Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli, dovoluji si Vás požádat o spolupráci na výzkumném šetření, které realizuje Centrum výzkumu zdravého životního stylu při Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Asociací pro podporu zdraví a výchovu ke zdraví (www.aproz.cz). Cílem této studie je zmapování výuky Výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a její postavení ve Školních vzdělávacích programech jednotlivých škol. Výsledky budou využity k případné korekci studijních oborů Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání a Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy realizovaných na PdF UP v Olomouci. Dále k přípravě rozšiřujícího studia Učitelství výchovy ke zdraví pro pedagogy z praxe a v neposlední řadě k argumentaci při revizi RVP pro oblast Člověk a zdraví a její dílčí části Výchova ke zdraví. Prosím o zodpovězení na níže položené otázky dle skutečnosti. V případě nabídky odpovědí označte (v tištěné verzi kroužkem, v elektronické podobě tučně) Vámi vybranou variantu, v případě volné odpovědi ji prosím dopište. Dotazníky budou zpracovány anonymně. Děkujeme za podporu a tím za pomoc při zkvalitnění výuky na PdF UP v Olomouci a přiblížení akademické výuky požadavkům pedagogického terénu. V případě dotazu kontaktujte prosím michaela.hrivnova@upol.cz. S přátelským pozdravem Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D. manager Centra výzkumu zdravého životního stylu Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci počet žáků na II. stupni ZŠ………….. počet vyučujících VkZ…………… 1. Je vaše ZŠ zařazena do projektu Škola podporující zdraví (Zdravá škola): 1. ano, od roku ………… 2. v současné době připravujeme podklady pro zapojení se do projektu 3. ne 2. Na vaší ZŠ vyučujete tématické oblasti Výchovy ke zdraví (dále jen VkZ): 1. jako samostatný předmět pod názvem Výchova ke zdraví 2. jako samostatný předmět pod jiným názvem (např. Rodinná výchova) ……………….. 3. integrovaně do jiných vyučovacích předmětů: vypište…………………………………. 3. Uveďte, prosím, od kterého školního roku realizujete ŠVP, a tedy Výchovu ke zdraví:……………………. 4. Vypište, prosím, ve kterých ročnících realizujete VkZ a s jakou týdenní hodinovou dotací: 1. 6. ročník ………….h/týden 2. 7. ročník ………….h/týden 3. 8. ročník ………….h/týden 4. 9. ročník ………….h/týden 5. Dle RVP je dána časová dotace na VkZ 2 hodiny/týden/4 ročníky (tzn. např. 1 h/týden v 6. ročníku, 1 h/týden v 7 ročníku, 8. a 9. ročník bez hodinové dotace). Tato časová dotace se vám jeví jako: 1. nadměrná 2. dostačující 3. nedostačující, uvítali bychom 4h/týden/4 ročníky 4. nedostačující, uvítali bychom 3h/týden/4 ročníky 5. jiná varianta:…………………………………………………………………………….. 6. Na vaší ZŠ vyučuje VkZ: 1. aprobovaný učitel VkZ 2. aprobovaný učitel Rodinné výchovy 3. třídní učitel 4. neaprobovaný učitel 5. jiná varianta: ……………………………………………………………………………. 7. Je podle Vás žádoucí, aby pedagogické fakulty připravovaly budoucí učitele pro tuto aprobaci VkZ: 1. ano, budeme takové učitele požadovat 2. ano, ale s jejich zaměstnáváním nepočítáme 3. ne 4. nedokáži posoudit 8. Jaké aprobační kombinace VkZ s druhým studijním předmětem jsou pro Vás nejvíce adekvátní (lze uvést více možných odpovědí): 1. VkZ a přírodopis (biologie) 2. VkZ a český jazyk 3. VkZ a anglický jazyk, německý jazyk aj. 4. VkZ a tělesná výchova 5. VkZ a jiné výchovy (občanská, výtvarná, hudební aj.) 6. VkZ a matematika 7. jiná varianta:……………………………………………. 9. Je podle Vás žádoucí, aby pedagogické fakulty realizovaly studium VkZ pro učitele z praxe v rámci tzv. rozšiřujícího studia: 1. ano, měli bychom zájem o tento typ studia pro naše učitele 2. ano, ale této možnosti bychom nevyužili 3. ne 4. nedokáži posoudit 10. Pokud by výše uváděné rozšiřující studium bylo realizováno v rámci projektu, a tudíž by bylo bezplatné: 1. ano, měli bychom zájem o tento typ studia pro naše učitele 2. této možnosti bychom nevyužili 3. nedokáži posoudit 11. Vzhledem ke skutečnosti, že problematika VkZ je multidisciplinární, uveďte prosím, které z dílčích oblastí se na vaší ZŠ nejvíce věnujete (lze uvést více možných odpovědí): 1. důraz je kladen na oblast výživy a stravovacích zvyklostí 2. důraz je kladen na oblast pohybové aktivity 3. důraz je kladen na oblast sociálně patologických jevů, zejména na otázky prevence závislostí 4. důraz je kladen na oblast sociálně patologických jevů, zejména na otázky prevence šikany, agresivity apod. 5. důraz je kladen na oblast reprodukčního zdraví a sexuální výchovy 6. důraz je kladen na oblast zdraví a jeho rizikových a protektivních faktorů, na prevenci civilizačních chorob a infekčních onemocnění 7. důraz je kladen na oblast první pomoci a ochrany člověka za mimořádných událostí 8. důraz je kladen na oblast psychického zdraví a prevenci stresu 9. všechny oblasti VkZ jsou stejně vyvážené 10. jiná varianta: ……………………………………………………………………………. 