ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 26. 10. 2011 znak110_mu-1 znak200_ped-1 •Slovníček V. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 135. • •historická malba -obraz, který vypovídá příběh, ať již skutečný, nebo smyšlený. Většina historických maleb zachycuje výjevy z antické historie a mýtů nebo biblické příběhy. Jako první tento druh malby popsal Alberti. V 17. století byla považována za nejvyšší formu malířství. • •chiaroscuro -(temnosvit). Italské slovo chiaroscuro znamená „světlý-tmavý“. V malířství se tímto slovem charakterizují obrazy, na nichž z jedné strany vychází silné světlo, jež vrhá výrazné stíny na druhou stranu. - •ikony -náboženské obrazy představující obvykle světce nebo Pannu Marii a Ježíše Krista. - •iluminované rukopisy -ručně psané a zdobené knihy. • • •Slovníček VI. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 135. • •karolínské umění -umění z doby císaře Karla Velikého (742–814). • •karton -kresba na papíře, provedená ve skutečném měřítku, která se dá přenést na stěnu, • na dřevěnou desku nebo na plátno jako základ pro obraz. - •klasicismus -oživení antického stylu a tematiky v umění pozdního 18. a raného 19. století. Klasicismus v malířství jako první uvedl David a rozvíjel jej Ingres. - •klasické antické umění -starověké řecké a římské umění, zejména řecké umění z 5. století př. n. l. • • •Slovníček VII. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 135. • •kniha hodinek -ilustrovaná kniha obsahující modlitby pro různou denní dobu, různé dny a různá roční období. Používala se spíše doma než v kostele. • •komplementární (doplňkové) barvy -barvy, které jsou v kruhu barev umístěny proti sobě. Když jsou vedle sebe, velmi výrazně kontrastují a vzájemně se zjasňují. - •krajinomalby -obrazy, jejichž hlavním námětem je krajina nebo scenérie. - •krásná umění -souhrnné označení pro malířství, sochařství, kresbu, volnou grafickou tvorbu a někdy i pro hudbu a poezii. Na rozdíl od užitého umění krásná umění nemají žádný praktický účel. • • •Slovníček VIII. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 135. • •kruh barev -uspořádání tří primárních barev (červené, žluté a modré) a sekundárních barev (oranžové, zelené a fialové), které získáte smícháním primárních barev. • •lept -druh grafického listu vytvořený s použitím kovové desky, na kterou byla nanesena vrstva ochranného vosku. Obraz se vyškrábe do tohoto vosku, čímž se odkryje kov po ním, a odkrytá místa na kovové desce se vyleptají kyselinou. Pak se na desku nanese tiskařská barva a tiskne se stejným způsobem jako u rytiny. - •litografie -druh grafického listu vytvořený tak, že se kreslí mastnou křídou na kamennou nebo kovovou desku, která se pak zaleptá kyselinou. Při tisku se deska nejdříve navlhčí a pak se na ni nanese vrstva tiskařské barvy. Ta přilne jen k liniím nakresleným mastnou křídou, které se otisknou na papír.. - • • •Slovníček IX. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 136. • •memento mori -předmět zahrnutý do obrazu, aby člověka přiměl zamyslet se nad smrtí, například lebka nebo dohasínající plamen. • •mezinárodní gotika -pojmenování pro dekorativní, výrazně barevný styl malby, používaný v Evropě • ve 14. a 15. století. - •Mínójci -starověký řecký národ, který žil na ostrově Kréta. - •mozaiky -obrazy vytvořené z drobných kousků barevného skla nebo kamene, zasazených do omítky nebo tmelu na stěně nebo na jiné ploše. • • •Slovníček X. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 136. • •Mykéňané -starověký národ, proslulí válečníci. • •mytologický -vztahující se k řeckým a římským mýtům. - •obrazoborci (ikonoklasté) -lidé, kteří chtěli zničit náboženské umění, protože byli přesvědčeni, že zobrazování osob vede k uctívání model. Obrazoborectví se projevilo v 8. století v byzantské říši • a v pozdním 16. a 17. století v severní Evropě. - •olejové barvy -barvy vyrobené smícháním pigmentu a oleje, používané všeobecně od 15. století • až do 20. století. • • •Slovníček XI. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 136. • •optický klam -vysoce realistický způsob malby, který se snaží oklamat diváky, aby si mysleli, že se nedívají na malovaný obraz, ale na skutečný předmět. • •paleta -prkénko, na němž si malíř míchá barvy. Výraz paleta může také znamenat výběr barev používaných určitým malířem. - •perspektiva -pravidla používaná k vytvoření dojmu trojrozměrného prostoru v dvojrozměrné kresbě. Jedno pravidlo perspektivy je, že předměty vypadají menší, když se vzdalují. Nejpřesnější systém, vypracovaný za renesance, je známý pod označením jednotná neboli lineární perspektiva, a používá úběžníky. - • • •Mgr. Alice Stuchlíková •Masarykova univerzita •Pedagogická fakulta •katedra výtvarné výchovy •Poříčí 7 •603 00 Brno •E: alicestuchlikova@mail.muni.cz