Fundamentální teologie Teo-logie – řeč (věda) o Bohu/bohu Teologie, v původním znění theologia, je složení řeckých výrazů theos kai logos, Bůh a slovo. Lépe řečeno rozhovor o Bohu, Bůh a studium. • Platon užívá výrazu teologie ve svém pojednání o státu v kontextu kritiky mýtů • Aristotelés hovoří o teologii či o teologické filosofii. Zde je teologie vřazena vedle tří teoretických věd jako nejvyšší věda, která stojí nad fyzikou a matematikou. • Panaitios (2. stol. př. Kr.) a Varro (1. stol. př. Kr.) se setkáváme s následujícím rozdělením: a) mytická (básnická) teologie, b) politická (kultická) teologie, c) fyzická (filozofická) teologie. Úvod do teologie Fundamentální teologie • Základy křesťanskému užití termínu teologie položil Origenes. Dokonce sloveso theologein znamená vyznávat Boha, a to ve smyslu křesťanské víry v Boha a Krista. Zlom v užívání termínu teologie pak přinesla éra konstantinská. Eusebius z Cezareje již používá výraz theologia plně ve smyslu křesťanské víry. • Ve 4.-5. století označuje termín teologie nauku o Bohu a Nejsvětější Trojici. Naproti tomu výraz oikonomia označuje spásné dílo Boha ve světě. • V latinském světě se setkáváme s užitím termínu theologia u Cicerona a sv. Augustina. Oba používají tento termín ve smyslu řeckých mytologií. Platonskou filozofii naproti tomu označuje sv. Augustin termínem vera theologia. Můžeme konstatovat, že v latinském prostředí se výraz teologie v dnešním slova smyslu prosazuje teprve v období rané scholastiky, a to ve spojení s jménem Gilberta Porreta (1080 - 1154). Základní vztah mezi vírou a rozumem vyjádřil ve slavném díle sv. Anselm pod formulí fides querens intelectum - víra hledající rozum. Teologie je tedy poznání víry. Úvod do teologie Fundamentální teologie 13. stol. je stoletím velkých univerzit. Zde na prvním místě patří zásluha sv. Tomáši Akvinskému. Ve své Summě se v první otázce ptá, zda teologie může být chápána jako věda. Pojem věda přebírá z Aristotela, který ve své logice zvané topika uvádí dvě kriteria, jež musí jakákoliv věda splňovat: 1: má své principy či axiomy a všechny ostatní výpovědi z těchto principů vyvozuje. 2: tyto principy musí být samy o sobě zřejmé, tj. evidentní. Tato zřejmost vytváří kriterium jistoty. Aplikace: a)Jaké jsou teologické principy a co je vlastní přiměřenou metodou teologie? Splňují tyto principy a metoda kriteria vědy či nauky? Je teologie vědou? Na tuto první otázku odpovídá sv. Tomáš Akvinský. Podle něho jsou principy či axiomy teologie články víry (articuli fidei), což jsou věroučné články (jednotlivé věty) apoštolského vyznání víry (12 článků apoštolského či 14 článků nicejsko-cařihradského vyznání). Z těchto článků víry vyvozuje (dedukuje) teologie své poznatky. V tomto smyslu je pro Tomáše teologie vědou konkluzívní. b) Jaká je ale zřejmost či evidence těchto kriterií, abychom mohli hovořit o jistotě? Zde se teologie odvolává na Boží zjevení: tyto principy jsou Bohem zjevené, a proto jsou absolutně jisté. Úvod do teologie Fundamentální teologie Na začátku novověku Dr. Martin Luther zpochybnil hodnotu a pravdivost lidského poznání a tím byla ohrožena i úloha lidského intelektu v teologii – ratio meretrix diavoli Systematicky se otázce pramenů teologického poznání a jejich pravdivosti věnuje význačný teolog zlatého španělského století a tridentského koncilu Melchior Cano (1509 - 1560). Cano vychází z Aristotelova Organonu a řecký výraz topos překládá do latiny termínem locus tj. místo (hovoří tedy o místech, pramenech teologického poznání). Toto slavné dílo bylo vytištěno posmrtně roku 1563 s názvem De locis theologicis. Teologická místa jsou deset pramenů, které rozlišuje do několika podskupin. Za prvé hovoří o vlastních pramenech teologického poznání, které dělí do dvou podskupin: konstitutivní prameny, to