PEDAGOGICKÁ FKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY SEMINÁRNÍ PRÁCE SKUPINOVÁ Předmět: Integrovaný vědní základ 3 Téma: Modelová příprava pro výuku na výstavě „Barevný podzim“ Zadala: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. Vytvořily: PAVLÍKOVÁ Monika (učo: 322 154) ZAORALOVÁ Lucie (učo: 322 530) MÍKOVÁ Lucie (učo: 239 212) CHADIMOVÁ Lenka (učo: 213 759) Modelová příprava pro výuku na výstavě „Barevný podzim“ Téma: Podzimní zahrada a dobrá nálada Ročník: 3.r. ZŠ VVC: Dokázat aplikovat již získané znalosti v praxi. Spolupracovat s druhými, respektovat jejich názory a tempo práce. Osvojit si strategii učení. Komunikovat s druhými všestranně a efektivně. Aplikovat nově získané vědomosti v činnosti. Pojmy opěrné: ovoce, zelenina, stromy listnaté jehličnaté, listnaté, rozmnožování rostlin, nářadí, náčiní pro práci na zahradě Pojmy nové: jedovaté stromy, osivo, cibulky, řízky Místo realizace a časová dotace: 1. U rybníka: 10 min. 2. Fóliovník: 10 min 3. Sklad, nářaďovna: 5 min. 4. Studentská zahrada – zelinářská zahrada: 10 min 5. Pařeniště: 10 min. 6. Učebna v přírodě: 15 min. 7. Učebna: 10 min. 8. Před budovou: 10 min. 10 min. určeno k přechodům mezi jednotlivými stanovišti. Časová dotace celkem: 90 min. Scénář výuky: Fáze výuky Úlohy Metoda, Čas pro aktivitu Pomůcky (druh, počet ks) Poznámky Úvod: Přivítání žáků, seznámení se s nimi, motivace: „Pavučina“ Cíl: krátce se seznámit navzájem, vytvořit příjemnou a radostnou atmosféru Kontrola žákovské přípravy na výuku: kontrola vhodného oblečení, pomůcek (psací potřeby), zdravotního stavu žáků (alergici tvoří skupinu s p. uč. - pomáhají jí) Rozdání „hracích karet“ - metoda slovní, požadavku, příkladu - metoda kontroly 10 min - klubíčko vlny (1x) - hrací karty (dle počtu žáků, cca. 25x) - žáci jsou v kruhu Hlavní část 1. stanoviště – u rybníka: „Přiřazování“ Cíl: dokázat určit zjev rostliny v jiném ročním období a znát její zjev v období podzimu. 2. stanoviště - fóliovník: „Zahradníci“ Cíl: získat zkušenost při rozmnožování rostlin; načerpat nové informace týkající se rozmnožování rostlin. 3. stanoviště – sklad, nářaďovna: „Krteček a zahrada“ Cíl: umět pojmenovat druhy náčiní a nářadí pro práci na zahradě, určit způsob práce s nimi. 4. stanoviště – studentská zahrada: „Sklizeň“ Cíl: dokázat určit druh zeleniny i část určenou k pokrmu. 5. stanoviště – učebna v přírodě: „ Stromy“ Cíl: uvědomit si znaky jehličnatých i listnatých stromů, bezpečně znát jejich zjev. 6. stanoviště – učebna: „Porota“ Cíl: individuálně zhodnotit práci studentů na výstavě; vybrat pro sebe sama nejatraktivnější. - metoda podněcování a pověřování žáka úkolem - metoda praktická, pověření jednotlivce úkolem - metoda praktická, požadavku - metoda praktická, pověření skupiny úkolem - metoda práce s