POVĚSTI - využití regionální historie (využití místních pověstí) - pověst jako motivace ð porovnávání s fakty – nutnost rozlišit skutečnost - př. Brněnské pověsti (O našem drakovi, Pokroucená věžička na staré radnici, Sázka o kolo, Neslušný mužíček, O zvonění na Petrově) BELETRIE VE VÝUCE - motivace textem – doplnění historiografických údajů, nutné zdůraznit, že si autoři často své příběhy vylepšili na úkor reality - př. Dějepis formou krásných ukázek z beletrie E. Štorch – Lovci mamutů (pravěk) B. Němcová – Babička (život v 19. století) NOSNÉ TÉMA - jak vybrat nosné téma? - výběr z více typů učebnic – to téma, které se opakuje nejvíce je nosným tématem – každá učebnice ho uvádí a považuje ho za důležité - př. vypsat pojmy z učebnic a dělat si u nich čárky – co má nejvíc čárek, je nosné Þ vytvořit zápis dle vybraných pojmů (žáci by vždy měli rozumět všem pojmům – proto vysvětlit) PRÁCE S TEXTEM - NIKDY NEDÁVAT TEXT ŽÁKŮM A NUTIT JE, ABY SI Z NĚJ SAMI UDĚLALI ZÁPIS!!! 1. práce s pracovním listem – postupné doplňování informací z textu přiložit primární text k pracovnímu listu - př. Velkomoravská říše, Karel IV., Vynálezy mění svět, Protektorát Čechy a Morava 2. otázky k textu – jednoduchý upravený text + otázky k němu př. Sv. Václav, Marie Terezie, Přemysl Otakar II., František Josef I. - práce ve dvojici – jeden čte otázky a druhý čte text tak dlouho, dokud nenajde odpověď Þ + trénink četby a poslechu 3. metoda ano x ne - v tabulce budou žáci zaškrtávat do jednoho sloupečku ano x ne před přečtením textu a do druhého sloupečku po přečtení textu - př. móda na promenádách 4. čtení s předvídáním - žáci budou postupně dostávat rozstříhaný text (nejdříve název, potom text) a do tabulky budou doplňovat požadované informace. - př. ČASOVÁ OSA - vysvětlit, proč je důležité pracovat s časovou osou - př. barevné provázky nebo papírky – nastříhat různé délky podle délky např. historických období (pravěk, starověk, středověk, novověk, moderní doba) / můžou srovnat s délkou života členů svých rodin VYUŽITÍ OBRÁZKŮ - obrázek je motivující – vidí to, co by si měli pod daným pojmem/látkou představit - př. pravěká jeskyně