Dějiny hudby - romantismus
Italská romantická opera. Vídeňská opereta.
![]() |
Cíl: seznámení s italskou romantickou operou a vídeňskou operetou. |
![]() |
Anotace:
V Itálii pokračoval i v 19. století
kult bel canta.
S ním ve svých operách počítali italští skladatelé G. Rossini, V.
Bellini, G. Donizetti, G. Verdi i G. Puccini. |
![]() |
Klíčová slova: 19. století, Itálie, opera, buffa, nástrojová hudba, risorgimento, verismus, Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi, Puccini, Strauss, opereta, valčík. |
![]() |
Čas potřebný k prostudování kapitoly: 70 minut. |
Itálie se v 19. století věnovala hlavně opeře, její nástrojová hudba ustoupila do pozadí. G. Verdi svými operami přispěl k sjednocení Itálie a dokázal odpovědět na výzvy R. Wagnera. G. Puccini Itálii posunul svou rafinovanou zvukovostí do 20. století |
![]() |
Námět k zamyšlení: Italská hudba hrála prim v evropském vývoji od 16. do 18. století. Poté nastal poněkud zvláštní útlum italské nástrojové hudby, vyvážený ovšem operní tvorbou italských skladatelů. Všimněte si, že jednotlivé země v dějinách mívají svá silnější i slabší období, a to v oblasti hospodářské, kulturní i politické (viz úpadek antického Řecka a Říma). |
Itálie byla od 16. do 18.
století Mekkou
hudebního světa, odkud vycházely zásadní inovace hudebního vývoje.
Hudbu v celé
Evropě trvale ovlivnil G. P. da
Palestrina a rozvážně
plynoucí
melodie jeho církevních kompozic, tvořených na základě přísné vokální
polyfonie
nizozemské školy, C. Monteverdi
a členové florentské Cameraty,
kteří
se zabývali vztahem hudby a slova a „vynalezli“ zpívanou monodii
s akordickým doprovodem, vznik opery,
oratoria, kantáty a
basso continua, tj. průběžného akordického
doprovodu veškeré zpívané i hrané
hudby), G. Frescobaldi
a rychlý
rozvoj hry na klávesové nástroje,
všeobecný
rozkvět italské nástrojové hudby
a jejích
nových forem (toccata, preludium, fuga,
taneční suita, triová sonáta, orchestrální sinfonie, concerto grosso,
nástrojový
koncert). Jména skladatelů A. Vivaldiho,
G. B. Pergolesiho
a dalších
italských hudebníků bývají pravidelně citována při úvahách o původu galantního slohu a přípravě hudebního klasicismu. Byla to Itálie, která měla
hlavní podíl na pozvolné změně hudebního vkusu směrem od složitého
kontrapunktu
baroka k odlehčené
homofonii nastupujícího
rokoka, zaujatého myšlenkově
filozofií
osvícenství. Během něj se stal
aktuálním požadavkem radostný, plnokrevný život se všemi jeho krásami
a svody, a tomuto krédu se hudba přizpůsobila
nejrychleji právě v Itálii,
dokonce i v kostelích, které tam často fungovaly
jako místa
hudebních koncertů.
V Německu
a Rakousku byl díky Italům
během prvních desetiletí 18. století připraven nástup raného
klasicismu, jehož
první fází byl tzv. galantní sloh.
Ten byl do značné míry podnícen
a inspirován
italskou hudbou, kterou středoevropští hudebníci slýchali buď přímo
v Itálii,
kam bezmála povinně zajížděli na zkušenou, nebo ve svých domovských
působištích.
Italští hudebníci měli v 17. a 18. století důležité
postavení na
císařském dvoře ve Vídni, kde zastávali většinou nejvyšší místa
dvorních
skladatelů a kapelníků nebo jejich zástupců, a byli
Habsburky též vyhledáváni
jako zpěváci. Italští zpěváci, instrumentalisté, kapelníci a skladatelé
byli
přítomni na větších i menších evropských panovnických dvorech,
ve šlechtických
rezidencích, na kostelních kůrech, ve veřejných divadlech, italská
hudba v 17.
a 18. století doslova zaplavila Evropu.
Itálie
zůstávala ve druhé polovině 18. století
zemí hudbě zaslíbenou (malý W. A. Mozart ji se svým otcem
procestoval několikrát
a jeho hudba proto vykazuje silné italizující tendence),
z dlouhodobějšího
hlediska však přebíraly od Itálie rozhodující hudební iniciativu stále
zřetelněji
Německo, Rakousko a Francie (mannheimská škola,
C. Ph. E. Bach, Haydn,
Mozart, Beethoven, Gluck, Grétry, Gossec atd.). Tento trend po roce
1800 umocnila
politická roztříštěnost Itálie, její vojenské obsazení Francouzi během
napoleonských
válek a nadvláda Rakouska nad severní Itálií, kterou ukončila
až bitva
u Solferina (1859).
Nehledě na tyto vnější vlivy italští hudebníci na počátku 19. století stále šířili za hranicemi své země věhlas italské hudební kultury. V Paříži bylo oblíbenou kulturní institucí Italské divadlo (Théâtre-Italien), hrající vážné a komické opery, hudebníci z Itálie, např. Cherubini, Spontini, Bellini, Rossini, Paganini a další zaznamenali v Paříži velké úspěchy. Ve druhém nejdůležitějším evropském hudebním centru, ve Vídni, byl v prvních dvou desetiletích 19. století stále ještě činný někdejší tamní rival W. A. Mozarta, Ital Antonio Salieri, po dlouhých 36 let (1788–1824) císařsko-královský dvorní kapelník a významný skladatel, především oper a církevní hudby. Salieri byl mj. učitelem několika významných skladatelů, důležitých pro směrování romantické hudby – Beethovena, Schuberta, Meyerbeera a Liszta.
