INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD III Vzdělávání pro udržitelný život, rozvoj a zdraví ve 21. století IVZ a vědy o životě ve studijním programu Učitelství pro 1. st. ZŠ: hledání a chápání souvislostí života prostřednictvím klíčových témat a slov BIOLOGIE Přednáška č.1 - 2 ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v systému živé přírody (pojmy: teorie vzniku života a vývoje člověka, systém živé přírody z pohledu člověka - systém uživatelský, biologický/taxonomický, ekologický - charakteristika člověka jako mnohobuněčného organismu, nebezpečí v přírodě pro člověka a využívání přírody člověkem) Ing. Helena Jedličková, Ph.D. [USEMAP] Úvod: BIOLOGICKÁ ČÁST IVZ III Povinné předměty – návaznost studia • •IVZ I – IVZ IV přednášky = 4 semestry: 1., 2., 3. semestr zakončen testem, • 4.semestr - ZK • • Na přednášky IVZ v jednotlivých semestrech navazují povinná a volitelná cvičení: •(Informace, obsah, podmínky studia a literatura viz IS PdF MU) • • Povinná cvičení: předměty biologické, navazující na přednášky IVZ: •1. semestr - Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie – cvičení - zápočet • •2. semestr - volitelná přednáška a cvičení – ZS1BP_XXXX - zápočty • – pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství • jde o předměty povinné pod kódem Bi1BP_XXXX • •3. semestr - Základy biologického učiva – kolokvium-zápočet • (teorie z IVZ 1 + 2 +3 aplikovaná do cvičení) • •4. semestr - Praktikum z biologie a pěstitelství – kolokvium-zápočet • (teorie z IVZ 1+2+3+4 aplikovaná do cvičení) • •5. semestr - Aplikovaná biologie – cvičení.- zápočet • (teorie z IVZ 1+2+3+4+ cvičení aplikovaná do praxe v terénu) • • • Úvod: Volitelné předměty katedry biologie navazující na přednášky IVZ: ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA: s kódem ZS1BP_ZNXX, ZS1BK_ZNXX (1.-10. semestr) mají studentům umožnit: • 1, - snadnější proniknutí do problematiky, • - pokud studenti nemají dostatečné středoškolské znalosti z některé části učení o přírodě, požadované v povinných předmětech : • (znalosti z mineralogie, geologie, fyziologie, genetiky, taxonomie, botaniky, zoologie, ekologie, aplikované biologie..) • - napomáhají při realizaci seminárních prací 2, - zajímavou formou prohlubovat a rozšiřovat znalosti, praktické činnosti a dovednosti, požadované v povinných předmětech = aktivizující a alternativní formy a metody vzdělávání o přírodě pro zdraví 3 - profilaci studentů : s kódem Bi1BP_XXXX, Bi1BK_XXXX specializace Environmentální vzdělávání a pěstitelství ( = povinné absolvování předepsaných volitelných předmětů - viz IS MU) Úvod: Literatura: Klíčová slova /viz tématické okruhy/ lze vyhledat v následujících publikacích: (pozn. doporučený studijní materiál je podtržen, ostatní publikace jsou alternativní) •1. Jelínek,J., a kol. : Biologie pro gymnázia, Olomouc: Olomouc, 2007, ISBN: 80-7185-2175. • •2. Stockley,Corinne: Ilustrovaný přehled biologie, Ostrava: Blesk, 1994, ISBN:80-85606-32-1. • •3. Stockley,Corinne: Ilustrovaná encyklopedie biologie, Havlíčkův Brod: Fragment, 2000. • •4. Hančová,H., Vlková,I.: Biologie v kostce I, II, Praha: Fragment, 2002, ISBN 80-7200-341-0. • jakékoliv středoškolské event. vysokoškolské učebnice biologie k vyhledání klíčových slov • •Další vhodná literatura : • 5, Učebnice přírodopisu a biologie pro II. st. ZŠ a SŠ • Kvasničková,D.a kol.: Přírodopis 5(6) roč., Fortuna, Praha 1993 • Kvasničková,D.a kol.