textem, požadavku, praktická - metoda instrukce a popisu, požadavku, podněcování závazku dítěte, hodnocení 10 min. 10 min. 10 min. 15 min. 15 min. 10 min. Obrázky rostlin na zahradě - Pracovní rukavice (jednorázové) - Osivo - semena (např. ředkvičky) - Cibulky (např. tulipán) - Řízky stonkové (pelargonie) - Kelímky (např. od jogurtů) - pracovní listy, psací potřeby - lepidla (cca. 5x) - pastelky - pracovní list (tvrdší papír ve tvaru košíku) - tvrdší papír (formát A3) - pastelky -obrázky stromů -znaky stromů - lepidla (5x) - žluté papírky pro hodnocení, psací potřeby Shrnutí 7. stanoviště – před hlavní budovou: a)rychlý kvíz – odpovědi na otázky týkající se stanovišť cíl: zopakovat získané znalosti b) hodnocení výuky - kladné, pochvalou cíl: probudit v žácích zdravé sebevědomí, podpoří další zájmy v oblasti přírodovědy - metoda požadavku, kontroly, podněcování, soutěžení - metoda slovní- hodnocení, vytváření přesvědčení 10 min. - kvízové otázky Literatura: Nebyla použitá žádná literatura. Čerpáno z vlastních zkušeností. Rozpracování scénáře: 1. Fáze – ÚVOD - Pavučina Pomůcky: klubíčko vlny organizace: děti stojí v kruhu Popis aktivity: žáci stojí v kruhu, p. uč. drží klubko vlny. Vybere si jednoho z žáků a klubko mu přihraje – při odhodu sdělí všem své jméno. Toto se opakuje do chvíle, kdy drží vlnu všichni žáci a klubko se vrátí zpět k p. uč. Výstupem je tzv. pavučina – propletenec mezi žáky = podobná pavučina vznikne žákům na hracích kartách, které jim budou následně rozdány. 2. Fáze - HLAVNÍ ČÁST - Přiřazování Pomůcky: obrázky rostlin na zahradě organizace: práce ve skupině Popis aktivity: Žáci mají k dispozici karty s obrázky rostlin. Karty jsou volně po prostoru obrázkem k zemi. Žák má za úkol kartičku otočit, určit její název, přiřadit ji k rostlině na zahradě (pokud zde je). Žák má činnost ztíženou tím, že na obrázcích jsou rostliny v různých podobách (v květu, bez listí, aj.) – musí tedy vyvodit zjev, který má rostlina nyní (na podzim). - Zahradníci Pomůcky: Pracovní rukavice (jednorázové), osivo - semena (např. ředkvičky), cibulky (např. tulipán), řízky stonkové (pelargonie), kelímky (např. od jogurtů) Organizace: individuální činnost Popis aktivity: žáci mají možnost vyzkoušet si sami rozmnožování rostlin pomocí osiva, cibulky či řízků. Každý žák si vybere způsob rozmnožování – vždy jen jeden. Po provedení činnosti se žáci podělí s ostatními o způsobu (postupu) rozmnožování, které si on sám vybral. - Krteček a zahrada Pomůcky: pracovní listy, psací potřeby organizace: práce ve skupině Popis aktivity: žáci mají k dispozici pracovní list, se kterým budou pracovat. Po krátké prohlídce nářaďovny se vrhnou na úkol. Tím je přiřazení správného nářadí a náčiní ke krtečkovi. Žák musí vyhodnotit obrázek s krtečkem a prostředí, ve kterém se krteček nachází, aby