Školský management  P2  Autonomie školy a státní správa a samospráva ve školství  Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D Autonomie školy Pojem autonomie pochází ze dvou řeckých slov: „autos“ (vlastní) a „nomos“ (zákon). Lze jej přeložit jako „svéprávnost“, což představuje poskytnutí práva řešit vlastní záležitosti samostatně, nezávisle na jiném subjektu. Autonomie školy právo rozhodovat samostatně a nezávisle o:  vnitřní organizaci a chodu školy,  rozpočtu, výběru personálu  a kurikulu. Funkční Samospráva samostatnost autonomie Nezávislost Svébytnost Školská právnická osoba – zákon 561/2004 § 124 (317/2008 Sb.)  Základní školy jsou školskou právnickou osobou.  Zřizovatelem školské právnické osoby může být: Ministerstvo kraj obec svazek obcí jiná právnická nebo fyzická osoba Skutečná autonomie školy zahrnuje aspekt:  právní (správa a rozdělení kompetencí)  ekonomický (financování)  pedagogický (kurikulum) Školský systém Zřizovatel Občanská veřejnost Učitelé Rodiče Ostatní Zaměstnanci MŠMT ČŠI Žáci Krajský úřad Kdo vykonává státní správu ve školství?  ředitel školy, ředitel (vedoucí) předškolního zařízení nebo školního zařízení  obecní úřady obcí s rozšířenou působností  krajské úřady  Česká školní inspekce  Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky  jiné ústřední orgány státní správy, pokud tak stanoví zvláštní zákon MŠMT č. 501/2004 Sb o státní správě a samosprávě ve školství. § 12 – příklad  řídí výkon státní správy ve školství a vytváří podmínky pro realizaci cílů výchovy a vzdělávání  řídí předškolní zařízení, školy a školská zařízení ve věcech výchovy a vzdělávání  zřizuje a zrušuje školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků  rozepisuje a přiděluje v celém rozsahu finanční prostředky vyčleněné ze státního rozpočtu školám a zařízením, které zřizuje  přiděluje krajům finanční prostředky vyčleněné ze státního rozpočtu pro školy a zařízení jiných zřizovatelů  stanoví normativy na dítě nebo žáka v předškolním zařízení, škole, nebo školském zařízení  zpracovává a zveřejňuje nejméně jednou za čtyři roky dlouhodobý záměr vzdělávání a  stanoví vyhlášky…metodické pokyny…zásady…a další činnosti  vede síť všech zřizovatelů škol a školských zařízení Krajský úřad č. 501/2004 Sb o státní správě a samosprávě ve školství § 5-11  Zpracovává a předkládá ke schválení dlouhodobý záměr – každé dva roky  Každoročně zpracovává výroční zprávu o stavu koncepce a rozvoje sítě a o stavu výchovně vzdělávací soustavy v kraji  Přijímá opatření na základě výsledků ČŠI  Vyjadřuje se k udělení výjimky při zřizování základních škol  Uděluje souhlas se jmenováním a odvoláváním ředitelů škol a zařízení, které zřizuje obec  Dává souhlas ke slučování škol  Vyjadřuje se k udělení výjimek  Sděluje obcím souhlas se zrušením školy, která jimi byla zřízena  Rozepisuje a přiděluje školám a zařízením, které zřizuje finanční prostředky ze státního rozpočtu a kontroluje jejich využití  Na žádost školy nebo pracovníků škol poskytuje metodickou pomoc, poskytuje konzultace v pracovně právních vztazích a mzdových otázkách pracovníků školství Obecní úřad obce s rozšířenou působností č. 501/20004 Sb o státní správě a samosprávě ve školství § 4  Zpracovává návrh rozpisu rozpočtu pro školy a školská zařízení zřizovaná obcemi, dále pak rozbor hospodaření…  Shromažďuje