POMOCNÁ OSNOVA PRO REFLEXI HOSPITOVANÉ VYUČOVACÍ HODINY · Jakým způsobem sdělil učitel žákům cíl vyučovací hodiny, · zda byly zvolené vhodné vyučovací metody a formy ve vztahu k cíli, obsahu učiva a charakteristice žáků, · zda učitel žáky vhodně motivoval na vyučovací proces, · jak se podařilo učiteli žáky zaujmout, · jak učitel sděloval nové učivo (použité metody a formy), · jak odlišil základní, rozšiřující, příp. prohlubující a doplňkové učivo, · jaké byly jeho typické otázky, · jakým způsobem navozoval samostatnou aktivitu žáků, · zda zapojoval do činnosti všechny žáky, · jaké typy učebních úloh žákům předkládal, · jaká byla převládající činnost učitele, · jaké byly převládající činnosti žáků, · zda dokázal žákům aktivně naslouchat, · jak byla využívána učebnice, příp. jiné texty nebo materiály, pomůcky - výzvy k práci s učebnicí, organizace práce s učebními pomůckami, · domácí úkol - zda byl zadán plánovitě v souladu s výukovým cílem a učivem, · jak byly zaměřeny otázky učitele při zkoušení a opakování - na pamětní zvládnutí, učiva, na pochopení vztahů a souvislostí, na aplikaci poznatků · zda mělo zkoušení charakter vytváření zpětné vazby (pro učitele i pro žáky) s ucelenou myšlenkovou strukturou, nebo mělo roztříštěný, epizodický charakter · zda mělo zkoušení a opakování jasný cíl, propojený s cílem hodiny, · zda hodnocení výkonů bylo objektivní, spravedlivé, učitelem zdůvodněné, · jak reagoval učitel na chybu žáka, zda jí dokázal didakticky využít, · jaká byla atmosféra při zkoušení (stres, napětí, "osudovost" výsledku, nebo pohoda, uvolnění, podpora), orientace učitele na znalosti, nebo naopak na chybu (zkoušel, co žáci vědí - nebo co nevědí, se snahou "nachytat" při neznalosti), · jak zhodnotil učitel výsledky učební práce v hodině z hlediska výukového cíle, · zda zapojil do hodnocení i děti a nakolik je vedl k sebehodnocení, · jaká byla celková atmosféra hodiny (kladně podněcující, či ne), · jaká byla celková aktivita žáků v hodině a jak ji učitel navozoval a využíval, · zda diferencoval učitel požadavky na žáky s ohledem na jejich individuální možnosti a zvláštnosti.