https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q http://eurabia.parlamentnilisty.cz/UserFiles/image/Humor/bik_pomoc.jpg Možnosti psychologické pomoci v zátěžových event. ohrožujících situacích, možnosti a meze laické krizové intervence. Vypracovaly: Floriánová Jana Pařilová Marie https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Laická krizová intervence • •„Vyslechnout znamená poskytnout přístřeší duši…“ (neznámý autor) • • •Poslouchat x naslouchat • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Krizová intervence = pomoc při prožívané krizi. Prosociálnost = tendence k pomáhajícímu jednání, tendence k jednání ve prospěch druhého. Neformální (laická) pomoc - má obrovský význam v krizi; vychází z prosociálnosti, která je přirozenou součástí lidské psychosociální výbavy https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Druhy pomoci •Neformální pomoc - sociální okolí • •Formální pomoc - institucionalizovaná odborná pomoc (krizová centra, linky důvěry apod.) Obrázek: Logo linka důvěry https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Příčiny krize https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSzfQR2ufq8hCG_G4rM8Sy0XmQm6dmmcUygQLQwT1FmptK TEplVMw •Vnější spouštěče krize: –ztráta objektu – partnera, zaměstnání, zdraví, víry… –volba – mezi dvěma stejnými kvalitami, případně dvěma negativními možnostmi –změna – kvalitativní či kvantitativní skoky – výhra velké sumy peněz, těhotenství,.. – •Vnitřní spouštěče krize: –neschopnost vyhovět požadavkům vývoje a změnám z toho pramenících –kroky a strategie, které problém neřeší, ale v nejtěžších chvílích umožňují překlenout situaci = jsou zdrojem potenciálních krizí v budoucnosti • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Typy krizí – dle průběhu •Akutní – bouřlivé, jasně vymezený začátek a bývají reakcí na traumatickou životní událost (znásilnění, napadení, nevěra,..) • •Chronická – nenápadné, dlouhotrvající, vznikají nedostatečným či povrchním řešením akutních krizí (nedořešený konflikt v manželství či vztahu, dlouhodobě neuspokojivé sociální okolnosti (chudoba,DN), mají tendenci přerůstat do akutních krizí) https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Typy krizí – dle manifestace •Zjevné – člověk si je uvědomuje, připouští a nutí ho hledat řešení nebo pomoc (rozvod) • •Latentní – člověk si je neuvědomuje, nechce/nemůže si je připouštět, vedou k nevhodným způsobům adaptace (workoholismus, návykové látky, únik do nemocí) https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQS9UP9xt2JtXtMDOopJrkPJa8Q4e0c_C5vKni3fJ3Pwh NIbPu https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtjoDkYFIFYNMftYW_RKOYNZxws9U6z-9fc9HGF3vnsMp GoLikgw https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR9Nkec5nud93yyRRaaokgpPG4lJ33K7lhnndqniqTQ4Mz 5EX5i https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Průběh krize •- lze rozfázovat do krátkých stádií, jež mohou trvat několik hodin/dnů •Dle Caplana: –jedinec vnímá ohrožení = zvýšení úzkosti = aktivace vyrovnávacích strategií –neúčinnost vyrovnávacích strategií vedou k dalšímu zmatku, pocitu zranitelnosti a nedostatku kontroly nad situací –jedinec se pokouší o předefinování krize – nové způsoby řešení mohou být úspěšné, jedinec je schopen si připustit pocity a dělat rozhodnutí, jež ho mohou vrátit na předkrizovou úroveň fungování –vyznačuje se závažnou psychickou dezorganizací, úzkost a reakce na ni se podobají stavům paniky – objevují se hlubší kognitivní, emocionální a psychologické změny – •Nezvládnutí 4. fáze – může dojít k sy psychického ohrožení https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Reakce na krizovou situaci •Akutní reakce na stres: (první 2 – 3 dny) –aktivní reakce –pasivní reakce • •Posttraumatická reakce na stres: (se zpožděním několika týdnů či měsíců) –u lidí s dobrými obrannými mechanismy či sebekontrolou – psychosomatické obtíže, které člověk nespojuje s traumatickou událostí (poruchy spánku, nevysvětlitelné bolesti) • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Řešení krize –svépomoc – přeorientování se – –vzájemná pomoc – rodinné vztahy, přátelé – vytvoření akceptujícího prostředí. – –psychické obranné reakce – bagatelizace, racionalizace, popření, rezignace, regrese, agresivita, • http://nd04.jxs.cz/395/627/e56e5f96e1_74736532_o2.jpg https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Základní postupy krizové intervence I. •Zajištění podmínek k nerušenému rozhovoru •navodit atmosféru důvěry •prostorové