INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 3 Seminární práce Vypracovali:Lenka Bartošková, Pavla Rejnušová, Lenka Brabcová Obor: Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, kombinované studium Ročník, semestr: 2. ročník, 3. semestr Modelová příprava pro výuku na výstavě „Barevný podzim“ Téma: Vycházka do lesa Ročník: 2. ročník ZŠ VVC: Ø Učit se zábavnou formou všímat si přírody kolem sebe, vědět, jak se chovat v lese. Ø Různými formami práce a her i emocionálním působením vypěstovat v žácích lásku k přírodě a pocit odpovědnosti za stav životního prostředí. Ø Naučit je poznávat běžně se vyskytující dřeviny a jejich plody v okolí. Ø Pracovat s odbornou literaturou, hledat v encyklopediích. Ø Všímat si důležitých znaků na přírodninách, rozvoj poznatků o přírodě a přírodních materiálech a uceleném ekosystému. Ø Pracovat ve skupinách. Pojmy opěrné: živočichové v lese, rozdíl listnaté – jehličnaté stromy Pojmy nové: listnaté stromy (dub, buk, bříza, javor, kaštan, lípa), jehličnaté stromy (smrk, borovice, jedle, modřín). Místo realizace a časová dotace: zahrada Kejbaly 80min., šatna na Kejbalech 10 min. (2x převlékání), Časová dotace celkem: 90 min. Scénář výuky: Fáze výuky Úlohy Metoda, forma Čas pro aktiv. Pomůcky (druh, počet ks) Poznámky, Úvod: Ø Organizace Ø Motivace Ø Seznámení s cílem výuky Převléknout se do sportovního oblečení Pohádka „O lišce a vlku“ Rozhovor 5 min. 5 min. 10 min. Sportovní oblečení Velká kniha pro malé děti (str. 71) Děti se při vycházkách naučily práci s rostlinami (lisování rostlin). Uč. má s sebou předem připravený klíč k určování rostlin. Musí být dobře seznámen s terénem. Hlavní část Ø Opakování Lesní příroda, rozdíly mezi listnatým a jehličnatým stromem a její obyvatelé (lesní zvířata) Ø Nové učivo Umět pojmenovat stromy a jejich plody, vědět, co jsou letokruhy, znát části stromů Aktivity: - hledání přírodnin - určování podle klíče Ø Fixace – - výroba třídního herbáře - frotáže kmene stromů - Vymyslet pohádku o lese, stromech, plodech (práce ve dvojicích) Procvičit a zopakovat poznatky, které již znají a navázat na ně novými. Poznat stromy na základě klíče, učit se spolupráce, učit se na základě pozorování. Učit se spolupráci ve skupině. Naučit se novou výt. techniku. Zapojit fantazii a představivost. Pracovní listy Poznávání podle klíče. Forma výuky – skupinová, Frontální, individuál-ní 10 min. 15 min. 20 min. 10 min. 5 min. Pracovní listy: 1) Listnatý x jehličnatý 2) Zvířata v lese Hledat vzorky pro poznávání, Herbář pro děti na určování Čtvrtky papírů, tvrdé papíry, měkké A 4, voskovky, přírodní hnědý uhel (KS/podle počtu dětí) Děti se pomocí klíče (encyklopedie) a nalezených listů a plodů dozví jméno stromu, plodu. Ø Shrnutí - Zhodnocení výuky. Společně si prohlédneme herbáře i výtv. díla - Zadání úkolů domů Prohlídnout díla, zhodnotit a okomentovat. Upevnění nových poznatků pomocí pracovního listu. Pracovní list 10 min. Pracovní list: Co už umíš Všechny děti pochválit, zhodnotit celou hodinu. Pracovní list: Listnaté x jehličnaté stromy Rozděl a přiřaď: Jehličnaté A Listnaté B Rozpracování scénáře: ÚVOD, MOTIVACE Společně s dětmi se sejdeme venku na zahradě Kejbaly, již všichni převléknutí do sportovního oblečení. Děti se posadí na židle a pozorně poslouchají. Paní učitelka požádá děti, aby zavřely oči a představily si, že jsou v