i>w~]f*r K tlŕiesiii kťiit ŕútlmnéhoiivota ri".hi......^-.'.ťr.ŕ [-] n ] [si Úvah* o dnňnich dívkách Struktura českých domácností (1995-201-0) [-][-][..-][^] [-] ■ r: LA. BUha.lWI IIÍÉILj f i lihni................N Shrnuti Črskä spufeénusl jr rli a raltl ctí rutina: - njniíľcra rÍĽTJin>loiŕ.i iivi>iriich ítjIú j. rudinrĽfuh - i . ■-■ ■■■ ■ ■■ i ■ i ■ - vysuta u r\ir>\TJiŕ^-iisi i. >-jv*kym pixicm hcíJp.r.yíh„ ánglei, j TyäiJMiiiTiLmi.'imiriiilikoiipIriiiriifcirL - vy*itiin Wi^riii irHľiinŕhnrhLn.imir iih TJAlŕlini - vyseknu hw-Jrurtu^ priMiravuncu iv-Jitfi-VSVi iľvdliič Děkuji U pnlnľhni*! len líí.ilEpkkoVaeilmilIxnm Výrgjoä vaiba denwgra fických ukazatelů na vzdelaní: plodnost O Vír* mi tm iba iferiorHŕirt^Th ul ŕiiJÉIJnl: sňmhovy trh ■ .llNTu h.-ril..!ťVri.'r...-|L. .f..Hrr.lír Í.HIL1U..IJI - iiiJvlhikSiML r.-Jil-j f., .r^.^iin .|tf-.V'.nii - r-""flrŕ"--JiŕlhWiň..Sv.H - ik»iiJi»4iI{ii-i h:-> I-i-ikIii f ir-rcni ji* ! ■ ■ ■■ i |-r. I .1 ■ 8 Sociologie rodiny Lenka Slepičková Tradiční rodina • domácnost jako místo produkce i spotřeby statků • soběstačnost • široká a vícegenerační • náboženský, církevní charakter • patriarchální hlava domácnosti Moderní rodina První demografická tranzice (1750 - 1930) -přesun z režimu vysoké úmrtnosti a vysoké porodnosti do režimu nízké úmrtnosti a nízké porodnosti (děti) Domácnost jako místo spotřeby statků Oddělení soukromého a veřejného prostoru Rodina nukleární, manželská Občanský charakter manželství Komplementární role otce a matky Od moderní rodině k rodině postmoderní 1 Druhá demografická tranzice (od 60. let 20. století, v ČR po roce 1989) - pokles porodnosti, růst nesezdaných soužití (kohabitace), růst rozvodovosti, růst počtu dětí narozených mimo manželství, růst celoživotně bezdětných a singles, pluralita forem rodinného života (individualismus) 1 Různorodost rodinných forem 1 Rodina definitivně ztratila monopol na legitimní sex a legitimní potomky 1 Vzestup rozvodovosti a opakovaných manželství (seriálová monogamie) * Zaměstnanost žen a radikální proměny v mužských a ženských sociálních rolích 1 Nové typy (ne)rodinných uspořádání: kohabitace, singles, LAT (living apart together), matrifokální rodiny, atd. Česká rodina a její proměny Věk Věk Prvosňatečno Mim. Plodnost Věk prvorodičky Rozvodovost ženicha nevěsty UPT st Plodnost 1978 2,32 22,4 30,60% 24,6 21,4 66 000* 98% 5% 2008 1,5 27,3 49,60% 31,4 28,7 25 760 66,10% 37% 2010 1,49 27,6 50,00% 32,2 29,4 ? ? ? Zdroj: Český statistický úřad * přibližné Struktura českých domácností (1995-2010) 100% -i 90% 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% □ Vícečlenná nerodínná domácnost ■ □ Domácnost jednotlivce ■ Neúplná rodinná domácnost □ Úplná rodinná domácnost 0%- 1995 i 2000 2005 2010 tis. osob 12 Průměrný vék žen při narození 1. dítěte v letech 1950-2008 27,5 ° E § £ ° £ co SS S S S S o CT) CD CD CD CTÍ CD CD 'IT' CT« CD O O O T-T-T-T-T-T-T-T-T-T- cn cm cn Důsledky těchto trendů - obrat od životního cyklu k životní dráze - nová sekvence zakládání rodiny - vymizení některých životních přechodů - vznik nové životní fáze - postadolescence - sendvičová generace, bumerangové děti - nárůst bezdětných a stárnutí populace Počet dětí na jednu ženu podle vzdělání a roku narození 0,5 základní střední bez matu rity střední s maturitou vysokoškolské i i i i i i i i i i i i i i 11 i i i i i i i i i i i i i i i i i i 11 i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i m O CO CO Oí OS CD CD OJ OJ CD UD OJ CD co t— OJ co 0> CD cn CD cn CD CD cn CD CD CD CD CD CXI CD LO LO CD co t— LO CO O) CD CD CD h- O CO h-CD CD rok narození ženy Specif.plodnosti v roce 2007 180 -i- 15-19 20-24 25-29 30-34 35-39 40-44 45-49 Obr. 5: Specifické plodnosti podle vzdělám v letech 1993, 2000 a 2007 5 Výrazná vazba mimomanželské porodnosti na vzdělání Podíl živě narozených mimo manželství na narozených celkem podle vzdělání matky H I I 1 I g 1 I 11 I i 11 i 1 1 1 i i I i I I I i I Podii