MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ Pedagogická fakulta Katedra biologie – pracoviště „Kejbaly“ Pokyny k unifikaci formálních náležitostí seminárních prací V Brně, 15.9.2011 Ing. Helena Jedličková. Ph.D. Rozhodla jsem se (z důvodu opakujících se formálních nedostatků seminárních prací) vytvořit pro unifikaci doporučující pokyny pro jejich vypracovávání. Závaznost těchto pokynů určuje přednášející každého kursu! Pozn.: (Podklady byly upraveny dle materiálu katedry politologie FSS MU Brno.) Každá práce musí obsahovat tyto části: 1. Titulní strana (Příloha č.1) 2. Obsah práce (nepíše se v 1. roč!) 3. Text práce 4. Seznam použité literatury a zdrojů (viz příloha 2,3) 1. Titulní strana (vzor viz. příloha č. 1) Účelem titulní strany je identifikace pisatele, kursu, názvu práce a data vypracování práce. Musí proto obsahovat: - název školy, fakulty a katedry, název a identifikační číslo kursu dle Informačního systému MU, - jméno, studijní číslo (UČO), kombinaci a akademický rok studia autora. - Student dále na titulní straně uvede název práce a druh práce, tedy zda jde o seminární či jinou práci, rok a místo vypracování práce. Titulní strana se nepovažuje za samostatnou stranu a proto se nečísluje ani neuvádí v obsahu práce. 2. Obsah práce Obsah práce popisuje strukturu práce. V obsahu pisatel uvádí názvy jednotlivých kapitol a strany, na kterých tyto kapitoly začínají. ( v 1. roč. téma-terénní cvičení se píše společně za celou skupinu jeden!) 3. Text práce Vlastní text práce je formálně rozčleněn na strany o obvyklém formátu textového editoru (A4). Normostrana má 30-32 řádků textu na stranu a 60-65 znaků písma na řádek. Délka samotného textu se řídí pokyny jednotlivých vyučujících (počet slov, či znaků). Práce by měla obsahovat úvod, ve kterém pisatel nastíní cíle, metody, hypotézy (popř. hodnocení zdrojů práce) a též závěr, v němž shrne předcházející argumentaci. (nepíše se v 1. roč. téma-terén!) V případě, že pisatel v textu cituje (text, graf, obrazový, zvukový…dokument) z použitých zdrojů (literatury, článků v odborných a jiných periodicích, primárních pramenů apod.) je povinen pomocí funkce ”poznámka pod čarou”, nebo ”vysvětlivka” uvést plnou citaci zdroje, včetně strany, odkud je citováno. (viz Příloha č. 2). 4. Seznam použité literatury a zdrojů V závěru práce uvede pisatel zdroje, z nichž čerpal. Způsoby zápisu pramenů a literatury (viz Příloha č. 3) Ing. Helena Jedličková Příloha č.1 –titulní strana : pozn. Učitelství VVP = (všeobecně vzdělávacích předmětů)- Př Ze.. (viz následující strana) Učitelství 1.st. = (pro primární vzdělávání) –TV (specializace) MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ Pedagogická fakulta Katedra biologie Biologie pro život a zdraví Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1 (Bi2BP_ABZP) Seminární práce Jan Novák (UČO 11111) Učitelství pro 1. st. ZŠ magisterské studium V Brně 1.10.2008 akademický rok 2008/2009 Příloha č. 2 – bibliografické citace – srovnej s IS MU, změny v IS jsou závazné! Citace stránky z knihy v poznámce (anglosaský způsob) · v textu: (ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001, s. 23) v seznamu literatury pak: · ČÁP, J., MAREŠ, J.(2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. s. 23. ISBN 80-7178-463-X . Citace stránky z knihy v poznámce (německý způsob) v textu číslo (pomocí funkce ”vložit” – ”poznámka pod čarou” – ”vysvětlivka”), pod čarou na stránce, nebo na konci textu pak ”Viz” (nebo ”in”, nebo ”srovnej”, nebo ”blíže” atd.) ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. s. 23 v seznamu literatury pak: · ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. , s. 23. ISBN 80-7178-463-X. SEZNAM LITERATURY Možné zápisy (nutno se rozhodnout pro jeden ze způsobů) Kniha – jeden autor · anglosaský způsob: ČÁP, J., MAREŠ, J.