OBSAH PP2 1.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 2.Cíle a obsah vzdělávání (kompetence, vzdělávací oblasti, témata, činnosti) 3.Hra jako základní prostředek vzdělávání (spontánní a řízené činnosti) 4.Dokumentace školy 5.Podmínky vzdělávání 6.Individualizace (typy inteligencí) 7.Metody práce s dětmi, prožitkové učení (modelové situace), organizace vzdělávání 8.Plánování vzdělávací práce 9.Spolupráce s rodiči 10.Participační řízení mateřské školy, týmová práce, povinnosti pedagoga 11.Vlastní hodnocení školy, sebereflexe 12.Návaznost předškolního a základního vzdělávání 1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání •Holistické pojetí •Interakční pojetí •Integrativní přístup •Celostní osobnost (řízené činnosti) •Vzájemné působení (vztahy, vzdělávací oblasti) •Prolínání vzdělávacích oblastí (integrované bloky ŠVP, vzdělávací nabídka TVP) • 1.Předmět předškolní pedagogiky • okolí cíle učitelka vyučování dítě učení učivo (činnosti) metody, org. formy komunikace, interakce podmínky Obsah •Zásady předškolního vzdělávání •Cíle vzdělávání •Obsah vzdělávání •Podmínky vzdělávání •Povinnosti pedagoga •Autoevaluace • 2. Cíle vzdělávání a jeho obsah •rozvoj dítěte, jeho učení a poznání •osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost •získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí • Rámcové cíle: Rozvoj dítěte, jeho učení a poznání Osvojení hodnot Získání osobnostních postojů Klíčové kompetence: kompetence k učení kompetence k řešení problémů kompetence komunikativní kompetence sociální a personální kompetence činnostní a občanské Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální Dílčí cíle v oblastech: Biologické Psychologické Interpersonální Sociálně-kulturní Environmentální formulované jako záměry v úrovni obecné Vzdělávací cíle v úrovni oblastní formulované jako výstupy KLÍČOVÉ KOMPETENCE •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •DÍTĚ A JEHO TĚLO (biologická) •DÍTĚ A PSYCHIKA (psychologická) •DÍTĚ A TEN DRUHÝ (interpersonální) •DÍTĚ A SPOLEČNOST (sociálně-kulturní) •DÍTĚ A SVĚT (environmentální) HOLISTICKÉ POJETÍ • • Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka Dítě a ten druhý Dítě a společnost Dítě a svět Dítě a jeho tělo Dítě a psychika VZDĚLÁVACÍ OBLASTI •- dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) •- vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) •- očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla zvládne) •- rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga) • Paprskový diagram Dítě a svět Dítě a společnost Dítě a ten druhý Dítě a psychika Dítě a jeho tělo KOMPETENCE ŠVP (TVP) by měl odpovědět: •Kde jsme nyní? (analýza) •Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? (stanovení cílů) •Jak se tam dostaneme? (stanovení strategií, metod a prostředků, které nás k cíli dovedou) •Jak zjistíme, že se tam dostaneme? (zpracování evaluačního systému) •Jak poznáme, že jsme se tam dostali? (vytvoření kritérií pro hodnocení) LITERATURA: •BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvoj. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6 •Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. •SHAPIRO, L., E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-238-6