teze didaktiky georafie 1.Organizační pokyny – organizace výuky didaktiky geografie na PdF MU, třístupňový model kurikula, výukové praxe a jejich náplň. (Hof) 2. Proč učit didaktiku geografie, proč učit geografii ve škole? (hof) Didaktika geografie – vůz se čtyřmi koly. (Geografie ve vzdělávacím systému českých zemí; didaktika geografie ve vzdělávání učitelů v českých zemích, didaktika geografie ve vzdělávání učitelů v zahraničí; didaktika geografie - vědní disciplína - příklady využití pedagogického výzkumu v didaktice geografie a ve školní praxi; důvody pro zařazení zeměpisu do národního kurikula). Shrnutí – slovní + klíčová slova. 3. Zeměpisné vzdělávání či vzdělávání zeměpisem? (hof) Cíle výuky geografie v kontextu s obecnými vzdělávacími cíly. Mezipředmětové vazby. (Vzdělávací význam geografie deklarovaný Mezinárodní chartou geografického vzdělávání; geografie a vzdělávání pro budoucnost; vzdělávání pro udržitelný rozvoj; vzdělávání pro svět s novými technologiemi;duchovní, morální, sociální a kulturní dimenze výuky geografie; co geografové dělají? Shrnutí - jak najít sílu geografie v její rozmanitosti? 4. struktura geografického vzdělávání (hof) Dvouúrovňový model kurikula v ČR- rámcové a školní vzdělávací programy. (Předpoklady pro tvorbu geografického kurikula v ČR; geografické standardy; spirálový model výstavby geografického kurikula; zásady pro tvorbu geografického kurikula ve Školním vzdělávacím programu. Shrnutí – zjišťování zpětné vazby. 5. Rozvíjení a využívání různých zdrojů pro výuku geografie (folt) Vyhledávání a příprava pramenů pro výuku geografie. (Používání učebnic v geografii; teorie konceptuální změny a učebnice; používání map a atlasů – specifikum výuky geografie; funkce výtvarného projevu ve výuce geografie; ITC technologie a výuka geografie; využití novin a časopisů; umění jako tvůrčí prameny pro výuku geografie.) Shrnutí – jaké výzkumy učebnic a ostatních zdrojů pro výuku geografie potřebujeme? 6. Žák a učení v geografii (hof) Odlišné cesty žákova učení. (Samostatné učení - individuální cesta; intelektuální rozvoj napříč geografií; územní (prostorové) poznání obrazu světa; práce s talentovanými žáky - geografické soutěže.) Shrnutí 7. Hodnocení žákova učení a jeho kvalita (hof) Zkoušení a perspektiva (Stanovení matice: proč, co a pro koho?; slovní hodnocení (úroveň, popis); učení vycházející z výzkumu.) Shrnutí a cesta vpřed 7. specifické Metody vyučování geografie (hof) Přehled a klasifikace specifických vyučovacích metod v geografii. (Metody slovní; metody názorně demonstrační; metody praktické. Shrnutí - klíčové pojmy 8. specifické Organizační formy výuky geografie (hof) Projektová výuka v geografii; skupinová a kooperatiní výuka v geografii; diferencovaná výuka; terénní výuka – specifikum výuky geografie. Shrnutí 9. Od zeměpisného kurikula k vyučovací hodině (hof) Plánování výuky – klíčová kompetence učitele. (Postupné a kontinuální plánování; diferencované plánování; plánování různých forem výuky; schéma práce; plán hodiny; učební plán a geografie. Shrnutí - klíčové pojmy. 10. hodnocení vyučovacího procesu (hüb) Sledování výuky; sebereflexe. 11. Učitel geografie a jeho odborný růst (hof) Učitel a vyučování. (Než se stanu učitelem - způsobilost k učení; jakým učitelem geografie bych chtěl být? sebereflexe; vytváření profesionálního stavu – možnosti odborného růstu.) Shrnutí