Mateřská škola Brno, Absolónova 20a, příspěvková organizace ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM pro předškolní vzdělávání SVĚT JE JAKO MÍČ na období 2010 -2014 aktualizace: červenec - srpen 2012 Č.j. 177/10 vypracovala: Renata Škaroupková a kolektiv MŠ OBSAH ŠVP : 1. Identifikační údaje o mateřské škole...........................................................3 2. Obecná charakteristika školy....................................................................3 2.1. Historie školy................................................................................3 2.2. Charakter a umístění školy.................................................................4 3. Podmínky vzdělávání.............................................................................5 3.1. Věcné podmínky.............................................................................5 3.2. Životospráva..................................................................................5 3.3. Psychosociální podmínky.................................................................. 6 3.4. Řízení školy a personální a pedagogické zajištění......................................7 3.5. Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání..........................................8 3.6. Současnost a plány do budoucna..........................................................9 4. Organizace vzdělávání..........................................................................10 5. Charakteristika vzdělávacího programu...................................................... 12 5.1. Filozofie školy.............................................................................. 12 5.2. Metody a formy vzdělávání............................................................... 14 6. Vzdělávací obsah................................................................................ 15 7. Evaluace..........................................................................................26 Školní vzdělávací program byl vypracován za účasti celého pedagogického týmu naší mateřské školy v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem. V roce 2012 byl tento dokument aktualizován a 29. 8. 2012 projednán a schválen na pedagogické radě. Na školní vzdělávací program dále navazují podrobně rozpracované vzdělávací programy jednotlivých tříd. 2 1. Identifikační údaje o mateřské škole Název školy: Mateřská škola Brno Sídlo školy: Absolónova 20a, 624 00 Brno - Komín Telefon: 541 222 716 Telefon do školní kuchyně: 541 222 720 Web: http://www.msabsolonova.cz/ Email: msabsolonova@volny.cz Zřizovatel: Statutární město Brno, městská část Komín Právní forma: Příspěvková organizace IČO: 71007822 Ředitelka školy: Renata Škaroupková Název ŠVP: "Svět je jako míč" Zpracovatelé ŠVP: Renata Škaroupková a kolektiv zaměstnanců MŠ Platnost ŠVP: Od 1.9. 2012-31. 8.2014 Aktualizace ŠVP: červenec - srpen 2012 2. Obecná charakteristika školy 2.1. Historie školy Mateřská škola byla stavěna od roku 1975 v akci „Z". Stavební práce byly dokončeny v roce 1978. Potom se pokračovalo s řemeslnickými pracemi a postupným vybavováním. Do provozu byla škola uvedena dne 11. ledna 1980, bohužel zatím bez zcela dokončeného hospodářského pavilonu. Do konce roku 1980 byl dokončen i tento hospodářský pavilon, současně s bytovou jednotkou pro provozní pracovníky školy, a rovněž se podařilo postupně dokončit terénní úpravy. Krátce po uvedení do provozu prasklo vodovodní potrubí a škola byla z velké části zaplavena. Bylo nutné provést řadu oprav a provoz celé školy byl zahájen dne 16. září 1980, i když i nadále bylo potřeba za běžného provozu dokončovat některé drobnější práce. Rozhodnutím ze dne 25. 3. 1996 byla MŠ Absolónova zařazena do sítě škol ČR. Od 1. 1. 2003 je škola samostatným právním subjektem a vystupuje samostatně v právních i ekonomických záležitostech. Od 1. 1. 2008 je ředitelkou školy Renata Škaroupková. 3 Mateřská škola od svého vzniku postupně procházela modernizací. Vzhledem k omezeným financím se však opravy řeší postupně, po společné domluvě s UMC Brno -Komín. V roce 2004 jsme zajistily podle požadavků hygieny podmínky pro provoz školní kuchyně podle evropských norem (vzduchotechnika, postupné vybavení nerezovým nábytkem...). V roce 2009 se nám podařilo ve spolupráci s městkou částí zrealizovat opravu obkladů a dlažby ve školní kuchyni a kuchyně byla vybavena novým sporákem a mixérem. Další přilehlé prostory a modernizaci vybavení SK máme v plánu na další období. V roce 2011 bylo provedeno nové obložení v umývárně v horním patře. Celá MS byla nově vymalována, čímž se značně zlepšila estetická úroveň jednotlivých tříd. Ve třídách proběhla obměna nábytku (máme nové stoly a židličky, lehátka i některé skříňky), třídy již působí mnohem útulnej i a modernej i. V roce 2012 byla položena nová podlaha a obložení ve školní kuchyni. Prioritou nyní zůstává výměna osvětlení ve třídách a celkové zateplení budovy. Modernizací také neustále prochází školní zahrada. Byly zde odstraněny nevhodné pomůcky a zbudovány bezpečné dopadové plochy pod upravenými prvky. Její součástí jsou dvě pískoviště, dřevěné hrací prvky, nově byla zakoupena pružinová houpadla a několik koloběžek. Z důvodů nedostatku finančních prostředků musíme postupovat pomalu dle možností. Velkou pomocí jsou nám rodiny dětí, jež mateřské škole svými sponzorskými dary pomáhají s obnovou vybavení školní zahrady a tříd. 2.2. Charakter a umístění školy Mateřská škola Absolónova je trojtřídním účelovým zařízením s vlastní školní kuchyní, kotelnou a dostatečně velkou školní zahradou s možností celoročního využívání ke hrám a pohybovým aktivitám. Velkou výhodou je také blízkost lesa a dopravního