(2001) Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X . Poznámka: pokud při anglosaském zápisu jeden autor v jednom roce publikoval více prací, pak se pro rozlišení používá doplnění písmena za rok- tedy : · ČÁP, J., MAREŠ, J.(1998a), ČÁP, J., MAREŠ, J (1998b) atd. · německý způsob: ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. Kniha – více autorů · anglosaský způsob: Rose, R. - Mishler, W. - Haerpfer, C. (1998): Democracy and its Alternatives. Understanding Post-Communist Societies, Baltimore, The Johns Hopkins UP. · německý způsob: Rose, R. - Mishler, W. - Haerpfer, C.: Democracy and its Alternatives. Understanding Post-Communist Societies, Baltimore, The Johns Hopkins UP 1998. Sborník · anglosaský způsob: Antoszewski, A. - Herbut, R. (eds., 1998): Demokracje Europy Srodkowo-Wschodniej w perspektywie porównawczej, Wroclaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego. · německý způsob: Antoszewski, A. - Herbut, R. (eds.): Demokracje Europy Srodkowo-Wschodniej w perspektywie porównawczej, Wroclaw, Wydawnictwo Uniwersytetu Wroclawskiego 1998. Článek ve sborníku · anglosaský způsob: Parrott, B. (1997): Perspectives on post-communist democratization, in: Dawisha, K. - Parrott, B. (eds., 1997): Democratic changes and authoritarian reaction in Russia, Ukraine, Belarus, and Moldova, Cambridge, Cambridge UP, pp. 1-39. · německý způsob: Parrott, B.: Perspectives on post-communist democratization, in: Dawisha, K. - Parrott, B. (eds.): Democratic changes and authoritarian reaction in Russia, Ukraine, Belarus, and Moldova, Cambridge, Cambridge UP 1997, pp. 1-39. Článek v zahraničním časopise · anglosaský způsob: Beljajev, S. A. (1994): The Evolution in Constitutional Debate in Russia in 1992-1993. A Comparative Review, Review of Central and Eastern European Law, Vol XXII, No 2, Summer, pp. 305-319. · německý způsob: Kitschelt, H.: Formation of Party Cleavages in Post-Communist Democracies: Theoretical Propositions, Party Politics, Vol I, No 4, October 1995, pp. 447-472. Článek v tuzemském časopise · anglosaský způsob: Holzer, J. (1999): Předehra k dramatu. Ruská stranická scéna před prosincovými volbami do Státní dumy, Politologický časopis, roč. VI., č. 4, s. 365-377. · Holzer, J.: Předehra k dramatu. Ruská stranická scéna před prosincovými volbami do Státní dumy, Politologický časopis, roč. VI., č. 4, 1999, s. 365-377. Recenze · Holzer, J.: Čermák, V.: Otázka demokracie IV. Hodnoty, normy a instituce, Olomouc, Olomouc 1998, 248 s. In: Politologický časopis, roč. VI., č. 1, 1999, s. 95-97. Článek z novin (deníku) · Kdo je čím vinen, Lidové noviny, 24. 6. 1999. Článek z týdeníku (měsíčníku apod.) · Koalice na rozcestí, Respekt, roč. IX., č. 4, 1998, s. 5-7. Diplomová či disertační práce · Drobný, J.: Modely nedemokratických režimů, disertační (diplomová atd.) práce, Brno, Filosofická fakulta MU 1998, 361 s. Text na webu Aktivní evropský občan. [online], Praha, 2007. [cit. 12.7. 2007] dostupné z www: . Bílá kniha- národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Schválená verze 2001, Praha, 2001 [online], [cit. 12.7. 2007] dostupné z www: . Palečková, J.(ed):Výsledky výzkumu PISA OESD 2006. Schválená verze 4.12. 2007, [online], [cit. 20.12. 2007], dostupné z www: . Příloha č. 3 – seznam literatury a pramenů: Uvedený pokyn obsahuje způsob citace jednotlivých typů zdrojů, typ zdroje (monografie, sborník .....) není třeba v seznamu literatury uvádět. 1. Monografie Novák, J.Veškerá moc náleží lidu. Brno: Paido. 1999. 655 s. ISBN 80-7178-463-X . 2. Sborníky Novák, J. (ed.):Veškerá moc náleží lidu. Brno: Paido. 1999. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. 3. Články ve sbornících Novák, J.:Veškerá moc náleží lidu, in: Nováková, J. (ed.): Moc lidu, Brno 1999, ISBN 80-7178-463-X . s. 120-150. 4. Články v odborných periodicích Novák, J.:Veškerá moc náleží lidu, Politologický časopis, roč. VI., č. 2, 1999, s. 65-90. 5. Internetový zdroj Novák, J.: Veškerá moc náleží lidu, 1999, on line [cit. 12.7. 2007] dostupné z www: .