Vypracovala: Jana Borkovcová Datum: 5.12.2011 Třída: 6. ročník Hodinová dotace: 1VJ (45 min) Téma hodiny: Lidské hodnoty Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Rodinná výchova, Občanská výchova Výchovně vzdělávací cíle: - žák uvažuje o svých hodnotách, zamýšlí se - žák je aktivně pracuje na zadaných úkolech - žák je schopen obhájit si svůj postoj Klíčové kompetence: - kompetence k učení – žák se zabývá obecně užívanými termíny, poznává smysl a cíl učení, kriticky hodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich - kompetence k řešení problémů – vnímá nejrůznější problémové situace, ověřuje správnost řešení problémů, vyhledává informace vhodné k řešení problémů - kompetence komunikativní – formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, účinně se zapojuje do diskuze a naslouchá druhým žákům, využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů - kompetence sociální a personální – spolupracuje ve skupině a podílí se s ostatními na vytváření pravidel v týmu, přispívá k diskuzi, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu Očekávané výstupy: - žák si uvědomuje význam lidských hodnot - žák si dovede na základě svých názorů chronologicky sestavit svůj vlastní žebříček hodnot - žák toleruje názory svých spolužáků, neboť se mohou více či méně tyto názory lišit, naslouchá jim Pojmy opěrné: lidské vlastnosti Pojmy nové: hodnota, žebříček hodnot Použité metody: výklad, diskuze Použité formy: frontální výuka, individuální výuka Použité prostředky: pracovní list, video Použitá literatura: http://www.pozitivnisvet.cz/stranka/lidske-vlastnosti http://filozofieprozivot.blogspot.com/2010/02/lidske-hodnoty.html http://rudolfkohoutek.blog.cz/0912/zajmy-a-hodnotove-orientace-cloveka Teoretická příprava na hodinu: Úvod- motivace (2 min) - seznámení s tématem dnešní vyučovací jednotky Expozice (8 min) - hodnota- brainstorming - ukázka videa: http://filozofieprozivot.blogspot.com/2010/02/lidske-hodnoty.html Fixace (30 min) A) zápis do sešitu - hodnota= skutečnost, způsob jednání, cílové stavy, které lidé považují za důležité - každý člověk má svůj vlastní systém hodnot- hodnotový žebříček - osobní hierarchie hodnot a cílů je zčásti stálá a částečně se během času mění (věk, vzdělání, výchova, školení, profese, rodina, inteligence, společenské zařazení) - není pravidlem, že u každého převládá „pozitivní“ hodnotový systém - pozitivní hodnoty: krása, dobro, upřímnost, láska B) vypracování pracovního listu (viz. příloha) Přílohy: 1. Vyšších resp. pozitivních hodnot dosáhneme, pokud budeme (podtrhni): slušní, chamtivý, bojácní, asertivní, snaživí, skromní, pečliví, sobečtí, neoblomní, sebejistí, líní, závislí na psychotropní látce, spolehliví, arogantní, podlézaví, přímí, zlomyslní, agresivní 2. Vyjádři svůj názor… Ztotožňuješ se s uvedenými citáty? Co vyjadřují? Který z nich je ti „nejbližší“? Je nějaký, se kterým se neztotožňuješ, proč? Platí tato „moudra“ v každé situaci? „ Pokud neříkáte pravdu o sobě, nemůžete jí říkat o jiných lidech.“ „ Buďte tvrdí, ale spravedliví. Jestliže nemůžete být obojí, buďte spravedliví.“ „ Přítel všech - přítel nikoho.“ „ Je lepší být nenáviděn pro to, jaký jsi, než být milován pro to, jaký nejsi.“ „ Když každý moudřejší ustoupí, potom si hlupáci budou dělat, co se jim zachce.“ „Jsou tři druhy hodnot, které potřebujete v jakékoli práci na světě: kapitál, vědomosti a svoboda.“ „Hodnoty vedou k jednotě i ke konfliktům.“ 3. Napiš své motto: Závěr hodiny (5 min) - prostor pro dotazy - zhodnocení hodiny - popř. zadání domácího úkolu- kdo nesplnil úkoly během VJ