Legislativa ve školství – základní informace Lucie Obrovská Zakotvení práva na vzdělání nMezinárodní kontext: n - Úmluva o právech dítěte n - Všeobecná deklarace lidských práv n - Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech n - Listina základních práv EU n - Evropská úmluva o lidských právech a základních svobodách nprávo na vzdělání jako významné sociální právo Zakotvení práva na vzdělání nŠkolský zákon, hlavní principy § 2: nRovný přístup nZohlednění individuálních vzdělávacích potřeb nRespekt a názorová snášenlivost nBezplatné základní a střední vzdělávání (vs. úplata za vysokoškolské vzdělání?) Vzdělávací soustava nTzv. dětské skupiny, jesle nMateřské školy (ve školském zákoně) nZákladní školy: povinná školní docházka vs. porušení povinnosti rodiči nStřední školy, učiliště, gymnázia nVysoké školy, univerzity nŠkoly státní, církevní, soukromé nUmělecké školy a konzervatoře n Dětské skupiny nfiremní školka, dětská skupina nMax. 24 dětí nFyzické osoby, firmy, jednotlivci, státní instituce nHygienické, prostorové předpoklady, pojištění, personál nPovolení MŠMT Mateřské školy nZřizovatel: obce nNedostatečné kapacity v posledních letech - stížnosti proti nepřijetí k VOP nDoporučení VOP ke kritériím předškolního vzdělávání (hlavní závěry?) nRozhodování ve správním řízení, zákaz diskriminace (- antidiskriminační zákon!) nPřednostní přijetí v roce před PŠD nRámcový vzdělávací program pro PV Závěry doporučení VOP nPředškolní vzdělávání jako součást vzdělávací soustavy nPovinnost zdůvodňovat rozhodnutí nNelze znevýhodňovat dítě kvůli rodinným okolnostem (rodič na rodičovské, trvalý pobyt obou rodičů, sourozenec, zaměstnanost..) nLze zvážit sociální potřebnost, věk nKritéria nesmí vytvářet samospráva nNelze zacházet rozdílně s cizinci, s postiženými dětmi Základní školy nZřizovatelé: obce, často u speciálních škol kraje nZřizovatel určuje školské obvody, tj. spádové oblasti nEvidence škol ve školském rejstříku nPovinnost přednostního přijetí ve spádové škole, zákaz diskriminace nRámcový vzdělávací program pro ZV à školní vzdělávací program n Základní školy nPodle školského zákona rovný přístup občanů ČR i EU nCizinci obecně: ředitel ZŠ je nemůže odmítnout, rovný přístup mají i ke školským službám a stravování nNesmí zkoumat legální pobyt: právo dítěte nStřední školy, mateřské školy: prokážou-li oprávněný pobyt v ČR Povinná školní docházka n1774 Všeobecný školní řád nBezplatné základní vzdělávání – VDLP 1948, LZPS nDnes: školský zákon: 9 let, i na cizince, počátkem školního roku následujícího po 6. narozeninách nMožnost odkladu, max. dvakrát nDěti s hlubším postižením: základy vzdělávání nŽádost o individuální vzdělávání n Povinná školní docházka n„ohrožuje výchovu a vzdělávání nezletilého zejména tím, že jej nepřihlásí k povinné školní docházce nebo zanedbává péči o tuto docházku„ npřestupkový zákon – 3000,- nohrožování mravní výchovy mládeže nOdebrání části rodičovského příspěvku (1. 1. 2012) n povinné MŠ? n Přestupek podle § 31 odst. 1 PZ n„kdo ohrožuje výchovu a vzdělávání nezletilého zejména tím, že nepřihlásí dítě k povinné školní docházce nebo zanedbává péči o povinnou školní docházku“ nà ! Zásada subsidiarity trestní represe Trestný čin ohrožování výchovy dítěte § 201 zákona č. 40/2009 Sb. nKdo, byť i z nedbalosti, ohrozí rozumový, citový nebo mravní vývoj dítěte tím, že na) svádí ho k zahálčivému nebo nemravnému životu, nb) umožní mu vést zahálčivý nebo nemravný život, nc) umožní mu opatřovat pro sebe