Seminář z pedagogické diagnostiky Typ studia: Školní rok: Jméno studenta: Hodnocení Mgr.Jana Kratochvílová Ph.D 5 4 3 2 1 N Velmi úspěšně Částečně úspěšně Úspěšně Částečně neúspěšně Zcela neúspěšně Kriterium nelze použít Používá terminologii PD: Provádí sběr dat: Vyhodnocuje a interpretuje získaná data: Stanovuje diagnózu a možná opatření: Diagnostika učitele 1. Plánování a organizování diagnostikování -(cíl diagnostikování, datum a čas, zvolené metody diagnostikování). 1) Pozorování strukturované a) mapa třídy – pohyb učitele po třídě b) mapa třídy – záznam frekvence komunikace učitele s jednotlivými žáky během vyučovací hodiny c) pozorovací schéma – analyzovat způsob komunikace s žáky d) pozorovací schéma – analýza učebních úkolů 2) Pozorování nestrukturované e) sledování individualizace a diferenciace ve výuce ad 1)Pozorování strukturované a) Cíl: zmapovat pohyb učitele po třídě (kolegy nebo svůj prostřednictvím videozáznamu) Diagnostický nástroj: mapa třídy Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět Jméno učitele Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení mapy třídy 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence b) Cíl: zpracovat záznam frekvence komunikace učitele s jednotlivými žáky během vyučovací hodiny třídě (kolegy nebo své podle videozáznamu) Diagnostický nástroj: mapa třídy Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět Jméno učitele Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení mapy třídy 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence c) Cíl: zaznamenat poměr-časový- komunikace učitele a žáků (svůj z videozáznamu nebo kolegy) Diagnostický nástroj: Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět Jméno učitele Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení schématu 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence d) Cíl: analyzovat učební úlohy, které zadávám žákům – (pomůcka Bloomova taxonomie + vlastní otázky) Diagnostický nástroj: vlastní pozorovací schéma Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět Jméno učitele Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení schématu 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence Ad 2)Pozorování nestrukturované e) Cíl: sledovat, jakým způsobem provádím individualizaci výuky a její diferenciaci (introspekce nebo videozáznam) Diagnostický nástroj: vlastní záznam Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět Jméno učitele Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení vlastního záznamu 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence Informace k problematice individualizace a diferenciace ve výuce Prostřednictvím sebepozorování nebo rozboru videozáznamu zpracovat způsob, jakým provádím individualizaci nebo diferenciaci ve výuce – koho se týká, jak k daným žákům nebo žákovi přistupuji, proč, co tím sleduji. Možné podněty: Prostředí: Úprava pro žáky se SVP Možnost zvolit si místo pro práci Pomůcky: Práce s pomůckami obecně Práce se specifickými pomůckami Učební úkoly: Jiné – kvantitativně Jiné – kvalitativně Možnost volby úkolu Možnost volby řešení Možnost spolupráce na řešení Možnost opřít se o učebnice, texty, pomůcky Možnost optat se… Možnost volby DÚ, individuálně zadaný domácí úkol Práce ve třídě – plní žáci rozdílné úkoly, činnosti? Respektování tempa dítěte Vkládání relaxačních chvil pro děti, které to potřebují…. Práce ve skupinách - heterogenní, homogenní Používání sebehodnocení a slovního formativního hodnocení Neverbální a verbální komunikace s žákem Kontakt učitele s žákem f) Cíl: zrealizovat diagnostiku žáka se speciálními vzdělávacími potřebami či jinak problémového Diagnostický nástroj: Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět Jméno učitele Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení vlastního záznamu 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence Komplexní diagnostika žáka 1. Plánování a organizování diagnostikování (cíl diagnostikování, datum a čas, zvolené metody diagnostikování) a)Pozorování strukturované nebo nestrukturované, dlouhodobé Zvolte si jednoho žáka, kterého z nějakého důvodu budete dlouhodobě pozorovat. Veďte si záznamy, proveďte s ním rozhovor, zvolte ještě třetí metodu (anamnéza, dotazník, projektivní-kresba, asociace, nedokončené věty, rozhovor s rodiči...), jíž si doplníte informace. Komplexně popište získané údaje, doložte je, interpretujte je, stanovte diagnózu, pedagogická opatření – popište je. a) Cíl: Diagnostický nástroj: Diagnostická hypotéza: Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět, ročník Jméno žáka (bez příjmení) Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení záznamu, schématu 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence b) Rozhovor s žákem Cíl: Diagnostický nástroj: záznam rozhovoru Diagnostická hypotéza Datum rozhovoru Čas rozhovoru Ročník Jméno žáka (bez příjmení) Škola 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení záznamu 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence c) Pozorování nestrukturované - záznam konfliktu vzniklého ve třídě, způsobu jeho řešení Cíl: záznam konfliktu vzniklého ve třídě, způsobu jeho řešení Diagnostický nástroj: vlastní záznam Diagnostická hypotéza: Datum pozorování Čas pozorování Vyučovací předmět, ročník Jméno žáka, žáků (bez příjmení) Škola Typ pozorování 2. Sběr a zpracování diagnostických údajů (dat) Doložení záznamu 3. Vyhodnocení a interpretace diagnostických údajů 4. Stanovení diagnózy = nález, zjištění stavu 5. Pedagogické opatření, zásah, intervence