jsou Písmo svaté a tradice, a prameny interpretující zjevení, to jsou katolická církev, koncily, římská církev (papež), církevní otcové, scholastičtí teologové. Dále přičlenil skupinu tří pomocných pramenů. Nazývá je ascripti a jsou to: lidský rozum, filozofie a dějiny lidstva. Úvod do teologie Fundamentální teologie Melchior Cano De locis theologicis Úvod do teologie Deset pramenů Konstitutivní prameny Písmo Tradice Interpretující prameny Církev Koncily Papež Církevní otcové Scholastičtí teologové Pomocné prameny Lidský rozum Filozofie Dějiny světa Fundamentální teologie Yves Congar (1904 - 1995) Úvod do teologie Prameny teologie Konstitutivní prameny Zjevení zachycené v Písmu a Tradici Pomocné prameny učení Magisteria, liturgie, Otcové a církevní učitelé, posvátné kánony, dějiny církve, teologové Tento model používá i II. Vatikánský koncil v dogmatické konstituci o Božím slově Dei Verbum. Fundamentální teologie Karl Rahner (1904 – 1984) „Křesťanská teologie se chápe jako vědecký rozbor pramenů víry (biblická teologie a historická teologie), jejich systematická analýza a pokus o verbalizaci (systematická teologie a fundamentální teologie) a praxe této víry (praktická teologie). Na rozdíl od filozofie, která spočívá schopnosti lidského rozumu analyzovat a vytvářet syntézu, je podstatou teologie usilovné naslouchání věřícího člověka vlastnímu dějinně vzniklému zjevení Božího slova a další vědecká metodická snaha o jeho poznání a reflexívní rozvíjení tohoto předmětu poznání. Teologie tedy zjevení Boží slova předpokládá, neprodukuje ho, nedá se však od něj ani oddělit, protože momentem tohoto zjevení je již jisté vědění pojmové a větné povahy: je to moment víry a odpovědného zvěstování jiným a vede k dalšímu rozvíjení, k reflexi a konfrontaci s jinými poznatky […] Vlastní teologie předpokládá pozorné naslouchání Božímu slovu z zájmu spásy a chce mu nakonec sloužit.“ Úvod do teologie Fundamentální teologie Teologie je tedy vždy vázána na zjevené Boží slovo, jež je trvale přítomno v církvi, které zjevení uchovává prostřednictvím živého učitelského úřadu (tradice) a vykládá se stálým zřetelem na Písmo svaté. Proto je teologie vědou, která předpokládá existenci víry a církve (Písmo a Tradice hlásané Učitelským úřadem /Magisterium/). Teologie vychází z předpokladu, že Bůh existuje a zjevil se člověku, zatímco religionistika se snaží vědecky zkoumat a porovnávat různá náboženství, přičemž existence či neexistence Boha/boha pro ni z tohoto hlediska (z hlediska víry) není podstatná. Podstatou náboženského chování se zabývá filozofie náboženství, popisování projevů náboženského chování je předmětem fenomenologie náboženství. Úvod do teologie Fundamentální teologie Metoda teologie: Descendentní hermeneutický princip: vychází ze zdroje informací, kterými nás obdarovává Boží zjevení, obsažené v Písmu a osvětlované Tradicí. Bůh → Boží zjevení k člověku → reflexe → člověk oslavuje Boha editus – reeditus (Aurelius Augustinus, Tomáš Akvinský) Ascendentní hermeneutický princip vychází z našich poznávacích schopností posilněných, umocněných, prosvětlených vírou. Člověk → hledání smyslu → nalezení souznění (odpovědi) v Božím zjevení → člověk oslavuje Boha (Karl Rahner) Úvod do teologie Fundamentální teologie Dělení teologie: Teologie spontánní – víra v člověku se dožaduje porozumění. Tato potřeba porozumění je nazývána intelectus fidei. Je to snaha věřícího člověka porozumět. Teologie reflexní – teologie specializovaná, odborná, profesionální, akademická. Tato teologie, která používá hermeneutických výkladových principů. Je to poznání rozumové a systematické. Užívá filozofických metod a zabývá se posledními principy. Úvod do teologie Fundamentální teologie Reflexní teologie se řídí dvěma principy: • architektonický princip: Boží