a zpracovává data z dokumentace a evidencí škol a školských zařízení, které zřizují obce Ředitel č. 501/2004 Sb o státní správě a samosprávě ve školství §3  Řídí školu, předškolní zařízení nebo školní zařízení, plní povinnosti vedoucího organizace a jmenuje a odvolává své zástupce. Odpovídá za splnění učebních plánů a osnov, za odbornou a pedagogickou úroveň výchovně vzdělávací práce školy…za efektivní využívání svěřených hospodářských prostředků; odpovídá za vytvoření podmínek pro činnost rady školy, pro výkon školní inspekce a přijetí následných opatření, kontroluje práci pedagogických pracovníků a ostatních pracovníků a studijní výsledky žáků. Odpovídá za zpracování a zpřístupnění veřejnosti výroční zprávy o činnosti školy a hospodaření, předkládá tyto radě školy. Ředitel je povinen účastnit se jednání rady školy, je-li přizván radou školy. Ředitel školy zajišťuje, aby zákonní zástupci nezletilého žáka a zletilí žáci byli informováni o průběhu vzdělávání a výchovy žáka. Kdo vykonává samosprávu ve školství?  obec  kraj  rady škol Působnost obce PŮSOBNOST OBCE §14  Obec je povinna vytvářet podmínky proplnění povinné školní docházky  Obec zřizuje jako příspěvkové organizace nebo se souhlasem krajského úřadu zrušuje předškolní zařízení, základní školu a školská zařízení jim sloužící, základní uměleckou školu, střediska pro volný čas dětí a mládeže, školní družinu, školní klub a školní knihovnu.  Obec spravuje školy a zařízení, která zřizuje zejména tím, že zabezpečuje investiční a neinvestiční náklady kromě mzdových prostředků, učebnic, školních pomůcek a potřeb hrazených státem, nestanoví-li zákon jinak. Působnost obce  Obec zabezpečuje stravování dětí…  Obec s předchozím souhlasem krajského úřadu jmenuje na základě výsledků konkurzního řízení a odvolává ředitele škol nebo zařízení, která zřizuje  Obec projednává s ředitelem školy…  a) koncepci rozvoje  b) rozpočet a materiální podmínky pro činnost  c)personální a sociální podmínky pracovníků  d) požadavky obce na zkvalitnění poskytované péče  e) zprávy o výsledcích výchovně vzdělávací činnosti předškolních zařízení, škol a školských zařízení ŠKOLSKÁ RADA ZÁKON 561/2004 §132 (317/2008 Sb.)  Zřizuje se při základních, středních a vyšších odborných školách, podílí se na správě školy  Zřizuje ji zřizovatel, stanovuje počet členů (3-15) a volební řád (třetinu jmenuje zřizovatel, třetinu volí zákonní zástupci žáků nebo zletilí žáci, třetinu volí pedagogičtí pracovníci školy). Členem nemůže být ředitel školy.  Funkční období je pět roků. ŠKOLSKÁ RADA ZÁKON 561/2004 §132 (317/2008 Sb.)  schvaluje rozpočet školské právnické osoby a jeho změny, střednědobý výhled jejího financování a roční účetní závěrku,  schvaluje jednací řád rady, vnitřní mzdový předpis a organizační řád školské právnické osoby,  projednává návrhy změn zřizovací listiny,  navrhuje zřizovateli sloučení, splynutí nebo rozdělení školské právnické osoby a vyjadřuje se k záměru zřizovatele na sloučení, splynutí, rozdělení, zrušení ŠKOLSKÁ RADA ZÁKON 561/2004 §132 (317/2008 Sb.)  rozhoduje o předmětu, podmínkách a rozsahu doplňkové činnosti školské právnické osoby,  schvaluje vytvoření dalších peněžních fondů školské právnické osoby neuvedených v § 137 odst. 2 a způsob hospodaření s nimi,  schvaluje zlepšený výsledek hospodaření školské právnické osoby.