hřiště. Ve třech třídách, jež jsou pojmenovány dle rozhodnutí dětí podle zvířátek na třídu Zajíčků, Veverek a Cmeláčků je umístěno 75 dětí. (v každé třídě je v současné době 25 dětí.). Na škole pracuje 6 kvalifikovaných učitelek, 2 provozní pracovnice a 3 pracovnice má školní kuchyně. Vzdělávací proces probíhá ve třech věkově smíšených třídách, kde jsou děti od tří do šesti let. V přízemí budovy jsou umístěny třídy Zajíčků a Veverek, kancelář ředitelky školy, vedoucí školní jídelny a školní kuchyně s příslušenstvím. Ve druhém podlaží je třída Cmeláčků. Každá třída má samostatný vchod do šatny a vlastní sociální zařízení. Všechny třídy jsou však pro propojeny chodbami, což usnadňuje organizaci vzdělávání a spolupráci učitelek. V současné době je kapacita školy 75 dětí. 4 3. Podmínky předškolního vzdělávání Podmínky předškolního vzdělávání jsou dány příslušnými právními normami - tj. zákony, vyhláškami a prováděcími právními předpisy, které jsou při předškolním vzdělávání závazné pro všechny, které se předškolního vzdělávání zúčastňují. Jedná se zejména o školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání, zákon č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví aj. v novelizovaném znění. 3.1. Věcné podmínky MS Absolónova má dostatečné prostorové podmínky pro příslušný počet dětí - viz „Provozní řád školy" zpracovaný dle vyhlášky č. 108/2001 Sb. Vyhovuje zmíněné vyhlášce i ve vybavení hygienickým zařízením, vzdušnosti, zastínění, vytápěním apod. Ve třídách byla provedena úprava úložných ploch tak, aby vyhovovala potřebám dětí (dostupnost hraček a pomůcek pro volné používání a úklid), byly zakoupeny nové stoly a židličky pro děti tak, aby odpovídaly potřebám věkově smíšeným třídám. Pomůckami jsou třídy vybaveny velmi dobře, inventář hraček a pomůcek je podle možností postupně obnovován. Snažíme se pořizovat kvalitní hračky i pomůcky, upřednostňujeme přírodní materiály. Pracovnice přizpůsobily prostory jednotlivých tříd tak, aby mohly být využívány hrací kouty a oddělená místa pro jednotlivé druhy her. Děti tak mohou využívat prostoru a pomůcek samostatně, a tím postupně získávat praktické zkušenosti a seberealizovat se bez zbytečného omezování. Díky dostatečně velkému prostoru třídy také poskytují možnost uchýlit se do klidného koutku a tím zachovat osobní soukromí dítěte. Pravidelné revize nám zajišťují bezpečnost používání a to jak ve třídách, tak i na školní zahradě. 3.2. Životospráva Velkou výhodou mateřské školy je vlastní kuchyně. Díky tomu se s pracovnicemi školní kuchyně domlouváme jak na skladbě jídelníčku (zejména na začátku školního roku pro nové děti), tak i na pravidlech stolování. Díky tomu můžeme bez problémů pohotově reagovat na vzniklé situace v průběhu dne, při odchodu mimo školu apod. Za vhodnost potravin, spotřební koš, dodržování technologie přípravy jídel i nápojů zodpovídá vedoucí školní kuchyně. Strava je dětem připravována podle režimu v pravidelných intervalech, pitný režim je zajištěn tak, že děti mají v průběhu celého dne 5 možnost využívat termo nádob s čajem, nebo láhve s balenou nesycenou vodou, občas střídanou džusem. Pitný režim je zajištěn i při pobytu na školní zahradě. Připomínky rodičů řešíme, co možná nejrychleji, s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem každého dítěte. Dopolední svačiny jsou průběžné v časovém rozmezí Ví hodiny, podle aktuálních potřeb dítěte. Při stravování respektujeme množství a tempo, které si dítě zvolí při jídle, učíme děti pravidlům správného stolování a samostatnosti při sebeobsluze. Činnosti dětí jsou střídány tak, aby vyhovovaly dětskému biorytmu, volným činnostem pohybového charakteru se věnujeme jak ve třídě, tak zejména při pobytu venku. Děti mohou využívat přírodního terénu v blízkosti školy, les, místní dětská hřiště. Pro zimní radovánky dětí a dodržení zásady neprochladnout mohou děti používat boby, lopaty aj. přímo na školní zahradě, kde je vytvořen kopec pro sjíždění. Učitelky respektují u dětí individuální potřebu odpočinku. Dětem, které nemají potřebu spánku, jsou po krátkém odpočinku nabízeny klidové činnosti. Celá škole věnuje zvýšenou pozornost ekologické výchově i s prvky zdravého životního stylu. Během celého dne je zajištěn pravidelný denní rytmus a řád (doba stravy ve tříhodinových intervalech, minimální doba pobytu, apod.). Je však natolik flexibilní, že umožňuje přizpůsobit činnosti v průběhu dne v případě aktuálních situací a potřeb. 3.3. Psychosociální podmínky Naše mateřská škola je vedena motty: „Dítě se nesmí stát objektem výchovy, ale jeho rovnoprávným subjektem" a: „Mějte děti rády takové, jaké jsou. Vytvořte jim takové podmínky, aby se postupně mohly stávat samostatnějšími, sebevědomějšími, soběstačnějšími, vnímavými k okolí a to i v případě, že jsou jiné". Tomuto podřizujeme už přijímání dětí - rodiče nových dětí jsou na schůzce seznamováni s MS, jejími podmínkami, možnostmi, obsazením aj. Aby děti nepřišly do zcela neznámého prostředí, mohou rodiče využívat Dne otevřených dveří a individuálních návštěv v jednotlivých třídách ještě před vlastním nástupem do školy. Začátek školního roku rovněž přizpůsobujeme potřebám nových dětí tak, že děti přijímáme po dohodě s rodiči postupně, aby se učitelky mohly novým dětem více věnovat a děti se snadněji zapojovaly do života MS. Při zahájení docházky do mateřské školy je uplatňován individuální adaptační režim. Učitelky se věnují dětem a jejich vzdělávání a poskytují jim potřebné zázemí, klid a bezpečí. Činnosti jsou plánované na základě individuálních vzdělávacích potřeb, zájmů a možností dětí. Během adaptačního procesu se snažíme ve zvýšené míře spolupracovat s rodiči tak, aby docházelo 6 k úspěšnému a