MASARYKOVA UNIVERZITA BRNO PEDAGOGICKÁ FAKULTA Integrovaný vědní základ III. téma: výstava „Barevný podzim“ /pro 1. třídu ZŠ/ Vypracovala: Lucie Kaděrová, učo. 322482 Hana Kadlecová, učo. 209434 Michaela Šrutková, učo. 96843 Obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ /3. semestr/ Forma studia: kombinovaná Kognitivní cíle: 1. popis obrázku 2. slovně popsat podzimní počasí 3. chápat obecný význam jednoduchých značek jako symbolů počasí 4. pojmenovat zobrazené roční období 5. vyjmenovat a popsat typické znaky podzimu 6. popsat změny v přírodě , ke kterým dochází v různých ročních obdobích 7. vyjmenovat typické činnosti, které se s podzimem pojí 8. získat podvědomí o pravidelném střídání ročních období 9. chápat střídání ročního období jako neměnnou součást našeho života 10. rozlišit ovoce a zeleninu, vyjmenovat zástupce obou skupin 11. popsat, kde a jak roste ovoce (na keřích a stromech) a zelenina (v zemi) 12. vyjmenovat některé zástupce ovoce a zeleniny, které se sklízejí na podzim 13. vědět pro kterou část různé druhy ovoce a zeleniny pěstujeme 14. chápat význam ovoce a zeleniny jako zdravých potravin a zdroj vitamínů 15. uvést příklad ovoce, které nepěstujeme na našich zahrádkách 16. pojmenovat a ukázat jednotlivé části stromů 17. rozlišit listnaté a jehličnaté stromy 18. seznámit se s pojmenováním několika zástupců listnatých a jehličnatých stromů 19. chápat jehličí jako druh listu Psychomotorické cíle: 1. uchovávat nasbírané přírodniny v neporušeném stavu 2. symbolicky zaznamenat podzimní počasí jednoduchými obrázkovými značkami 3. naučit se aktivně odpočívat v přírodě 4. vyrobit si obrázek či panáčka z přírodnin Afektivní cíle: 1. vnímat estetickou hodnotu podzimu a stromů 2. vnímat důležitost soužití člověka s přírodou 3. záměrně denně konzumovat ovoce a zeleninu a snažit se tak předcházet nemocem 4. chápat důležitost stromů a osvojit i význam péče o ně Základní pojmy: podzim, příroda, počasí, padání listí, zelenina, ovoce, hrušky, jablka, brambory, cibule, sběr, česání, listnatý strom, jehličnatý strom, ovocný strom, koruna, kmen, kořen, větev, list, jehličí, šiška, vítr, déšť, slunečno, mraky, větrno, deštivo,, polojasno. Po stopách skřítka Podzimníčka Postavu skřítka Podzimníčka vytvoříme z přírodnin (větve, kaštany, žaludy, barevné podzimní listí) Připravíme si kartičky do kterých budeme zapisovat body jednotlivých skupinek za správně splněné úkoly. ÚVOD uvítáni dětí na výstavě „ BAREVNÝ PODZIM“ , seznámíme se skupinkou dětí MOTIVACE Už jste někdy potkali skřítka Podzimníčka? Chtěli byste se s ním setkat? V naší zahradě jeden žije, ale někde se tu ted´ skrývá a je velice smutný. Proč je smutný? Protože do naší zahrady včera vtrhly zlé zahradní čarodějnice a všechno tady našemu milému skřítkovi zpřeházely. Možná, že když mu pomůžeme všechno hezky roztřídit a dát na své místo uděláme mu tím velkou radost a on se nám ukáže. Pomůžeme mu? ROZDĚLĚNÍ DĚTÍ Každé dítě se pokusí jmenovat jeden strom, který zná ze svého okolí nebo školy. Děti pak rozdělíme podle toho zda jmenovaly strom listnatý, ovocný nebo jehličnatý. Zkontrolujeme zda jsou děti ve správné skupině a zda nedošlo k nějakým neshodám. PŘESUN NA STANOVIŠTĚ Č. 8 8 Učebna v přírodě – stůl č.1 12. Ovocné rostliny Dřeviny - byliny Učebna v přírodě – stůl č.2 13. Užitkové dřeviny - stromy listnaté a jehličnaté, literatura Učebna v přírodě – stůl č.3 14. okrasné dřeviny - keře Stromy a keře nebezpečné dětem! literatura Učebna v přírodě – tabule 15. Rostliny dětem nebezpečné Příprava: puzzle, květináče nebo větve se zástupci listnatých (např. dub, javor, jírovec, lípa, vrba, bříza) a jehličnatých (borovice, smrk, jedle, modřín) stromů. Menší ovocný strom nebo tři větve, které budou představovat tři ovocné stromy. Máme k dispozici různé druhy ovoce (domácí a exotické) a obrázky ovocných stromů. Plastelína. Děti pracují ve skupinkách, tak jak byly rozděleny na začátku. Každá skupina dostane krabičku ve které bude puzzle rozstříhaného stromu a keře. Jejich úkolem je poskládat jednotlivé části dohromady a pojmenovat je (koruna, kmen, kořeny, větev, list). Děti zkusí samy přijít na to, čím se od sebe odlišují stromy a keře. Každá skupinka dostane 8 vzorků k