Výuka ve dnech: 16.9., 21.10. 2011 – celkem 4 hod Úvod do studia výtvarné výchovy 1.HODINA Mgr. Pavla Novotná Ph.D. Konzultační hodiny: Poříčí 7, 4 patro, Katedra VV Oficiální anotace předmětu: Teoretická východiska předmětu výtvarná výchova, současné proudy ve výtvarné výchově, RVP ZV – oblast Umění a kultura •1.semestr, přednáška, asistentská praxe • •Osnova •Principy a cíle VV •Historické proměny cílů výtvarné výchovy a možné přístupy •Umění jako prostředek komunikace •Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání v oblasti Umění a kultura •Dětský výtvarný projev, úvod do interpretace •Hodnocení ve VV Přehled předmětů v rámci VV na PdF • •1.s Úvod do studia výtvarné výchovy •asistentská pedagog. Praxe • •2.s Výtvarné vyjadřovací prostředky 1 • •3.s Interpretace výtvarného umění 1 •Výtvarné vyjadřovací prostředky 2 •Kresba a grafika • •4.s Interpretace výtvarného umění 2 •Výtvarné vyjadřovací prostředky 3 •Keramická technologie •Kurz kresby a malby • •5.s. Interpretace dětského výtvarného projevu •Experimentální kresba •Netradiční materiály •6.s Seminář k interpretaci dětského výtvarného projevu •Synkretická dílna - zapojení všech smyslů do uměleckého ztvárňování určitého tématu •Základy práce s grafickými programy • •7.s Didaktika VV 1 •souvislá pedagog. praxe •Dějiny výtvarné kultury 1 •Kurz akční tvorby • •8.s Didaktika VV 2 •Dějiny výtvarné kultury 2 •Zprostředkování umění • •9.s Výtvarná výchova ve školní praxi •Praktická arteterapie •Teorie VV •10.s •Exkurze Přehled předmětů v rámci studia na PdF zaměřených na didaktiku • •1.s Úvod do studia výtvarné výchovy •asistentská pedagog. Praxe • •2.s Výtvarné vyjadřovací prostředky 1 • •3.s Interpretace výtvarného umění 1 •Výtvarné vyjadřovací prostředky 2 •Kresba a grafika • •4.s Interpretace výtvarného umění 2 •Výtvarné vyjadřovací prostředky 3 •Keramická technologie •Kurz kresby a malby • •5.s. Interpretace dětského výtvarného projevu •Experimentální kresba •Netradiční materiály •6.s Seminář k interpretaci dětského výtvarného projevu •Synkretická dílna zapojení všech smyslů do uměleckého ztvárňování určitého tématu •Základy práce s grafickými programy • •7.s Didaktika VV 1 •souvislá pedagog. praxe •Dějiny výtvarné kultury 1 •Kurz akční tvorby • •8.s Didaktika VV 2 •Dějiny výtvarné kultury 2 •Zprostředkování umění • •9.s Výtvarná výchova ve školní praxi •Praktická arteterapie •Teorie VV •10.s •Exkurze Podmínky k udělení zápočtu: • 1. Vypracovaná esej pojednávající o výtvarné výchově na škole, ve které budete uvažovat, přemýšlet, hodnotit a naznačovat vlastní řešení min. 2 hodin VV, které jste viděli v rámci asistentské praxe na školách. Co je to esej? •Esej (řeckého původu, latinsky exagium – vážení, francouzsky essai – pokus, zkouška) •= úvaha na určité téma, spočívající v přemýšlení o faktech a jejich hodnocení. Autor eseje posuzuje problém v širším kontextu, komentuje současná řešení a naznačuje nová, často klade otázky a společně se čtenářem na ně hledá odpověď. Esej je tedy jakýsi dialog autora se sebou samým i se čtenářem. • •SUBJEKTIVNÍ KOMENTÁŘ • •Esej také může analyzovat, rozlišovat, hodnotit a posuzovat. • •Může obsahovat kritiku - to však také vyžaduje, aby se kritik s kritizovanou věcí do hloubky seznámil, aby ji dokázal porovnat s jinými a dokázal přiměřeně rozlišit její dobré a špatné, slabé a silné stránky. Na praxi byste si