![]() |
Gioachino
Rossini (1792–1868)
[džoakino
rosini], velký
mistr
opery buffa
a italského bel canta (typické
italské pěvecké školy, založené na prvotřídní pěvecké technice), stojí
stylově
mezi 18. a 19. stoletím, tzn. mezi klasicismem
a raným romantismem.
Východiskem
jeho hudebního stylu byl Cimarosa (1849–1801), Haydn a Mozart.
Rossiniho
hudba je vtipná, zábavná, srší nápady a energií, dokáže být ale též
dramatická
a vášnivá. Poté, co se Rossini po některých počátečních neúspěších jako
operní
skladatel ve své vlasti definitivně prosadil, nastalo ve 20. letech 19.
století
období jeho vrcholných úspěchů. V r. 1822 navštívil Vídeň, kde
se setkal
s Bethovenem a s knížetem Metternichem, od
něhož obdržel hudební
zakázky. Po několikaměsíčním pobytu v Londýně se v roce 1824
usadil ve
Francii a převzal řízení italské opery v pařížském Théâtre-Italien. Rossini,
který složil celkem téměř 40 oper, je zvládl vytvořit během 19 let, od
18. do
37. roku svého života. V r. 1829 měla
v Paříži premiéru poslední
z nich – velká opera Vilém Tell.
Poté došlo k jevu v dějinách hudby vzácnému: světově
proslulý operní
skladatel se autorsky odmlčel v okamžiku, kdy v ještě
relativně
mladém věku dosáhl uznání, dobrého postavení, měl dostatečné zkušenosti
a hmotné
zabezpečení, a již nikdy žádnou operu nesložil.
V dalších
desetiletích příležitostně komponoval menší vokální
a instrumentální skladby.
Z nich svými rozměry a svou závažností vystupují do popředí dvě
sakrální díla –
Stabat mater (1830–1842) a Petite Messe Solennelle (Malá
slavnostní mše, 1863–1867). Název druhé kompozice je projevem
Rossiniho-vtipálka
(provedení této „malé“ slavnostní mše trvá cca 80 minut), který
o ní v poznámce
připsané na rukopisné partituře navíc prohlásil, že je „bohužel
posledním smrtelným hříchem“ jeho stáří a připojil
k ní
ještě následující věnování: „Milý Bože –
hleď,
je hotová ta malá ubohá mše. Je to hudba posvátná nebo mizerná, kterou
jsem
právě napsal?[1]
Byl jsem zrozen pro operu buffa, však
víš! Něco vědět, něco cítit, to je vše. Tak buď požehnaný
a dopřej mi ráj.
G. Rossini. – Passy, 1863.“ Od r. 1857 až téměř do
své smrti Rossini komponoval
– víceméně pro zábavu svoji, své manželky a svých přátel – soubor 150
salónních
skladeb pro zpěv a/nebo sólový klavír (výjimečně i pro jiné obsazení),
které
uspořádal do 14 alb (za jeho života nepublikovaných) se souhrnným
názvem Hříchy stáří (Péchés
de vieillesse). Rossini byl nejvlivnějším italským
skladatelem raného romantismu, jeho tvorba ovlivnila kompoziční způsob
řady
jeho současníků. Slova hlubokého uznání pro něj měl i tak
náročný a břitký
hudební kritik, jakým byl Richard Wagner. Z mnohých oper
Rossiniho žijí
svým vlastním životem a jsou koncertně uváděny jejich orchestrální
předehry.
Dílo
(výběr):
Opery
a)
opera
buffa (=
komická opera)
La
pietra del paragone (Prubířský
kámen, 1812)
La
scala di seta (Hedvábný
žebřík, 1812)
L’italiana
in Algeri (Italka
v Alžíru, 1813)
Il
turco in Italia (Turek
v Itálii, 1814)
Il barbiere di Siviglia (Lazebník sevillský, 2 dějství, 1816) – nejslavnější opera Rossiniho. Její libreto sepsal C. Sterbini podle prvního dílu francouzské divadelní trilogie (ta se jmenuje Le roman de la famille Almaviva = Román rodiny Almaviva) s názvem Le Barbier de Séville ou la Précaution inutile (Lazebník sevillský aneb Zbytečná opatrnost, 1775). Jejím autorem byl francouzský dramatik Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732–1799). Podle druhého dílu této trilogie (Le Mariage de Figaro = Figarova svatba, 1778) vytvořili libretista L. da Ponte a W. A. Mozart svou čtyřaktovou operu Le nozze di Figaro (Figarova svatba, 1786). V Rossiniho Lazebníkovi je nejznámějším vokálním výstupem žertovná barytonová kavatina (kavatina mívá na rozdíl od árie písňový charakter a jednoduší stavbu bez koloratur) Figara Largo al factotum (Já jsem faktotum po světě kol. [Faktotum je novolatinské slovo, které by se dalo přeložit volně do češtiny souslovím "děvče pro všechno"].