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 1, Fortuna, Praha 1994 • Kvasničková,D.a kol.: Poznáváme život-přírodopis 6(7) roč., 2, Fortuna, Praha 1995 • Dobroruka,L.J. a kol.: Přírodopis , Scientia, Praha , 1998 aj. • •nebo velmi podrobná literatura: • Rosypal, S. a kol. : Nový přehled biologie, Praha: Scientia, 2005, ISBN: 80-86960-23-4. • •Doplňující literatura : • Čížková,J., Bradáčová,L.: Přehled živé přírody, Alter, Praha 1993 aj. • IVZ III BIOLOGIE - cíle studia • - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, • ale i na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl dle věku vysvětlit žákům: • •Člověk jako mnohobuněčný organismus v přírodě • •1, Vznik a vývoj života a člověka – přehled základních teorií o vzniku a vývoji života v přírodě, •včetně teorie evoluční, teorie o vývoji člověka •Student rozumí a umí vysvětlit pojmy a teorie v souvislosti s vývojem člověka: evoluce, adaptace, Oparin, Darwin (výročí), Haeckel (ontogeneze-fylogeneze), neodarwinismus • •2, Podmínky prostředí ovlivňují vývoj života, tedy i člověka •Student dokáže vysvětlit na příkladech: •- podmínky abiotické a biotické - vliv na utváření a vývoj člověka •- současné biologické třídění organismů dle vývoje a stavby těla (buňky) • •3, Člověk – biologický druh v systému •Student dokáže vysvětlit na modelových organismech pro základní vzdělávání • - základní pojmy z taxonomie, popsat základní funkce a rozdíly modelových organismů jednotlivých říší v porovnání s člověkem, odvodit genetický základ, vliv prostředí a člověka. Správně vysvětlí a používá pojmy: varieta, odrůda, plemeno, rasa, genetické inženýrství. • - buňka a organely rostlin, živočichů a hub, jejich funkce v přírodě a srovnání se člověkem • jak funguje jednobuněčný a mnohobuněčný organismus, stavba a funkce organel a orgánů • - charakteristika modelových organismů a jejich využití člověkem •Student aplikuje základní principy třídění organismů dle užití, fenotypu, vývoje a genetypu • ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v systému živé přírody Obsah 1.tématu : •I. Návaznost: Člověk v teoriích o vzniku a vývoji života (návaznost na IVZII) • Podmínky života člověka: Abiotické a biotické (zopakovat IVZ II) • Člověk - projevy života (zopakovat IVZ II) • •II. Člověk mnohobuněčný organismus • Teorie evoluční ! •V r. 2009 je 200 let výročí narození Darwina a 150 let od vydání knihy „O původu druhů“ • - Vliv změn základních podmínek života na dědičnost a proměnlivost organismů: Vývoj organismů od jednobuněčných po mnohobuněčné • - Funkce a vývoj organel, orgánů, orgánových soustav a organismů • - Adaptace: metabolismus (výživa a získávání potravy), místo k žití (smysly a dorozumívání, útočiště a pohyb, útok a obrana), rozmnožování a ontogeneze • (návaznost na Základy biologického učiva) • • III. Člověk v systému živé přírody • Evoluce, adaptace a vliv člověka na vznik a zánik organismů • Člověk mnohobuněčný živý organismus VZNIK A VÝVOJ ŽIVOTA - teorie (viz IVZ II) Představy člověka o tom, co je život (odkud se vzal, jak vznikla příroda a rozmanité tvary organismů, včetně člověka, proč jsou takové a jak se mění), jsou poznamenány úrovní společenského