bezproblémovému začlenění dítěte do vzdělávacího procesu a chodu mateřské školy. Všechny děti jsou rovnocenné, žádné není žádným způsobem diskriminováno. Až na výjimečné případy (personální změny, žádosti rodičů), navštěvuje dítě po celou dobu docházky jednu třídy, kde má „svoje" paní učitelky a známá kolektiv dětí. Učitelky tak dítě mohou velmi dobře poznat a díky tomu systematicky pracovat na jeho osobnostním rozvoji dítěte. Do tříd jsou děti zařazovány s ohledem na přátelské a sourozenecké vztahy. Několikrát během školního roku učitelky zpracovávají individuální charakteristiky dětí, které slouží k mapování jejich vývoje a definování oblastí, na které je potřeba se ve vzdělávacím procesu důkladněji zaměřit. Děti jsou do důsledku respektovány, nemáme problémy se zařazováním nebo nerespektováním dětí, které jsou „jiné". Naším cílem je vytvořit mezi učitelkami, dětmi, rodiči a ostatními zaměstnanci mateřské školy partnerský vztah, založený na vzájemném respektu. Aby děti věděly, kde jsou hranice volnosti, připravují společně s učitelkou pravidla třídy, které se snaží dodržovat. O této skutečnosti jsou informováni i rodiče, kteří mohou do chodu školy rovněž svými nápady a pomocí zasáhnout různými způsoby (např. oslavy, karneval, zahradní slavnosti). Na programu dne se mohou vlastním návrhem podílet, rozvíjet navržené téma, zvolit si příp. i jinou činnost. Vlastní SVP a jednotlivé TVP umožňují věnovat zvýšenou péči dětem, které to potřebují, mají momentální problém, přicházejí po delší nepřítomnosti apod. Řízené činnosti jsou dostatečně střídány činnostmi podle volby dětí, oddechovými činnostmi, pohybovými aktivitami. 3.4. Řízení školy a personální a pedagogické zajištění Vzdělávací proces zajišťuje pět pedagogických pracovnic ve spolupráci s ředitelkou Renatou Skaroupkovou, která nastoupila do funkce v lednu roku 2008. Jednotlivé pracovnice mají svoje kompetence, ručí za přidělenou oblast, informují o ní jak ostatní pracovnice tak i v případě potřeby rodiče, řádně plní i své obecně platné povinnosti, jsou ale respektována i jejich práva. Zatím nebylo třeba řešit podstatné nedostatky. Řízení školy je demokratické, o většině záležitostí se jedná s pracovnicemi, ředitelka se zapojuje do všech činností školy, kompetence, které mají jednotlivé pracovnice, pouze kontroluje podle potřeby. Pracovnice jsou o všech aktualitách včas informovány. Podle finančních možností je práce jednotlivých pracovnic oceňována mimořádnou odměnou. Na pedagogických poradách, jež probíhají několikrát ročně, se domlouváme na jednotných postupech, na vzájemné spolupráci zejména v jednotlivých třídách. Nej důležitější motivací jsou spokojené děti a klidní rodiče, kteří nás pak opakovaně poctí svou důvěrou a svěří nám postupně i další své děti. Všechny pracovnice se 7 dále vzdělávají, společně připravujeme obsah ŠVP a potažmo TVP, které si jednotlivé třídy upravují podle svých potřeb. Zatím máme problémy s prováděním evaluace tak, aby nebyla pouze formální a sloužila jako základ pro zlepšování další práce. Spolupráce se zřizovatelem je na velmi dobré úrovni, zřizovatel má o dění v MS zájem, snaží se pomoci při řešení problémů. Trápí nás však velmi špatný technický stav celé budovy a nedostatek finančních prostředků na další vybavování školy. Vztahy se ZS a MS Pastviny je rovněž přínosné. Je znát zájem o oboustrannou spolupráci. Využíváme společných návštěv, kulturních a sportovních akcí, usnadňujeme tím přechod dětí do základní školy. Dobrý kontakt máme s PPP Zachová (detašované pracoviště Kohoutova) a to jak v oblasti řešení problémů jednotlivých dětí, tak i v oblasti vzdělávání učitelek. O jiných problémech dětí se radíme s rodiči a doporučujeme ověřená pracoviště (např. logopedie, aj.). V MS uskutečňujeme cca 2x do měsíce kulturní akce. Provoz MS vychází z potřeb rodičů a je respektován všemi pracovnicemi. Služby jednotlivých pracovnic jsou rozvrženy tak, aby byla vždy zajištěna bezpečnost dětí a možnost účasti na bohatém životě školy, rovněž možnosti různorodého okolí školy pro pohybové aktivity v průběhu pobytu venku. Pracovnice se na práci připravují, dále se vzdělávají a připravují zajímavé akce společně i pro rodiče i s jejich pomocí (zahradní slavnosti, Den matek, jarní hry, výstavy...). Tyto aktivity jsou velmi kladně hodnoceny všemi zúčastněnými. 3.5. Spoluúčast rodičů na předškolním vzdělávání Mezi mateřskou školou a rodičovskou veřejností jsou dobré vztahy. Ještě nebylo potřeba řešit žádné podstatné stížnosti rodičů. Drobné problémy byly rodičům řádně objasněny (jídelníčky, návrh provozní doby školy, nutnost spojování tříd v případě naléhavé situace apod.). Rodiče mají možnost zúčastňovat se třídních schůzek a pak i třídních akcí, které nám pro svou větší intimitu lépe vyhovují. Rodiče respektují potřeby školy, dbáme na jejich dobrou informovanost a to už před nástupem nových dětí do MS. Noví rodiče se mohou seznámit dostatečně s celou školou, jejím vybavením, s materiály k výchovně vzdělávací práci. Všichni podepisují Vnitřní řád školy, který je jim k dispozici po celý školní rok v šatnách jednotlivých tříd, kde jsou také zveřejněna práva i povinnosti rodičů, organizace školy při nestandardních situacích, aby rodiče v případě zájmu věděli, kde je jejich dítě, co právě dělá, kdo se o dítě stará, k čemu se mohou vyjádřit. Rada rodičů se školou spolupracuje při přípravě akcí školy, podporují školu i materiálně formou sponzorského daru nebo pomocí při 8 údržbě, vytváření hracích koutků apod. Veškeré důvěrné informace j sou přísně střeženy podle zákona o utajování osobních údajů, rodiče mohou rovněž využít možnosti informovat se na záležitosti školy podle zákona o zveřejňování informací. Mateřská