La
gazza ladra (Straka
zlodějka, 1817) – má často hranou předehru
c)
opera
seria
(= vážná opera)
Otello,
ossia Il moro di Venezia (Othello aneb
benátský mouřenín,
1816) – podle Shakespeara
Armida
(1817) – „dramma
per musica“ podle T. Tassa (Osvobozený
Jeruzalém)
Mosè
in Egitto (Mojžíš
v Egyptě, 1818) – „azione tragico-sacra“
s jinotajným dějem, nabízejícím
naději na osvobození italského národa
Maometto
secondo (Mohamed
druhý, 1818)
Semiramide (Semiramis,
1823)
d)
opery
psané pro Francii
Le
siège de Corinthe (Obléhání
Korintu, 1826) – první Rossiniho opera
s francouzským textem, vznikla částečným
přepsáním starší italské opery Maometto
secondo
Moïse et Pharaon, ou Le passage de la mer rouge (Mojžíš a faraón aneb Přechod přes Rudé moře, 1827) – opera vznikla přepracováním a velkorysým rozšířením Rossiniho starší italské opery Mosè in Egitto, vzniklo prakticky nové dílo
Le
comte Ory (Hrabě Ory, 1828) – komická opera, asi polovina
hudby pochází z Rossiniho opery Il viaggio a Reims
Guillaume
Tell
(Vilém Tell, 4
jednání, 1829) – Rossiniho
první „velká francouzská“ a současně zcela poslední opera. Děj
se odehrává
ve středověkém Švýcarsku. Z opery se dnes hrává především její
populární
předehra
Stabat
mater, Petite Messe Solennelle, mše, drobnější
duchovní skladby
kantáty, árie,
arietty, dueta, hymny,
sbory
orchestrální a
komorní hudba (sinfonie,
sonáty pro smyčcové kvarteto ad.)
Péchés
de vieillesse – 150 menších
vokálních a instrumentálních kompozic
![]() |
Gaetano
Donizetti
(1797–1848)
udivoval
současníky svou zázračnou schopností
rychlé kompozice, což však zároveň přineslo jistou kvalitativní
nevyrovnanost
jeho 71 oper. Jsou v nich díla komická i vážná. Donizetti
spolu
s Rossinim obnovil slávu italské opery buffa. Svá operní díla
uváděl
v Itálii, později také v Paříži a nakonec
ještě ve Vídni, kde
byl na počátku 40. let jmenován dvorním kapelníkem. Nervové onemocnění
však
učinilo konec jeho závratné kariéře. Donizettiho velké úspěchy přišly
ve 30.
letech s operami Anna Boleynová (Anna Bolena, 1830), Nápoj
lásky (L'elisir d'amore,
1832) a Lucia z Lammermooru
(1835),
která platí za prubířský kámen sopránového bel
canta. Čtvrtou skvělou operou a zároveň nejdokonalejší
Donizettiho buffou, srovnávanou
s Rossiniho Lazebníkem sevillským a
Verdiho Falstaffem, je Don Pasquale, uvedený poprvé
v r. 1843 v pařížském Italském divadle
(italsky). Donizetti
zanechal také úctyhodný počet neoperních kompozic – orchestrální
sinfonie, nástrojové
koncerty a sonáty, smyčcové kvartety, klavírní skladby (např. sonáty,
variace,
valčíky), 2 mše, Miserere aj
![]() |
Vincenzo
Bellini
(1801–1835)
byl
vynikajícím operním skladatelem a geniálním lyrickým melodikem, ve
prospěch
melodie se však zříkal bohatější harmonie. Napsal 14 oper (počítány
jsou i druhé
verze některých z nich), ani jedna z nich přitom není
buffa. Dvě
z jeho tří nejlepších oper byly premiérovány v Miláně
(La sonnambula =
Náměsíčná a Norma, obě 1831), třetí v Paříži
(Puritáni, 1835), kde Bellini od r.
1833
žil. V Paříži se znal s Rossinim, Chopinem, Lisztem,
Cherubinim
a Heinem. Při Belliniho pohřbu v Paříži účinkovaly
stovky zpěváků,
včetně operních sólistů. Hudbu smuteční mše složil Belliniho velký
rival G. Donizetti.
Kromě oper napsal Bellini i mnoho jiné hudby (např.
6 sinfonií, koncert
pro hoboj a orchestr, klavírní skladby, varhanní sonátu, árie,
kantáty, romance,
3 mše, 1 magnificat, značný počet dalších duchovních skladeb atd.).
![]() |
Giuseppe Verdi (1813–1901) vyplnil svou tvorbou i svým životem celé 19. století, jehož podstatná část byla v Itálii ve znamení boje za národní jednotu a nezávislost, nazývaného risorgimento [risordžímento] (1815–1870). Verdi se stal se svou hudbou symbolem tohoto společenského hnutí a jeho opery s sebou mnohdy nesly jinotajné náměty (popřípadě si je tam obecenstvo samo dosazovalo), podporující a podněcující italské vlastenectví (takto působily na obecenstvo např. opery Nabucco, I Lombardi alla prima crociata, Attila, La battaglia di Legnano, I vespri siciliani). Lidé v Itálii si také v r. 1859, kdy politická atmosféra na Apeninském poloostrově houstla, všimli, že Verdiho příjmení tvoří akrostich na jméno muže, jenž byl symbolem sjednocení a pozdějším vládcem sjednocené Itálie – sardinsko-piemontského krále Viktora Emanuela II.
Viva
VERDI pak znamenalo Viva Vittorio Emanuele
Re D'Italia (Ať žije Viktor
Emanuel, král Itálie).
