologie) Změny v přístupech ke školnímu učení (dle Mayer, 1992) Asocianisté... Asocianistické teorie učení pučení je zpevňování asociací a jejich podržení v paměti nSpojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city nSpojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle dotyku). Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý. nAsociace se vybavují i při prožívání podobných zážitků (asociace podle podobnosti) pdůraz na receptivní stránku učení a opakování (memorování) Klasické podmiňování Klasické podmiňování (Pavlov) pKlasické podmiňování nOrganismus se učí, že dvě události jdou za sebou nezávisle na aktivitě jedince Jak to funguje můžete vyzkoušet na virtuálním psovi: http://nobelprize.org/educational_games/medicine/pavlov/index.html §Zvukový signál, sliny §Nepodmíněný stimul, nepodmíněná reakce §Podmíněný stimul, podmíněná reakce, Operantní podmiňování Operantní (instrumentální) podmiňování (Thorndike, Skinner) oJ.B. Watson, behaviorismus „dejte mi tucet dětí…“ oE.L. Thorndike nexperiment s hladovou kočkou v „problémové skříňce“ nučení pokusem a omylem; při opakování se počet neúspěšných pokusů snižuje; vzniká spoj mezi stimulem a reakcí (spoj S-R) oB.F. Skinner nexperimenty s odměnami a tresty nposilování reakce Gestalt Celostní (gestalt) psychologie pZpočátku více zaměřena na vmímání n(celek je víc, než souhrn částí...;) pW. Köhler nPokus se šimpanzem a banánem ppodstatou „vhled“ do situace §(„aha moment“) pnová etapa ve výzkumu učení, myšlení a řešení problémů (mj. sociální učení – Bandura - http://www.healthyinfluence.com/Primer/modeling.htm) p Osm typů lidského učení (Gagné) 1.Učení signálům oPo určitém podnětu následuje něco příjemného nebo nepříjemného (Pavlov) 2.Tvoření spojů S-R (podnět-reakce) oNaučíme se reagovat na určitý podnět zcela určitým způsobem (Thorndike, Skinner) 3.Řetězení oSpojení několika S-R do řetězu 4.Slovní asociace oSpojení řady hlásek či slov (viz asociace) 5.Mnohonásobná diskriminace oRozlišování v souboru spojů a řetězců pohybových nebo slovních (např. rozeznávání rostlin, zvířat a jejich pojmenování) 6.Učení pojmům 7.Učení principům a obecným vztahům o(viz přednáška současné teorie učení) 8.Řešení problémů Poznámky pSoučasná škola preferuje učení slovním asociacím a mnohonásobným diskriminacím (4 a 5) pŽádoucí je usilovat v praxi o učení principům (7) a řešení problémů (8) pDůležitým momentem jsou pro výsledky učení zpětnovazební informace - procesy kontroly, sebekontroly a autoregulece v průběhu učení p Rozšiřující literatura pPsycholgy Clasics nhttp://psychclassics.yorku.ca/ pMoore, Alex. Teaching and Learning: Pedagogy, Curriculum and Culture. Routledge Falmer, 2000. nhttp://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=masaryk&cpage=2&docID=10054087&f00=text&frm=smp .x&hitsPerPage=10&layout=document&p00=learning+theories&sortBy=score&sortOrder=desc p p