škola s rodiči konzultuje individuální potřeby dětí a společně s nimi hledá řešení. Pokud není v jejích možnostech pomoci, doporučuje rodičům takové organizace, se kterými má sama dobrou zkušenost. Podle přání mohou rodiče měnit třídu pro příští školní rok tak, jak jim to vyhovuje. Omezením je pouze počet dětí v j ednotlivých třídách. S předškolními dětmi pracujeme na základě absolvovaného školení v PPP (Edukačně stimulační skupiny), které jsou určeny pro společnou práci rodiče s dítětem. Formou individuální i skupinové práce se věnujeme předškolákům v průběhu denních činností přímo v jednotlivých třídách. Výsledky vystavujeme v šatně, kde je možno sledovat postup dítěte a konzultovat s rodiči. Informujeme je o školní zralosti většinou na společné schůzce s učitelkou ZS, kde mají rodiče dostatečný prostor pro své dotazy. Dále nabízíme 2x ročně hovorové hodiny. O vývoji svých dětí jsou dále rodiče informováni výstavami prací dětí, pohovorem s učitelkou, účastí na akcích třídy. Mají kdykoliv možnost po dohodě s učitelkou navštívit třídu, zúčastnit se vybrané akce, zapojit se do dění v mateřské škole. Vzhledem k tomu, že většina pracovnic MS působí na škole dlouhodobě je vzájemný kontakt s rodiči velmi dobrý, někdy až důvěrný. Občas se stává, že pokračuje i v době, kdy už dětí chodí do ZS (problémy s adaptací, konzultace v případě např. poruch učení apod.). Přesto je na společné schůzce zdůrazněno, že MS respektuje rodinu, která má hlavní slovo při výchově dítěte a MS navazuje na jejich výchovu a proto je nutná vzájemná spolupráce. Na děti rodičům „nežalujeme", společně s nimi snažíme individuálně řešit případný problém, který závažným způsobem narušuje činnost třídy. Rodiče nabádáme, že každý den je potřeba v případě problému projevit důvěru, najít důvod k povzbuzení, pochvale a pohlazení. 3.6. Současnost a plány do budoucna 1. OBLAST VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ: Nyní: soustředíme se na rozvoj osobní samostatnosti, rozvoj sebevědomí, uplatňování schopností a poznatků. Plánujeme: Plánujeme zdokonalení v oblasti pohybových aktivit a zdravého životního stylu. Několik pracovnic se v roce 2013 zúčastní vzdělávacího programu zaměřeného na cvičení s míčem a aerobik. Naším cílem je také častější zařazování metod projektového učení a nadále vytvářet co nej lepší podmínky pro rozvoj dítěte ve všech výchovně vzdělávacích oblastech. 9 2. OBLAST PRACOVNÍ: Nyní: Ve všech třídách jsou kvalifikované pedagogické pracovnice, které spolu velmi dobře vycházejí. Celý kolektiv se snaží pracovat týmově v zájmu celé mateřské školy. V září 2012 proběhlo přijetí nové vedoucí školní kuchyně. Plánujeme: Doplnění kvalifikace jedné z učitelek vysokoškolským studiem. 3. OBLAST MATERIÁLNÍ: Nyní: V loňských letech se nám podařilo značně vylepšit zařízení tříd i školní kuchyně (lehátka, nábytek, robot, sporák, lůžkoviny ...atd). Zároveň byla provedena rekonstrukce umývárny ve třídě Čmeláků a nová podlaha a obklady ve školní kuchyni. Plánujeme: Prioritou pro nás zůstává zateplení budovy a výměna oken, dále postupná výměna šatních skříněk a ve spolupráci s MC pokračovat na opravách školy. 4. SPOLUPRÁCE S RODIČI: Nyní: je nastavena velmi dobře, na vzájemném partnerském vztahu, rodiče se spolupodílejí ve všech směrech na chodu mateřské školy. Společné akce jsou velmi oblíbené. Nově jsme do vzdělávací nabídky zařadily Edukativně stimulační skupiny, jež jsou určeny předškolním dětem a j sou součástí předškolní přípravy. Plánujeme: nadále pokračovat ve velmi dobrých vztazích, svým osobním přístupem tyto vztahy podporovat. Dle možností inovovat společné akce. 5. SPOLUPRÁCE SE ZŠ A MŠ PASTVINY Nyní: společné návštěvy, schůzky s rodiči předškoláků, kulturní a sportovní akce Plánujeme: větší spolupráce v oblasti Edukativně stimulačních skupin. 6. SPOLUPRÁCE SE ZŘIZOVATELEM Nyní: velmi dobrá po všech stránkách. Plánujeme: více se zaměřit na společné řešení související s revitalizací školy. 4. Organizace vzdělávání V mateřské škole Absolónova má každá třída má svůj režim dne, který není nutné vždy striktně dodržovat, naopak je zvykem reagovat na momentální dětské potřeby, jejich zájmy a vzniklé situace. Je potřeba dbát pouze na dodržování biorytmu, pravidelné pohybové aktivity, 10 nabídku různorodých činností. V průběhu dne mají děti dostatek možností pro individuální i skupinovou činnost, je respektována jejich potřeba hry přiměřeně věku. Děti vedeme k samostatnému uvědomělému dodržování hygieny bez zbytečného čekání ve velké skupině, rovněž v případě potřeby mají děti možnost svačit dříve podle své potřeby. Všechny děti jsou dobře seznámeny s ostatními třídami, jejich pracovnicemi, aby v případě potřeby věděly, kam jdou, kdo se o ně bude starat. Ve všech třídách probíhá výchovně vzdělávací činnost dle třídních vzdělávacích programů v souladu se SVP a RVP P V. Jemnou profilací tříd se jen snažíme o originalitu tříd a využití vzdělání a potenciálu učitelek. Profilace tříd: Třída Zajíčků - p. uč. Andrašší, p. uč. Kovaříková Třída Zajíčci nabízí kromě plnění úkolů vyplývající z třídního vzdělávacího programu, ve větším rozsahu - používání dalších netradičních technik v pracovních a výtvarných činnostech, které u dětí rozvíjí tvořivost, fantazii, jemnou motoriku, estetické cítění, vzájemnou spolupráci. Dále seznamuje děti hravou formou s angličtinou podle projektu „BAREVNÁ ANGLIČTINA" (pohybové hry, básně, písně, poslech). Ve vzdělávacím procesu bývá také využíváno hudebních dovedností, dramatických technik a forem prožitkového učení. Třída Veverek - p. uč. Krajsová, p. uč. Standova Ve třídě Veverek, kromě všestranného rozvoje dítěte, umožňuje hravou formou p. uč. Dagmar Standova první kontakt