měli zvláště všímat těchto momentů: •Jak učitel motivuje, popis motivace, její zhodnocení •Jak zadává úkol. •Jaká je atmosféra třídy. •Vzájemné interakce žáků a učitele. •Popis procesu a výsledků tvoření. •Jak probíhá hodnocení hodiny. •Rozdíly mezi výtvarnou výchovou a pracovními činnostmi. •Mohou žáci uplatnit subjektivitu ve vztahu k zadanému úkolu. Nabízí úkol více možných řešení, do jaké míry apod. •Jak je učitel připraven apod. • •2. Vypracovaný subjektivní komentář k výstavě současného umění (nebo stálé expozice výtvarného umění v renomované galerii), kterou jste navštívili v období od září do prosince 2011. Přiložené ofocená kopie či originál vstupenky je podmínkou (přicvaknout k práci) •Práce nesmí být uloženy v euroobalech ani jiných plastikových obalech. • •Práce přijímám pouze písemně – •NE elektronicky (min. 2 normostrany, psáno na PC, úprava textu, práce s literaturou) •Práce doporučuji odevzdávat co nejdříve - již od listopadu či dříve. Práce odevzdané v listopadu mohou být ohodnoceny před Vánocemi – možnost oprav, konzultací • •FINÁLNÍ VERZE NUTNO ODEVZDAT NEJPOZDĚJI DO 15. LEDNA (do kabinetu, nebo sekretářce katedry VV na moje jméno) • •Studenti, kteří práci odevzdají v prosinci či ve zkouškovém období se dozví výsledné hodnocení až v Isu – bez možnosti oprav Zápočet nebude udělen pokud nesplníte následující body týkající se formální či obsahové úpravy: •práce musí obsahovat jméno, příjmení, učo, ročník, datum vypracování, název předmětu •práce nesmí být v euroobalech či jiných deskách, přijímám práce pouze scvaknuté „koníkem“ či kancelářskými sponkami bez igelitových folií či obalů. •práce musí mít náležitosti výše uvedených slohových útvarů •práce nesmí obsahovat více než 3 pravopisné chyby •práce neuspěje, pokud v práci nebudete reflektovat problematiku probíranou na přednáškách, např. nepoznáte základní rozdíl mezi výtvarnou výchovou a pracovním vyučováním v praxi apod. •vstupenky z výstavy musí být přicvaknuty k práci, pokud se jedná o výstavu zdarma, napište to tam. •navštívená výstava se musí úzce dotýkat současného umění, doporučuji tedy významné galerie ve větších městech Obecná představa o VV •vychází z praktického myšlení • •– dítě kreslí a maluje, tím pozoruje; učí se ztvárnit to, co vidí -pěstuje manuální zručnost a motoriku; -poznává věci, to co je krásné, vkusné, estetické, aby se umělo se z nich radovat, -naučí se řadu výtvarných technik. CÍLE VV •Rozvíjení a kultivování citových a smyslových schopností vnímání a pozorování •Obnovování a rozvíjení smyslové i citové senzibility, kultivace a obohacování prožitků •Probouzení a kultivace tvořivých osobitých reakcí na podněty a problémy •Obnovování a pěstování představivosti, imaginace a fantazie •Obnovování a obohacování citových i racionálně reflektovaných vztahů k sobě samému, k ostatním lidem a k okolnímu světu •Rozvíjení porozumění, tolerance i kritičnosti k projevům vlastním i ostatních lidí a zvláště k projevům výtvarné kultury a umění • •Rozvíjení pozitivního vztahu ke kulturním hodnotám současnosti i minulosti, zvláště k jejich výtvarně estetickým aspektům • •Kultivace výtvarných dovedností a schopností jako prostředku výtvarného vyjadřování • • • Prostředky k naplňování cílů Vv •Výtvarně estetické vnímání, pozorování a reagování na vnější i vnitřní podněty •Laborování, hra a experimentace s výtvarnými prostředky a