ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 9. 11. 2011 znak110_mu-1 znak200_ped-1 •Slovníček XII. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 136. • •pigmenty -práškové substance používané k výrobě malířských barev. V minulosti se vyráběly mletím všeho možného, od hlíny až po drahokamy. V 19. století se začaly používat chemické pigmenty. • •podmalba -první vrstva barvy nanesená na plochu obrazu. - •portréty -obrazy skutečných lidí, v nichž se malíř pokusil zachytit jejich pravou podobu. - •posmrtná maska •- odlitek nebo model tváře nějaké osoby, vytvořený po její smrti. - • • •Slovníček XII. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 136. • •primární barvy -červená, žlutá a modrá. Všechny ostatní barvy je možné vytvořit smícháním těchto barev. • •renesance -kulturní převrat uskutečněný ve 14. a 15. století, který přinesl obnovení zájmu • ve 14. a 15. století, který přinesl obnovení zájmu o antické ideje a mnoho nových vědeckých objevů, mezi něž patřila například perspektiva. • •rokoko -zdobný umělecký sloh z 18. století. Tento název je odvozen z francouzského slova rocaille, tedy lastura, lasturový ornament. - •románský sloh -označení pro sloh umění a architektury, který se rozvinul v západní Evropě mezi • 10. a 12. stoletím - • • •Slovníček XIII. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 137. • •rukopisy -ručně psané texty (viz iluminované rukopisy). • •rytina -druh grafického listu. Nejdříve se obraz „vyryje“ do kovové desky. Na desku se nanese tiskařská barva tak, aby vyplnila dutiny, a pak se na ni přitiskne arch navlhčeného papíru. Barva se přenese na papír. • •sekundární barvy -oranžová, zelená a fialová. Jsou to barvy, které získáte, když dvě primární barvy smícháte dohromady. - •sfumato •- italské slovo, které znamená „kouřový“. V malířství tento pojem znamená znejasnění přechodů mezi světlými místy a stíny, aby se vytvořil efekt tlumeného, záhadného osvětlení, jako například u Leonardova obrazu Mona Lisa. • •Slovníček XIV. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 137. • •sítotisk -druh grafického listu vytvořený technikou sítotisku. Při této technice se tiskařská barva přenáší na plochu papíru skrz jemné textilní síto. • •spalliera -dlouhá malovaná deska, která měla zdobit truhlu nebo jiný kus nábytku. V renesanční Itálii se tyto desky často malovaly pro novomanžele. - •starověké umění -umění starověkých kultur, například Egypta, Řecka a Říma. - •středověké umění •- umění z období středověku (asi 1000–1400). • •Slovníček XV. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 137. • •šeps -hustá bílá pasta používaná k přípravě plochy pro obraz. • •šepsovat -připravovat plátno pro malování. - •technika -způsob a materiály používané k vytvoření uměleckého díla, jako například pastely, freska nebo olejomalba. - •triptych •- obraz složený ze tří desek. • •Slovníček XVI. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 137. • •úběžník -termín používaný v perspektivním kreslení k označení bodu, kde se rovnoběžné linie, jako například vlakové koleje, v dálce zdánlivě sbíhají. • •užité umění -umění, které slouží nějakému praktickému účelu, například keramika. - •vaječné tempery -barvy vytvořené s použitím pigmentu a vajec, hojně používané před 15. stoletím. - •vlámský, příp. také flámský •- z oblasti Flander (nyní část Belgie, Francie a Nizozemska). • •Slovníček XVII. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 137. • •vanitas -zátiší, které má divákům připomínat marnost lidských činů a povzbuzovat je • k duchovním úvahám. Upozorňuje, že úspěch je jen dočasný a že nás všechny zastihne smrt. Název je latinské slovo, které znamená „marnost“. • •vzdušná (atmosférická) perspektiva -efekt spočívající v tom, že barvy předmětů, které jsou v dálce, zdánlivě blednou a modrají. - •zátiší -obraz zachycující především nepohyblivé předměty, jako jsou květiny, potraviny a nádobí. Výraz zátiší může také označovat skutečné uspořádání předmětů. - • •Slovníček XVIII. • •DICKINSOVÁ, Rosie – GRIFFITHOVÁ, Mari. Poznáváme umění. Bratislava: Perfekt, 2004, s. 137. • •zlatý řez -matematický poměr známý od starověku, který se může použít k vytvoření příjemně působících kompozic. Tento poměr určuje vzdálenosti mezi třemi body na přímce. • •žánr •- specifický druh obrazů, například portréty, krajiny, historické malby a zátiší. - • C:\Users\Alice\Documents\PdF KVV P2011\PdFKVV ZS1BP_IVU1 P11\Poznavame umeni.JPG •Mgr. Alice Stuchlíková •Masarykova univerzita •Pedagogická fakulta •katedra výtvarné výchovy •Poříčí 7 •603 00 Brno •E: alicestuchlikova@mail.muni.cz