třídění - rostliny rozdělí na jehličnaté a listnaté. Nesmíme zapomenout děti upozornit na to, aby zacházely s rostlinami opatrně. Na menší ovocný strom (děti na něj musí dosáhnout) nebo tří připravené větve zavěsíme různé druhy ovoce (domácí + exotické). Úkolem dětí je sundat z větví ovoce, které u nás neroste. K tomu ovoci, které zůstane na větvích se pokusí přiřadit obrázek stromu nebo keře na kterém toto ovoce roste. Na závěr děti vymodelují své oblíbené ovoce z plastelíny a naaranžují je do připravených košíků nebo talířů – dárek pro Podzimníčka. Průběžně kontrolujeme práci dětí. Ta skupina, která zvládla úkol nejlépe, získá body. obr. 1 obr. 2a obr. 2b PŘESUN NA STANOVIŠTĚ Č. 1 Aktivita: charakteristika čtyř ročních období Připravíme si typické obrázky charakterizující jednotlivá roční období. Děti se pokusí určit, jaká roční období jsou zachycena na fotografiích. Každá skupina dostane několik fotografií, které rozdělí do čtyř skupin, podle toho o jaká roční období se jedná. Kontrolujeme zda fotografie rozdělily správně, v případě nutnosti dětem pomůžeme. Diskutujeme o tom co je typické pro jednotlivá roční období, k jakým změnám v přírodě dochází, čeho si děti všímají. Dále máme připravené značky, které se vztahují k počasí. Poté co děti správně určí o která období se jedná, pokusí se přiřadit jednotlivé značky, které charakterizují počasí v tom daném období – postačí když přiřadí 2 značky ke každému ročnímu období. Skupina, která splnila úkol nejlépe, opět získá bod. Stanoviště č. 1 Stanoviště číslo Umístění Téma 1 U Rybníka – panely, lavice 1. fenologie, meteorologie, klimatologie Abiotické podmínky života – vliv sluneční energie U Rybníka – panely, stůl, lavice 2. PŮDA - pedologie Abiotické a biotické podmínky-vliv půdy na rozmanitost U Rybníka – židle 3. VODA A Rozmanitost přírody Abiotické a biotické podmínky – vliv vody obr. 3 obr. 4 obr. 5 obr. 6 obr. 7 obr. 8 obr. 9 obr. 10 obr. 11 obr. 12 obr. 13 obr. 14 obr. 15 obr. 16 obr. 17 obr. 18 obr. 19 obr. 20 obr. 21 obr. 22 obr. 23 obr. 24 METEOROLOGICKÉ ZNAČKY (3 sady) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. obr. 25 1. slunečno (jasno) 3. zataženo 5. bouřka 7. sníh vánek vichřice mlha duha 2. polojasno 4. déšť 6. kroupy vítr rosa jinovatka PŘESUN NA STANOVIŠTĚ Č. 10 Výstava Děti si prohlédnou vystavené výtvory. Aktivita: Děti jsou v roli dětské poroty – dávají své hlasy výtvorům, které se jim nejvíce líbí. PŘESUN NA STANOVIŠTĚ Č. 11 Aktivita: Děti se pokusí navázat vlastní kytku ze sušených rostlin. Pokusí se navázat takovou kytku, která by udělala Podzimníčkovi radost a zároveň odháněla zlé zahradní čarodějnice. ZÁVĚR: Vyhlášení vítěze, setkání s Podzimníčkem. Použité zdroje a literatura: http://www.natureinstitute.org/pub/ic/ic14/images/trees_3.jpg /obr. 1, 2a, b/ http://www.hickerphoto.com/data/media/24/spring_flower_T2519.jpg /obr. 3/ http://countryheritage.files.wordpress.com/2009/10/dscn1685.jpg /obr. 4/ http://andrewprokos.com/d/central-park-spring-blossoms?g2_itemId=1903 /obr. 5/ http://www.layoutsville.com/images/graphics/nature/nature2.jpg /obr. 6, 9/ http://www.freefoto.com/images/19/10/19_10_19---Spring_web.jpg /obr. 7/ http://petr.vaclavek.com/fotoblog/210/Letni-krajina /obr. 8/ http://tomreed4.wordpress.com/.../ /obr. 10/ http://www.myblogverse.com/images/autum-sm.jpg /obr. 11, 12, 13/ http://www.tallgrove.net/Images/AutumLeafs1680x1050.jpg /obr. 14/ http://z.about.com/d/longisland/1/0/H/-/-/-/NatureCons.jpg /obr. 15/ http://farm3.static.flickr.com/2050/1553072391_8a3b2e51d5.jpg /obr. 16, 17/ http://data.czechtourism.com/fotografie/2008-11/foto/2008-11-08-155252-priroda-mala-vrbka.jpg /obr. 18/ http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/11/63/c0/nature.jpg /obr. 19/ http://www.aberfeldycottages.co.uk/freebees.htm /obr. 20/ http://heavenawaits.files.wordpress.com/2009/01/winter-2.jpg /obr. 21/ http://www.prometheanplanet.com/upload/img_400/Four-Seasons.jpg /obr. 22/ http://www.fotoaparat.cz/gallery/popup/555411 /obr. 23/ http://thumbs.dreamstime.com/thumb_344/12293517146PlBe3.jpg /obr. 24/ Muhlhauserová, H., Svobodová, J: Prvouka 1 pro 1. ročník základní školy, nakl. Nová škola, s.r.o, 2002, ISBN 80-7289-007-7 /obr. 25/