objevování jejich výrazových možností •Hledání tvořivého řešení konkrétních lidských problémů prostřednictvím výtvarně výrazových prostředků •Objevování výtvarných kvalit a hodnot ve světě přírody, kultury a umění •Postupné chápání, osvojování a používání výtvarně znakových systémů • • • • • VV je v etapě základního vzdělávání postavena na tvůrčích činnostech: TVORBĚ, VNÍMÁNÍ a INTERPRETACI. • •K realizaci tvůrčích činností nabízí VV vizuálně obrazné prostředky. • •Tvůrčí činnosti ve VV jsou zaměřeny na: •Rozvíjení smyslové citlivosti •Uplatňování subjektivity •Ověřování komunikačních účinků. • Očekávané kompetence na konci ZŠ v oblasti užívání uměleckých (výtvarných) vyjadřovacích prostředků •Žák umí: •pojmenovat vizuálně obrazné elementy při vlastní tvorbě • samostatně kombinuje vizuálně obrazné elementy k dosažení vizuálně obrazných vyjádření v plošných i prostorových vztazích … •Vybírá a samostatně vytváří bohatou škálu vizuálně obrazných elementů Vizuálně obrazné elementy • •? Vizuálně obrazné elementy •Linie •Tvar •Objem •Barva •Textura rozvržení v obrazové ploše a v prostoru – kompozice • •a jejich vztahy (podobnost, kontrast, rytmus, strukturální vztahy a další) Výtvarný jazyk a jeho vyjadřovací prostředky • •Výtvarné prvky •(vizuálně obrazné elementy) •bod, linie, barva, tvary plošné a prostorové, světlo a stín, odstín barvy (valér), kvalita povrchu (textura) Výtvarný jazyk a jeho vyjadřovací prostředky • •Výtvarná kompozice •– vztahy mezi prvky (výstavba, souvislosti, uspořádání, umístění, shlukování, řazení, řád, rytmus, symetrie, asymetrie apod.) • Výtvarný jazyk a jeho vyjadřovací prostředky •Výtvarné symboly -obsahy ukryté ve výtvarné formě, které jsou odhaleny prostřednictvím obraznosti, představivosti a fantazie tvůrce díla a jeho interpreta •Symbol interpretujeme vzhledem k naší zkušenosti •- interpretace není jednoznačná Výtvarný jazyk a jeho vyjadřovací prostředky •Proces tvorby •- osobité přístupy k vyjádření skutečnosti nebo fantazijních představ (u dětí souvisejí s vývojovými zvláštnostmi dětského výtvarného projevu daného věkového období) Výtvarný jazyk a jeho vyjadřovací prostředky • •Výtvarné nástroje (instrumenty) – tužka, pastelka, štětec ….. •Výtvarné materiály (papír, textil, barva. Modelovací hmota…) •Výtvarné techniky CÍLE VV •Rozvíjení a kultivování citových a smyslových schopností vnímání a pozorování •Obnovování a rozvíjení smyslové i citové senzibility, kultivace a obohacování prožitků •Probouzení a kultivace tvořivých osobitých reakcí na podněty a problémy •Obnovování a pěstování představivosti, imaginace a fantazie •Obnovování a obohacování citových i racionálně reflektovaných vztahů k sobě samému, k ostatním lidem a k okolnímu světu •Rozvíjení porozumění, tolerance i kritičnosti k projevům vlastním i ostatních lidí a zvláště k projevům výtvarné kultury a umění • •Rozvíjení pozitivního vztahu ke kulturním hodnotám současnosti i minulosti, zvláště k jejich výtvarně estetickým aspektům • •Kultivace výtvarných dovedností a schopností jako prostředku výtvarného vyjadřování • • • Prostředky k naplňování cílů Vv •Výtvarně estetické vnímání, pozorování a reagování na vnější i vnitřní podněty •Laborování, hra a experimentace s výtvarnými prostředky a objevování jejich výrazových možností •Hledání tvořivého řešení konkrétních lidských problémů prostřednictvím výtvarně výrazových