dětí s anglickým jazykem podle projektu: „BAREVNA ANGLIČTINA". Obě učitelky nabízí dětem využití výtvarných a pracovních činností a objevování nových technik v těchto oblastech. Při PV učitelky podporují děti v pohybu dle jejich individuálních potřeb, nabízí dětem širokou škálu pohybových her. Učitelky vytváří na vycházkách u dětí blízký vztah k přírodě nejen formou pozorování. Obě učitelky mají akreditaci na vedení Edukativně stimulačních skupin. Třída Čmeláků - p. uč. Dimitriadisová, p. řed. Škaroupková Ve třídě Čmeláků se jako součást každodenních činností se nabízí využití klavírního doprovodu, seznamování s širokou škálou hudebních a rytmických nástrojů, dechová cvičení. Významnou úlohu zde také mají pohybové činnosti a mnoho druhů sportovního vyžití-zumba, aerobik, aj. 11 5. Charakteristika vzdělávacího programu 5.1. Filozofie školy V naší mateřské škole se snažíme o co nej kvalitnejší vzdělávací proces s využitím veškerých vědomostí a zkušeností a především osobním přístupem připravujeme děti pro život. Ve školním roce 2010/2011 jsme vytvořily školní vzdělávací program, který v sobě zahrnuje širokou škálu vědomostí a návyků ze všech oblastí života. Důraz klademe na pohybovou stránku a zdravý životní styl. Máme možnost vycházet z bezprostředního pozorování, praktického ověřování poznatků, stavíme na prožitcích dětí v každodenním životě. Tyto zkušenosti dětí jsou pak dále využívány i ve spolupráci s rodiči při našich školních aktivitách. Prioritou pro nás zůstává rozvoj osobnosti a samostatnosti každého dítěte a individuální přístup. Nově jsme se zaměřily na efektivní využití potenciálu učitelek a zkvalitnění profilace tříd. Do oblasti plánování výchovně vzdělávací činnosti se snažíme zařazovat projektové učení. Snažíme se postupně získávat vědomosti a zkušenosti v oblasti ekologické výchovy, abychom využily umístění školy uprostřed přírody s možností pro děti získávat bezprostřední informace i poznatky a praktické zkušenosti. Rozhodly jsme se častěji zařazovat polodenní výlety do blízkého okolí MS. Společně vylepšujeme prostředí školní zahrady. V dnešní době, kdy nám ekonomický rozvoj kromě pozitivních výsledků přináší i řadu negativních důsledků, hlavně vzhledem k životnímu prostředí, je čím dále více nutné se zaměřovat na kladení základů v péči o životní prostředí už v citlivém předškolním věku. Děti jsou stále více obklopovány technikou, ztrácí se původní soužití člověka s přírodou a tím často vzniká z důvodu neznalostí a nedostatku poznatků a zkušeností nezájem o problémy prostředí, ve kterém žijeme. Jedním z dalších důsledků je i ubývání příležitostí i času k přirozeným pohybovým aktivitám. Děti však pohyb nezbytně potřebují k svému zdravému vývoji. Chceme proto umožnit dětem vyrovnat podíl vzdělávacích a pohybových aktivit. Zařazujeme proto cíleně více pohybových činností, her a vycházek do přírody. Předškolní děti se zúčastňují blastballového turnaje, jež probíhá na půdě ZS Pastviny. Pravidelně je také pro ně k dispozici předplavecký výcvik, který probíhá ve spolupráci s plaveckým klubem Kometa Brno. Naším cílem je vytvořit takové prostředí, kde budou děti poznávat bezpečí a radosti sebe, okolní svět se všemi jeho zákonitostmi, učit je oceňovat krásu života, vzájemnou 12 potřebnost, klást základy osobní zodpovědnosti za stav prostředí, ve kterém žijeme, učit je pochopení a toleranci a to vše s ohledem na jejich věk, jejich individuální potřeby a možnosti. Usilujeme o to, stát se dětem partnerem a společníkem na cestě k rozvoji jeho osobnosti tak, aby děti, které budou od nás odcházet do dalšího života, byly samostatné, zdravé, sebevědomé, vybavené potřebnými poznatky a dovednostmi pro život s vědomím, že jsou součástí přírody, kterou se učí přiměřeně svým možnostem chránit a pečovat o ni, a to vše s ohledem na ostatní živé i neživé součásti světa. To vše na základě zdravého tělesného rozvoje a aktivnímu vztahu k pohybu a sportu. Základní zásady: MS klade důraz na individuální přístup k dětem, a proto dodržuje tato základní pravidla: > Před nástupem dětí do MS jsou rodiče podrobně informováni o koncepci školy, organizaci dne, obsazení školy, o stravování, o platbách, o specifikách školy, (schůzka v období května, dny otevřených dveří s možností pobytu ve všech prostorách školy, rodiče mají prostor k poznání všech učitelek, k poznávání ostatních rodičů a dětí, k případným dalším dotazům). > Rodiče si mohou zvolit třídu pro své dítě podle toho, která jim nejlépe vyhovuje, škola jejich přání vyhoví podle kapacity tříd, případné potřebné změny s rodiči projedná. > Děti jsou v období adaptace přijímány postupně podle možnosti rodičů tak, aby učitelky měly možnost se každému dítěti skutečně individuálně věnovat. > Na začátku školního roku se snažíme vyvarovat všech organizačních změn, aby se zbytečně děti nestresovaly a adaptace se zbytečně neprodlužovala. > Učitelky se snaží poznat nejen děti své třídy, ale i ostatní děti, rovněž děti poznávají ostatní učitelky, pracovnice školy a prostory jiných tříd. > Od začátku školního roku jsou připravena pravidla a seznamy dětí tak, aby byl co nejvíce ulehčen vstup dětí do MS. > Kulturní aj. společné akce, zejména mimo školu, jsou zařazovány nejdříve v říjnu 13 > Vždy jsou citlivě respektovány individuální potřeby dítěte (jméno, jídlo, vlastní hračka...). Z toho důvodu rodičům nově nastupujících dětí na začátku školního roku předkládáme osobní dotazník. > První čtvrtletí nového školního roku je věnováno zejména pěstování všech potřebných návyků, vytváření třídních pravidel, která jsou v „určité grafické podobě" umístěna v jednotlivých třídách tak, aby byla přístupna dětem, jsou vysvětlena i rodičům. 