Verdi navázal na
tradici italské
belcantové opery, ale spojil ji se svým vytříbeným smyslem pro hudební
dramatizaci děje a individuální charakteristiku postav. Typický je pro
něj svár
dvou jeho výrazných vlastností – melancholického lyrismu
a prudkého
temperamentu, který se v jeho operách dá vysledovat a činí je
velmi
lidskými a věrohodnými. V průběhu let ustoupil od zaběhlého
schematického uspořádání
italské opery a jejího jednostranného důrazu na pěveckou
virtuozitu,
zdůraznil úlohu orchestru, někde začal dokonce používat příznačný motiv
(Síla osudu, 1862), jinde hudebně i
dramaticky propojil jednotlivé hudební výstupy a ariosa
s áriemi, což
ho přiblížilo Wagnerovi (Simon Boccanegra,
1857). Oproti Wagnerovi ale Verdi vždy zachoval svému opernímu dramatu
dějový
spád, který zabraňuje nudě, a orchestr nenechával dominovat
v symfonickém proudu nad lidskými hlasy. Silná stránka Verdiho
jsou jeho operní
sbory, které vede s neomylným citem k strhujícímu a
emocionálně
silnému vyznění. Všechny tyto vlastnosti získávala Verdiho operní
tvorba
postupně, některé jeho mladší práce nebyly zcela úspěšné
a i ty
úspěšnější mívaly slabší místa. Skladatel byl však velmi náročný sám
k sobě i ke svým libretistům a neustále se snažil pracovat na
zlepšení psychologických
účinků své hudby a její hudební logiky a jejího sepětí s texty
libret. V neposlední
řadě mu šlo o též o kvality libret samotných, ale právě to bylo někdy
problematické. Vcelku však jeho tvorba neustále zrála a jeho poslední
opera, skvělý
komický Falstaff, patří mezi to
nejlepší, co kdy Verdi napsal. Tato geniální buffa
měla premiéru v roce, ve kterém Verdi oslavil své 80.
narozeniny (1893).
Jeho dětství a
mládí bylo přitom plné
překážek. Narodil se do malých poměrů v severní Itálii, ve
vesničce Le
Roncole (dnes Le Roncole Verdi) v Pádské nížině,
u městečka Busseto poblíž
Parmy, která leží uprostřed spojnice Boloňa (Bologna) – Milán (Milano).
Po
hudebních začátcích doma na spinet a v kostele na varhany, a po počáteční
etapě života v Bussetu,
kde fungoval amatérský orchestr a Verdi tam chodil také do gymnázia,
chtěl
mladý hudebník, který již mezitím skládal, nastoupit
jako elév na milánskou konzervatoř
(1832). Tam ho však nepřijali pro jeho vyšší věk (19), přeplněnost
školy, administrativní
formality a – pro údajný nedostatek talentu, který by tyto
hendikepy býval
mohl vyrovnat. Vzdělával se tedy v hudbě po dobu téměř 3 let jako
soukromý žák cembalisty
milánského operního divadla La Scala
V.
Lavigny. V r. 1836 se Verdi vrátil do Busseta, kde se
stal dirigentem
místního orchestru a učitelem hudby. Oženil se s dcerou
zámožného bussetského
obchodníka A. Barezziho, který ho podporoval již před jeho
milánským studijním
pobytem. V r. 1839 však Verdi dává výpověď a se ženou odchází
do Milána,
kde má naději na uvedení své první opery Oberto.
Již v předchozím roce (1838) umřela novomanželům dcerka. Nyní,
po příchodu
do Milána, měsíc před premiérou prvotiny Oberto
v La Scale, umírá
i druhé
dítě, chlapec. Premiéra Oberta dopadla
dobře a její skladatel obdržel zakázku na novou operu,
tentokrát komickou.
Při práci na ní, v červnu 1840, však zemřela po onemocnění
zánětem
mozkových blan také jeho mladá žena. Chystaná komická opera Un giorno di regno se osudem zdrcenému
Verdimu nepovedla a při premiéře propadla. Verdi se nato rozhodl, že
kompozice
zanechá. Žil dál v Miláně a impresário La
Scaly Mereli mu jednoho dne dal k přečtení operní
libreto, které mu odmítl
zhudebnit německý skladatel Otto Nicolai (1810–1849). Verdi tento
operní námět nakonec
začal po velkém váhání a po naléhání Mereliho zhudebňovat.
Byla to opera Nabucco.
Ta pak měla 9. 3. 1842 v La
Scale premiéru a svým úspěchem narýsovala směr Verdiho další
umělecké
dráhy.
V r. 1848 si umělec pořídil
z výnosů
své tvorby venkovskou usedlost Sant´Agata poblíž Busseta,
a později na ní často
pobýval se svou druhou ženou, operní zpěvačkou Giuseppinou Streponni,
která
zpívala při premiéře jeho Nabucca
v La Scale sopránovou roli
Abigaille. Oba dva operní umělci se
po dlouhé pauze
znovu setkali v r.1847 v Paříži, v níž se
citově sblížili a nějaký
čas společně bydleli. Zůstali pak spolu již natrvalo.
G. Streponni mohla vytvořila
pracovně vytíženému Verdimu potřebné zázemí, protože její aktivní
pěvecká
kariéra nebyla dlouhá. Pár měl spolu svatbu
v r. 1859, jejich
manželství zůstalo bezdětné.
Verdi od Nabucca
neustále pilně komponoval nové opery, jezdil na jejich zkoušky
po Itálii, do Paříže, byl i v Petrohradě a
v Londýně, žil
životem úspěšného světoobčana, vracel se ale stále na své venkovské
hospodářství u Busseta, aby tam v roli prostého venkovana
nabíral nové síly
(je v tom jistá paralela s pobyty A. Dvořáka
na Vysoké u
Příbrami). Ve volbách na konci r. 1860 byl Verdi zvolen do
italského parlamentu,
ve kterém setrval až do dalších voleb v r. 1865,
parlamentní zasedání
však navštěvoval málo.
Na Štědrý den r. 1871 byla v novém
divadle v Káhiře uvedena poprvé monumentální Verdiho Aida,
se speciálně vyrobenými trubkami aidovkami a s dnes
tolik proslulým pochodem. Verdi za
tuto zakázku požadoval (a také obdržel) tehdy senzační sumu
150 000
franků. V r. 1897 dokončil svou poslední kompozici – Stabat mater. Již nebyl zcela zdravý,
ale záchvaty slabosti při komponování přemohl. Horšilo se však zdraví
jeho ženy
a ta zemřela v listopadu téhož roku. Giuseppe Verdi ji
následoval
v lednu 1901, v Miláně, po záchvatu mrtvice.
