Kateřina Dytrtová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Karolína Hejduková podzim 2012 vyučující: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D. Doc. Kateřina Dytrtová, Ph.D. *1964 v Ústí nad Labem •1982 – 1987 Pedagogická fakulta, Ústí n. L., obor český jazyk/hudební výchova •1987 – 1994 UK Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, Praha •1999 – 2005 doktorandská studia Teorie výtvarné výchovy na KVV PF UJEP Ústí n. L. ukončena disertační prací Čas, prostor, hudba a výtvarná umění •2009 Habilitační řízení ukončeno udělením titulu docent. Habilitační práce: DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech img_1762 Problémy výuky VV •Učitel pouze přihlíží kreacím žáků - způsob výuky „namotivovat“ a „nechat tvořit“ •Za výsledek výtvarné výchovy je považován pouze krásný artefakt •Témata se opakují, méně schopní žáci kopírují, učitelé radí a navrhují řešení •DĚTI JSOU UČENY DATŮM, NE SCHOPNOSTI MYSLET 3966704396_a121a2066f „Ideální“ představa výuky VV •Jiný přístup k předmětu a očekávání jiných výsledků •Představa tvorby jako práce s tématem, které je bráno jako problém a hledá se jeho řešení •Pomáhat žákům příklady z výtvarného umění, ovšem znát tvorbu zde nemá být cílem, ale prostředkem k vlastní tvorbě •Témata vybírána s pomocí žáků •Uvědomělé používání materiálů a prostředků Metody •Výtvarné zadání •Výtvarná činnost s výtvarným problémem •Navazující inspirační či naučná část z dějin umění, kultury •Forma provázání obou předchozích částí •Animace •Na jedno dílo je možné vytvořit animace z různých úhlu pohledu, často i protikladných •Je možné tak nacházet nové významy a nová sdělení, další vrstvy a souvislosti •Tři vrstvy společnosti – sociální struktura, politický systém a kultura – na všechny je možno reagovat a vytvářet souvislosti s uměním •Mýtus •Propojuje jednotlivé druhy umění, především výtvarné a literární •Vytváří z chaosu řád •Pomáhá vysvětlovat nehmatatelné prožitky, intuitivní myšlení, nevědomé síly v člověku •(spirála, předek s pokrčenýma nohama) • • • • Animace •Metoda, která pracuje s originálem, kvůli kterému probíhá v autentickém prostředí galerií (originál by měl být maximálně využit) •Jasné a zvládnuté časové, materiálové a prostorové podmínky •Měla by obsahovat otázky, které daný problém otevírají •Interpretační skok •Práce s chybou •Listy pro galerijního pedagoga •Pracovní listy pro animované •Fotodokumentace •Reflexe • • • DSC_0099 Další pomůcky •Interpretace – problematiku A lze lépe pochopit v analogii (kontrastu) viděné na problematice B •Diskuze – je dobré znát její smysl a cíl předem a připravit se (např. zásoba slov vztahujících se k tématu) •Výběr média – je nutné odůvodnit, žáci se tak učí „přemýšlet v materiálu“ •Obtížnost – vlastní zkušenosti •Pomoc opakem (chceme k něčemu dojít, tohle to nebude, proč?) •Hodnocení – rozbor, na každé práci je dobré najít něco zajímavého • Interpretační skok •„Interpretační skok do jiné kulturní oblasti, jiného oboru, je tedy nutná fáze se smyslem: umět přemýšlet v oboru a samostatně či s pomocí učitele aplikovat pochopené. Zadávající si tedy pokládá otázku: Pochopil můj žák problematiku, nebo jen bezmyšlenkovitě opakuje? Jak se o tom přesvědčím? Je možné ho nechat pochopené aplikovat na jiném materiálu. To je smysl interpretačního skoku.“ • • • •Umění a kultura - oblast RVP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. •ISBN 80-7044-761-3. Tvorba K. Dytrtové •Sladký ostatkový oltář , 2004 •http://www.rehlovice.cz/modules/tableadmin2/external/imageext_new.php?image=WG9%2BY3N%2BZHNjaTAxNj UyLmpwZ35nYWxlcmllfm9icmF6ZWtfY291bnRlcn4xNjd%2BZ2FsZXJpZX4xfjE3NX5vWQ%3D%3D&width=800&height=600 • •Úcta k věcem, olej na plátně, 2002 05 Zdroje •DYTRTOVÁ, Kateřina. Interpretace umění ve výtvarné výchově. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2005. publikace. ISBN 80-7044-424-X. •DYTRTOVÁ, Kateřina. Umění a kultura - oblast RVP. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. skripta. ISBN 80-7044-761-3. •DYTRTOVÁ, Kateřina. Celostní vnímání - Tvar, zvuk, barva a gesto. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. skripta. ISBN 80-7044-349-9. • • Odkazy •http://www.kcrehlo.cz/ Kulturní centrum Řehlovice •http://pf.ujep.cz/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=292&Itemid=911 Katedra výtvarné kultury PF UJEP •http://www.fud.ujep.cz/kdtu/wp/ Katedra dějin a teorie umění FUD UJEP mapa_img