vědomí určité doby. • • TEORIE: •1, SAMOPLOZENÍ – naivní abiogeneze (od starověku – 19. stol., vyvrátil L. Pasteur) • - V přírodě vše podléhá principu účelnosti (Aristoteles) • - Živé organismy vznikají nejen množením organismů předchozí generace, ale také • z anorganických látek. (př. komáři se líhnou z tlejícího bahna) • •2, IDEALISTICKÉ – NÁBOŽENSKÉ • - Příčinou života je myšlenka – idea, na jejímž základě se tvoří hmota – materie • •3, PARSPERMICKÁ • - Kosmozoa – zárodky života v kosmickém prostoru – v přijatelných podmínkách se „zabydlují a zdokonalují“ • •4, MATERIALISTICKÉ - teorie EVOLUČNÍ: • - vyvíjí se hmota - její organizací vzniká myšlenka PODMÍNKY ŽIVOTA ČLOVĚKA – faktory: Neživotné (neživá příroda) = ABIOTICKÉ (světlo, teplo, voda, vzduch, živiny) Životné (živá příroda) = BIOTICKÉ (organismy a vztahy mezi nimi) Společně vytvářejí MAKROKLIMA Prostředí je jednotou abiotických a biotických faktorů, které umožňují člověku život a které přímo či nepřímo na živé soustavy působí. Každý organismus je na své životní prostředí vázán především nezbytnou podmínkou své existence – metabolismem. Na změněné podmínky života se organismy adaptují. V různorodém prostředí se vyvíjejí různé formy organismů rasy. • • Systém živé přírody z pohledu člověka systém biologický (taxonomický), ekologický a uživatelský •Třídění BIOLOGICKÉ – dle stavby těla a projevů života: • základní taxonometrická jednotka je biologický druh • •Třídění EKOLOGICKÉ – dle vztahů a funkce v přírodě • př. producent, konzument, destruent v potravních řetězcích • • •Třídění UŽIVATELSKÉ - různé, dle užití a specializace člověka, •př. třídění valeologické, pěstitelské, farmaceutické aj. •(viz cvičení PAEK) • • ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v biologickém systému živé přírody • • TAXONOMIE („systematika“) ORGANISMŮ (TŘÍDĚNÍ = KLASIFIKACE) • • SOUSTAVA – SYSTÉM: HIERARCHICKÁ KLASIFIKACE • je soustava kategorií různé úrovně, do nichž se zařazují taxony. •Za základ pro třídění organismů byla vzata evoluce buňky, dnes stavba DNA a RNA • •KATEGORIE ZÁKLADNÍ – DO NICHŽ je KAŽDÝ ORGANISMUS ZAŘAZEN: •ŘÍŠE př. rostliny, živočichové….. •KMEN – pouze u živočichů – př. strunatci • (v botanice a mykologii kategorie dodatečná) •ODDĚLENÍ – pouze u rostlin – př. krytosemenné ( v zoologii dodatečná) •TŘÍDA př. rostliny dvouděložné, hmyz •ŘÁD př. rostliny růžokvěté, motýly •ČELEĎ př. rostliny růžovité, běláskovití •ROD př. růže, bělásek •DRUH př. růže šípková (Rosa canina), (L) bělásek zelný • •Kategorie doplňkové: •– vytváří se z kategorií základních, pevné místo v hierarchii – př. NADŘÁD •Kategorie dodatečné: •– nejsou odvozené od základních – př . Varieta, odrůda, plemeno PŘIROZENÝ SYSTÉM ŽIVÉ PŘÍRODY • NADŘÍŠE: Nebuněční (Subcelulata) př. Viry, priony • • NADŘÍŠE: Prvojaderní (Prokaryota) • • ŘÍŠE Praorganismy (Archea ) př. Archeobakterie • • ŘÍŠE Prvobuněční (Protocelulata) př. Bakterie • • NADŘÍŠE: Jaderní (Eukaryota) • • ŘÍŠE ROSTLINY (PLANTAE) • podříše Nižší rostliny (Protobionta) • podříše Vyšší rostliny (Carmobionta) • • ŘÍŠE HOUBY (FUNGI) • • ŘÍŠE ŽIVOČICHOVÉ (ANIMALIA) • podříše Prvoci (Protozoa) • podříše Mnohobuněční (Polycytozoa, Metazoa) • ČLOVĚK (Homo sapiens) • •Dú: ZOPAKOVAT IVZ II BUŇKA, GENETIKA !!! Nezbytné pro další porozumění souvislostí!! Současné