Diagnostika školní zralosti Zora Syslová Základní principy předškolního vzdělávání dle RVP PV ¡Akceptovat přirozená vývojová specifika dětí PV a promítat je do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání ¡Umožnit rozvoj a vzdělávání každého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb ¡Vytvářet předpoklady pro pokračování vzdělávání tak, aby dítě opouštělo MŠ na úrovni, která je pro něj individuálně dosažitelná ¡Na základě dlouhodobé práce s dítětem plnit i úkol diagnostický Školní zralost x školní připravenost ¡Dosažení takového stupně vývoje v oblasti fyzické, mentální, emocionálně – sociální), kdy je dítě schopno adaptovat se na školní prostředí a účastnit se bez obtíží výchovně – vzdělávacího procesu ¡Vychází z dispozice biologického zrání dětského organismu, zejména CNS Školní zralost x školní připravenost ¡Zrání CNS podle Vágnerové (2000) pozitivně působí na: lkoncentraci pozornosti llateralizaci rukou, rozvoj motorické i senzorické koordinaci a manuální zručnosti lsluchové vnímání lzrakové vnímání lmyšlení lúroveň regulujících kompetencí lzvýšení emoční stability a odolnosti vůči zátěži Školní zralost x školní připravenost ¡Zahrnuje kompetence v oblasti kognitivní, emocionálně-sociální, pracovní a somatické, které dítě získává a rozvíjí učením, sociální zkušeností, vnějším prostředím a výchovou. Školní zralost x školní připravenost - odborníci, zabývající se vymezením termínů ¡MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ¡LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998. ¡FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ¡VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ¡MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ¡KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ¡KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. Složky školní zralosti ¡Tělesná zralost lTělesný vývoj lZdravotní stav lStrukturální změny tělesného růstu lVýměna chrupu lOsifikace ruky lSenzomotorická koordinace lLateralizace l l Složky školní zralosti ¡Poznávací (kognitivní) složka lDostatečná úroveň rozumových schopností lRovnoměrnost vývoje jednotlivých oblastí lVizuomotorika, grafomotorika lŘeč lSluchové vnímání lZrakové vnímání lVnímání prostoru lVnímání času lZákladní matematické představy l ¡ Složky školní zralosti ¡Emocionálně – sociální zralost ldítě se podřídí zvyklostem a režimu dne losvojí si hygienické návyky a sociální situace lje schopno strávit velkou část dne mimo domov lsamostatně se začlení do skupiny vrstevníků lpřijímá autoritu učitele, akceptuje jeho příkazy lKontroluje svoje citové projevy a nepodléhá nepodstatným impulsům lje schopno přijmout i případný neúspěch Složky školní zralosti ¡Práceschopnost (pracovní předpoklady, návyky) lSchopnost záměrné koncentrace pozornosti na danou činnost x bezděčná pozornost lVěku přiměřený smysl pro povinnost lUvědomování si potřeby dokončení úkolu lUnavitelnost Diagnostika školní zralosti ¡Můžeme rozlišit 2 etapy: lScreening (lékaři, učitelky mateřských škol nebo učitelé při zápisu) l lPři zjištění pochybností doporučí podrobnější vyšetření odbornými psychology v PPP Možnosti pedagogické diagnostiky školní zralosti ¡Orientační povaha – depistáž, prevence ¡Pozorování, rozhovor, anamnéza, rozbor výsledků činnosti, pedagogická dokumentace ¡Možné materiály: lKlenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. lBednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS, 2008. lBednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010 ¡ ¡ Nejčastěji používané testy školní zralosti (poradenské účely) ¡Orientační test školní zralosti (Kern – Jiráskův) lObsahuje tři subtesty: kresba mužské postavy, napodobení psacího písma,překreslení skupiny bodů lPři podprůměrném výsledku je nutné dítě podrobněji vyšetřit ¡Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová) ¡Zkouška vědomostí předškolních dětí dle Matějčka a Vágnerové ¡Zkouška sluchové diferenciace nesmyslných slov, kterou podle Nepmana upravil pro potřeby češtiny Matějček ¡Testy inteligence ¡Zkoušky laterality ¡ l Zápis do školy ¡Seznámení dítěte s prostředím školy ¡Diagnostika ze strany školy ¡Informace pro rodiče i učitele MŠ o očekávání školy ¡Legislativní akt – zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu povinné ŠD v době do 15. ledna do 15. února kalendářního roku, kdy má dítě zahájit povinnou ŠD Odklad školní docházky ¡Povoluje ředitel školy, na základě písemné žádosti dítěte doložené doporučujícím posouzením školského poradenského zařízení nebo odborného lékaře ¡Povinná ŠD začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne 6. roku ¡Dítě je povinno nastoupit ŠD nejpozději v tom školním roce, kdy do konce kalendářního roku dovrší 8 let ¡ Nástup ŠD před dovršením šesti let ¡ŠD může nastoupit dítě, které dosáhne 6 let od září do konce června daného školního roku lJe-li školsky zralé lNa základě žádosti zákonného zástupce doložené ¡Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení (pro děti narozené v době od září do konce prosince) ¡Doporučujícím vyjádřením školského poradenského zařízení a odborného lékaře (pro děti narozené od ledna do konce června) ¡ Zdroje: ¡VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha:VÚP,2005.ISBN 80-87000-02-1 ¡Klenková, J., Kolbibková, H.: Diagnostika předškoláka – správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. ¡Bednářová, J., Šmardová, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno : CPRESS, 2008. ¡Bednářová, J., Šmardová, V.: Školní zralost. Brno : CPRESS 2010 ¡MONATOVÁ,L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ¡LANGMEIER,J.; KREJČÍŘOVÁ,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing,1998. ¡FONTANA,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ¡VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ¡MONATOVÁ, L.: Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. ¡KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B.: Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ¡KOŤÁTKOVÁ, S.: Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ¡ZELINKOVÁ, O.: Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ¡ ¡