podmínky •časové podmínky • • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Základní postupy krizové intervence II.a •Umožnění uvolnění a abreakce •= „odžití“, znovuvybavení včetně negativních prožitků, emocí, nejčastěji lítost, vztek, bezmoc… ) •Nejdůležitější: •- pocit člověka, že si tyto emoce může dovolit! •- sdělení můžou být neuspořádaná, „nelogická“ •- snaha pomáhajícího „vyznat se v situaci“ •- doplňující (orientační) otázky klást velice obezřetně a s citem https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Základní postupy krizové intervence II.b •Nevhodné zásahy: –bagatelizace („nic si z toho nedělej, to zas není tak hrozný…“) –generalizace („no tak to je jasný, není se čemu divit, všichni chlapi jsou takoví…“) –licitace („z toho si nic nedělej… to jedna moje známá… ta je na tom ještě hůř…“) • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Základní postupy krizové intervence II.c •Nejčastější chybou při laické pomoci: –„strach z velkých emocí“: • brání pláči („prosím tě, hlavně nebreč, na to bych se nemohl dívat, to mě hrozně zneklidňuje…“) •plnému vyjadřování záporných emocí jako jsou zlost, smutek, lítost… („nech toho, vztekání ti nepomůže…“) •neuvědomované vyhýbání se bolestným a závažným tématům (takto těžko druhému člověku pomůžeme v krizové situaci…) • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Základní postupy krizové intervence III. •Poskytnutí nekritizujícího, akceptujícího prostředí •Vyhnout se : -direktivním zásahům („rozhodně teď musíš…“, „za žádnou cenu nesmíš…“) - -hodnotícímu event. kritizujícímu či moralizujícímu aspektu („no… tak to mě teda překvapuje… to bych neřekla, že si něco začneš s ženatým…“, „no ale co sis myslel, když celou dobu, co spolu chodíte…“) - -obviňování („to máš za to, žes tenkrát…“) - •- mentorování („vždycky jsem ti přece říkala, že… a teď se ukázalo…“) • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Základní postupy krizové intervence IV. •Koncentrace na člověka, kterému pomáháme, na jeho problém a na jeho prožívání, situace spoluúčasti, soucítění •Vyžaduje se: –míra empatie –odsunout vlastní problémy –být plně s tím druhým – • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Základní postupy krizové intervence V. •Pomoc při orientaci v situaci, při hledání ústředního problému a hledání parciálních řešení: •Ústřední problém může být zjevný, skrytý, na první pohled „jasný“ problém lze tzv. „přeznačkovat“ (= pojmenovat jej novým způsobem, který zakládá větší naději na překonání krize). • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Neděláme ! •sdělit „výsledek“ (= o jakou krizi jde, co přesně má dělat, co to vlastně prožívá atp.), často se dopouštějí „laičtí psychoterapeuti“ (=většinou lidé se zájmem o psychologii, kteří mají tzv. „načteno“ a někdy nevhodně „aplikují“ své psychologické znalosti) • •nabídku jednoduchých řešení („stačí, když budeš…, uvidíš, že se to samo spraví“), • •schvalování „radikálních řezů“, podporování závažných rozhodnutí („jasně! odstěhuj se a budeš od nich mít pokoj…“) • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Snažíme se: •Vnést do situace strukturu, oporu, bezpečí – zpřehlednit. • •Pomoc by měla být aktivní, pokud je nutno direktivní (konzultant má rozhovor pevně v ruce, vede, řídí, pojmenovává a strukturuje, dává zpětnou vazbu ve formě reflektujících a rekapitulujících sdělení, doporučuje, odrazuje od kontraproduktivních řešení, někdy klienta konfrontuje s realitou = v takovém rámci se může člověk cítit bezpečně, a přitom i aktivně). https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Techniky usnadňující komunikaci s možným užitím v KI •provázení – jít s klientem jeho tempem, jeho rytmem, připojit se •zrcadlení (reflexe) •vedení – zaměřuje i mění dosud probíhající chování žádoucím směrem, pracovník je o malý krůček před klientem •rekapitulace – vlastními slovy vyjádříme klientovi základní myšlenky a fakta •parafrázování – zapojujeme více vlastních myšlenek, abychom převyprávěli obsah a posunuli ho do jiného světla (nabízíme pohled z jiného úhlu) •mapování silných míst – vnější (blízcí lidé, hmotné zázemí, zvíře) a vnitřní opěrné body (životní hodnoty, moudrost, mateřství, citlivost,..) •kotvení – je zpevňující, stabilizující prostředek (zpevňování některých klientových odpovědí), konstatujeme, stvrzujeme, poukazujeme •zhodnocující formulace – dávají najevo, že kl. sdělení má váhu, je podstatné •otázky •pozitivní přeznačkování (konotace) – posunutí zdánlivě negativního obsahu sdělení do pozitivnějšího světla • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Práce s emocemi v krizové intervenci I. •Krizové situace jsou doprovázeny nejrůznějšími emocemi, často velmi silnými -> dát prostor pro jejich vyjádření. 