5.2. Metody a formy vzdělávání Vzdělávání dětí je uskutečňováno ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytují a to vyváženým poměrem spontánních a řízených aktivit. Pracujeme s teorií Gardnerových rozmanitých inteligencí, které vychází od dítěte a zahrnují celou jeho osobnost. Podle Gardnera neexistuje pouze jedna inteligence, ale 7 různých druhů, které jsou na sobě relativně nezávislé a je možno rozvíjet každou zvlášť. Tyto teorie se dělí na inteligenci logicko-matematickou, hudební, tělesně pohybovou, lingvistickou, prostorovou, intrapersonální a interpersonální. Blíže tak specifikují vzdělávací oblasti v souladu s rámcovým vzdělávacím programem - dítě a jeho tělo, dítě a psychika, dítě a ten druhý, dítě a společnost a dítě a svět. Učitelky připravují reálné a konkrétní aktivity tak, aby pokrývaly všech pět oblastí obsahu PV, které odpovídají jednotlivým typům Gardnerových inteligencí. Pro realizaci našich výchovných cílů využíváme metod prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi dětí tak, aby byla naplněna: > spontanieta (aktivní činnost dětí z vlastního popudu) > objevnost (připravujeme činnosti tak, aby dítě objevovalo samo, a integrujeme nové poznatky do starých) > komunikativnost - vytváří prostor pro komunikaci > aktivita a tvořivost - připravujeme prostředí tak, aby se děti mohly samy rozhodnout mezi činnostmi > konkrétnost - připravujeme konkrétní činnosti > celostnost - volíme činnosti tak, aby procházely rukama dětí 14 Pedagogičtí pracovníci: > připravují prostředí a nabízí dětem jak poznávat, přemýšlet, chápat a porozumět sobě i všem kolem sebe > reagují na vzniklé situace a snaží se improvizovat tak, aby činnosti byly v souladu s RVP > preferují hravé, hudební, tvořivé činnosti, pohybové činnosti > poskytují dostatek prostoru pro samostatnost > umožňují dětem ovlivňovat situaci a zasahovat do tvoření plánovaných aktivit > nabízí dětem činnosti tak, aby každé dítě mělo možnost a příležitost vlastní volby > pracují dle vzdělávacích plánů s dětmi, které mají odklad školní docházky > respektují individualitu každého dítěte > respektují prioritu výchovného působení rodiny > zařazují často oblíbené formy vzdělávání, tj. pohybové hry, zdravotní cvičení, seznamování s TV náčiním a nářadím, zpěv, výtvarné a pracovní činnosti, akce pro dětí a jejich rodiče, návštěvy divadel... > mezi vzdělávání záměrně zařazují i nadstandardní aktivity (plavání, keramika, blastball,..) > respektují potřeby dětí - ( potřeba pohybu, spánku, bezpečí, lásky, úcty) 6. Vzdělávací obsah Školní vzdělávací program s názvem: „Svět je jako míč" je rozdělen do čtyř tematických celků. Ty jsou pro snazší orientaci a usnadnění práce učitelkám barevně rozlišeny a dále rozčleněny do několika skupin a podskupin: I. UŽ CHODÍM DO ŠKOLKY A. Všichni jsme kamarádi třída plná pohody máme pravidla B. Radost ze setkávání podzimní slavnost karnevalové radovánky kolíbala bába čerta Vánoce 15 hody, hody, doprovody maminka je moje zlato všechny děti mají svátek olympij ské radovánky C. Já a moje rodina u nás doma domácí mazlíčci II. PŘÍRODA JE NAŠE HŘIŠTĚ A. Dovádíme, skotačíme ve zdravé přírodě co přírodě škodí, co prospívá od stromu k židli paní Zima časové pojmy B. Od kapky k moři voda, voděnka C. Od podzimu do léta roste, kvete, zelená se domky, hnízda, pelíšky III. VE ZDRAVÉM TĚLE JE NÁM DOBŘE A. Nejsme žádní lenoši, žádný sport nás nestraší výlety olympij ské sportování pouštění draků kuličky kolobežky sportujeme celý rok 16 B. Hlava, ramena, kolena, palce lidské tělo zdravá života co už umím, vím a znám IV. SE SPORTEM POZNÁVÁME SVĚT A. Putování od vesnice k městu místo, kde žiji kde j sem všude byl doprava vesnice - město B. Putování po světě Vesmír všude žijí lidé (etnika) cesta kolem světa Charakteristika tematických celků: I. Už chodím do školky Záměrem tohoto tematického celku je usnadnit dětem poznání, že každý člověk je součástí lidské společnosti, která se řídí určitými pravidly soužití, vytvářet je, dodržovat a hodnotit. Přirozenými činnostmi budeme podporovat poznávání sebe samotného, vytvářet vztahy k ostatním dětem, k rodině i k dospělým. Poznatky z oblasti hudební, výtvarné, pracovní, jazykové a především pohybové budeme využívat i při akcích, které pořádáme společně s rodiči. Důležitým záměrem je probouzet v dětech smysl pro morální aspekty života, učit rozlišovat dobro a zlo, probouzet empatii, pěstovat zdravé sebevědomí. II. Příroda je naše hřiště Tematický celek přinese dětem poznatky a konkrétní zkušenosti o přírodě, povede k porozumění zákonitostí přírody a k její ochraně. Prostřednictvím jednotlivých témat budou děti poznávat živou a neživou přírodu a současně ji budou využívat k přirozenému a 17 všestrannému pohybu, proto jsme vzdělávací nabídku obohatili o pravidelné polodenní výlety do přírody. Budeme děti seznamovat i s nepříznivými jevy, které mají dlouhodobě škodlivý vliv na životní prostředí. III. Ve zdravém těle je nám dobře Záměrem tohoto tematického celku je vést děti k zdravému životnímu stylu a všemu, co s ním souvisí. Uvědomovat si zodpovědnost za své jednání, dbát na bezpečnost svoji i svých kamarádů. IV. Se sportem poznáváme svět Prostřednictvím různých činností i sportu budeme děti seznamovat s nej bližším okolím, aby si osvojili poznatky o místě, ve kterém žijí. Povedeme je k chápání odlišností zemí, k toleranci etnik, jejich zvyků. Při poznávání jiných zemí budeme rozvíjet fantazii a vzbuzovat u dětí touhu po poznávání světa. K dalšímu záměru tohoto tematického celku patří i seznámení dětí s naší planetou a vesmírem. PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI - Už chodím do školky Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení 3. klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje ,chce porozumět, věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo zvládlo 4. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům 5. pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí 18 Kompetence k řešení problémů 6. všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí, přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva a zájem 7. řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady), využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost 8. při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací 9. rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedou k cíli) a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit 10. chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit 11. nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu Komunikativní kompetence 12. ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 13. dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými, chápe, že být komunikativní, aktivní, vstřícné, je výhodou 14. ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní 15. průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivněji používá k dokonalejší komunikaci 16. dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává, ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku 19 Sociální a personální kompetence 17. samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej 18. uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky 19. dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 20. ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku, je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy 21. napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí 22. spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim 23. při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout 24. chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou, dokáže se bránit proti projevům násilí jiného dítěte, ponižování, ubližování Činnostní a občanské kompetence 25. svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat 26. dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky 27. chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá 28. má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých 29. zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 30. chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost j sou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 31. má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 20 32. spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebuje zachovávat 33. uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí seje hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu 34. ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI - Příroda je naše hřiště Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení 3. klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje ,chce porozumět, věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo zvládlo 4. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům 5. pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí Kompetence k řešení problémů 6. řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti 7. chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení j e výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit Komunikativní kompetence 8. ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 21 9. dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky 10. průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivněji používá k dokonalejší komunikaci 11. dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává Sociální a personální kompetence 12. uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky 13. dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 14. spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim Činnostní a občanské kompetence 15. svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat 16. má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých 17. zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 18. chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost j sou přínosem, a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 19. má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 20. ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí, a že je může ovlivnit 21. dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI - Ve zdravém těle je nám dobře Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 22 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje, chce porozumět, věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo zvládlo 3. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledku 4. odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých 5. pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí Kompetence k řešení problémů 6. řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací 7. rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedou k cíli) a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit 8. chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit 9. nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu Komunikativní kompetence 10. ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 11. dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky 12. domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci 13. ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní 14. průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivněji používá k dokonalejší komunikaci 15. dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává Sociální a personální kompetence 16. uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky 23 17. dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 18. spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim Činnostní a občanské kompetence 19. svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat 20. odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem 21. má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých 22. zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 23. chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 24. má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 25. dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí PŘEDPOKLÁDANÉ KLÍČOVÉ KOMPETENCE DÍTĚTE UKONČUJÍCÍ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ V OBLASTI - Se sportem poznáváme svět Kompetence k učení 1. soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá přitom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů 2. získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení 3. má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který člověka obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách, orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije 4. klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje ,chce porozumět, věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí, poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo zvládlo 24 5. učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledku 6. pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí Kompetence k řešení problémů 7. řeší problémy, na které stačí, známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého 8. při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů, pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací 9. chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou, uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit Komunikativní kompetence 10. ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog 11. dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky 12. domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými, chápe, že být komunikativní, aktivní, vstřícné, je výhodou 13. průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivněji používá k dokonalejší komunikaci 14. dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává 15. ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit, má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku Sociální a personální kompetence 16. dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost 17. napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí 25 18. spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim 19. je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem Činnostní a občanské kompetence 20. svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat 21. má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých 22. zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění 23. chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost j sou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky 24. má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat 25. uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí seje hájit a respektovat, chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu 26. ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit 7. Evaluace V Rámcovém vzdělávacím programu je evaluace definována jako proces vyhodnocování vzdělávacích činností, situací a podmínek i výsledků předškolního vzdělávání. Smysl evaluace spočívá ve zkvalitňování činností školy. Evaluaci provádíme v oblastech stanovených Rámcovým vzdělávacím programem a využíváme k tomu různé nástroje. 26 EVALUACE Co? Kdo? Jak často? Kdy? Jak? Dokument: Hodnocení školního vzdělávacího programu a podmínek vzdělávání ŠVP a podmínky vzdělávání učitelky + ředitelka 1x2 roky 7, 8 Hodnotící škály č. 1 Průběh vzdělávání - práce zaměstnanců Další vzdělávání PP učitelky 1 x ročně po ukončení Zhodnocení kurzu na pedagogické poradě X práce učitelky ředitelka 1x3 měsíce X hospitace č. 2 práce učitelky učitelka + ředitelka 1 x ročně 5 evaluace a autoevaluace-vzájemné srovnání a zhodnocení č. 3 práce provozního pracovníka provozní pracovník + ředitelka 1 x ročně 5 evaluace a autoevaluace-vzájemné srovnání a zhodnocení č. 4 práce ředitelky - řízení MS všichni zaměstnanci 1 x ročně 5 Hodnotící škály č. 5 Průběh vzdělávání - vzdělávací nabídka každodenní vzdělávací práce všichni zaměstnanci pravidelně po ukončení diskuse s kolegyní X Tematické plány učitelky pravidelně po ukončení diskuse X akce učitelky + ředitelka pravidelně po ukončení diskuse X vzdělávací proces a klima školy učitelky + ředitelka 1x3 měsíce X pedagogické porady X Průběh předškolního vzdělávání dítěte učitelka + rodiče 2 x ročně 10,5 hovorové hodiny X vstupní úroveň základních schopností dítěte - "Housenka" učitelka 1 x ročně 9 poznávání barev, geometrických tvarů a stříhání č. 6 Výsledky vzdělávání Vstupní informace o dítěti rodiče 1 x ročně 9 vstupní záznam č. 7 Vývoj dítěte a důležité poznatky učitelky pravidelně X zápisy X Osobnost dítěte učitelky 2 x ročně 10,4 Dotazník č. 8 Vývoj dítěte v oblasti výtvarného projevu a pracovních činností učitelky pravidelně X Zakládání práce dítěte - tvorba Portfolia X Dítě- kresba postavy a její vývoj učitelka 2 x ročně 10,4 kresba tužkou dle zadání -následné zhodnocení vývoje kresby X Diagnostika rozvoje předškolních dětí v průběhu roku- "Strom" učitelky pravidelně X Diagnostika č. 9 Úroveň rozvoje předškolních dětí zapsaných na ZŠ podle KK učitelky 1 x ročně 2 Hodnotící škály č. 10 Rozvoj dítěte (jemná motorika, tvary, barvy, prostorové vnímání, aj.) učitelky pravidelně X Didaktické pomůcky- Logico primo a picollo č. 11 spokojenost s MŠ rodiče 1 x ročně 6 Dotazník č. 12 27