ZS1MP_DIVZ Didaktika pro IVZ Přednášky – 1 hodina týdně Zakončení: ZKOUŠKA (3 kredity) Cíle předmětu: •Studenti se orientují: • - v dokumentech závazných pro učení o přírodě a společnosti (RVP pro ZV) •Studenti využívají: • - diagnostiku žákovských prekonceptů (žákova vnímání světa) • - konstruktivistický přístup ve výuce • - metody a formy výuky specifické pro učení o přírodě a společnosti • - didaktické prostředky přiměřené schopnostem a vědomostem žáků •Studenti aplikují své teoretické znalosti znalosti odborných i didaktických předmětů: • - při přípravě na výuku a vlastní výuce předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (+ svět práce) • - při reflexi výuky své i svého kolegy • Datum Téma přednášky Přednášející 1. 22.9. 2011 Požadavky k předmětu Pojetí učiva předmětů o přírodě a společnosti na 1. stupni ZŠ, stručný přehled metod a forem využívaných ve výuce těchto předmětů Frýzová 2. 29.9. 2011 Didaktické prostředky a možnosti jejich využití ve výuce předmětů o přírodě a společnosti. Frýzová 3. 6.10. 2011 Specifika výuky předmětů o přírodě a společnosti u žáků 1. období Šmahelová 4. 13.10. 2011 Specifikum tématického okruhu Lidé kolem nás Šmahelová 5. 20.10. 2011 Specifikum tématického okruhu Lidé a čas Čapka 6. 27.10. 2011 Specifikum výuky tématické okruhu Rozmanitost přírody – biologické učivo Frýzová 7. 24.11. 2011 Specifikum tématického okruhu Místo, kde žijeme Mísařová 8. 1.12. 2011 Specifikum výuky tématického okruhu Rozmanitost přírody – fyzikální a chemické učivo Trna 9. 8.12. 2011 Hodnocení žáků v předmětech učení o přírodě a společnosti Frýzová 10. 15.12. 2011 Možnosti integrace a nové trendy ve výuce předmětů učení o přírodě a společnosti Frýzová Seminární práce a zkouška •Seminární práce: -příprava a realizace jedné vyučovací hodiny pro výuku předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (nebo Člověk a svět práce – Pěstitelské práce) během pedagogické praxe na ZŠ – viz. závazná šablona. • > odevzdání elektronicky do ISu + tištěné verze u zkoušky -Reflexe výuky připravené hodiny kolegy studenta z pedagogické praxe – > odevzdání po skončení praxe do schránky katedry biologie na jméno Frýzová. • •Zkouška: -písemná část – test vědomostí – viz. přednášky a studijní texty -rozprava nad seminární prací Seminární práce – příprava na hodinu j0195384 Z ISu ze Studijních materiálů si stáhnete Modelovou šablonu pro vyučovací hodinu. j0292134 Pomocí RVP ZV, učebnic, další literatury a samozřejmě Vašich nápadů vytvoříte přípravu na vyučovací hodinu tématu zadaného cvičným učitelem. MCj02807830000[1] Podle své přípravy hodinu odučíte. j0195384 Přípravu přepište do šablony a vložte do Odevzdávárny na ISu. MCj03981290000[1] Nezapomeňte přinést ke zkoušce vytištěnou kopii seminární práce a záznam vašeho kolegy z výuky . Váš kolega na praxi bude sledovat vaši výuku a průběžně zaznamenávat své postřehy do záznamového archu – ten vám na konci hodiny předá. • • • Učení o přírodě a společnosti •Vyučováno vždy na školách v různém rozsahu, plnilo především cíle kognitivní a psychomotorické … • V minulosti pod různými názvy, zaměřené především na rozvoj znalostí o přírodě a společnosti na úrovni regionu a státního celku • … a pod různými názvy: • dříve: Názorné učení, věcné učení, Prvouka • nyní: Prvouka, Vlastivěda, Přírodověda, Člověk a jeho svět, … •Dnes vychází obsah (ale i forma) předmětů z Rámcového vzdělávacího programu pro ZV, předmětům učení o přírodě a společnosti se věnují Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce) • Průřezová témata • OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA • VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA • VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH • MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA • ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA • MEDIÁLNÍ VÝCHOVA V předmětech učení o přírodě a společnosti, stejně jako v ostatních předmětech, bychom měli VŠESTRANNĚ ROZVÍJET osobnost žáka. Předměty učení o přírodě a společnosti by se měly v prvé řadě zaměřit na rozvoj dovedností podporující vědecké myšlení jako je porozumění a třídění informací z různých zdrojů, pozorování, jednoduché experimentování, interpretace zjištěných poznatků. Otázky: •Kde najdu konkrétní cíle a učivo pro jednotlivé ročníky? •Na základě čeho vznikaly Školní vzdělávací programy? •Jak mohu přizpůsobit výuku potřebám a schopnostem svých žáků? •Které výukové formy jsou vhodné pro předměty učení o přírodě a společnosti? •Které výukové metody slovní, názorně demonstrační a dovednostně praktické můžete využívat ve výuce předmětů o přírodě a společnosti? VÝUKOVÉ FORMY • Dělení organizačních forem podle SOCIÁLNÍHO HLEDISKA •Hromadná (frontální) výuka •Skupinová (kooperativní) výuka •Partnerská výuka •Individuální výuka •Individualizovaná výuka • • Dělení organizačních forem podle NORMATIVNÍHO HLEDISKA •Výuka ve třídě (vyučovací hodina) •Beseda •Vycházka, terénní výuka • (přírodovědná, vlastivědná, komplexní) •Exkurze •Výukový program (model zkušenostního učení) •Laboratorní práce •Práce na školním pozemku •Projektová výuka •Mimoškolní formy práce • VÝUKOVÉ METODY •METODY SLOVNÍ •- vyprávění •- výklad •- přednáška (žákovský • referát) •- práce s textem • (učebnicí) •- práce s pracovním listem •- pojmové mapy •- rozhovor (motivační, • sokratovský, heuristický) •- diskuse •- didaktické hry (slovní) • • METODY NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ •- pozorování, • předvádění •- práce s obrazem • (učebnicí) •- instruktáž •- řízené objevování na • základě pozorování •- inscenační •- didaktické hry • (senzorické) • METODY DOVEDNOSTNĚ PRAKTICKÉ - napodobování - manipulace (s obrazy, modely, přírodninami) - pokus žákovský (laborování, experimentování) - řízené objevování na základě manipulace a experinetování - didaktická hra (motorická) - produkční činnosti Učitelovo pojetí výuky předmětů o přírodě a společnosti (vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce) •Co (výběr, obsah a rozsah učiva), kdy (ve kterém ročníku) a jak (metody, formy) žáky učit •Co učit a kdy učit – dnes dáno RVP pro ZV • - důraz kladen především na rozvoj klíčových kompetencí (k učení, • k řešení problémů, komunikativní, sociální a personání, občanské, • pracovní) • - problematice učení o přírodě a společnosti se věnuje vzdělávací • oblast Člověk a jeho svět a také částečně Člověk a svět práce. • - Vzdělávací oblast je dále rozčleněna na tématické okruhy: • – Místo, kde žijeme (Člověk a jeho svět) • - Lidé kolem nás (Člověk a jeho svět) • - Lidé a čas (Člověk a jeho svět) • - Rozmanitost přírody (Člověk a jeho svět) • - Člověk a jeho zdraví (Člověk a jeho svět) • - Pěstitelské práce (Člověk a svět práce) • - součástí každé tématické oblasti jsou očekávané výstupy pro 1. a 2. období a stručná charakteristika učiva. • •Co učit, kdy učit a jak učit je na každé konkrétní škole – součástí ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU – závazné pro všechny učitele školy. • • • Jak učit (výběr metod a forem) – je na každém učiteli, volba metod a forem se odvíjí od prostorových a časových možností výuky, vybavení školy didaktickými prostředky a charakteru žákovského kolektivu. - pro výuku témat učení o přírodě a společnosti je prokázána účinnost KONSTRUKTIVISTICKÉHO PŘÍSTUPU ve výuce. •Tradiční přístup -Nové poznatky jsou cílem, kterého je třeba dosáhnout – učitel je předkládá již v hotové podobě prostřednictvím učebnic. -Učitel je ve třídě ten, kdo určuje pravidla, kontroluje a hodnotí práci žáků. -Učitel vyučuje celou třídu stejným způsobem – především hromadně. -Žák je považován za pasivního příjemce, nepočítá se s jeho předchozí znalostí a zkušeností. -Rodiče jsou pouze informováni o výsledcích výuky, případně kázeňských problémech. - •Konstruktivistický přístup -Nové poznatky jsou nástrojem porozumění světu a sobě. Žáci sami objevují, poznávají, experimentují, ověřují. -Učitel je ve třídě ten, kdo usměrňuje učení žáků, společně se žáky kontroluje a hodnotí jejich individuální pokroky -Učitel koordinuje učení žáků - žáci pracují individuálně, ve dvojicích, skupinách, hromadně, žáci mohou spolupracovat. -Žák se aktivně konstruuje vlastní poznání na základě svých zkušeností vlastním způsobem. -Rodiče jsou pro učitelem partnerem při vzdělávání svých dětí. Žákovo pojetí učiva - prekoncepty qJaká je představa žáka o určitém ději, jevu a podobně. •PREKONCEPTY jsou založeny na předchozích zkušenostech žáků – ze školy, televize, internetu, sociokultúrním prostředí v rodině, zájmových aktivitách žáků a dalších – tedy různí žáci mohou mít různé prekoncepty. qJak lze zjišťovat prekoncepty žáků: • - Rozhovor se žáky – skupinový nebo individuální • - Výtvarný, případně dramatický, projev • - Dvouúrovňový didaktický test • - Grafické strukturování učiva (pojmová mapa) • - Projektivní techniky (nedokončené věty, záměrně neurčitá zadání,…) • - Interakční analýza – analýza záznamu hodiny jak učitele, tak žáků qProč zjišťovat prekoncepty žáků? • Vstupní – východisko pro přípravu výuky, motivace pro žáky. • Průběžné – kontrola pochopení probíraného učiva žáky, odhalení případných miskoncepcí v průběhu výuky tématu. • Výstupní - kontrola pochopení probíraného učiva žáky, odhalení případných miskoncepcí po probrání tématu. • •