8. Plánování n > Východiska plánování -Situace, v jaké se dítě nachází -Vzdělávací potřeby n -Propojenost se ŠVP nJaké situace? -Děti vnáší -Dějí se ve třídě -Vnáší učitelka - nPříklady: začátek šk. roku, kaluž n Integrované bloky ŠVP npouhé názvy bloků, jejich výčet, nestačí nje třeba stručně charakterizovat hlavní smysl (cíl, záměr) bloků a přiblížit jejich obsah (okruhy činností praktických i intelektových, popř. hlavní výstupy) tak, aby bylo zřejmé, jak se bude s nimi dále (ve třídě) pracovat. Modely:(většinou bývají v různé kombinaci) nVstřícný * * Většinou si nestanoví předem cíle * Pokud jsou stanoveny, tak jen obecně, ne detailně, konkrétně * Plánování podle témat * Jde o žité skutečnosti těžko měřitelné (intuice, tvořivost) * Klade si otázky: n Jaký námět zařadíme? n Jaké činnosti realizujeme? n Jak budou děti motivovány k činnostem na námětu? n Mnohdy se zapomíná…. n Jakým způsobem budeme hodnotit výsledky? n * * * nZprostředkující n * Jasně stanoveny cíle * Jde krok za krokem * Založen na racionálním plánování, při kterém se rozhoduje o cílech * Klade si otázky: n Jakých cílů (kompetencí) chceme ve škole - třídě dosáhnout? n Jaké činnosti budou používány, aby byly cíle dosaženy? n Jak k jejich naplnění budou děti motivovány? * * Upozornění nČím jsou cíle v plánu obecnější, tím náročnější je hodnocení a naopak. Čím konkrétnější jsou cíle v plánu, tím méně „úsilí" vyžaduje hodnocení. n n [USEMAP] LITERATURA nHAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 nKOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 nMATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 nPŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. nRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. nSMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 nŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. n n n n >