Pedagogicko–psychologická diagnostika PhDr. Denisa Denglerová, Ph. D. Psychologická diagnostika n Diagnostická činnost – souhrn operací, postupů a technik, jejichž cílem je stanovit diagnózu (psychický stav jedince). n Diagnostická činnost – proces, který jde od metody k reakcím (chování) a od reakcí k vlastnostem osobnosti. První část měření a pozorování, druhá část interpretace a hodnocení. n nDiagnóza může mít určité cíle: nurčení stupně vývoje nzjištění příčin odchylného vývoje od věkové normy nzjištění individuálních zvláštností osobnosti nzjištění podstaty, podmínek a příčin individuálních rozdílů nprognóza či predikce n n Diagnóza statická x Diagnóza dynamická n (popisující status quo) (postihuje jevy ve vztazích a ve vývoji) n n Psychodiagnostické metody n Klinické metody n Pozorování n Rozhovor n Anamnéza n Analýza spontánních produktů n n Testové metody n Výkonové testy n Testy inteligence n Testy speciálních schopností (paměť, kreativita, verbální schopnosti, organicita…) n Testy vědomostní (didaktické testy) n Testy osobnosti n Projektivní testy (verbální, grafické, testy volby) n Objektivní testy n Dotazníky n Posuzovací stupnice n n Přístrojové metody (detektor lži) Historie testování n před naším letopočtem – Čína testování státních úředníků, vysoká úmrtnost n 1890 – J. M. Cattel poprvé použil slovo test n 1905 Binet-Simonův test – zachycení dětí do zvláštní školy ve Francii n 1916 – poprvé použil inteligenční kvocient, poměr mentálního a chronologického věku n Army Alfa n Army Beta Testové metody n Test – standardní postup, při kterém u probanda navozujeme diagnosticky cenné jevy, které registrujeme tak, že je možné výsledky různých probandů srovnávat. (Říčan) n n Test – objektivní a standardizované měření vzorců chování. (Anastasiová) n n Test je standardizovaná metoda pro vyšetření duševních funkcí, schopností a osobnosti s možností zachytit jejich stav, změny a poruchy. (Kondáš) n n Test musí splňovat čtyři kritéria – objektivita, standardizace, reliabilita, validita!!! Objektivita n Test je objektivní, pokud jeho výsledky jsou nezávislé na osobě, která jej předkládá a vyhodnocuje. Instrukce a podmínky pro práci s testem musí být pro všechny testované osoby stejné. n Objektivita testu zahrnuje též možnost či nemožnost záměrného zkreslení výsledku testu vyšetřovanou osobou. Častá snaha dosáhnout lepších či horších výsledků testu. n Pomocné škály, lži-skóre, atd… n n Paradox objektivity n objektivita při vyhodnocení testu x možnost záměrného zkreslení ze strany vyšetřovaného Standardizace n Dva významy: n 1. Širší pojetí – standardizace jako souhrnné označení pro zjištění reliability, pro validizaci, stanovení norem, prověření účinnosti jednotlivých částí testu, stanovení jednotné instrukce a způsobu administrace. n 2. Užší pojetí – standardizace jako normalizaci, tedy stanovení norem testu. n Normalizace – možnost srovnání individuálních výsledků s normami získanými vyšetřením velkého reprezentativního vzorku osob. Norma chápána statisticky jako průměrný výkon či typická reakce příslušné populace. n Hrubé skóry se převádějí na vážené skóry, typickým zástupcem jsou percentily, decily… Reliabilita n Reliabilita – spolehlivost, se kterou test měří, posouzení vhodnosti nástroje, makropohled x mikropohled, gumové měřidlo. Jde o přesnost měření bez ohledu na to, co test měří. n Co splňuje reliabilní test? n Stabilita v čase – „test-retest“ reliabilita, korelační koeficient nesmí klesnout pod 0,8, výsledek testu je určován respondentem, jeho výkonem či vlastnostmi a nepodléhá vlivu náhodných faktorů. n Ekvivalence – metoda paralelních testů, výsledky téhož testu, sejmutých v krátkém časovém odstupu, koeficient ekvivalence nesmí klesnout pod 0,8. n Vnitřní konzistence – „split-half“ metoda, půlení testu, vychází z předpokladu homogenity testu. Delší test (více položek) bude vždy reliabilnější než jeho kratší verze. Validita n Validita – platnost testu – udává, zda test skutečně měří, to co měřit má, resp. co deklaruje. Jedná se o korelaci mezi testem a vnějším kritériem. n n Druhy validity: n empirická (praktická) n paralelní (souběžná) n predikční (prognostická) n pojmová (konstrukční) n inkrementální