7 Raná péče – včasná intervence Situace rodičů dítěte s postižením — M. Vágnerová – Patopsychologie pro pomáhající profese (2004) — Fáze rodičů po zjištění postižení u svého dítěte: 1. fáze šoku a popření 2. fáze postupného vyrovnávání 3. fáze smlouvání 4. fáze vyrovnání a přijetí skutečnosti Komplexní péče o rodinu a dítě s postižením — Zdravotnická péče — Speciálně pedagogická péče — Sociálně právní péče — Rodinná péče — Organizace pro jedince se SP Předpoklady úspěšné rehabilitační péče — Včasná diagnostika (určení stupně a typu vady) — Včasné přidělení sluchadel / KI — Včasná reedukace sluchu a řeči Zdravotnická péče — screening — depistáž — pediatr — ORL (vyšetření sluchového orgánu, jeho stavby i funkce) — foniatr (vyšetření stavu sluchu, léčba a kompenzace sluchu; audiologie – měření sluchu) — informace rodičům o SRP a SPC Raná péče — Důvody: — Fázovitost vývoje — Velká plasticita mozku — Potřeba intenzivní stimulace do 2 let — Důsledky neposkytnutí včasné péče: — Poruchy vnímání — Poruchy sociálních vztahů — Emocionální poruchy — OVŘ Raná péče ve vztahu k SP — Žádoucí co nejčasnější poskytnutí — Nezbytná pro správný rozvoj dítěte (myšlení, komunikační kompetence) — Komplexní zaměření na celou rodinu — Poskytována jako sociální služba — Práce s dítětem a rodinou v přirozeném prostředí — Významný pokrok za posledních 10 let — Souvislost s časným odhalením sluchových vad Následná péče v rámci specializovaných pracovišť — CKID — foniatrická pracoviště v místě bydliště — SRP (MPSV) — SPC (MŠMT) Cíle komplexní rané intervence — Volba vhodné komunikační formy — Výběr správných kompenzačních pomůcek — Volba správných přístupů k výchově a vzdělávání — Včasná sluchově řečová výchova SRP pro rodiny s dětmi se sluchovým postižením — Rodiny s dětmi se SP, s HS, se souběžným postižením více vadami — Děti zpravidla do 7 let — Široká podpora rodiny v rámci terénních služeb (bezplatně) — Sociální integrace rodin dětí se SP a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte — Spolupráce se systémem zdravotnické péče — legislativa SPC pro sluchově postižené — Poskytování komplexní péče — Zřizována při školách pro SP (v ČR 13/11 škol pro SP) — Obvykle: 2 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovník, (audiologická zdravotní sestra) — Sociálně právní poradenství — Spolupráce SPC se školou (podobný způsob práce) — legislativa Literatura: — DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5880-4. — www.tamtam-praha.cz — www.tamtam-olomouc.cz — www.detskysluch.cz — www.frpsp.cz