prostředků •Objevování výtvarných kvalit a hodnot ve světě přírody, kultury a umění •Postupné chápání, osvojování a používání výtvarně znakových systémů • • • • • •Výtvarná výchova: • • Obohacuje pojmové logické myšlení obsažené v jiných předmětech svým aktivním přístupem, emočními vztahy, a mnohostranným pohledem. • •VV se tak stává prostorem, ve kterém se mohou integrovat ostatní předměty. •Osobnost učitele je nejvýznamnějším prvkem v trojúhelníku • •učivo •žák •učitel •Učitel se neptá, co dítě zná a umí pojmenovat, neptá se ho na vědomosti. •Nabízí prostor pro svobodné vyjádření. •Ptá se, co dítě prožívá, co si myslí a jak je schopno své znalosti tvůrčím způsobem využít – zajímá ho co si se znalostmi počne. • •Dává podněty. •Vytvářet a uplatňovat aktivní vztah ke světu • •Podporovat zájem o výtvarnou komunikaci. • •Rozvíjet všestranně tvořivé myšlení – nabízet jejich různé významy nebo způsoby řešení. •Kultivovat výtvarný projev •Respektovat typologické směřování žáka • •Uchovat dětem radost z výtvarného projevování •Nechat zažít dětem úspěch z výtvarné komunikace • •Vzpomínáte si na hodiny VV na ZŠ? Co tahle vzpomínka vyvolává. Napište 5 slov, které Vás napadají. • • •Zažili jste při hodině VV na ZŠ pocit úspěchu? Vzpomeňte si na konkrétní situaci. Stručně ji popište. • •Co by měl učitel, který učí VV vědět, umět, •sledovat: •Cíl •Zkušenost •Představa •Flexibilita a intuice •Tvořivost •Cíl • •Vím, proč tohle zrovna s žáky •dělám, vím, co tím •sleduji, vím k čemu to je. Na co to •požijí? Budou to •v životě potřebovat? K čemu je to •dobré? •Zkušenost • •Umím čerpat z vlastní zkušenosti, vím, jaké to •bylo, když jsem se podobné věci učil já. •Vím, jak jsem se cítil, co mi pomáhalo a co ne. Ale taky vím, že druzí lidé, to mohou mít jinak a že je mnoho dalších způsobů, jak dosáhnout cíle. •Pokud takovou zkušenost nemám – nedělám ze sebe chytrého, ale nebojím se experimentovat. •Zkouším nové věci, dívám se na věci z různých úhlů pohledu. •Mám respekt k myšlení a cítění dítěte a k jeho individualitě. •Představa •Mám sice svou představu o výsledku, ale netrvám na dosažení výsledku podobném v mé představě. • •Každý to má jinak – podporuji svobodu, různé vidění světa. •Výsledek může být milým překvapením a cesta může být cílem. • •Vím, že nejúčinněji působím na žáky, předávám-li jim to, co se nejvíce blíže mému způsobu vnímání, prožívání a myšlení. • •Mám respekt ke kreativitě dítěte a k jeho svobodnému rozhodování. Nechávám na žácích, aby si volili vlastní myšlenkové a výtvarné cesty. •Flexibilita a intuice •Umím se vcítit do nálady a atmosféry třídy, tuším, co v danou chvíli žáci potřebují a co by se hodilo použít za techniku, motivaci. •Nedržím se za každou cenu svého plánu, ale umím kombinovat, přizpůsobovat své představy tak, aby byly bohatší a využitelnější pro žáky v daný okamžik za daných podmínek. •Vím, že do výsledku tvůrčí činnosti se promítá moje osobnost učitele, moje energie, se kterou k práci s dětmi přistupuji i moje schopnost pohotově reagovat na nové možnosti a neobvyklé přístupy objevené dětmi v průběhu práce. •Tvořivost •Jestliže učím výtvarnou výchovu, jsem učitel tvořivosti. •Učím dívat se, slyšet, cítit a ohmatávat svět z různých pohledů a hledat v něm různé cesty a možnosti, jak svět uchopit. •Učím, jak si najít vlastní způsob, jak ztvárňovat, zaznamenávat a reflektovat okolí i sám sebe.