26. 2 1901
byla těla G. Verdiho a jeho paní slavnostně převezena
z milánského
ústředního hřbitova do Útulku pro nemajetné hudebníky
v Miláně, který
Verdi kdysi založil, a v němž si
v testamentu přál
s manželkou spočinout. Převoz měl charakter státního pohřbu,
s účastí
vrcholných státníků Itálie i dalších zemí, asistovalo přibližně
250 000
lidí. Téměř tisícovka pěvců, vedených A. Toscaninim, přitom
zpívala nejslavnější
ansámblový zpěv Nabucca a možná celého hudebního romantismu,
zcela jistě
ale romantismu italského: sbor zajatých Židů začínající slovy Va, pensiero, sull´ali dorate ((Leť,
myšlenko, na zlatých křídlech).
Dílo (výběr) :
Opery – 26
a)
rané
období
– Verdi sám ho
nazýval „galejnická léta“
Oberto,
Conte di San Bonifacio
(Oberto,
hrabě ze San Bonifacia, 2 dějství, 1839, číslovaná opera,
prvotina, ale
úspěšná)
Nabucco (4 dějství,
1842) – senzační úspěch, slavný
sbor Židů Va, pensiero, sull'ali dorate,
třetí opera skladatele, znamenající průlomové dílo a základ Verdiho
popularity
v jeho i dnešní době
I Lombardi
alla prima
crociata (Lombarďané
na
první křížové výpravě, 4 dějství, 1843) – Verdi ji pro Paříž
přepracoval a
rozšířil pod názvem Jérusalem (1847)
Ernani (Hernani,
4 jednání, 1844). Podle dramatu Hernani V. Huga
(1830).
La
battaglia di Legnano (Bitva
u Legnana [leňana], 4 dějství,
1849) – jediná Verdiho opera skutečně napsaná pro risorgimento,
skladatele k ní vyprovokoval revoluční rok 1848,
kdy prodléval v Paříži. Opera popisuje historickou porážku
německého vojska
italským nedaleko Milána v r. 1176. Dílo bylo přijato
v Itálii
s nadšením, ale po porážce italské revoluce
v r. 1849 nařídila
cenzura (pro příliš jasnou shodu děje opery s všeobecným
přáním Italů
vyhnat Rakušany ze severní Itálie) v opeře změnu místa, času
a postav
děje. Po vzniku Italského království (1861) se opera dočkala nové
popularity.
Macbeth (4 jednání,
1847) – v opeře
podle Shakespearovy předlohy jde o touhu po moci. V opeře není
milostná
scéna, což jí vyčítali doboví kritikové, protože to omezuje využití belcanta. Verdi operu revidoval pro
Paříž,
kde byla hrána v r. 1865.
Luisa
Miller (Luisa
Millerová, 3 jednání, 1849)
b)
střední
období
– Verdi jezdí odpočívat
na svůj statek, galejnická léta skončila
Il
trovatore (Trubadúr,
4 dějství, 1853) – námět se odehrává v r. 1409. Opera vyniká
melodičností.
La
Traviata
(it. název
znamená doslova „Svedená
na scestí“, od slovesa traviare,
volně by se dal titul přeložit také jako „Padlá žena“). 3 jednání,
1853. Námět je
odvozen od divadelní hry Dáma
s kaméliemi, kterou A. Dumas mladší (Tři
mušketýry napsal jeho
otec) vytvořil podle své stejnojmenné novely o nemocné kurtizáně,
umírající na
tuberkulózu. Verdiho oblíbené dílo plné lyriky a soucitu je zároveň
jednou
z prvních realistických
oper.
Les
vêpres siciliennes (it. I vespri siciliani, Sicilské
nešpory, 5 dějství, 1855). Typ
velké francouzské opery psané pro Paříž. Kvůli asociacím s risorgimentem musela opera změnit místo
děje a název, dokud nevznikl italský stát (1861).
Simon
Boccanegra (Prolog a 3
dějství, 1. verze 1857,
2. verze 1881)
Un
ballo in maschera (Maškarní bál,
3 dějství, 1859)
La
forza del destino (Síla
osudu, 4 dějství, 1. verze 1862, 2. verze 1869). Opera psaná
pro carský
dvůr v Petrohradu a tam premiérovaná. 2. verze byla uvedena
poprvé v La Scale
v Miláně. Velmi oblíbená
je předehra.
Don
Carlos
– 1. verze byla
psána pro Paříž,
proto má 5 dějství, uvedena 1867. 2. verze má jenom 4 dějství
a zazněla
poprvé v Miláně v r. 1884. Mimoto existují ještě
další verze, např.
pětiaktová v italštině, verzí je celkem 7. Libreto se drží
stejnojmenné.tragédie
F. Schillera.
c)
vrcholné
období
– Verdi je již světově
uznávaným autorem
Otello (Othello, 4
dějství, 1887) – vrcholné dílo světové operní
literatury. Libreto podle Shakespearova dramatu napsal Arrigo Boito,
který byl
sám skladatelem. Opera vyniká vyvážeností textu a hudby, která
nezpomaluje děj,
recitativy naopak nejsou pouze deklamativní, ale i zpěvné. Orchestr je
rovnocenným partnerem scény, celé hudební drama je ideálně ztvárněno. Othello je důstojnou
a rovnocennou odpovědí
románské opery na Wagnerův koncept Gesamtkunstwerku
(= všezahrnujícího uměleckého díla), v jehož rámci chtěl
Wagner v dokonalém
souladu propojit v operní inscenaci všechny na opeře
zúčastněné druhy umění
(herecké, hudební, literární, výtvarné, popř. taneční). Othello je ale
pro
obecenstvo na poslech snažší než Wagnerovy opery, protože Verdi je
přece jenom hudební
skladatel slunné, zpěvné a temperamentní Itálie a nikoli
zachmuřeného,
mystického a meditativního germánského Severu.