lese. Každý říká to, co ho napadne, že k lesu nebo do lesa patří. Následně paní učitelka vypráví pohádku o lišce a vlku. Následně paní učitelka dětem řekne, že si zahrajeme na lišku z pohádky. Liška jak se říká, je chytré zvíře, ale udělala v pohádce něco, co se nedělá, ukradla sedlákovi ryby, které jí nepatřily, oklamala vlka a ještě se mu posmívala. Liška je lesní zvíře, a tak by měla o lese také něco vědět. Pokusíme se tedy o to, aby se liškám opravdu mohlo říkat, že jsou chytré a to tak, že se naučíme stromy, které liška může v lese nebo i kolem lesa vidět. HLAVNÍ ČÁST Opakování Děti dostanou od paní učitelky 2 pracovní listy – Listnaté a jehličnaté stromy Zvířata v lese Jejich prvním úkolem bude hledat rozdíly mezi listnatými a jehličnatými stromy, poznat určité druhy a správně je přiřadit. Druhým jejich úkol je určit druh lesního zvířete. Nové učivo Na pařezu paní učitelka dětem ukáže letokruhy, vysvětlí, co letokruhy u stromu znamenají a k čemu také slouží. Následně se děti rozdělí do skupin zhruba po 4 dětech. Dostanou úkol najít v prostorách Kejbal různé přírodniny ze stromů a to třeba listy, větvičky nebo plody a pomocí herbáře nebo encyklopedie, která je dětem k dispozici určí, o jaký druh stromu se jedná. Fixace Jakmile všechny skupiny určí, jaká přírodnina je od kterého stromu, paní učitelka dětem rozdá pomůcky k výrobě třídního herbáře. Ten bude obsahovat přírodniny, které děti nasbíraly a určily. Herbář všechny děti budou vyrábět společně. Dále každé dítě dostane od paní učitelky přírodní úhel a měkký bílý papír. Na papír provedou frotáž kmene, či pařezu stromu v prostorách Kejbal a vloží do herbáře k určitému stromu, kterému kmen nebo pařez patří. Jakmile děti budou hotovy, rozdělí se do dvojic a společně se pokusí vymyslet krátkou pohádku či příběh o lese, stromech, plodech SHRNUTÍ Hodnocení a závěr Společně s dětmi se posadíme do kruhu. Každý ukáže popořadě svou frotáž a poví, jakému stromu kmen či pařez patří a zařadí jej do jehličnatých nebo listnatých stromů. Každé dítě následně řekne, co se mu během výuky nejvíce líbilo, co naopak ne, co nového se dozvědělo. Paní učitelka děti pochválí, jak pěkně pracovali, čím ji mile překvapily a dodá, že liška právě složila zkoušku chytrosti. A tak si určitě zaslouží, aby se stále říkalo, že lišky jsou chytré. Jen ještě za domácí úkol dostane pracovní list, kde bude jejím úkolem pojmenovat stromy na obrázku. Literatura 1, DUDEK, A. Velká kniha pro malé děti. 2. Vyd. Ostrava: Librex, ISBN 80- 7228 – 429- 0 2, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dotisk 1. vyd. Praha: VUP. 2006. ISBN 80-87000-02-1 www.stránky: zvířata: http://images.google.cz/ Jehličnaté stromy: http://jehlicnany.atlasrostlin.cz/jedle-kavkazska http://fotka.atlasrostlin.cz/borovice-pinie/pinus-pinea-1125 http://fotka.atlasrostlin.cz/smrk-ztepily/fotky-pridane-uzivateli-1549 http://jehlicnany.atlasrostlin.cz/modrin-opadavy Listnaté stromy: http://fotka.atlasrostlin.cz/buk-lesni/fotky-pridane-uzivateli-4106 http://fotka.atlasrostlin.cz/dub-letni/fotky-pridane-uzivateli-2776 http://fotka.atlasrostlin.cz/briza-bradavicnata/fotky-pridane-uzivateli-4092 http://fotka.atlasrostlin.cz/javor-klen/fotky-pridane-uzivateli-4162 http://fotka.atlasrostlin.cz/jirovec-madal/fotky-pridane-uzivateli-4155 http://fotka.atlasrostlin.cz/lipa-malolista/fotky-pridane-uzivateli-4164