Hlavní ekumenické problémy Hlavní oblast kontroverzní tematiky Hlavní kontroverzní problémy se netýkají jádra nauky – vymezení biblického kánonu, formulování raně křesťanských dogmat. Všechny křesťanské církve se hlásí: l k témuž Písmu l většinou považují za závaznou formulaci křesťanské pravdy prvních koncilů l většinou přijímají podobu církve raného období Pravoslaví a starokatolická církev se otevřeně k tomuto vzoru hlásí, prvotní církev byla inspirací pro Vat. II a protestantské církve byly taktéž vedeny snaho o očištění církve do původní podoby a odstranění lidových tradic, které mohly překrývat zvěst evangelia nebo ji proměňovat v opak. Co se týká učení o Bohu a o Kristu, přijímají a vyznávají křesťanské církve tuto nauku společně. Cíl křesťanské víry – totiž Bůh – není předmětem kontroverze, rozdíly a spory se objevily v otázkách: - zprostředkování vztahu k Bohu (svátosti), - pravého Kristova společenství a jeho podoby (církev a církevní zřízení). Hlavní oblast kontroverzní tematiky Jednotlivé problémy: - Písmo, Tradice a tradice - Svátosti - počet svátostí - křest - eucharistie - manželství - Služba v církvi - kněz - biskup - papež Hlavní oblast kontroverzní tematiky Všechny křesťanské církve se odvolávají na Boží zjevení uchované v Písmu. Které je chápáno jako „Boží slovo“ inspirované Duchem Svatým. Samotné Písmo ale nemůže být pojítkem mezi církvemi: - NZ svědčí o různosti církevních obcí - shoda na biblickém textu nezaučuje shodu na aplikaci biblického textu do konkrétní situace, protože konfesní různost byla důsledkem rozdílného tlumočené biblické zvěsti Písmo, Tradice a tradice Vztah Písma a tradice nebyl ve staré církvi zvláštním způsobem objektivizovaná. Pojem tradice se používá k uchránění totožnosti křesťanské víry proti bludům odvoláním se na nepřetržitý řetěz biskupů. Ve středověku zaujímá tradice na důležitou roli: po zkoumání Písma shrnuje teolog učení Otců, závěry koncilů a papežské výroky. Vše je chápáno jako zjevené a inspirované. Na konci středověku a se začátkem reformace je vztah Písma a tradice silně diskutovanou otázkou. I reformátoři přijímají věroučná rozdělení staré církve, ale pouze pokud nebyla v rozporu s Písmem. Každý výrok církve musí být zkoumán Božím slovem. Podle Lutherova přesvědčení je Písmo „jasné a průhledné“ vykládá samo sebe a každý, kdo ho s vírou čte a přijímá, mu v síle víry správně rozumí. Není třeba žádná instance, která by Písmo vykládala – princip sola scriptura. Tradice a zvyklosti, které nejsou zachyceny v Písmy, je třeba odmítnout. Písmo, Tradice a tradice Tridentský koncil (1545-1563) v konfrontaci s představou jasnosti písma a svéhlavého výkladu podtrhuje význam tradice: „Boží slovo je obsaženo v psaných knihách a nepsaných podáních“. Právě nepsaná podání obhajuje koncil jako autentický zdroj doplňující podání Písma, přičemž o původně zamýšleného seznamu tradic, které je třeba dodržovat, koncil nakonec ustoupil. Protože tradice má stejnou váhu jako Písmo a je v pojetí koncilu úzce spjata s učitelským úřadem, bylo ze strany protestantů chápáno toto pojetí jako povýšení magisteria na rovinu Božího zjevení. Opozice protestantského tábora tradici přisoudila charakter pouhého lidského ustanovení a jediným svědkem Božího zjevení zůstalo Písmo, jež obsahuje vše pro víru a spásu potřebné. Každé lidské doplnění Písma je nepřijatelné: co není v Písmu, je nebiblické a tedy protikřesťanské. Písmo, Tradice a tradice Potridentská katolická teologie vykládá (zkresleně) učení koncilu jako nauku o dvou vedle sebe položených „kanálů“, které se vzájemně neprolínají, ale doplňují. Teprve ve 20. století před Vat.II. ukazuje novozákonní věda, že formulaci biblických knih předcházelo ústní nepsané podání (zvěstování - tradice), proto nelze tradici chápat jako od Písma odlišný pramen, ale jako proces, na jehož základu se biblické knihy zrodily. Písmo je součástí tradice a tradice vychází z Písma jako aktuální podoba zvěstování. Proto Vat.II. zdůraznil sepjetí Písma a tradice: „Posvátná tradice a Písmo svaté jsou tedy ve vzájemném těsném spojení a sdílení. Obojí vyvěrá z téhož božského pramene, splývá jaksi v jedno a směřuje k témuž cíli.