mohl zvolit správný obrázek k přiřazení. Čarou či symbolem spojí obrázek krtečka a obrázek nářadí/ náčiní. Pozn.: Vzor pracovního listu viz příloha č. II. - Sklizeň Pomůcky: lepidla (cca. 5x), pastelky, pracovní list (tvrdší papír ve tvaru košíku) Organizace: práce ve skupině Popis aktivity: k dispozici mají žáci promíchané části zeleniny (vždy 1 druh zeleniny = 2 ks papíru). Žáci mají za úkol: a) najít správné papírky a přiřadit k sobě; b)papírky slepit k sobě = obrázek zeleniny; c) zeleninu vybarvit příslušnými barvami; d) vybarvenou zeleninu přiřadit ke správnému košíku – nalepit obrázek na košík. Pozn.: Vzor zeleniny (nerozstříhané) a košíku viz příloha č. III. a IV. - Stromy Pomůcky: tvrdší papír (formát A3), pastelky, obrázky stromů, znaky stromů, lepidla (5x) Organizace: práce ve skupině Popis aktivity: žáci pracují zejména s obrázky, které mají k dispozici na stole č. 2 (užitkové a okrasné dřeviny – stromy). Žáci pracují se stromy: smrk ztepilý, borovice lesní, modřín opadavý, dub letní, lípa srdčitá, jedle bělokorá, buk lesní, trnovník akát, jírovec maďal. Úkolem žáků je řádně si obrázky stromů prohlédnou a dále pracovat s papírkami, kde jsou napsány znaky stromů. Teprve když bezpečně přiřadí znaky stromů, přichází na řadu pastelky: jimi budou žáci kreslit stromy na papír. Tmavě zeleně = stromy jehličnaté Světle zeleně = stromy listnaté Červeně = stromy jedovaté Pozn.: znaky stromů viz příloha č. V. - Porota Pomůcky: žluté papírky pro hodnocení, psací potřeby Organizace: žáci pracují individuálně Popis aktivity: žáci přistupují jednotlivě k výrobkům studentů Masarykovy univerzity, které byly zhotoveny pro výstavu pod názvem „Barevný podzim“. Po zhlédnutí všech výrobků může žák napsat číslo svého favorita na žlutý lísteček. 3. Fáze- SHRNUTÍ - Rychlý kvíz Pomůcky: pouze pro p. uč. – kartička s kvízovými otázkami Organizace: žáci stojí v kroužku Popis aktivity: žáci odpovídají na otázky zadané p. uč., mohou si radit, domlouvat se, nahlížet do hotových hracích karet. - Hodnocení výuky + rozdání úkolů Pomůcky: úkoly k rozdání organizace: v kruhu Popis aktivity: p. uč. kladně zhodnotí činnosti žáků. Pochválí i ty, kteří byli méně bystří. Rozloučí se s žáky a předá je vedoucí p. uč. Přílohy: OBSAH Č. I. ……………………………………………………………………………………..hrací karta Č.II. …………………………………………………………………………………….pracovní list „Krteček a zahrada“ Č. III. …………………………………………………………………………………pracovní list „košík“ Č. IV. …………………………………………………………………………………..pracovní list „zelenina“ Č. V. …………………………………………………………………………………… pracovní list „znaky stromů“ Č. VI. ………………………………………………………………………………… kvízové otázky Č. VI. ……………………………………………………………………………….. popisky ke stanovištím Č. I. HRACÍ KARTA Čeká tě škola hrou!!! Po projití jednotlivými stanovišti zaškrtni políčko a spoj stanoviště s nadcházejícím stanovištěm!!! 