Falstaff (3 dějství,
1893) – neuvěřitelný výkon skladatele, který ve
věku téměř osmdesáti let vytvořil plnokrevnou hudební komedii
typu opery buffa. Libreto napsal
opět A. Boito, tentokrát
podle Shakespearovy veselohry Veselé paničky windsorské.
smyčcový kvartet
e moll, písně, kantáty
duchovní hudba (Messa di Gloria, Messa
da
Requiem, Quattro pezzi sacri [Čtyři
duchovní kusy, 1887–1896] – Ave Maria,
Laudi alla Vergine Maria, Stabat Mater, Te
Deum
Verismus
Zatímco Verdiho
tvorba byla pokračováním a vyvrcholením italské romantické opery
Rossiniho,
Belliniho a Donizettiho typu, na sklonku 19. století se paralelně
s ní vyvinul
v Itálii nový operní směr, jako ohlas francouzského
literárního realismu (Balzac,
Flaubert) a především
naturalismu (Zola).
Literární naturalismus
chtěl zobrazovat život bez jakýchkoli příkras, a to i
v jeho
nehezkých až brutálních podobách. Byla to odpověď umělců na růst
sociální bídy
ve velkých městech jako důsledku industriální revoluce
a nelítostných,
vypočítavých rysů agresívního kapitalismu a pokrytecké měšťácké
společnosti v závěru
19. století. Naturalismu šlo vlastně o jakési
„odromantičnění“ líčené
reality na základě opravdového života, o smazání líbivého pozlátka
společenské
přetvářky, která zakrývala pravdu. Právě pravda
a pravdivost a snaha o jejich
zobrazení
bez příkras byly jádrem operního italského verismu
(it. vero
= pravdivý, opravdový, pravda).
Z oper italského verismu, který nebyl aktuální příliš dlouho (zhruba do 1. sv. války) vynikají dvě jednoaktové opery, jež si získaly rychle světovou slávu, která dodnes trvá. První z nich napsal Pietro Mascagni (1863–1945) s názvem Cavalleria rusticana (Sedlák kavalír, premiéra 1890), druhou Ruggero Leoncavallo (1857–1919) pod titulem I Pagliacci (Komedianti, premiéra 1892). Obě opery byly vytvořeny pro hudební soutěž na jednoaktovou operu, kterou vypsal italský nakladatel Sonzogno. Mascagniho opera obsahuje slavnou orchestrální část Intermezzo sinfonico. Dalšími italskými operními veristy byli Umberto Giordano 1867–1945 a Francesco Cilea (1866–1950).
![]() |
Manon Lescaut [leskó] (4 jednání, 1893) – podle románu abbé Prévosta (1697–1763)
La
Bohème (Bohéma,
4 jednání, 1896) – scény ze
života chudých pařížských umělců, opera je ovlivněna verismem
Tosca (3 jednání, 1900) – děj vychází z historických událostí v Itálii za napoleonských válek, víc než o něj však jde v opeře o utrpení a lásku, opera je proto v podstatě veristická. Pojmem se z ní stala árie E lucevan le stelle (A svítily hvězdy, 3. jednání) malíře Cavaradossiho, milence Toscy, který na ni vzpomíná ve vězení poslední noc před svou popravou.
Madama
Butterfly (Madam
Butterfly, 2 jednání, druhé je dvoudílné, 1904) – děj se odehrává v
exotickém
japonském prostředí, Puccini napodobuje pentatonické melodie.
La
fanciulla del West (Děvče ze
zlatého Západu, 3 dějství, 1910)
Il trittico – triptych (trojice) jednoaktových oper uvedených poprvé společně 14. 12. 1918 v New Yorku. Jejich názvy jsou Il tabarro (Plášť, tragická opera), Suor Angelica (Sestra Angelika, lyrická opera) a Gianni Schicchi [džany skiki] – veselá opera, je nejoblíbenější, obsahuje překrásnou sopránovou árii Lauretty O mio babbino caro (Ó, můj milovaný otče).
Turandot (3
jednání,
nedokončený závěr, jako
fragment poprvé uvedena r. 1926 v milánské La Scale). Operu dokomponoval
F. Alfano a takto byla uvedena
v r. 1926 po premiéře nedokončené opery, opět v La Scale). Libreto bylo vytvořeno podle
stejnojmenné divadelní
pohádky o čínské princezně, kterou napsal Carlo Gozzi (1720–1806).
Gozziho hru
poté zpracovali další autoři, v r. 1801 také německý
básník
a filozof Friedrich Schiller (1759–1805). Opera je naplněna
jemnou a
barevnou hudbou, pěvci a posluchači vyhledávaná je její
tenorová árie prince
Kalafa Nessun dorma (Ať nikdo
nespí!)
ze začátku třetího dějství.