narozených mimo manželství z živě narozených celkem v SO ORP v období 2004-2008 (roční průmér) Výrazné vazba demografických ukazate.C na vzdělání: sňatkový trh vzdelanostní homogamii podle pohlaví a vzdělání Hodnoty ««» ^^„mo mod-u, vysokoškolské střední s maturitou strední bez maturity ;á kladní lakladni střední be; maturit* střední s maturitou vysokoškolské rvu i Vysvětlení těchto trendů • důraz na hodnoty x důraz na ekonomické souvislosti • individualismus, touha po osobním uspokojení • prodlužování lidského života • vzrůstající vzdělanost a emancipace žen • vztah mezi rodinou a prací - Ulrich Beck - rodina je neslučitelná s požadavky trhu • mezinárodní srovnání - vztah mezi plodností a zaměstnaností „Tržní model charakterizující modernu,,, předpokládá srxilečnost bez rodiny, hez manželství, KaMý imisi být samostatný, svobodný, aby mohl vyhovět požadavkům trhu a íajistit si tak ekonomickou existencí. Subjektem trhu je osamělý jedinec, jemuž „nebrání" v činnosti partnerské, manželské nebo rodinné vztahy. To znamená, že plně realizovaná tržní společnost je společností bez dětí." Beck (2004:190) „Tržní model charakterizující modernu... předpokládá společnost bez rodiny, bez manželství. Každý musí být samostatný, svobodný, aby mohl vyhovět požadavkům trhu a zajistit si tak ekonomickou existenci. Subjektem trhu je osamělý jedinec, jemuž „nebrání" v činnosti partnerské, manželské nebo rodinné vztahy. To znamená, že plně realizovaná tržní společnost je společností bez dětí." Beck (2004:190) Vysvětlení těchto trendů • důraz na hodnoty x důraz na ekonomické souvislosti • individualismus, touha po osobním uspokojení • prodlužování lidského života • vzrůstající vzdělanost a emancipace žen • vztah mezi rodinou a prací - Ulrich Beck - rodina je neslučitelná s požadavky trhu • mezinárodní srovnání - vztah mezi plodností a zaměstnaností „Tržní model charakterizující modernu,,, předpokládá srxilečnost bez rodiny, bez manželství, KaMý imisi být samostatný, svobodný, aby mohl vyhovět požadavkům trhu a íajistit si tak ekonomickou existencí. Subjektem trhu je osamělý jedinec, jemuž „nebrání" v činnosti partnerské, manželské nebo rodinné vztahy. To znamená, že plně realizovaná tržní společnost je společností bez dětí." Beck (2004:190) Češi a jejich hodnoty (% souhlasu s výrokem) Ženy Muži Mít děti je jedním z největších úkolů 88,9 82,1 v životě. Rodičovství je nejdůležitějším cílem 78,5 72,8 manželství/partnerství. Všechna námaha investovaná do 86,7 74,6 výchovy dětí se dlouhodobě vyplatí. Zdroj: Výzkum „Hodnota dítěte" (2006), Možný, Pakosta, Přidalová (2008). Graf c. 1: Jak jsou pro Vás v životě důležité ■ K dnešní krizi rodinného života Individualistické hodnoty Práce odvádí rodiče od dětí do zaměstnání Emancipace a „vzpoura žen" Manželství je pouhou smlouvou I. A. Bláha, 1933 Úvaha o dnešních dívkách Divím se lidem, kteří jsou nespokojeni s dnešními dívkami a mají proti nim spoustu námitek. Říkají opovržlivě, že dnešní mladé dámy jsou samý sport, kavárna, biograf, auto a cigareta, ale vařečku prý berou do ruky obráceně. Sportem zhrubly a pozbyly něžné ženskosti. Chodí dlouhými kroky, místo aby půvabně cupitaly. (....) Jestli si někdo myslí, že mladá žena bude špatnou matkou proto, že umí řídit vůz a že ve dvaceti letech vyhrála na lyžích alpskou kombinaci, tak snad jakživ neviděl mladou mámu nad kolébkou. Co jsou všechny světové rekordy proti tomu, když máte malé děťátko! Snad někdo namítne, že jsou případy, kdy mateřská láska nedovede přehlušit spoustu ostatních zájmů, které si mladá žena do manželství přinesla a pro které své dítě zanedbává, („,) Zdeněk Jirotka, 1941 Shrnutí Česká společnost je charakterizována: - nárůstem různorodosti životních stylů a rodinných forem - nízkou porodností - vysokou rozvodovostí, vysokým počtem bezdětných, singles, a vysokou mimomanželskou plodností - vysokou vazbou rodinného chování na vzdělání - vysokou hodnotou přisuzovanou rodičovství a rodině