nebo pro jiného prostředky trestnou činností nebo jiným zavrženíhodným způsobem, nebo nd) závažným způsobem poruší svou povinnost o ně pečovat nebo jinou svou důležitou povinnost vyplývající z rodičovské zodpovědnosti, nbude potrestán odnětím svobody až na dvě léta. n+ odst. 2: automaty Trestný čin ohrožování výchovy dítěte nOdnětím svobody na šest měsíců až pět let bude pachatel potrestán, na) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ze zavrženíhodné pohnutky, nb) pokračuje-li v páchání takového činu po delší dobu, nc) spáchá-li takový čin opětovně, nebo nd) získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný prospěch n - soudy chápou podle judikatury jako ohrožení také neposílání do školy Prevence záškoláctví nMetodický pokyn MŠMT nTým ve škole: třídní učitel, výchovný poradce, metodik prevence nNapomenutí – důtka – výchovná komise – (popř. stíhání skrze správní právo) – trestní zákon nPři 10 neomluvených hod vých. komise nPo 25 oznamovací povinnost OSPOD, OČTŘ Prevence záškoláctví nNeomluvené absence vs. vysoký počet omluvených absencí nPřestupkový zákon: přestupek na úseku školství a výchovy mládeže nOČTŘ zkoumá také dopad do vzdělávání nTČ ohrožování výchovy dítěte lze spáchat i z nedbalosti (nižší stupeň zavinění) nDošlo k ohrožení? + neprospívá ve škole? = kumulativní podmínky Základní zásady poskytování vzdělání n§ 2 školského zákona: nRovný přístup ke vzdělání nZohlednění individuálních potřeb nNaplnění potenciálu žáka nÚcta k právům jednotlivce, tolerance nBezplatné základní a střední vzdělávání (xx školky…) Práva a povinnosti žáků nŽák má právo na vzdělávání a služby (//veganská strava ve školách..?) nNa informace o vzdělávání a poskytovaných službách nPřiměřeně má i právo se vyjadřovat ke svému vzdělávání nPovinnost chodit do školy a vzdělávat se nPovinnost řídit se řádem školy a poslechnout pokyny pedagogů Povinnosti rodičů nPosílat dítě do školy nV závažných případech jednat s ředitelem nInformovat o zdravotní způsobilosti dítěte a o dalších podstatných okolnostech nUvádět důvody absence Vzdělávací soustava v ČR nKteré školy zahrnuje? nJe povinná mateřská škola? nJde o poskytování vzdělávání, nebo hlídání? nJaké možnosti má žák po PŠD? nCo zahrnuje terciární vzdělávání, je bezplatné? nJaké znáte akademické tituly? n Systém vzdělávání v ČR nMateřské školy (i pro děti se SVP) nPřípravný ročník ZŠS, pro děti sociálně znevýhodněné nZákladní školy (pro děti se SVP), základní školy speciální nStřední vzdělávání, - s výučním listem, - maturitou, konzervatoře + nástavba nVOŠ (Dis.) nVŠ: Bc.à Mgr.,// Mgr., MUDr..,// Ph.D., Th.D. Systém vzdělávacích programů nRVP zakotven ve školském zákoně nRVP PV, RVP ZV, RVP ZV LMP, RVP ZŠS nŠkolní vzdělávací programy musí sledovat rámec a výstupy RVP nNaplnění RVP kontroluje ČŠI nZařazení do vzdělávacího programu § 49 odst. 2 školského zákona nhttp://rvp.cz/ Vzdělávací programy nVe které škole lze vzdělávat podle kterého vzdělávacího programu? nA) v běžné základní škole podle RVP LMP nB) ve speciální škole podle RVP LMP nC) v běžné základní škole zřídit třídu pro děti s LMP s programem RVP LMP n__ nZmatky v názvech škol.. Vzdělávací programy n„Vyžaduje-li to povaha zdravotního postižení, zřizují se pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením školy, popřípadě v rámci školy jednotlivé třídy, oddělení nebo studijní skupiny s upravenými vzdělávacími programy.