Na tradiční zpěvnost Vídeňanů a nesmírně
bohatou hudební historii jejich města navázala vídeňská
opereta, která se po vzoru pařížské
operety J. Offenbacha zrodila ve druhé polovině 19.
století a prožívala svou zlatou éru až do konce rakousko-uherského
císařství
(1918). Přestože první vídeňskou operetu složil s názvem Das Pensionat (1860) skladatel Franz von Suppé (1819–1895),
rozvoj operety ve Vídni je neodmyslitelně spojen
s valčíkem a tzv. dynastií Straussů. Tu tvoří vídeňská
hudební
rodina, otec Johann Strauss (1804–18149) a jeho 3 synové Johann (1825–1899),
Josef (1827–1870)
a Eduard (1835–1816) Straussové,
kteří povýšili rakouskou taneční a zábavní
orchestrální hudbu 19. století na vysoce kultivovaný umělecký útvar,
jenž při
použití dnešní české muzikologické terminologie splňuje nároky na své
zařazení
do tzv. artificiální (tzn. umělé, umělecké,
esteticky hodnotné,
někdy také mírně nepřesně vážné či klasické) hudby. S Johannem
Straussem mladším jsou spojena nejlepší díla vídeňské
operety (opereta je zábavné hudební divadlo
s mluvenými dialogy, ve kterém se zpívá a tančí za
doprovodu
orchestru).
![]() |
Od
počátku 19. století začal
v hudebním životě Vídně hrát stále důležitější roli valčík. Tento třídobý vířivý tanec zcela
ovládl společenský život Vídně
za Vídeňského kongresu (1815), kdy
se do města sjeli státníci z celé Evropy, aby projednali její
uspořádání po
definitivní vojenské porážce Napoleona Bonaparta. Tehdy se ujal
francouzský
výrok „Le congrès ne marche pas,
il danse“ (což lze volně přeložit jako „Kongres
nezasedá [neprobíhá], on tančí“). Po „tančícím kongresu“,
v časech tzv. biedermeieru (1815–1848),
se stal vídeňský valčík mezinárodně
populárním
díky kapele, kterou vedl Johann
Strauss otec (1804–1849). Ten
s ní jezdil na všechny významné bály ve Vídni a dále
s ní
pořádal koncerty v Rakousku a mnoha státech Evropy,
od Anglie až po
Rusko. Obrovská, ale zcela zasloužená celoevropská popularita
Johanna Strausse
otce byla vykoupena jeho nadlidskou kompoziční, interpretační,
dirigentskou
a organizační činností, které nakonec padlo za oběť nejenom
jeho
manželství (bylo rozvedeno v roce 1846), ale i zdraví.
Přestože drtivou
část skladeb J. Strausse otce, patřících do zábavné či taneční
orchestrální hudby, tvoří valčíky,
kterých složil asi 150, jeho nejznámějším hudebním kusem je Radeckého pochod
(Radetzky-Marsch),
zkomponovaný na počest tehdejšího významného rakouského vojevůdce.
Touto skladbou,
zkomponovanou v srpnu revolučního roku 1848, doložil
J. Strauss otec
v neklidných časech svou věrnost císaři, zatímco jeho syn
Johann byl v oné době
naladěn spíše
protirežimně. Strauss otec, jehož Vídeňané milovali, zemřel o rok
později, v září
1849. Na jeho pohřeb přišlo kolem 100 000 lidí.
![]() |
Johann
Strauss syn (1825–1899) dirigoval v
době úmrtí svého otce již 5 let svou vlastní kapelu, se
kterou se vydal po otcových stopách. Jeho otec si původně přál, aby syn
Johann vykonával
jiné povolání než hudebnické. Po otcově smrti musel syn Johann
překonávat
jistou nepřízeň Vídeňanů, kteří byli fixování na jeho otce, jehož
orchestru po
dlouhá léta při plesech a koncertech naslouchali. Vídeňské veřejnosti,
rozdělené na dva tábory, z nichž každý nadržoval vždy jednomu
z obou
Straussů, bylo známo, že v posledních letech byly vztahy mezi
otcem
a synem napjaté. Poté, co J. Strauss otec od své
rodiny odešel a založil
si novou, se všichni tři jeho synové (a také jejich dvě
sestry) přimkli k matce.
Nový orchestr Johanna Strausse syna, založený v roce 1844,
představoval
přímou konkurencí pro orchestr Johanna Strausse otce. To bylo
sice pikantní
pro vídeňské publikum, ale neposílilo rodinné vazby otce
s jeho nejstarším
synem, jeho sourozenci a matkou, i když v r. 1846
došlo mezi otcem
a synem k usmíření. Johann Strauss mladší navíc nebyl
pro své
revoluční kompozice z r. 1848 oblíben u panovnického
dvora a nedostával
od něj proto zakázky. To změnilo až v r. 1853, kdy mu bylo
dovoleno vést hudbu
na dvorních plesech, což bylo oficiálně potvrzeno
v r. 1863, kdy Strauss
obdržel jmenování „c.[ísařsko] k.[rálovským] hudebním ředitelem
dvorních
plesů“. Tuto funkci zastával již jeho otec, po J. Straussovi
ml., který se
jí vzdal v r. 1871, ji převzal jeho bratr Eduard.
Johann Strauss syn si však přes výše
naznačené potíže dokázal po otcově smrti vídeňské publikum zakrátko
naklonit na
svou stranu, poměrně snadno se mu také podařilo spojit svůj orchestr
s otcovým. Nyní mohla začít naplno jeho oslnivá kariéra
kapelníka a především
skladatele, která v průběhu 19. století značně
přezářila slávu jeho
otce. Do dirigování a komponování zapojil Johann Strauss
mladší, zavalen objednávkami,
zaneprázdněn skládáním a pociťující zdravotní obtíže
z přepracování, postupně
oba své bratry, prostředního Josefa a nejmladšího Eduarda.
Koncertní
vystupování vedla J. Strausse mladšího nejenom po Evropě
(např.
v r. 1867 dirigoval na světové výstavě
v Paříži a poté 63
promenádních koncertů v Londýně), ale až do USA (1872). Johann
s Josefem
si vydělali velké jmění během řady opakovaných pozvání jako dirigenti
v Pavlovsku u Petrohradu, kde vystupovali na koncertech
pořádaných pro bohatou
ruskou smetánku.
