1 Eduard Hofmann Cíle geografického (zeměpisného) vzdělávání 1.Co je geografie? maly maly maly maly maly maly maly Geografie ►Dříve - věda o Zemi („popis Země“) ► ►Geografie je dnes věda, zkoumající zákonitosti komplexního vývoje geografické sféry a dílčích geografických objektů, se zvláštním zřetelem k zákonitostem jejich územní diferenciace a integrace. ►- ►Geografickou sféru můžeme pro naše potřeby rozdělit na : ►- Fyzickogeografickou sféru (litosféra, atmosféra, hydrosféra, pedosféra, biosféra) ►- Socioekonomickou sféru (obyvatelstvo, sídla, průmysl, zemědělství, doprava, služby, cestovní ruch apod.) ► ►Zkoumá vývoj, současný stav, výhled do budoucnosti 2. Co je zeměpis? maly maly maly maly maly maly maly 5 Zeměpis je předmět, který se snaží charakterizovat různá území včetně rozmístění lidí, jevů a událostí. Studuje interakce mezi člověkem a prostředím v různých podmínkách. Charakteristická je především její obsahová a metodická šíře, přejímání poznatků různých oborů přírodních a sociálních věd a její zájem na budoucím utváření vztahů mezi lidmi a prostředím.“ (Kühnlová 1996, s. 48.) maly maly maly maly maly maly maly 03 N1 03 N1 Popiš, co vidíš na starém a na novém snímku a snímky srovnej podle níže uvedené metodiky… Využití krajiny. Pro správné pochopení výuky zeměpisu (geografie) je nutné naučit se klást zeměpisné (geografické) otázky: ►Kde to je? ►Jaké to je? ►Proč je to tam? ►Jak to vzniklo? ►Jaký to má význam? ►Jak by to mělo být uzpůsobeno k vzájemnému užitku člověka a přírody? Didaktika přírodních věd 8 R001-034 Kde to je ? Didaktika přírodních věd 9 Kapské Město KapskyPol Kapské Město 000036 Stolová hora Didaktika přírodních věd 10 Jaké to tam je? Stolovka Stolovka_kytka Stolová hora – na jejím vrcholu se vyskytuje 1400 rostlinných druhů Fynbos - porosty stálezelených nízkých stromů a keřů s užší plochou listovou čepelí pro suché a teplé podmínky. Jednoznačně převažují nižší až nízké keře, keříky a polokeře. Základ kapské květenné říše. Charakteristické komponenty: proteoidní, ericoidní a restioidní. Nejunikátnější biom !!! Didaktika přírodních věd Proč je to tam ? map_biom Jak to vzniklo? Jaký to má význam? Jak by to mělo být uzpůsobeno k vzájemnému užitku člověka a přírody? 3. Stanovení cílů zeměpisného vzdělávání maly maly maly maly maly maly maly Při koncipování cílů si můžeme pomoci příkladem z anglosaského školství, kde se dle míry obecnosti rozlišují tzv. Goals, Aims a Objectives. Všechna tato slova znamenají v překladu slovo cíle, existují ale různé hierarchie. maly maly maly maly maly maly maly Goals ► ►odpovídají nejblíže Cílům základního vzdělávání (RVP ZV) ke kterým patří: ► ►umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení ►podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů ►vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci ►rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých ►připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti ►vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě ►učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný ►vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi ►pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci Aims ► K Aims by se daly zařadit rozpracované klíčové kompetence (RVP ZV): ►Kompetence k učení ►Např.: … vybírá á využívá pro učení vhodné způsoby, metody a strategie… ►Kompetence k řešení problémů ►Např. …vnímá různé problémové situace ve škole i mimo ni, plánuje řešení problémů … ►Kompetence komunikativní ►Např. … formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory… ►Kompetence sociální a personální ►Např.: … spolupracuje ve skupině, spoluvytváří pravidla práce v týmu… ►Kompetence občanské ►Např.: … umí nasloucht druhým, respektuje ostatní názory… ►Kompetence pracovní ►Např.: … plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné či nové pracovní podmínky… Objectives ►Objectives představují konkrétní cíle, jsou nejbližší cílům jednotlivých předmětů a dají se naplňovat prostřednictvím obsahu jednotlivých předmětů ► ►Pro vyučovací předmět geografie (zeměpis) jsou definovány v Mezinárodní chartě geografického vzdělávání IGU a v Geography Today ► ►Objectives jsou rozděleny na: ►Vědomosti (znát) ►Dovednosti (aplikovat) ►Postoje (hodnotit) Znalosti a porozumění ►Umět zařadit národní i mezinárodní události do regionálně geografického rámce a chápat základní územní vztahy. ►Znát nejdůležitější přírodní systémy na Zemi (reliéf, půdy, vodstvo, klima, vegetaci) a chápat vnitřní a vnější vztahy ekosystémů. ►Znát nejdůležitější socioekonomické systémy (zemědělství, sídla, dopravu, průmysl, obchod, energie, obyvatelstvo atd.) jednak za účelem pochopení vlivu přírodních podmínek na činnost člověka a jednak za účelem pochopení vzniku rozdílných kulturních, náboženských, technických, hospodářských, politických