1 a) Rozdělte slova na slabiky: sedm, krk, přišel, zhltnout, pozdě, lavina, doufat, poučit, pneumatika, soběstačný, ulomená, dcera, dvojjazyčný, pauza b) Ve kterých slovech jsou slabikotvorné souhlásky? Uveďte další příklady slov se slabikotvornými souhláskami. 2. Rozlište, ve kterých případech se jedná o dvojhlásku a kde patří o a u do jiných slabik: nakoupit, poučka, jedou, doučovat, kouzlo, mávnout, najmout, oblouk 3. a) Zaznamenejte fonetický přepis slov: mělký …………… sníh …………… zpráva …………… květ …………… kamenný …………… romantismus …………… tchyně …………… tvůj …………… diskutovat …………… divadlo …………… důvody …………… detektivka …………… 4. Zaznamenejte výslovnost slov s rázem: alej …………… iluze …………… černooký …………… neúpěšný …………… na obalu …………… doopravdy …………. nejoblíbenější ………….. teorie ……….. koexistence …………. mikroampér …………….. 5. Proveďte fonetický přepis věty: Setkali se loni v únoru na nejnebezpečnějších místech ve městě. 6 a) Označte hlavní slovní přízvuk ve spojeních: nepoznaný, potkávat se, ve tři, do stanu, četla jsem, dal mi to, před vchodem, požádal-li, světlo, tmavočervený; b) Která slova jsou nepřízvučná? Pokuste se označit příklonky.