SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd Cvičení ØSeznámení s obsahem předmětu ØČasový rozvrh výuky ØRozdělení do skupin ØVýběr škol škol a konzultace s jednotlivými garanty Ø ØVzdělávací oblasti: ØČlověk a příroda – pro 2. st. ØČlověk a společnost – pro 2. st. ØČlověk a zdraví Průřezová témata: v osobnostní a sociální v výchova v multikulturní výchova v environmentální výchova Kompetence: Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Cíl č.1.: Student se orientuje v RVP pro ZV a aplikuje své znalosti tohoto dokumentu při své přípravě na výuku. Tématické okruhy: Chemie Přírodopis Zeměpis Fyzika atd. Cíl č. 2.: Student si stanoví VVC a během své výuky je naplňuje. ØVyužívejte aktivní slovesa Bloomovy taxonomie: Ø • žák popíše … • žák zařadí … Ø • žák na příkladech uvádí … • žák vyjmenuje … Ø • žák sestaví … • žák rozliší … Ø Cíl č.3: Student naplánuje výuku tak, aby s využitím již známých pojmů a dostupných didaktických prostředků seznámil žáky s novými pojmy a dovednostmi v daném časovém rozmezí. ØČasová dotace: ØCelková: 45 (90, 120, …) minut ØDílčí – pro jednotlivé aktivity Pojmy opěrné - žák zná Pojmy nové - Pojmy, které si má žák osvojit během výuky – měly by se objevit v expozici učiva. Dovednosti - konkrétní dovednosti související s učivem. (zakreslení plánku, práce s buzolou, mapou, provedení měření, práce s určovacím klíčem, práce s encyklopedií, práce s atlasem, výsev – výsadba rostlin, … ) Cíl č.4: Student aplikuje své vědomosti o formách a metodách výuky a účelně je zařazuje v různých fázích hodiny či terénní výuky. Ø Metody používané při transmisivní výuce (pouhé předávání hotových poznatků) • výklad • reprodukce textu (učebnice) • rozhovor zaměřený na prostou reprodukci učiva • • Metody používané při konstruktivistické výuce (aktivní objevování a konstruování vlastních poznatků) • vyhledávání informací v textu, v mapách, grafech • pozorování bezprostřední i zprostředkované • pokus, manipulace s předměty a přírodninami Cíl č.5: Student prokáže své odborné vědomosti na dané téma v odborně správné výuce přiměřené věku a dosavadním znalostem a zkušenostem žáků. Ø - pouze komplexní pochopení celku umožní učiteli vhodnou přípravu – výběr metod a forem, pojmů, dovedností a postojů. Ø - dnešní učebnice obsahují řadu chyb – učitel by měl být profesionál schopný chyby rozpoznat a žáky na ně upozornit či se jich vyvarovat. Ø! Učebnice není zdroj informací pro učitele, ale didaktický prostředek pro výuku. Ø Téma ITV: ØIntegrující téma „Jezdíme autem“ z pohledu GEOGRAFIE, BIOLOGIE, CHEMIE, FYZIKY ØPříprava, realizace a reflexe integrované tématické výuky proběhne skupinově. Øprezentace výuky a diskuse nad zvolenými metodami, formami, učebními aktivitami proběhne frontálně při studentské konferenci Integrovaná tématická výuka Øpro výuku tématu by měl být využit region a jeho zvláštnosti Ømotivace je vnější, volená učitelem dle věku a zájmům žáků Øvýběr forem je na učiteli - nejčastěji se využívá skupinová výuka a hromadná výuka s častým zařazováním samostatné práce Øvýběr tématu je dán učitelem na základě návaznosti na učivo Ømetody by měly být co nejvíce činnostního charakteru a využívající nejrůznější informační zdroje (pozorování, pokus, manipulování s předměty, práce učebnicí, encyklopedií, mapou, atlasem, určovacím klíčem, internetem). Øvýběr učebních úloh je na učiteli v návaznosti na výchovně vzdělávací cíle výuky, důležité je zastoupení různých vědních disciplín Øna závěr by mělo dojít ke shrnutí získaných vědomostí s důrazem na vzájemné souvislosti a aplikaci zjištěných vědomostí a dovedností pro každodenní život. Ø Jedná se výukovou strategii, která je založena na výuce jednoho tématu z pohledu několika vědních disciplín. INTEGROVANÁ VÝUKA je často pedagogickou veřejností zaměňována za PROJEKTOVOU VÝUKU a naopak. Liší se však v některých podstatných bodech – u projektové výuky by měla být motivace vnitřní, téma by mělo vycházet z potřeb žáků, zvolené metody a formy se mohou v průběhu práce na projektu měnit. Rozdělení rolí studentů ve skupině: ØPedagogové – organizátoři Ø- zajišťují fungování týmu jako celku, zprostředkovávají kontakt mezi garantem a skupinou, školou a skupinou (učebny, materiální prostředky…) ØPedagogové - metodici Ø- připravují a realizují úvodní (motivační) a závěrečnou část výuky. ØPedagogové - specialisté v oboru Ø- připravují a realizují konkrétní aktivity pro jednotlivá stanoviště (podle oborů, ale i jinak). ØPedagogové – inspektoři Ø- sledují práci metodiků a specialistů, zaznamenávají své postřehy z výuky, analyzují a hodnotí jejich práci. ØPedagogové - dokumentaristé Ø- zaznamenávají aktivity skupiny, kompletují materiály pro seminární práci, prezentují výuku své skupiny na studentské konferenci. Ø Ø Základní školy pro ITV Výuka bude probíhat na různých typech základních škol u žáků různého věku. Každá skupina bude dále pracovat se svým garantem a na závěr prezentovat svou výuku na studentské konferenci. Časový rozpis výuky Ø14.10. - úvodní přednnáška-seznámení s koncepcí předmětu rozdělení studentů do skupin Ø21.10. - 1.kolečko – návrh aktivit garanty skupin Ø4.11. - 2. kolečko – návrh aktivit garanty skupin Ø11.11. - příprava ITV Ø18.11. - příprava ITV Ø25.11. - konzultace v případě potřeby, volno Ø27.11. - realizace výuky na ZŠ Ø2.12. - analýza ITV Ø9.12. - volno, konzultace v případě potřeby Ø16.12. - Studentská konference Výběr škol skupinami – konzultace s jednotlivými garanty