a rozmanitých ekologických systémů. ►Seznámit se se životem různých národů a společností žijících na Zemi a ocenit kulturní bohatství lidstva. ►Rozumět strukturám a procesům ve vlastní zemi a místním regionu jako prostoru denního života. ►Chápat výzvy i šance týkající se globálních problémů lidstva. Didaktika přírodních věd Snímek 006 Didaktika přírodních věd Poloha a rozšíření - lidé žijí na Zemi v místech s rozdílnou absolutní a relativní geografickou polohou… Místo a prostor - každý prostor má vlastní přírodní a kulturní charakter… Vztahy mezi člověkem a prostředím - lidé využívají prostředí v němž žijí různými způsoby... Prostorové interakce- zdroje jsou na Zemi rozloženy nerovnoměrně… Region - regiony jsou území vymezená pomocí různých kritérií… Systémy – interakce mezi různými složkami prostředí… Ochrana ŽP - nezbytnost chránit životní prostředí… Změna - přítomnost má své kořeny v minulosti… Konflikt - žijeme ve světě plném konfliktů, které se lidé snaží řešit různými způsoby… Plánování - v úvahu je nutné brát i dopad plánované změny na životní prostředí… Nerovnost – třídní, rasová - existuje všude ve světě spolu s nerovnoměrným rozmístěním moci a bohatství… Politická moc - člověk a skupiny lidí jsou schopni ovlivňovat dění doma i ve světě… Migrace - lidé se pohybují mezi státy i uvnitř státu… Soustředění / rozptyl - každá oblast má svoji určitou atraktivitu… Sítě, uzly - příklad dopravního spojení mezi místy v určité oblasti… Chování - přístupy, hodnoty a chování lidí, kteří dělají určitá rozhodnutí… Měřítko / vzdálenost - různé situace mohou být sledovány z různých hledisek… Podobnost / rozdílnost - rozdíly - etnické, sociální, kulturní…/ podobnost - potřeba lásky, přátelství… Předvídání - je možné a dokonce nutné předvídat určité prostorové změny a procesy… Ekonomický rozvoj - všude jsou patrné rozdíly v ekonomickém rozvoji… Dovednosti ►Využívat slovních, obrazových, kvantitativních a symbolických zdrojů geografických informací (texty,obrázky, grafy, tabulky, schémata, mapy). ►Umět aplikovat metody pozorování, mapování v terénu, rozhovor, interpretace druhotných zdrojů a statistických podkladů. ►Využívat vlastních komunikativních, intelektuálních, praktických a sociálních dovedností k zodpovězení různých geografických otázek místního, národního i mezinárodního charakteru. ► ►Tyto aktivní způsoby poznávání umožňují: klást si otázky a objevovat problémy, sbírat a třídit informace, zpracovávat, interpretovat a hodnotit data, generalizovat, dopracovat se k určitým pravidelnostem, pravidelnosti aplikovat, vytvářet si vlastní názory, formulovat vlastní hodnocení, řešit problémy, umět spolupracovat při skupinové práci, v jednání uplatňovat vlastní názory a postoje. SBĚR INFORMACÍ sběr dat z terénního výzkumu sběr dat ze sekundárních zdrojů (knihy, časopisy, stat. ročenky, internet atd...) ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ převedení získaných údajů do grafů, náčrtů, map, plánů..; práce s textem, tvořivé psaní; umělecká a návrhářská práce, prostorový design.... INTERPRETACE INFORMACÍ interpretace údajů pomocí grafů, diagramů, kartogramů, náčrtů, map, atlasů, plánů, fotografií, leteckých a družicových snímků atd. HODNOCENÍ vžívání se do určitých životních rolí, používání her, navození různých situací, rozhodování, diskuse ve dvojicích, ve skupině… Didaktika přírodních věd 24 DSC_0043 Zeměpis – práce s mapou a leteckými snímky Didaktika přírodních věd 25 DSC_0081 Příprava na mapování krasových jevů Didaktika přírodních věd 26 DSC_0016 Biologie – odlov hmyzu Didaktika přírodních věd 27 fotoD2 Biolog a kolega Boris v jedné z jeho nesčetných fotografických pozic. „Šetrný“ sběr dat fotografováním Didaktika přírodních věd 28 DSC_0300 Fyzika – délky a míry Didaktika přírodních věd 29 DSCN2267 Výtvarná výchova – práce s přírodním materiálem C:\Users\EDA\Desktop\PODZIM_11\CERIGEO_CZECH 24. - 27. 8. 2011\3.jpg Stejná lokalita, ale jiná činnost Postoje, hodnoty a chování ►k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, ►k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, ►k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, ►k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, ►k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. ►k respektování rovnoprávnosti všech lidí, ►k angažování při řešení místních, regionálních, národních i mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. ► ►Výuka geografie má také velký význam pro výchovu k mezinárodním porozumění, environmentální výchovu a prolíná s občanskou výchovou. K zamyšlení ►Zamysli se a pomoz si literaturou ke stanovení cílů ostatních přírodovědných předmětů. ► ►Na základě zkušeností a studia literatury se zamysli nad dovednostmi, které jsou specifické pro Váš druhý předmět. Děkuji vám za pozornost