1. •Pláč –pláč slouží jako ventil napětí, vyjadřujeme jim např. hluboký zármutek, někdy je to výraz prožitku fyzické či psychické bolesti, a někdy i štěstí •Co dělat v kontaktu: –není nutné cokoliv dělat, ale čekat a dávat klientovi prostor, není třeba okamžitě nabízet kapesníky – to může pláč příliš brzy zastavit –když se klient omlouvá za pláč je vhodné říkat: „Tady se může plakat.“ https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Práce s emocemi v krizové intervenci II. •Strach, úzkost •Zaměřit se i na neverbální signál - situaci lépe porozumět Ø •Co dělat v kontaktu: –sedět vstřícně, stabilně a otevřeně, nabízet dostatek bezpečí člověku – měl by sedět blízko dveří, chráněné záda zdí, skříni, opěradlem křesla, posluchač by měl komentovat co udělá –dávat malé, lehko splnitelné instrukce a dílčí úspěch použít jako kotvu –pracovat s časovou reflexí (co bude za 5 minut, za hodinu, zítra), bojí se samoty, špatných snů, že svým rozhodnutím způsobí někomu něco špatného,… –pracovat s katastrofickým scénářem (Co by se mohlo stát nejhoršího? Jak by to bylo potom, až by taková situace nastala?) • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Práce s emocemi v krizové intervenci III. •Hněv, vztek •Pomáhá mobilizovat proti nebezpečí, překonávat překážky, stanovit hranice, pocítit vlastní individualitu; může mít různé formy: •o své zlosti mluví a pomocí rozhovoru ji vyjadřuje a zpracovává •mluví zvýšeným hlasem, stěžuje si na někoho, na něco a chce od pracovníka potvrzení •někdy může být zlost spojena s fyzickou bolestí •emoce se mohou vyvíjet stejně jako při pláči •zlost může být jednou z fází vyrovnávání se s těžkým onemocněním či se smrtí blízkého – může se velmi rychle střídat smutek, zlost, popření. • •Co dělat v kontaktu: –pracovník by měl při kontaktu s kl. sedět stabilně, s dobrou rovnováhou v těle – umožní mu tuto situaci lépe ustát a nenechat se vyvést z rovnováhy –pracovník by neměl kl. fixovat pohledem – mohlo by to vyznít konfrontačně • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Principy krizové pomoci •Princip dostupnosti: dostupnost informací o krizové pomoci (telefonní seznam); bezodkladnost a nepřetržitý provoz; vnější bezbariérovost – dostupné MHD, přehledně značené; krizová pomoc je poskytována v zařízení i v terénu; citlivost s ohledem na rozdíly věku, pohlaví, původu, náboženské a sexuální orientace •Princip individuality krize: pracovník by měl postupovat citlivě podle kl. potřeb •Princip komplexnosti péče – krizová pomoc by se měla podle potřeb jedince dotýkat jeho bio-psycho-sociálních i duchovních potřeb •Princip vnitřní bezbariérovosti –vhodné vnitřní vybavení – letáčky s informacemi, vlídný osobní přístup, zajímavé obrázky, hračky v čekárně, dobře přístupná toaleta, dostatek tekutin, bezbariérovost •Princip návaznosti další péče (kontinuity), vyhledání adekvátní péče následných služeb, pomoc při navázání kontaktu s nimi, kvalitní předání informací mezi kolegy •Práce s kl. je eklektická – je šitá na míru člověka a na jeho situaci •Práce s kl. je zaměřena na řešení problému, na posílení kl. kompetence řešit krizovou situaci co možná nejvíce vlastním přičiněním, •Počítat s kontextem kl. vztahů – kl. je součástí rodiny, vztahů, pracovního či přátelského společenství • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Další důležité informace •http://www.stopnasili.cz/verejnost/dn-pro-pedagogy-a-vychovne-poradce-zs.html •Metodický pokyn k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních •Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení • • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Použité zdroje •Pedagogická fakulta MU – Zátěžové, ohrožující a krizové situace - studijní materiály od RNDr. Mgr. Alice Prokopové, Ph.D. •Teologická fakulta Jihočeské univerzity – Etika v sociální práci – studijní materiály •KŘIVOHLAVÝ, Jaro: Psychologie nemoci. Praha: GRADA, 2002, 198 s. ISBN 80-2470-179-0 •http://www.stopnasili.cz/verejnost/dn-pro-pedagogy-a-vychovne-poradce-zs.html • https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDrV7l2l6EgwAwg4qnZuF44HdJIo66uwzSjhoXoJU1wke KPE1F8Q Děkujeme za pozornost… https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQRTPmWEu-BFvapbCsGZRb5ar7k7rEwOt-cIt-DXVkM0ps Y73Ygog