biologické třídění organismů dle vývoje a stavby těla (buňky) EVOLUCE ROSTLIN – ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ = třídění rostlin: stélka = jednobuněčné a mnohobuněčné = dříve: nižší rostliny (nelze rozlišit orgány) s přechodem na souš vývoj pletiv, umožňujících příjem a přeměnu živin, a vznik orgánů dříve: vyšší rostliny 1, Vývoj žilnatiny cévnaté 2, Vývoj kořenů a listů výtrusné Mechorosty, kapraďorosty: mechy, kapradiny, přesličky 3, Vývoj semen v šiškách nahosemenné jehličnany 4, Vývoj semen na plodolistech krytosemenné 5, Vývoj květů dvouděložné, jednoděložné Druhotný přesun rostlin kvetoucích do vodního prostředí Současné biologické třídění organismů dle vývoje a stavby těla (buňky) EVOLUCE ŽIVOČICHŮ – ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ = třídění stélka - jednobuněční, mnohobuněční - nižší organismy (nelze rozlišit orgány) s přechodem na souš vývoj tkání, umožňující příjem a přeměnu živin a vznik orgánů vyšší živočichové: doplňte si dle základů biologického učiva! 1, Trávicí dutina 2, Vývoj tělní dutiny 3, složitá vnitřní stavba 4, článkované tělo 5,ztráta vnějšího obalu 6, vývoj končetin Druhotný přesun vyšších organismů do vodního prostředí EVOLUCE ČLOVĚKA – ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ STUPNĚ: 1, Afrika - hominidní předek Australopithecus - žil asi před 3,5 - 3,8 milióny let 2, Afrika - Homo habilis - člověk zručný - žil asi před 1,9 - 2,1 milióny let 3, Homo erectus - člověk vzpřímený - žil asi před 0,3 - 1,6 miliónů let 4, Homo sapiens - Neandrtálský člověk - žil asi před 30 – 100 tisíci lety 5, Homo sapiens, sapiens - člověk moudrý – žije dosud a je moudrý? ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS stavba buňky, orgány a orgánové soustavy • •Stavba buňky a základní rozdíly ve stavbě buněk organismů uvedených říší (viz cv. Základy biologického učiva) • •Základní buněčné organely eukaryot a jejich funkce (buněčná stěna, cytoplazma, jádro, vakuoly - lyzozomy, mitochondrie, endoplasmatické retikulum, plastidy • (viz cv. Základy biologického učiva) • •Stavba organismů : jednobuněční a mnohobuněční – buňka stélka, diferencované buňky - pletiva a tkáně, orgány, orgánové soustavy (viz cv. Základy biologického učiva) KLÍČOVÁ SLOVA: Tématický okruh: ČLOVĚK – MNOHOBUNĚČNÝ ORGANISMUS v systému živé přírody • Člověk, vznik a vývoj života – evoluční teorie • Zopakovat a navázat na IVZ II! • - člověk ve vývoji organismů - umět vysvětlit souvislosti: evoluční teorie, Oparin, Darwin (v r. 2009 výročí 200 let od narození a 150 let od vydání knihy „ O původu druhů“) , Haeckelův zákon , neodarwinismus. • - charakteristické etapy vývoje rostlin, živočichů až po člověka • •Podmínky života člověka Zopakovat a navázat na IVZ II!) • - podmínky abiotické a biotické – adaptace a vývoj organismů • •Člověk – biologický druh v systému přírody • - základy biologické klasifikace a systematiky • - současné biologické třídění organismů • jednobuněčné a mnohobuněčné organismy, stavba a funkce orgánů • - charakteristika modelových organismů a jejich využití člověkem • • • - absolvent by měl znát gnozeologický základ tak, aby obsah nejen chápal, ale i na modelových příkladech pro 1. st. jej uměl vysvětlit žákům • KONEC lDĚKUJI ZA POZORNOST, lPŘEJI PŘÍJEMNÝ DEN l Helena Jedličková >