Didaktika pro IVZ - přednáška č.3 Didaktické prostředky v předmětech učení o přírodě a společnosti Didaktické prostředky jsou všechny materiální pomůcky, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu. Jde o takové předměty, které v úzké souvislosti v výukovými metodami a organizačními formami výuky napomáhají dosažení výchovně vzdělávacích cílů. (Maňák, 1995) Funkce didaktických prostředků v předmětech učení o přírodě a společnosti: •Upoutání pozornosti a vzbuzení zájmu •Větší názornost a konkretizace představ •Lepší porozumění a pochopení vnitřní struktury •Snazší zapamatování •Rozvoj pozorovacích schopností, případně pracovních návyků • • (čím jsou žáci mladší, tím názornější a konkrétnější didaktické prostředky je třeba použít pro zvýšení účinnosti výuky) 1)Skutečné přírodniny a lidské výtvory v přirozeném prostředí •Pro učení o přírodě a společnosti nejvhodnější a nejdostupnější •Možnost využití všech smyslů při jejich použití •V reálné velikosti a v reálném prostředí •Přispívají pochopení komplexnosti dějů a jevů v přírodě i společnosti •Organizačně náročné – musíme se i s žáky přesunout za nimi •Neformálnost výuky – mimo školu •Výrazný motivační prvek pro žáka • (K využívání skutečných přírodnin a lidských výtvorů v přirozeném prostředí dochází při VYCHÁZKÁCH, EXKURZÍCH, ŠKOLNÍCH VÝLETECH A ŠKOLÁCH V PŘÍRODĚ a PRÁCI NA ŠKOLNÍM POZEMKU.) • Výuka v reálném prostředí 1) Předem si projít místa, kam žáky vedu. 2) Připravit aktivity a učební úlohy, při kterých žáci přírodniny či lidské výtvory pozorují – nejlépe všemi smysly – a manipulují s mini 3) Využívat pokud možno skupinové formy práce 4) Seznámit dopředu žáky (rodiče) s požadavky na výuku mimo školu 5) Výuce MŮŽE předcházet příprava ve třídě, rozhodně by MĚLA následovat reflexe ve třídě. • •!!! Pokud využíváte výukové programy mimoškolních zařízení, je žádoucí podrobně se s nimi předem seznámit (nejlépe absolvovat je s jinou třídou), ale především se jich zúčastnit spolu se žáky. P1010050 2) Skutečné přírodniny a lidské výtvory ve vyučovací hodině (ve třídě) •V reálné velikosti - možnost pozorování nejen velikosti, ale také tvaru a barvy, případně i pohybu, růstu, vývoje, rozmnožování, příjmu potravy apod. •Využití všech smyslů •Dostatek času pro pozorování či manipulaci s nimi •Vhodně volit organizační formy v závislosti na počtu a rozmanitosti did. prostředků. •Velmi motivující pro žáky •Využití především s výukovými metodami jako jsou POZOROVÁNÍ, POKUS, MANIPULACE s PŘEDMĚTY, DIDAKTICKÉ HRY •Využívání při pěstitelských pracích (práci s rostlinami) • Výuka ve třídě s pomocí reálných přírodnin a lidských výtvorů 1) Zadat instrukce k práci předem, před vlastním rozdáním pomůcek – vhodné je doplnit kartou s postupem při práci, ke kterému se mohou kdykoliv vrátit. 2) Upozornit na možnou destrukci pomůcek, případně nebezpečí pro žáky. 3) Zapojit do rozdávání a úklidu pomůcek žáky. 4) Využívat pokud možno skupinové formy práce. 5) Být si vědom zvýšené hlučnost při práci. 6) Počítat s delším časem pro práci (žáci si nejprve pomůcky prohlíží a manipulují s nimi, poté s nimi pracují a teprve nakonec jsou schopni vyvodit závěry z práce s nimi. ) • 3) Nahrazující didaktické prostředky trojrozměrné - statické a dynamické modely •V reálné velikosti nebo v pozměněném měřítku (zvětšeno i zmenšeno) •U dynamických možnost zpomalení či zrychlení •Možnost rozložení na dílčí části a následného složení •Zjednodušení umožňující pochopení (ponechání podstatného) •Trvanlivost, cena, počet •Často jen jeden kus – omezen na frontální výuku •Použití pro VÝKLAD, PŘEDVÁDĚNÍ, POZOROVÁNÍ, MANIPULOVÁNÍ, ŘÍZENÉ OBJEVOVÁNÍ •!!! Opět pamatovat na pravidlo 3 opakování – prohlédni si,vyzkoušej - pozoruj (manipuluj) – přemýšlej a vysvětli. • 4) Nahrazující didaktické prostředky dvojrozměrné statické – mapy, obrazy, plakáty, nástěnky •Názornost lepší než pouhý slovní popis •Snadná dostupnost (přímo k některým učebnicovým řadám) •Pro konkrétní věk žáků ke konkrétním tématům •Dnes častá kombinace – pro žáky v učebnici nebo formátu A4 a nástěnný obraz pro celou třídu •Učí žáky pozorovat, avšak pouze zrakem. •Určitá míra zjednodušení či zkreslení skutečnosti •!!! Vhodné je nechat plakáty či nástěnky vytvořit samotnými žáky – vyvěsit je pak na delší dobu ve třídě. • img052 img054 5) Nahrazující didaktické prostředky dvojrozměrné dynamické – video, animace •Snadná dostupnost •Možnost zprostředkování dějů •Možnost zrychlení i zpomalení dějů (až mnohonásobné) •Doplněno zvukem – další smyslový vjem •Předpokládá kázeň a pasivitu žáků •Nutné je na sledování videa – animace žáky připravit a instruovat •Podle potřeby zastavovat či několikrát opakovat •Organizace frontální – tempo ne všem žákům vyhovuje •Využití pro seznámení s učivem – metoda výkladu •Vhodné doplnit úkoly pro žáky – vypracovávanými během či po skončení záznamu •!!! Možnost použití zvukových záznamů - podobná úskalí při práci. 7) Knihy a texty pro výuku •Učebnice a pracovní sešity •Dostupnost všem žákům, učiteli •Možnost domácí přípravy •Doplněny obrazovým materiálem •Odborně správné (alespoň většina) •Nejčastější využití pro expozici učiva •Možnost vlastní přípravy učitelem – regionální učebnice, pracovní sešity •Doložka – schváleny MŠMT • •ATLASY, KLÍČE, ENCYKLOPEDIE -Jejich výběr závisí na učitel -Většinou pro doplnění a rozšíření učiva -Umožňují individualizovat výuku a přizpůsobit zájmům žáků ve třídě. Kritéria výběru učebnice (učebnicové řady) -ucelenost učebnicové řady -doplňky učebnice (pracovní sešit, metodická příručka, přílohy, plakáty, atlasy, interaktivní elektronická verze učebnice, …) -rozsah, náročnost a řazení témat a tématických celků -transmisivní x konstruktivistický přístup v předávání učiva. -obrazová část – podíl textové a obrazové části, fotografie x kresby, dokumentace a doplnění textu x pomoc při pochopení problému. -učební úlohy – fixace či reprodukce učiva x problémové úlohy, aplikace učiva