Dějiny hudby – romantismus
Kapitola 1 – kontrolní test
Správnou odpověď označí žlutá barva po přejetí textu kurzorem.
1. Mezi typické hudební
formy raného romantismu patří
a) symfonická báseň b) melodram c) concerto grosso d) píseň
2. Hudební novoromantismus
nastoupil po
a) raném romantismu
b) klasicko-romantické syntéze c) pozdním romantismu a patří
mezi
tzv. neostyly 20. století d) klasicismu
3. Národní školy trvaly
a) prvních 30 let 19. st. b) do 60. let
19. st.
c) pouze do konce 19. století d) po celý
hudební romantismus
4. Hudební romantismus preferoval u historických námětů
období
a) antického starověku b) středověku
a raného novověku c) baroka
d) rokoka
5. Hudební romantismus měl
obdobu
a) pouze v literatuře b) v literatuře
a malířství
c) v literatuře
a ve výtvarných uměních d) pouze
ve výtvarných uměních
6. Programní hudbu
v 19.
století propagovali nejdříve a nejvíce
a) raní
romantikové
b) novoromantikové c)
skladatelé klasicko-romantické syntézy d) pozdní
romantikové
7. Ceciliánská reforma
chtěla během hudebního romantismu koncertantní hudbu
v kostelích
a) rozšířit o hudbu orchestrální b) obohatit
o soudobou hudbu komorní c) katolické
církve omezit na hudbu
čistě vokální a varhanní d) protestantů
i katolíků
posílit provozováním mešních kompozic vídeňského
klasicismu
8. Opakem hudby programní je
hudba
a) duchovní b) komorní c) lidová d) absolutní
9. V romantické hudbě byly
oblíbené náměty ze zemí
a) Severní Ameriky
b) Orientu c) Afriky d) Jižní
Ameriky
10. Pro umělecky hodnotnou
romantickou hudbu je typický její důraz na
a) přesné dodržování hudebních forem b) logicky jasné
a přehledné
sdělování hudebního obsahu c) působivé
vyjádření nálad, pocitů
a dojmů
d) okrasnou funkci hudby světské i duchovní