TERÉNNÍ BLOKOVÁ CVIČENÍ - SYLABUS blok č.: 1 1.-2. den: „Ekologie v praxi -podmínky života“ (základní pojmy a pozorování v terénu) (8 hod.) 1.den: 8:30 hod – zahájení terénního cvičení pro studenty, kteří mají pravidelnou výuku v sudý týden dne: 9:00 hod – zahájení terénního cvičení pro studenty, kteří mají pravidelnou výuku v lichý týden 5.10 . -6.10. Mendlovo nám.1 – zahrada: Muzeum J.G.Mendla u sochy J.G.Mendla PA - SO 10:00 – 11:30 Blok expertů 1: „Podmínky života na Zemi a studijní prostředí studenta přírodopisu na PdF MU“ Environmentální vzdělávání v Botanické zahradě PřF ul. Kotlářská (fenologie, užitkové rostliny a zemědělství ČR v EU) MFB pozorování = plný podzim 11.30 -13.30 individuálně přesun do centra EV Jezírko (bus 43 nebo 57+43) odjezd autobusů č. 43 Král. Pole nádr. směr Útěchov (57 možný přestup – Soběšice) oběd individuální 13:30 – 14:15 Blok expertů 2: „Aplikovaná ekologie ve výchově ČR“ Centrum ekologické výchovy JEZÍRKO podmínky abiotické: světlo, teplo, voda, vzduch - pozorování v terénu Soběšic podmínky biotické: biotopy: výskyt organismů - rostlin, živočichů, pozorování vztahů, vliv člověka a vzdělání 14:30 - 17:00 Blok expertů 3: „Výuka v terénu okolí Brna“ – VODA, PŮDA, LES - skupinová práce a prezentace výsledků. 17:30 – 19:00 Studium na KATEDŘE BIOLOGIE PdF MU – Sebereflexe (klíčová slova:kdo jsem-2 pozitiva a negativa, co očekávám a co nemám rád) VOLITELNÁ ČÁST: Blok expertů 4: živiny 18:30 – 19:30 hod. příprava enviro večeře - skupinové práce, 19:30 - 20:30 Potraviny a odpady Co? Jak a Proč jíst? Co s odpady?- společná večeře 21:00---- hod. CO UMÍME, CO VÁM MŮŽEME NABÍDNOUT - seznamovací aktivity bez DROG! 1. Den: Diskusní téma: Podmínky života na Zemi a v oblasti okolí Brna, TUŽ - geografické, klimatické, pedologické, ekologické, sociální podmínky pro život Ochrana přírody - BIODIVERZITA , PŘÍRODNÍ PARKY, REZERVACE, BOTANICKÉ ZAHRADY, ochrana vody, ovzduší, půdy, odpady Ekologie a výchova - ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ – úloha učitele v základním vzdělávání – EKO CENTRA 2.den: 7:00 – 7:30 hod. úklid, balení, 7:30 – 8:00 hod. snídaně ze zásob, 8:00 – 9:00 hod. přesun ZOO 9:00 – 14:00 Blok expertů 5: „Aplikovaná ekologie v ZOO Brno“, význam ZOO, vzdělávání v ZOO závěr terénního cvičení 2. Den: Diskusní téma: Pěstování rostlin, chov zvířat a zdraví člověka. Vliv zemědělství, lesnictví a rybářství na životní prostředí v ČR, v EU a ve světě. Ochrana a záchrana rostlin a živočichů - význam botanických zahrad , ZOO a vzdělávání zde, CITES. 3.den:4 hod. blok č. 2: Rozmarýnek – centrum EV – PERMAKULTURA – Biologické hospodaření a zdravá příroda v ČR a v EU - úloha center EV – PAVUČINA – využití (žáci, učitelé - KAPKA, programy), veřejnost (poradna) dne: - agenda 21 – permakultura ve světě a v ČR, permakulturní zahrada, stavby PÁ 2 6. 10. Diskusní téma: UŽaZ – Přírodní zahrady - PERMAKULTURA- Šlechtění a geneticky upravované organismy v přírodě Ekologické hospodaření a perspektivy zemědělství ČR v EU, environmentální vzdělávání v ČR a v EU KEJBALY – centrum EV –Biologické hospodaření a zdravá příroda ve výuce na ZŠ - NÁCVIK PRAKTICKÝCH ČINNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ diskusní téma: Udržitelný rozvoj ve vzdělávání dle RVP ZV Ekologické hospodaření a perspektivy zemědělství - biopotraviny a zdraví člověka 4.den: 4 hod. blok č. 3: PřF botanická zahrada – skleníky dne: - Biomy světa, fenologická pozorování, pěstování užitkových rostlin PÁ 7. 12 KEJBALY – centrum EV –Biopotraviny diskusní téma: Udržitelný rozvoj ve vzdělávání dle RVP ZV Ekologické hospodaření a perspektivy zemědělství - biopotraviny a zdraví člověka