“ Právní úprava školství v ČR nZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání nVyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání nVyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání nVyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání n Právní úprava školství v ČR nVyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství nVyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných nVyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech nZákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách nZákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících Zřizovatelé nMŠMT, soukromé, církevní školy nObce: mateřské školy, základní školy, základní umělecké školy, mateřské a základní školy pro výuku v jazyce národnostní menšiny, stravovací zařízení nKraje: SŠ, VOŠ; MŠ, ZŠ..pro žáky s postižením, základní školy speciální, střední školy pro národnostní menšiny (výbor pro menšiny + další podmínky), dětské domovy, školy při zdr. zařízeních Konkursy na ředitele n§ 166 (2) ŠZ: ředitele veřejné školy jmenuje na základě jím vyhlášeného konkursního řízení na dobu 6 let zřizovatel. n§ 166 (3): V průběhu posledních 6 měs. pracovního poměru ředitele školy na dobu určitou, nejpozději však 3 měsíce před jeho skončením, může zřizovatel vyhlásit konkurs. Zřizovatel vyhlásí konkurs vždy, navrhne-li to nejpozději 6 měsíců před koncem doby trvání pracovního poměru na dobu určitou Česká školní inspekce nebo školská rada. Nedojde-li k vyhlášení konkursu, prodlužuje se doba trvání pracovního poměru na dobu určitou ředitele školy nebo školského zařízení o dalších 6 let. Konkursy na ředitele: situace nDosavadní ředitelka se nepřihlásila, přihlásila se jen jedna osoba, ta neuspěla. Poté zřizovatel potvrdil ve funkci staronovou ředitelku, do konce r. 2012. nZvítězila kandidátka, která se posléze vzdala funkce. Potvrzena ve funkci byla do konce roku 2012 bývalá ředitelka, která se konkursu neúčastnila. nNeúspěšný konkurs: jmenována třetí osoba Konkursy na ředitele: otázky nMohli po neúspěšném konkursu ponechat starou ředitelku? nMohli jmenovat osobu, která se konkursu neúčastnila? nJaké důsledky má nevyhlášení konkursu? nMůže zřizovatel jmenovat starou ředitelku znovu, ale na omezenou dobu? Výuka náboženství nCírkve nebo náboženské společnosti, které k tomu mají povolení nNepovinný předmět na státních školách, min. 7 žáků nCírkevní školy nRozhodnutí Lautsi vs. Itálie (stěžovatelka: právo na výchovu dětí vs. kříže ve státních školách) Střední školy: problematika „státních“ maturit n§ 82 školského zákona nOdvolání – odůvodnění rozhodnutí! nDo 20 (dříve: 8) dní se lze obrátit na krajský úřad, který musí do 30 dnů za pomoci ČŠI a Centra rozhodnout nProblém: posuzování slohových prací externisty Vysoké školy, zákon č. 111/1998 Sb. nVysoká škola: správní orgán x akademická samospráva nVnitřní předpisy: studijní řád, stipendijní řád nSprávní rozhodování –poplatky, uznávání zahraničního vzdělání, matrika nZákaz diskriminace v přístupu k vysokoškolskému studiu Mezinárodní dohody ve školství nProblematika uznávání zahraničního vzdělání nTzv. boloňský proces: 1999 Boloňská deklarace, Evr. prostor vysokoškolského vzdělávání nKvalita v rámci VŠ: Akreditační komise n Uznání zahraničního vzdělání nUznává česká VŠ realizující obdobný studijní program, jde o správní rozhodnutí nOdvolání k MŠMT, má rozhodnout do 30, resp. do 60 dní nLze dát návrh na opatření proti nečinnosti (§ 80 SŘ) nŽádost o přiměřené zadostiučinění za průtahy v řízení Uznání zahraničního vzdělání n§ 105 ZVŠ:„Nestanoví-li tento zákon jinak, postupuje se v řízení ve věcech upravených tímto zákonem podle obecných předpisů o správním řízení.