12. Realizovali jste na vaší základní škole projekt, který by měl vazbu na jednotlivá témata z oblasti VkZ: 1. ano, několikrát 2. ano, jedenkrát 3. v současné době plánujeme takový projekt 4. ne 5. jiná varianta:…………………………………………………………………………….. 13. V současné době se otevírají diskuse k obsahové náplni RVP a tím i k tématům z oblasti reprodukčního zdraví a sexuální výchovy. Domníváte se, že je žádoucí problematiku reprodukčního zdraví a sexuální výchovy v RVP ponechat: 1. ano, ještě bychom uvítali rozšíření této problematiky 2. ano, ve stávající podobě 3. ano, avšak některá témata bychom minimalizovali, např.:…………………………………………………………………………………….. 4. ne, tuto problematiku bychom doporučovali vyučovat v rámci volitelných předmětů 5. ne, tato problematika do systému vzdělávání na ZŠ nepatří 6. jiná varianta:…………………………………………………………………………….. 14. Na vaší ZŠ vyučujete témata z oblasti reprodukčního zdraví a sexuální výchovy: 1. plně zakomponované do vyučovacího předmětu Výchova ke zdraví 2. v rámci vyučovacího předmětu VkZ i dalších předmětů:………………………………. 3. v jiných vyučovacích předmětech:……………………………………………………… 4. těmto otázkám se věnujeme pouze okrajově 5. tuto problematiku náš ŠVP neobsahuje 6. jiná varianta:…………………………………………………………………………….. 15. Setkali jste se někdy s rodiči, kteří by problematiku reprodukčního zdraví a sexuální výchovy požadovali z vašeho ŠVP vyeliminovat: 1. ano, opakovaně 2. ano, ojediněle 3. ne 4. jiná varianta:…………………………………………………………………….............. 16. Vzhledem k multidisciplinaritě problematiky VkZ, časové náročnosti výukových metod VkZ, prostorovému a materiálnímu vybavení atp., uvítali byste pro vaše žáky tématicky zaměřené interaktivní vzdělávací semináře: 1. ano 2. ne 3. nedokáži posoudit 17. Která tématická oblast VkZ by byla nejatraktivnější pro vás, jako pedagogy (lze uvést více možných odpovědí): 1. oblast výživy a stravovacích zvyklostí 2. oblast pohybové aktivity 3. oblast sociálně patologických jevů, zejména otázky prevence závislostí 4. oblast sociálně patologických jevů, zejména otázky prevence šikany, agresivity apod. 5. oblast reprodukčního zdraví a sexuální výchovy 6. oblast zdraví a jeho rizikových a protektivních faktorů, na prevenci civilizačních chorob a infekčních onemocnění 7. oblast první pomoci a ochrany člověka za mimořádných událostí 8. oblast psychického zdraví a prevence stresu 9. jiná varianta: ……………………………………………………………………………. 18. Která tématická oblast VkZ by byla, dle Vašeho názoru, nejatraktivnější pro vaše žáky (lze uvést více možných odpovědí): 1. oblast výživy a stravovacích zvyklostí 2. oblast pohybové aktivity 3. oblast sociálně patologických jevů, zejména otázky prevence závislostí 4. oblast sociálně patologických jevů, zejména otázky prevence šikany, agresivity apod. 5. oblast reprodukčního zdraví a sexuální výchovy 6. oblast zdraví a jeho rizikových a protektivních faktorů, na prevenci civilizačních chorob a infekčních onemocnění 7. oblast první pomoci a ochrany člověka za mimořádných událostí 8. oblast psychického zdraví a prevence stresu 9. jiná varianta: ……………………………………………………………………………. 19. Uvítali byste ucelenou sérii jednotlivých interaktivních vzdělávacích seminářů: 1. ano 2. ne 3. nedokáži posoudit 20. Má podle Vás význam žáky v oblasti VkZ vzdělávat: 1. ano 2. ne 3. nedokáži posoudit 21. Může mít podle Vás vzdělávání v oblasti VkZ celospolečenský dopad (např. snížení výskytu civilizačních onemocnění, snížení rizikového chování, vyšší zodpovědnost za své zdraví apod.): 1. ano 2. ne 3. nedokáži posoudit 22. Bylo by podle Vás vhodné pokračovat s VkZ i u studentů SŠ a tedy vzdělávat i středoškolské pedagogy: 1. ano 2. ne 3. nedokáži posoudit Děkuji za projevenou spolupráci. Mgr. Michaela Hřivnová, Ph.D.