Člověk přistupuje k Bohu Člověk přistupuje k Bohu Přístupy k Bohu: CESTA ROZUMU promýšlení Boha • Anselm • Tomáš dokazování Boha • Descartes • Pascal CESTA ZKUŠENOSTI • Zkušenost poznání • Zkušenost smyslu CESTA MYSTIKY (kontemplace krásy) Člověk přistupuje k Bohu Cesta rozumu Člověk přistupuje k Bohu Anselm z Canterbury 1033-1109 Ontologický (důkaz) Boží existence: Věříme, že jsi něco, nad co nic většího nelze myslet.[…] Není ovšem možné, aby to, nad co nic většího nelze myslet, bylo pouze v nahlédnutí. Je-li to totiž pouze v nahlédnutí, lze myslet, že je to také jako věc sama, což je více. Je-li tedy to, nad co nic většího nelze myslet, pouze v nahlédnutí, pak to, nad co nic většího nelze myslet, je zároveň něco, nad co lze myslet něco většího. To však jistě není možné. Existuje tedy beze vší pochyby něco, nad co nic většího nelze myslet, a to jak v nahlédnutí, tak jako věc sama. Proslogion Člověk přistupuje k Bohu Tomáš Akvinský 1225-1274 Pět cest k důkazům Boží existence • z pohybu (změny) lze usuzovat, že musí existovat prvotní impuls • vše má svou příčinu, musí však existovat prvotní příčina • věci existují nebo neexistují; to, že existují, způsobuje nějaká nutnost • skutečnost je rozdělena dle stupňů dokonalosti, musí však existovat nejvyšší stupeň dokonalosti • v uspořádání věcí je smysl, stejně jako ve směřování věcí, musí však existovat něco, co dané věci řídí http://krystal.op.cz/sth/ Člověk přistupuje k Bohu René Descartes (Cartesius) 1596-1650 Z toho právě, že existuji a že je ve mně idea nejdokonalejší bytosti, tj. Boha, se s největší jistotou dá dokázat, že Bůh opravdu existuje. Meditationes de prima philosophia Člověk přistupuje k Bohu Blaise Pascal 1623-1662 “Nemohu odpustit Descartovi. V celé své filosofii se snažil obejít bez Boha, ale přece jen potřeboval, aby Bůh svět na začátku postrčil a dal do pohybu; potom už ovšem není k ničemu.“ „Jak je daleko od poznání Boha k tomu, začít jej milovat. „Kdo se přesvědčil, že vlastnosti čísel jsou věčné a závisí na první pravdě, které se říká Bůh, nepokročil mnoho ke své spáse.“ „Srdce má své důvody, o nichž rozum nemá tušení.“ „Víra se liší od důkazu: ten je pouze lidský, kdežto víra je dar Boží. … Je v srdci a neříká ´vím´, nýbrž ´věřím´.“ Pensées Člověk přistupuje k Bohu Cesta zkušenosti Člověk přistupuje k Bohu Karl Rahner 1904-1984 Transcendentální zkušenost • každý člověk cítí „nějaké zakoušení nějakého Boha“ • to, co je zakoušeno, je „tajemstvím“, které „nese“, je „omilostněné“ • právě v křesťanství je tato zkušenost vyjádřena nejpřesněji a také konkrétně a historicky na osobě Ježíše Krista Otázka Boha v postmoderní době Cesta smyslu (cesta srdce) Jedná se o vyústění dynamiky lidského srdce, kde Bůh je garantem smyslu našeho života • Existencionální otázky nelze odsunout, vyžadují totální odpověď – k té je však člověk nekompetentní, protože se každá odpověď jeví jako neúplná • Člověk se sám stává otázkou, kterou nemůže sám odpovědět. Je sám sobě tajemstvím, které ale musí mít svou odpověď, protože jinak by lidský život upadl do absurdity. • Definitivní a absolutní odpověď může dát jen někdo větší než člověk - Bůh Luigi Giussani 1922–2005 Člověk přistupuje k Bohu Luigi Giussani 1922-2005 Člověk se nemůže vyhnout volbě, buďto je otrokem lidí, nebo je subjektem závislým na Bohu. Náboženský smysl Člověk přistupuje k Bohu "Poprvé jsem viděl lidi umírat, bylo to zvláštní. Vypadalo to, jako když končí studiová frekvence v rozhlase - odpojí se kabely, vypnou větráky, tělo se zabalí do mulu, obvaz na prsou se přelepí náplastí, na kterou se napíše rodné číslo. Představa, že tohle by měl být výsledek veškerého našeho snažení na zemi, je pro mě naprosto nepřijatelná." Člověk přistupuje k Bohu Martin Heidegger 1889-1976 Člověk žije v celistvosti své existence pouze v předběžném vědění o své smrti. Vědomí smrti dává vážnost lidskému životu. Smrt je posledním úkonem života. Člověk přistupuje k Bohu Jean Paul Sartre 1905-1980 Smrt život přetíná a odnímá mu každý význam. „Když musíme zemřít, nemá náš život žádný smysl, protože jeho problémy zůstanou nevyřešeny a protože i význam těchto problémů zůstane neurčitý. Člověk přistupuje k Bohu Pascalův pragmatický argument: Existují dvě možnosti: Bůh buď je, nebo není, a člověk buď věří nebo nevěří. Z toho vyplývají 4 možné kombinace: 1. Věřím, že Bůh je, a žiji podle toho a on skutečně je. 2. Věřím, že Bůh je, a žiji podle toho a on ale není. 3. Nevěřím, že Bůh je, a on skutečně není. 4. Nevěřím, že Bůh je, žiji, jako by nebyl, ale on je. A teď si člověče vyber…Blaise Pascal 1623 - 1662 Člověk přistupuje k Bohu Cesta mystiky Člověk přistupuje k Bohu Martin Luther 1483–1546 „Hudba je jedním z nejkrásnějších a nejnádhernějších darů Božích. Je jedním z nejlepších umění. Noty oživují slova. Hudba zahání duchu smutek, jako bychom se dívali na krále Saula. Je nejlepší útěchou pro zarmoucené lidi, jí se srdce uspokojí, občerství a osvěží.“ Člověk přistupuje k Bohu Johann Sebastian Bach 1685–1750 Ve svých hovorech o hlubokých věcech byl vždy velmi zdrženlivý, nevyjadřoval se vůbec slovy, která mluvil, nýbrž tím, čím byl, a především ovšem svou hudbou. Byl nejnáboženštějším člověkem, jehož jsem v životě poznala. Anna Magdalena Bachová Člověk přistupuje k Bohu Antonín Dvořák 1841–1904 "... Mám tu čest Vám oznámiti, že jsem práci šťastně dokončil a že se z ní upřímně raduji. Myslím, že to bude dílo, které svému účelu plně vyhoví. Mohlo by se jmenovat: víra, naděje a láska k Bohu nejvyššímu a poděkování za tak veliký dar, že mně bylo popřáno dílo to ke chvále Nejvyššího a ke cti umění našeho šťastně dokončiti. Nedivte se, že jsem tak nábožný, ale umělec, který to není, nic takového nedokáže. Což nemáme příklady na Beethovenovi, Bachovi, Raffaelovi a mnoha jiných? Člověk přistupuje k Bohu Cesta k víře má svůj proces: 2 možnosti: 1. člověk slyší evangelium – dochází k víře – hledá společenství 2 . člověk přichází do styku se křesťany – přátelí se s jejich společenstvím – slyší jejich evangelium – dochází k víře.