“ n n§ 71 odst. 3 SŘ: „Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení.“ Uznání zahraničního vzdělání n§ 80 SŘ: „(1) Nevydá-li správní orgán rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě, nadřízený správní orgán učiní z moci úřední opatření proti nečinnosti, jakmile se o tom dozví. (2) Opatření proti nečinnosti učiní nadřízený správní orgán i tehdy, nezahájí-li příslušný správní orgán řízení ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy se dozvěděl o skutečnostech odůvodňujících zahájení řízení z moci úřední“. Odškodnění vyhozených studentů nNařízení vlády č. 122/2009 Sb. nNa základě § 8 zákona o protiprávnosti komunistického režimu: n„Vláda je zmocněna, aby nařízením napravila některé křivdy spáchané na odpůrcích komunistického režimu a na osobách, které byly postiženy jeho perzekucemi, v oblasti sociální, zdravotní a finanční.“ Odškodnění vyhozených studentů nPřípad I.: klient si stěžuje, že chce odškodné – nemohl studovat na VŠ, protože jej z politických důvodů nevzali ani na SŠ + dodal doklad o tom, že nestudoval nPřípad II.: klient byl vyhozen z VŠ z politických důvodů v r. 1970 nhttp://jinepravo.blogspot.cz/2012/06/jiri-nantl-soudni-aktivismus-nebo.html Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR nMinistr školství: n prof. PhDr. Petr Fiala, Ph.D., LL.M. n nPředchozí? nJaké jsou úkoly MŠMT? Petr Fiala (politolog) Kompetenční zákon nMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy je ústředním orgánem státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péči o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. n www.nuv.cz Česká školní inspekce nPodle tzv. kompetenčního zákona je podřízena MŠMT! nwww.csicr.cz nÚstředí (ústřední školní inspektorka) + 14 krajských inspektorátů npodněty, tematické zprávy, naplňování RVP n Česká školní inspekce nInspekční činnost: odborné otázky nStátní kontrola: dodržení zákona nVeřejnosprávní kontrola: finanční využití nKontroluje školy i školská zařízení nZjištění pochybení: předání zřizovateli, ten ji musí informovat o dalším postupu Problematika speciálního školství nMezinárodní úmluvy (mají přednost): povinnost zajištění vzdělávání na nediskriminačním základě nProblémy: n- naše legislativa (vyhlášky) n- finance (argumenty NERVu, problematika financování AP) n- nedostatečná podpora některých rodin, absence dětí ve škole Problematika speciálního školství n- postupy a diagnostika ŠPZ (kritika štrasburského soudu) n- sklony k elitářství některých ředitelů a škol (ředitel jako manažer privátní instituce nebo poskytovatel veřejné služby??----- PŠD!) n- příprava budoucích učitelů na pedagogických fakultách n- postavení speciálních škol n- názvy škol..! n Vzdělávání žáků se SVP nZdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, sociální znevýhodnění nVyhláška 73/2005 Sb. + § 16 ŠZ nPodpůrná a vyrovnávací opatření n„…vyžaduje-li to povaha postižení, zřizují se základní školy pro děti s postižením“ Školská poradenská zařízení nSpeciálně pedagogická centra a pedagogicko – psychologické poradny nZřizovatelem kraj nNapojení SPC na speciální školy: střet zájmů? nDoporučení ke zřízení AP – ředitel – KÚ nDoporučení do spec. školy nDoporučení do spec. vzd. programu Inkluze ve světě a soudní rozhodnutí nK čemu dospěl v rozhodnutí americký soud? nJaké znevýhodnění měla dívka? nJak soud ve prospěch svého závěru argumentoval?