“ (DV9) V tomto smyslu i magisterium není nad Boží slovem, ale slouží mu. Písmo, Tradice a tradice Protestantská teologie ve 20. století objevuje podobný přístup k tradici. Protestantští učenci nahlédli, že nelze Písmo oddělovat od tradice a že sebrání a kanonizace novozákonních spisů jsou samy součástí tradice... (A. Harnack) 1963 – Montréal – 4. konference pro Víru a řád: rozlišení v pojmu tradice: –- Boží zjevení v Krtistu skrze Ducha Svatého –- proces tradování zvěsti –- konfesně a historicky vytvářené tradice. Písmo nemůže být samo, ale otevírá se při zvěstování a zvěstování vyžaduje. V současné době nejsou v téhle otázce zásadní konfesní spory a nelze ji nadále pokládat příčinu rozdělení. Písmo, Tradice a tradice - církve se liší v počtu svátostí, které slaví - v katolické, pravoslavné a starokatolické tradici: 7 svátostí - reformační církve: 2 svátosti – křest a eucharistie - i v dějinách katolické církve se počet svátostí lišil: 2-40, definitivní potvrzení počtu 7 dal Tridentský koncil - kriteriem pro identifikaci svátosti byl v KC bylo Kristovo dílo spásy a pověření Bohem - kriteriem pro ustanovení svátosti pro reformátory je výslovné ustanovení samotným Ježíšem. - v současném pojetí KC církev rozlišuje sacramenta maiora (principalia): křest a eucharistii - protestantské církve znají i další obřady a poslání, které mají ve vážnosti, i když je svátostí nenazývají: konfirmace, ordinace, manželství. Svátosti Křest a jeho účinky mají v biblické tradici mnoho označení: obrácení, metanoia, vyznání, začlenění do církve, znovuzrození, spoluumírání a vzkříšení, odpuštění prvotní viny, ospravedlnění, záchrana před Božím soudem, znovuzrození, obléknutí Krista. Pokud existovaly rozdíly v učení o křtu, pak se týkaly spíše podmínek jeho udělení a uznání. V souvislosti s kontroverzí s tzv. novokřtěnci šlo o vyjádření vztahu mezi křtem a vírou. Křest je přihlášením se ke Kristu, ví se vyjadřuje znamením křtu. Obojí jsou dva aspekty na cestě ke spáse. Existují 2 modely: - víra vede ke křtu: osobní vyznání víry je předpokladem ke křtu - křest vede k víře: křest je začátkem trvajícího procesu, označovaném jako víra Svátost křtu Víra (jako akt) křest předchází i ze křtu plyne (jako proces). Tento vztah víry a křtu se stává akutním v otázce křtu dětí „Protože se do lidové církve vstupuje křtem ve spánku, máme tolik spícího křesťanstva...“ (K. Barth) V reformované tradici je křest potvrzení víry V katolické, pravoslavné a luterské tradici je křest nezaslouženým darem od Boha, který vychází vstříc. Tento dar jsme si nezasloužili ani svou vírou. Nejde o lidský úkon, ale Bůh s námi jedná a my k tomu nedokážeme ničím přispět. Obě dvě koncepce mají svou pravdu a zároveň svá úskalí: - v případě křtu jako potvrzení víry je akcent na straně člověka, je zde nebezpečí chápání víry jako jednorázového rozhodnutí - v případě křtu jako nezaslouženého daru je nebezpečí degenerace v magický akt, který nemá s vírou nic společného Svátost křtu I křest dítěte musí být nesen a podmíněn vírou rodičů, kmotrů a církve, pokud neexistuje naděje, že křest bude dále rozvíjen, není možné křest udělit, ale je třeba jej odložit. (V katolické tradici existuje rozdělení iniciační svátosti na křest a biřmování). Křtem v určité církvi se člověk stává členem Kristovy církve, ale zároveň se začleňuje do konkrétního společenství, konkrétní konfese. Každý křest je ekumenický, ale žít lze pouze v určité církvi. V současné době existuje široká shoda na platnosti křtu i mimo vlastní církevní společenství. Historicky byla tato otázka otevřena ve 2, polovině 3. století v konfrontaci mezi sv. Cypriánem a papežem Štěpánem I. Zatímco Cyprián byl přesvědčen, že „mimo pravou církev není spásy“ a křest „odpadlíků“ není projevem Ducha Svatého a postrádá platnost, papež Štěpán I. uznal křest udělený odpadlíky a přijímal do společenství církve prostým vkládáním rukou. Svátost křtu Podmínkou pro řádné udělení křtu je: - úmysl křtít - vzývání trojjediného Boha - omytí vodou, či ponoření do vody Křest je čin Boží, proto situace udělovatele křtu není důležitá. Udělovatelem může být i člověk bez víry. V ČR existuje (1994) Dohoda o vzájemném uznání křtu mezi - církví ŘK a Českobratrskou církví evangelickou - církví ŘK a Církví československou husitskou V dohodě je formulována společná víra a podoba obřadu. Aplikace staré zásady: V podstatném jednota, v nepodstatném svoboda, ve všem pak láska. I církve, které nemají takovou výslovnou podobu, mají křest vzájemně uznávat, pokud není pochybnost o správném udělení. Svátost křtu