5 „STROMY“ 1 „PŘIŘAZOVÁNÍ“ 3 „KRTEČEK A ZAHRADA“ 6 „POROTA“ 2 „ZAHRADÍCI“ 4 „SKLIZEŇ“ 7 „KVÍZ“ č.II. „KRTEČEK A ZAHRADA“ č. III. „KOŠÍK“ (do prázdného okna vepsat druh zeleniny: plodová, kořenová, lusková, cibulová, listová) č. IV. „ZELENINA“ !!! POZN. Obrázky zeleniny rozdělit na 2 části!!! č. V. „ZNAKY STROMŮ“ STÁLEZELENÝ, NEOPADAVÝ JEHLIČNAN JEHO JEHLICE JSOU ŠPIČATÉ – PICHLAVÉ STÁLEZELENÝ JEHLIČNAN JEHO JEHLICE JSOU DLOUHÉ A PO DVOU VE SVAZCÍCH OPADAVÝ JEHLIČNAN JEHO JEHLICE JSOU MĚKKÉ A VE SVAZCÍCH LISTNATÝ STOM NAŠIM NÁRODNÍM STROMEM MÁ LÉČIVÉ ÚČINKY LISTNATÝ STROM JEHO PLODEM JE ŽALUD MÁ LALOČNATÉ LISTY JEHLIČNAN JEHO JEHLICE JSOU PLOCHÉ, DVOUŘADÉ ŠIŠKY ROUSTOU SMĚREM VZHŮRU LISTNATÝ STROM LISTY MÁ ŘAPÍKATÉ JEHO PLODY = BUKVICE LISTNATÝ STROM NEBO KEŘ VĚTVE MAJÍ VÝRAZNÉ TRNY JE JEDOVATÝ JEDOVATÝ LISTNATÝ STROM ZNÁMÝ POD JMÉNEM KAŠTAN PLODY MAJÍ OSTNY – UVNITŘ SEMENA = KAŠTANY č. VI „KVÍZOVÉ OTÁZKY“ 1) Jak se vyznačuje roční období PODZIM? 2) Jakým způsobem se rozmnožují rostliny? Jmenujte ty, které jste si zde mohly vyzkoušet. 3) Jaký jehličnatý strom, jako jediný, opadává? Znáte jeho hlavní znaky? 4) Proč a jak musíme na podzim pečovat o zahrádku a jaké náčiní si k tomu připravíme? 5) Který strom se řadí mezi jedovaté? 6) Jaké druhy zeleniny znáte? Proč se tak jmenují? 7) Který strom má plody co mají ostny? Jak se plod nazývá? 8) Jak byste pečovali o nářadí a náčiní, které nebudete přes zimu používat? 9) Který z úkolů byl pro vás nejjednodušší X nejobtížnější? 10) Jak se vám líbil způsob výuky? č VII. „POPISKY KE STANOVIŠTÍM“ 1) Obrať kartičky ležící na zemi, přemýšlej, jaký je název této rostliny přiřaď obrázek k té, kterou nalezneš kolem sebe. (POZOR: rostlina může vypadat jinak než na obrázku) 2) Vyber si kelímek a osivo nebo cibuli nebo šlahounek a pokus se jej zasít/ zasadit……zkrátka rozmnožit. Na závěr představ svému týmu postup své práce. 3) Po prohlídce nářaďovny se ujmy pracovních listů „KRTEČEK A ZAHRADA“. Zde je tvým úkolem spojit obrázek krtečka s náčiním, které k práci potřebuje. HODNĚ ŠTĚSTÍ!!! 4) K následujícímu úkolu je za potřebí znát druhy zeleniny a správně je spojit a přiřadit do příslušného košíku (podle toho, jakou část zeleniny jíš) TO ZVLÁDNEŠ!!! 5) Prohlédl sis všechny stromy? Určitě znáš jejich základní znaky – na velkou plochu papíru zakreslete druhy stromů a pak k nim přiřaďte (přilepte) hlavní znaky. (pozor! Každý strom má jinou barvu: tmavě zeleně = stromy jehličnaté, světle zeleně = stromy listnaté, červeně = stromy jedovaté) 6) ZDE JE TVÝM ÚKOLEM STÁT SE NA OKAMŽIK POROTCEM! PROHLÉDNI SI PEČLIVĚ VŠECHNY VÝROBKY A ZVOL TEN, KTERÝ SE TI LÍBÍ NEJVÍCE! Svůj typ (číslo) napiš na žlutý papírek a vhoď do shránky! !!! DĚKUJEME !!! PŘJEME MNOHO ZDARU A SPOLUPRACUJÍCÍ ŽÁKY PŘI REALIZACI TÉTO MODELOVÉ PŘÍPRAVY