slovo, které staví celou nauku, jí dodává jednotlivé stavební články: zjevené tajemství Nejsvětější Trojice, tajemství Ježíše Krista, tajemství Vtělení, tajemství Vzkříšení, tajemství Eucharistie, tajemství milosti • hermeneutický princip, výkladový. Ten vysvětluje, interpretuje Boží slovo. Je to ona racionální perspektiva, filozofický postup, pomocí kterého teolog hledá pochopení, vysvětlení a seřazení těchto tajemství. Je to osvětlení pomocí rozumu ve světle víry. Teologie je primárně naukou spekulativní a sekundárně praktickou. Spekulativní stránka teologie je dána porozuměním Božímu slovu, pochopením nejvyšších pravd. Praktická stránka vyrůstá z aplikací těchto poznatků víry do našeho života. Úvod do teologie Fundamentální teologie Teologii můžeme rozdělit oborů (akademických odvětví): biblická teologie — se zaměřuje na výzkum a interpretaci Bible (biblická textová kritika, biblická exegeze, …), dějiny teologie — se věnují výzkumu rozvoje náboženského nebo teologického myšlení, patristická teologie — též patrologie či patristika, zkoumá období církevních Otců (do cca. roku 800), scholastická teologie — období středověké „školské“ teologie a její druhé vlny v 16. století, církevní dějiny — někdy též dějiny církve, pojímají církev v jejích historických souvislostech, Úvod do teologie Fundamentální teologie systematická teologie, dogmatická teologie či dogmatika — se snaží rozčlenit a systematizovat jednotlivé teologické koncepty, morální teologie — zkoumá teologické důvody, proč by měl člověk konat dobro a nekonat zlo, spirituální teologie — se věnuje teologickému zkoumání díla různých duchovních autorů a náboženských skupin či hnutí, modlitba, srovnávací teologie — se věnuje srovnání jednotlivých témat mezi různými náboženstvími, praktická teologie — má za cíl zkoumat praktické uplatnění teologických myšlenek, patří do ní např.: pastorální teologie homiletika katechetika liturgika Úvod do teologie Fundamentální teologie Podle svého předmětu (locus) můžeme teologii dělit takto: teologie v úzkém slova smyslu — Bůh, jeho vlastnosti, vztah ke světu, teodicea — snaží se ospravedlnit existenci zla a utrpení ve světě ve srovnání s Boží mocí, trinitární teologie — zkoumá Boha jako společenství tří osob: Trojice, christologie — Ježíš Kristus, jeho přirozenost, vztah mezi božským a lidským v Kristu, pneumatologie — o Duchu Svatém, teologická antropologie — člověk, stvoření, nauka o milosti, hamartologie — o hříchu a vykoupení, Úvod do teologie Fundamentální teologie soteriologie — pojednává o otázce spásy, vykoupení, biblistika — Bible, biblická textová kritika, interpretace Bible, exegeze, ekleziologie — nauka o církvi, misiologie — misie, evangelizace sakramentální teologie — teologie svátostí (křest, …), eschatologie — „poslední věci“: smrt, věčný život, poslední soud, angelologie — andělé, neviditelný svět, démonologie — Satan, démoni, zlí duchové. hereziologie – zkoumá teologické omyly, jejich vznik a dopad Úvod do teologie Fundamentální teologie Teologie jako věda - teologie je kritickou reflexí obsahu a postoje víry (spolupráce rozumu a víry) Pojem víra má 2 významy: fides qua – akt víry fides quae – obsah víry - hlavním obsahem je Boží Zjevení, jehož vrcholem je Ježíš Kristus - teologie je součástí života křesťanského společenství a je neoddělitelně vnitřně svázaná s církví. Tento fakt ale nestírá možnost svobodného hledání a referování o výsledcích vědeckého výzkumu – svoboda k objektivnímu a exaktnímu hledání pravdy. - teologie a ostatních vědní disciplíny nejsou ve vzájemném konfliktu, pokud se drží vlastního předmětu a způsobu bádání. Překračování kompetencí vyvolává nedorozumění či střet, respektování vlastních hranic, vzájemný respekt a spolupráce naopak přispívají k obohacení lidského poznání. Úvod do teologie