V r. 1867 vznikl bezkonkurenčně
nejznámější
valčík J. Strausse syna s názvem Na
krásném modrém Dunaji (původně ho s orchestrem
zpíval mužský sbor,
teprve později valčík získal svou čistě orchestrální podobu).
V šedesátých letech
19. století začal J. Strauss přemýšlet
o kompozici operet podle
vzoru J. Offenbacha.
Přispěly k tomu také rady jeho o 9 let
starší manželky Jetty
(Henriette), se kterou se oženil v r. 1862 (po její
smrti v r. 1878
vstoupil do manželství ještě dvakrát). První opereta
Johanna Strausse mladšího (jeho otec skládal pouze
instrumentální hudbu) nesla název Indigo
a 40 loupežníků. Byla poprvé uvedena ve Vídni
10. 2. 1871, ve
vyprodaném Theater an der Wien
(česky
Divadlo na Vídeňce; Vídeňka [Wien] je malý přítok Dunaje, přitékající
do Vídně
z výšin Vídeňského lesa). Hudba
operety se líbila, nikoliv však její slabší libreto. Následovaly však
další
Straussovy operety, které znásobily jeho proslulost. Johann Strauss
mladší zemřel
3. 6.1899. Zanechal rozsáhlé hudební
dílo (přes 500 skladeb – valčíky,
polky, pochody, čtverylky ad.), věnované žánru, pro nějž lze
použít název „vyšší
populár“. Význam Strausse syna tkví nejenom v počtu těchto
zábavných
skladeb, ale především v jejich kvalitě, která je – hlavně ve
druhé
polovině pozvedla
na umělecký Ze 16
operet J. Strausse ml. se
dnes
největší popularitě těší tři:
Die Fledermaus
(Netopýr,
1874)
Der Zigeunerbaron (Cikánský
baron, 1885)
Wiener Blut (Vídeňská
krev). Premiéra Vídeňské krve
se uskutečnila až po
skladatelově smrti, 26. 10. 1899. Operetu sestavoval
se Straussovým
vědomím a svolením z jeho starších melodií Adolf
Müller junior,
kapelník orchestru divadla Theater an der
Wien, kde bylo dílo poprvé hráno. Opereta obecenstvo při
premiéře příliš
nezaujala, patrně kvůli svému námětu z doby Vídeňského
kongresu a proto, že
její melodie již byly známé. Teprve její pozdější nastudování (1905,
opět Theater an der Wien) jí
přineslo úspěch
a otevřelo brány do světa.
Další skladatelé stylového okruhu vídeňské operety a výběr z jejich operet:
Franz
von Suppé (1819–1895)
– Boccaccio (1879),
Die schöne
Galathée (Krásná Galathea, 1865),
Leichte Kavallerie, oder Die
Töchter der
Puszta (Lehká kavalerie aneb Dcera
pusty, 1866)
Karl
Millöcker (1842–1899)
– Der Bettelstudent (Žebravý
student, 1882)
Franz
Lehár (1870–1948) – Die lustige Witwe (Veselá
vdova, 1905), Paganini
(1925), Das Land des Lächelns (Země úsměvů, 1929)
Emmerich
Kálmán (1882–1953)
–
Der Zigeunerprimas (Cikánský primáš, 1912), Die
Csárdásfürstin (Čardášová
princezna, 1915), Gräfin
Mariza (Hraběnka Marica, 1924), Die Zirkusprinzessin (Cirkusová
princezna, 1926),
Kaiserin Josephine (Císařovna Jozéfína, 1936)
![]() |
Oskar
Nebal
(1874–1830) – studoval
v Praze hru na trubku, bicí a housle, také kompozici
u A. Dvořáka.
Byl spolu s J. Sukem členem Českého kvarteta jako
violista, současně
se věnoval dirigování České filharmonie. V letech 1906–1918 se
usadil ve
Vídni, kde dirigoval orchestr Tonkünstlervereinu.
Po r. 1918 byl mj. ředitelem Slovenského národního divadla. Mezi léty
1910–1926
napsal Nedbal 7 operet vídeňského
typu. Světový ohlas získala jeho opereta Polská krev, premiérovaná pod
názvem
Polenblut r. 1913 ve Vídni.
Vytvořil také
balety, např. Pohádka o Honzovi (1900), Z pohádky do pohádky
(1908),
Princezna Hyacinta (1911) ad. Zkomponoval operu Sedlák
Jakub, společně se skladatelem Jar. Křičkou
(1882–1969)
hudbu k němému velkofilmu Svatý Václav (1929, byl natočen u
k svatováclavskému miléniu), skladby orchestrální, pro klavír,
housle atd.
[1] Ve
francouzském originále jde
o slovní hříčku se dvěma slovy v jejich vzájemném
spojení, které dává
při různém pořadí obou slov odlišný význam: Musique sacrée = hudba církevní, posvátná, domácký výraz Sacrée
Musique = hudba zlořečená, zatracená, zpropadená, ohavná,
pitomá, mizerná, ničemná.
![]() |
|
![]() |
BACHTÍK,
Josef. Giuseppe Verdi:
Život a dílo. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963. SOUTHWELL-sANDER, Peter. Verdi. Bratislava: Champagne Avantgarde, 1995. ŠIML, Bohumil. Král a jeho valčík: Johann Strauss a jeho doba. Vizovice: Lípa, 1999. BUCHNER, Alexandr. Oskar Nedbal. Praha: Panton, 1976. GRUN, Bernard. Dejiny operety. Bratislava: Opus, 1981. BUDIŠ, Ratibor. Nápad monsieura Offenbacha: Vyprávění o cestách světové operety s příslušnou zastávkou v Praze. Praha; Bratislava: Editio Supraphon, 1970. |